Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen.

Gestart door Botermes, 16/03/2016 om 20:33:05

Botermes

Na een periode van betrekkelijke rust zijn de laatste tijd de spanningen hier in west Europa weer eens opgelaaid ivm migratie, vluchtelingencrisis, islam, multiculturalisme, terrorisme etc etc. Wanneer er in de kranten weer eens over Marokkanen geschreven wordt, haalt men altijd de Riffijn naar voren met heel zijn hebben en zijn, die overal de schuld van moet krijgen van alles wat er mis kan gaan.

Ten dele terecht, met kritiek heb ik geen probleem maar met het isoleren van de Riffijnen en doen alsof wij het probleem zijn, is feitelijk onjuist. Riffijnen verschillen helemaal niet van andere Marokkanen, Noord Afrikanen of moslims in het algemeen. Ze dragen bij zich over het algemeen allemaal het conservatief religieus gedachtegoed. Sterker nog, ze zijn geen haar anders. Op de Marokkaanse TV mag er niet gekust worden. Tijdens de ramadan kun je in Marokko nergens in het openbaar eten. Sterker nog, voor de Marokkaanse wet mag je niet eens van geloof veranderen, met uitzondering van een enkele zaak die de publiciteit haalt.  Laat staan dat je als atheïst of agnost
enige wettelijke bescherming mag verwachten.

Je zou dus kunnen zeggen dat de Riffijn in Nederland toevallig het voorbeeld is dat voor de hand ligt, en dat er verder geen andere bijbedoelingen zijn.  Vandaag schreef een columnist (Leon de Winter) in de krant dat naast de islam juist de identiteit van de Riffijn juist het obstakel is in diens vooruitgang. Het is buitengewoon arrogant om op basis van wat oppervlakkige verhalen die de wereld in geslingerd worden te concluderen dat de Riffijnse identiteit een probleem vormt voor iemands ontwikkeling. Je ziet wel eens vaker, van dat soort oppervlakkige onzin dat over Riffijnen geschreven wordt: een opstandig volk blabla. Deze mensen kennen onze geschiedenis of identiteit nauwelijks en durven ons daar zo maar op af te rekenen.

Juist het gebrek aan kennis van de eigen identiteit en geschiedenis zijn factoren die bijdragen tot, niet eens radicalisering maar alleen al afzondering die tot een bepaalde vijandigheid kan leiden. Als iemand van de 2e generatie kijk ik zo soms naar de 3e generatie en dan denk ik wat zijn dit voor 'schepsels'? We're breeding a generation of spineless zombies. Tegelijkertijd wil ik niet te hard voor ze zijn
omdat ik onder andere omstandigheden opgegroeid ben als zij. Ik kom uit een Tamazight-sprekend gezin en heb een sterkere band met het land maar voor de 3e generatie is dat niet meer zo vanzelfsprekend. Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat Marokkaanse ouders niet hun best hebben gedaan, in het aspect van het bijbrengen van de eigen identiteit. Daardoor zijn hun kinderen zo vatbaar
voor de hedendaagse misères. Maar ik heb er ook mijn volste vertrouwen in dat er jongeren van de 3e generatie zullen ontwaken en op zoek gaan naar de Riffijnse identiteit.

Riffijnen of Imazighen in het algemeen zijn een makkelijk prooi. Als Amazigh zijnde zit je in een soort Matrix die ontwikkeld is door zowel
de Westerse als de Oosterse wereld. Both seek to dominate, screw up your mind and own you. Dat deden ze al bij onze voorouders.


Nee, dat is geen grapje of decadent of wat je ook mag denken. Weten wie je bent, dus bewust zijn van je identiteit is je first line of defence tegen degenen die je willen bezitten.

Botermes

#1
We leven in een tijd waarin men moe is geworden van minderheden die zich maar altijd overal voor aangevallen voelen en een gebrek aan zelfreflectie vertonen. Soms is dat wel terecht, maar niet altijd. Je kunt niemand afrekenen op wat oppervlakkige verhalen zonder je serieus verdiept te hebben in de situatie en de geschiedenis. Als men eigenlijk het religieuze aspect van de Riffijnse identiteit bedoelt ben ik het ermee eens dat die bepaalde vooruitgang in de weg staat. Maar dat is niet ten gevolge van de Riffijnse identiteit ansich. Het is een algemeen probleem in de islamitische wereld en het logisch gevolg van religieus conservatisme.

Wat betreft vluchtelingenvraagstuk moet de EU naar haar burgers luisteren of ze dit wel willen en niet vanuit idealistische motieven handelen. Massamigratie brengt ongetwijfeld problemen met zich mee. Soms denk ik: ' Stuur ze maar naar Yankeestan', omdat ik vind dat Europa niet de verantwoording moet dragen voor de uitwassen van Amerika. Hopelijk leren ze hiervan en denken ze in het vervolg minstens 2x na voor dat er ze weer ergens een oorlog beginnen.




