Hersenloze Riffijnse soap bitches geen boodschap aan eigen cultuur.

Gestart door Botermes, 24/08/2016 om 23:48:45

Botermes

Een paar dagen geleden was ik in de supermarkt waar ik geholpen werd door een heel mooi Turks meisje, zonder hoofddoek. Toen ik op het naambordje las dat ze Zeineb heet, zette mij dat aan het denken. Ten eerste heb ik een schoontante die zo heet maar vervolgens vroeg ik me af waarom deze naam gewoon niet meer voorkomt onder de nieuwe generatie Riffijnen en de constante verandering waaraan de Riffijnse gemeenschap aan blootgesteld staat. Bij Turken is er meer continuïteit aanwezig dan bij ons, stel ik vast.

Ik heb gemerkt dat zodra iets een typisch Riffijnse connotatie krijgt, het dan meteen wordt gezien als ouderwets dat afgewezen dient te worden. Het is gewoon weer de reflectie van zelfhaat. De realiteit is dat herrsenloze Riffijnse soap bitches de namen van Riffijnen bepalen, geïnspireerd door de namen die ze uit de soapseries kennen. Hoe laag mensen kunnen vallen, weet je wel!

De ommezwaai binnen 30 jaar tijd is gewoon enorm en is natuurlijk deels te wijten aan de globalisering. Vroeger toen Riffijnen nog redelijk geïsoleerd leefden was er natuurlijk veel meer continuïteit en zelfs heel wat Amazigh namen gingen nog heel lang mee ondanks de arabocentrische geloofsdoctrine. Namen als Tama, Yebouh, Yidir, Mazian waren 50 jaar geleden heel normaal in Arif. Maar ook gewoon conventionele islamitische namen die een Amazigh verbastering ondergingen, waren ook heel duurzaam.

Ik kan er gewoon niet tegen dat Riffijnse soap bitches en de grote meeloop groep die daar aan verbonden is, tegenwoordig de namen van Riffijnen bepalen. Flikker toch een eind op, arrogante tering bitches! Gelukkig zijn niet alle Riffijnen zo en bestaan er nog mensen die gewoon hun vaders of grootvaders eren door hun kinderen naar hen te noemen ipv mee te gaan in een hersenloze hype.

Botermes

#1
Je zou als tegenargument natuurlijk kunnen stellen dat ze het recht hebben dat zelf te bepalen, maar moet je maar eens opletten wanneer je bijvoorbeeld iets kiest dat afwijkt van de teringzooi die zij volgen, hoe je daar op afgerekend zult worden. Dat zal niet meevallen, denk. Ik word gewoon niet goed van die mensen.

Het zijn niet alleen de Riffijnse soap bitches maar ook de relifundi's en dictator lovers. Ik heb een verre oom in Marokko die zijn zoon Saddam heeft genoemd, naar je weet wel wie. Waarom houden Oosterse volkeren zo erg van dictators aka 'sterke leiders'? Laatst was ik bij zo'n Marokkaanse slager om shoarmavlees te halen, een gearabiseerde Riffijn. Niet dat ik daar principieel iets tegen heb. Hij is nou eenmaal in West Marokko opgegroeid, kan hij zelf ook niets aan doen. Ik weet niet meer hoe dat gesprek precies begonnen was maar het ging op een gegeven moment zo, dat hij verlangde naar de tijden van Hassan 2 en dat alles nu te vrij en te modern is. Hij zei: ' vrijheid past niet bij Marokkanen, asahbi.' Dan denk ik bij mezelf: Wat kom je dan hier doen? Flikker dan op naar zo'n theocratische dictatuur waar je van die draconische wetten worden opgelegd.

Laatst was er nog zo'n leuk interview van Bassem Youssef, een Egyptische komediant, funny guy, met Cenk Uygur van TYT. Hij zei dus dat ondanks dat de Egyptenaren zelf onder een dictator lijden ze zelf nog blijven juichen voor een dictator als Erdogan.

