Monumentale missvatting Riffijnen.

Gestart door Botermes, 22/09/2017 om 02:03:51

Botermes

Azul,

Hello freakbitches! (heb ik van Joe Rogan ;D)

Amzwar, ik hoop dat jullie stille lezers allemaal een fijne vakantie hebben gehad, in sommige gevallen nog steeds hebben, maar ik wilde het dus hebben over een vaak gehoorde misvatting die door Imazighen zelf in het leven geroepen is. Het gaat dus als volgt dat het Tamazight zo moeilijk is te leren  voor een buitenstaander en dat Imazighen zelf over een gave beschikken om elke taal moeiteloos aan te leren. Dit wordt vaak voor zoete koek genomen.

Nu is het niet vreemd dat populaire theorieën in het het algemeen onder elke bevolkingsgroep vaak op onzin zijn gebaseerd maar deze in dit geval een niet te onderschatten schadelijk effect kan hebben en ik het daarom een monumentale misvatting noem. Het lijkt eerder op een symptoom van een dieperliggende oorzaak.


Wordt vervolgd.

Botermes

#1
Dus als Imazighen elke taal moeiteloos kunnen aanleren, waarom hebben wij van de 2e generatie, don't even bother to mention the third, dan best wel wat moeite om ons goed uit te drukken in nota bene de 'eigen taal'? Het is toch klaarblijkelijk niets meer dan een zogeheten urban myth of broodjeaapverhaal.

Amazigh talen groeien ook heel moeizaam mee met de moderne wereld. Je wordt van alle kanten bestookt met Westerse termen, Arabische termen etc etc. Ook onafhankelijke volkeren zoals de Turken, Hell, zelfs Nederlanders hebben dat, maar het verschil is dus dat zij over de privilege beschikken om een vreemd woord over te nemen zoals zij dat willen door er een eigen draai aan te geven. Ooit hadden wij die privilege ook, maar is die langzamerhand het verdwijnen omdat tegenwoordig iets waar aan je een eigen draai geeft, door velen als incorrect en onwetend wordt afgedaan.

Het Tamazight is in de loop der tijd terug gedrongen tot een besloten taal waardoor ook die besloten houding is ontstaan. Niet altijd maar soms wordt je als onbekende in Riffijns-sprekend gebied aangesproken in het Marokkaans Arabisch omdat men je niet kent. Het Tamazight heeft nu een quasi officiële status heeft gekregen en dat je overal in Rif en andere Tamazight sprekende gebieden Tifinagh teksten in het straatbeeld kunt vinden, maar in werkelijkheid geeft het een geflatteerd beeld omdat in de Amazigh-psyche het Amazighbewustzijn maar moeilijk op gang komt. Dan heb ik het over het ware Amazighbewustzijn, not just some kid walking around waving a flag. Y'see, that's the easy part!

Het moeilijkere gedeelte is het weten waar je je momenteel bevindt en je op een oriëntatiepunt te richten en er langzaam maar steady naar toe te werken, met de nodige wilskracht, spiritual vibration, weet je! Anticiperend op het pad en de toekomst, as it unfolds for you, op weg naar het uiteindelijke doel. To be somebody, laten zien dat je ook meetelt en daarmee terecht trotst kunt zijn op ons zelf.

Tanmirt,