Botermes

#2
We hebben al geruime tijd geen leiders meer. Wie was de laatste ook al weer? Dat is inmiddels ook al weer een eeuw geleden. Ik begrijp gewoon niet hoe velen elke Riffijn die ergens een hoge post bekleedt voor niets ophemelen die verder nauwelijks of niets voor de regio heeft gedaan. Het doet me denken aan dat liedje van de gisteren overleden Prince, moge zijn ziel in vrede rusten, dat Money don't matter tonight heet. Op een gegeven moment zegt hij ' All he finds are users, all he finds are snakes...' Als kind van de 80's en tiener van de 90's staat zijn muziek bij mij hoog aangeschreven.
https://www.youtube.com/watch?v=L7FffaOqqYA

Er zijn er een paar die hoge posities bekleden in de Marokkaanse politiek, maar wat hebben die voor Arif gedaan? Nee, ze zijn verhuisd naar Rabat en geven alleen om hun eigen carrière, verliezen op den duur het contact en 'slowly slip away' zoals we dat allemaal doen. Overheidsinstellingen in Arif worden gerund door niet-Riffijnen en Riffijnen zelf zijn verdreven naar alle uithoeken van de wereld. Er is niets in Arif, elke ambitieuze Riffijn zoekt zijn heil ergens anders.

We hebben hier in Europa 3e generatie 'mongrels' die lekker gemaakt worden voor een heilige oorlog als gevolg van een wahabistische gedachtegoed dat decennia lang ongestoord verspreid kon worden door een naïeve en onwetende houding van ouders die je eigenlijk vanwege hun nederige afkomst ook weinig kunt verwijten. Ik heb een salafistische neefje wiens vrouw ik geen hand mag geven. Hij doet verder vlieg kwaad, maar hij wil zo dicht mogelijk bij de schepper leven. Traditioneel waren wij helemaal niet zo maar ach ja, we zijn niet flauw en tolereren het gewoon. Niggaz die opgegroeid zijn in het post 9/11 era hebben een eigen ding, weet je.

Europa is zelf ook roekeloos geweest door jarenlang een ongecontroleerde migratiebeleid te voeren. Kijk wat er met België is gebeurd, ghetto vorming, sociale segregatie, werkloosheid onder migranten etc. Het is niet alleen de schuld van de migranten omdat zij slechts op zoek waren naar een beter leven. Maar als je eigen volk die buitenlanders niet echt welkom heet dan zijn die dingen te verwachten. Dan moet je daar ook niet aan beginnen. Dat is nu ook hetzelfde met die asielzoekers. Het is niet leuk om mensen weg te sturen maar het moet gewoon wel om de stabiliteit in eigen land te behouden. Als 3e generatie Marokkanen en Turken in NL zich geen Nederlander voelen, waarom zouden dan Syriërs of Eritreeërs dat in 2050 wel doen? Mensen tijdelijk opvangen prima! Maar dat ze denken hier alles zo maar te kunnen krijgen en van alles lopen te eisen terwijl ze er geen flikker voor gedaan hebben, gaat me net iets te ver.

Chatt in de wildernis

Citaat van: Vutγmas op 23/04/2016 om 01:40:34
Het doet me denken aan dat liedje van de gisteren overleden Prince, moge zijn ziel in vrede rusten, dat Money don't matter tonight heet. Op een gegeven moment zegt hij ' All he finds are users, all he finds are snakes...' Als kind van de 80's en tiener van de 90's staat zijn muziek bij mij hoog aangeschreven.
https://www.youtube.com/watch?v=L7FffaOqqYA

Ik vond Prince eerder een wereldvreemd flikkertje met megalomaan muzikale trekjes. Van de clip Purple Rain herinnner ik me vooral de zwarte fatso in een trainingspak, je weet wel, die met de deemoedige blik onder zijn bril met zwart rond montuur. Om maar niet te spreken over de zwarte-piet outfitten die hij vaak droeg,

Waarom Riffijnen altijd de schuld krijgen? Iemand moet toch de schuld krijgen!


Botermes

#4
Er staat een artikel op Amazightimes waarin wordt beweerd dat Rif, vanwege diens geschiedenis, juist een brandhaard is van het internationale terrorisme. Er staan zaken in die wel een kern van waarheid bezitten maar ook stellingen die nader onderzocht dienen te worden. Daar wil ik wat over kwijt.

De tendens dat de mishandelde zelf op den duur een mishandelaar wordt, kan aan de hand van historische feiten geverifieerd worden. Zo gingen er ten tijde van de Spaanse bezetting Riffijnen voor generaal Franco vechten om zijn dictatoriaal bewind stevig in het zadel te houden. Dat was dus indirect de 'payback' die de Spanjaarden kregen voor het leed dat de Riffijnen eerder was aangedaan.

