Journalist Rif24 voor de rechter verschenen

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 20/02/2018 om 16:25:08

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Gisteren was het de beurt van Mohamed Al Asrihi, journalist van Rif24, om voor de dubieuze rechter Ali Tarshi te verschijnen. Ook dit keer had deze rechter enkele opmerkelijke vragen aan de journalist!

Op de vraag waarom Al Asrihi al de manifestaties van de volksbeweging coverde antwoordde Al Asrihi: “als journalist is het mijn plicht en missie om deze vast te leggen.”

Tevens werd Mohamed beschuldigt door de rechter van het werken als journalist zonder te beschikken over een perskaart…” Ik heb de krant  Akhbar Rif gesticht en daarna het nieuwsplatform Rif now, mijn journalistenpas is verleend door de rechtbank van eerste aanleg van Alhoceima. Bij de oprichting van de huidige nieuwssite was er dan ook geen probleem!”

De journalist werd getoond op beelden waarop hij een camera en telefoon vasthad met voor hem een menigte die aan het demonstreren was…”mijn verlangen om uitmuntendheid en het verschil te maken met de rest van de media.”

Verder zei Al Asrihi:” de gerechtelijke politie probeerde mij af te schilderen als zijnde dat ik enkel de Riffijnse protesten coverde, terwijl ik actief was op lokaal en nationaal vlak tijdens alle culturele, politieke en economische activiteiten.”

Wat betreft de verkoop van foto’s  aan een Frans agentschap zei Al Asrihi:” het Frans agentschap vroeg mij om hen te voorzien van een Tantan-protest, en dat heb ik ook gedaan in de geest van collegialiteit met als wederdienst de publicatie van een interview met de gouverneur Yaacoubi. Er is op geen enkel moment een betaling geweest waarbij ik geld ontvangen heb.”

Hij werd ook gevraagd naar zijn relatie met Farid ait Lahcen! De journalist ontkende deze man te kennen die bekend staat als zijnde een agent van de Marokkaanse inlichtingendienst in Nederland en was dan ook verbaasd toen hij op het hoofdkwartier van de Nationale politie te horen kreeg dat het een separatist zou zijn.

De rechter Ali Tarshi vroeg hem ook naar de “mars van de lijkwade”…hierop antwoordde Al Asrihi als volgt: “ De moeder van Zafzafi had enkele dreigtelefoons gekregen waarbij gedreigd werd om Nasser te vermoorden. De Riffijnen kwamen op straat in solidariteit met de moeder van Nasser Zafzafi. Toen Nasser zich voegde bij het protest en vroeg naar de lijkwaden zeiden de mensen hem dat dit uit solidariteit is met je moeder.”
Noureddine Adherbal