Botermes

#2
Het is eigenlijk al veel langer aan de gang. Als ik terug moet gaan, is het al sinds de introductie van radio en televisie. Toen Riffijnen meer in contact zijn gekomen met de Arabische wereld. Zeg maar vanaf het begin van de tweede helft van de 20ste eeuw. Vanaf toen kwamen er veel nieuwe namen bij. Natuurlijk, waarom mag dat niet als verrijking worden gezien, zou je denken. In principe ben ik het daar ook mee eens, maar het is geen verrijking als je de oude namen totaal vervangt met nieuwe namen. That's cultural suicide! And that's what a lot a these niggas don't seem to understand! Ik kan zo kwaad worden om dat korte termijn geheugen van ze, weet je! De laatste Mazian's, Tama's en Yidir's lijken allemaal voor 1950 geboren te zijn.

Het blijkt gewoon dat de Riffijnse cultuur ten onder gaat of is gegaan aan de globalisering. Of tenminste daar niet echt tegen opgewassen is. Je kan het proberen te relativeren met argumenten dat elke cultuur aan verandering bloot staat. Dat bijvoorbeeld veel Nederlanders ook namen kiezen die niet traditioneel Nederlands zijn. In mijn tijd waren vooral Franse namen in zoals Jean Pierre of Michel, Anique etc in. Ik had altijd wel klasgenoten met zulke namen. Tegenwoordig zijn vooral Engelse namen in zoals Kimberly in.

Het verschil is dat bij soevereine volkeren ondanks de verandering er toch nog wel een continuïteit aanwezig is, terwijl bij ons het nieuwe vooral afrekent met het oude en ze niet kunnen coëxisteren.

Als ik dan naar mezelf persoonlijk kijk, valt het ook niet te ontkenning dat mijn 'acting black' ook gewoon iets is dat ik van de TV heb. Ach ja, het blijft slechts een act maar ik ben tenminste iemand die zich met gemarginaliseerde groepen identificeert. Daar is iets poëtisch en romantisch aan. Ik ben tenminste geen fascist die brute moordenaars en onderdrukkers bewondert. Zelfs als je kijkt naar de Abrahamistische geloven dan zijn de periodes toen zij nog een minderheid vormden en gemarginaliseerd werden, waar het vaakst naar gerefereerd wordt. Niet toen  ze eenmaal de meerderheden waren en de meest afschuwelijke monsters werden. That's when religion lost it's charmes. De film 'Agora', die op historische waarheid berust is wat dat betreft een echte aanrader.

https://www.youtube.com/watch?v=t1FFDDHmwTs

Ghost

Azul,

Het vergeten van amazigh namen maakt me treurig. Gelukkig heb ik wel neefjes en nichtjes waarvan de ouders bewust voor een amazigh naam hebben gekozen. Bij ons in de familie is het voornamelijk Aiths3aid die onderling met elkaar trouwen met een paar ingevlogen Aithwayigher. Arabische mannen worden nog altijd moelijk toegelaten vanwege de hoge associatie met eerloosheid, hoe lang de baard ook mag zijn. Helaas bespeur ik steeds meer religieuze hersenspoeling, paar baardneven die alles wat geen Arabische voornaam heeft proberen te verketteren. Wat dat betreft, liever een amazigh naam voor mijn kinderen dan een bedouinen naam van maan- en steenaanbidders. Imazighen moeten eens gaan begrijpen dat Arabische namen pre-islamitisch (en dus niet islamitisch!) zijn.

Laat ik maar zwijgen over alle Rayans, Ambers en Jennas, namen die ik vooral met Amerikaanse sitcoms associeer.  :-X

Overigens is het wel zo dat je veel bewuste Imazighen met Arabieren, Nederlanders of wat dan ook ziet trouwen, een Amazigh naam nemen voor hun kind, maar vervolgens worden de kinderen alles behalve Tamazight/Amazigh want ze krijgen het Tamazight niet mee (af en toe met een Amazigh vlag zwaaien zet weinig zoden aan de dijk). Amazigh stellen moeten al knokken om hun kinderen in een westers land het Tamazight mee te geven. Er zijn dus veel Imazighen die hart voor de Amazigh zaak hebben maar uiteindelijk in een catch22 terecht komen door hun gezinssamenstelling.

Ik heb zelf een paar mooie Amazigh namen kunnen vinden die ik aan mijn kinderen zou willen geven. Kabyliërs zijn wat dat befreft veel verder dan de Riffijnen, bij hun heb ik wat inspiratie op kunnen doen. Ik hoop op minimaal 1 meisje dat ik Dihya kan noemen. ;D

Wouni d neta ou lheinik khouwm mara!