Mijn ouders hebben de Spaanse bezetting nog net een beetje kunnen meemaken en ik heb ze wel eens gevraagd hoe het leven was onder de Spaanse bezetting. Ik kreeg dus de indruk dat het allemaal wel meeviel waarbij er  natuurlijk wel rekening  gehouden dient te worden  met dat er toen al een periode van gewenning was ontstaan. Ze zeiden dus wel dat je overal belasting voor moest betalen. Wanneer je bijvoorbeeld naar de markt ging om een kip te verkopen, moest je dus 4 doro afstaan, een flink bedrag voor die tijd. Ik wil de Spaanse bezetting echt niet bagatelliseren maar het punt dat ik wil maken is dat als er iets duidelijk mag zijn dan is het wel dan de Riffijnen geen eeuwige wrok jegens de Spanjaarden koesteren. Verreweg van dat zelfs, ze voelen eerder een soort liefde en verbondenheid met Spanjaarden en de gedeelde geschiedenis met Andalusië etc. Dat resoneert helemaal niet met de tegenwoordige afkeer die veel Riffijnen van  het Westen hebben. Dat vind ik dus hoogst opmerkelijk. Het lijkt er dus op dat die afkeer meer gebaseerd is op een kunstmatige indoctrinatie dan dat die voort is gevloeid uit een zelf ervaren pijnlijke geschiedenis waarin men veel leed is aangedaan.


Wordt vervolgd.

Chatt in de wildernis

#5
Citaat van: La Ilah op 26/04/2016 om 15:59:38
Ik vond Prince eerder een wereldvreemd flikkertje met megalomaan muzikale trekjes. Van de clip Purple Rain herinnner ik me vooral de zwarte fatso in een trainingspak, je weet wel, die met de deemoedige blik onder zijn bril met zwart rond montuur.

Sorry, maar d'r moet me nog iets van het hart. De eerste elpee die ik van mijn eigen geld kocht was Equal rights van Peter Tosh, de tweede was Thriller van Michael Jackson. Ik kon uren achtereen naar zijn muziek luisteren, en soms keek ik ook naar het witte album. Wanneer je de elpee openklapte als een boek lag Michael Jackson pontificaal temidden van twee tijgers.

Hij was overduidelijk zwart, maar na een flink aantal jaren werd Michael blank en zong hij ook nog eens ''it doesn't matter if you're black or white'' terwijl hij danste met de inheemse volkeren van de Verenigde Staten. Hetzelfde fenomeen overkwam Prince Nelson, een zwarte die naarmate de jaren verstreken steeds blanker werd.

Ik zag Beyonce vorige keer op TV, ze had haar haar en huid gebleekt en stak trots haar gebalde vuist in de lucht: Black Power!

Het spijt me echt, maar hoe kun je godverdomme enige eigenwaarde hebben, laat staan vorm geven met muziek wanneer je walgt van je huidskleur? In sommige boeken van Paul Theroux die zich in Afrika afspelen wordt ook zoiets beschreven: zwarte vrouwelijke afrikanen die zich insmeren met God weet wat voor chemische middeltjes om blanker te worden, soms met lelijke brandwonden tot gevolg. Ik zie het in mijn omgeving ook, de zwarte man met zwarte vrouw en kinderen wordt zeldzaam. Een zwarte man zal eerder de dikste, domste, dominantste en lelijkste blanke kutwijf de voorkeur geven boven een zwarte vrouw. En nou komt het: de gemengde (bruine) kinderen zullen mits ze in een blanke omgeving opgroeien alleen omgang hebben met andere gemengden en blanken. Ik ken twee gemengde gezinnen uit de buurt en heb hun kinderen langzaam zien opgroeien. Sinds hun kinderjaren heb ik hen nooit in gezelschap van een 'echte' volbloed zwarte of allochtoon gezien. Ik zie ze vaak wanneer ze van school onderweg zijn naar huis, ze fietsen nooit met andere gekleurden, altijd met blond en blauwogige schoolgenoten. De blanke vaders, zwarte moeders en hun kinderen hebben mij of een lid van mijn gezin nog nooit van hun leven begroet terwijl we al jarenlang in dezelfde straat wonen. Ze kijken ons wel aan, de vader met nauwelijks verholen haat en zijn vrouw (een Angolese) met een soort van kalme, berustende minachting.


Ik dacht altijd dat men alleen geld kon witwassen, maar zelfs mensen zijn wit te wassen...










About the fatso in the trainingspak, ik begin toch te twijfelen aan het montuur, volgens mij was het niet zwart maar rood of roze of zo?



Botermes

#6
Ja, het is allemaal erg triest hè, is het niet?  Maar een gevoel van eigenwaarde bezit je ook niet als iemand je in het verleden heeft verzocht geen contact meer met hem op te nemen, je die persoon alsnog lastig blijft vallen. Ik weet heel goed dat die verkapte aanval onder het mom van je eigen mening, doelbewust was om mij te tarten. Je bent nu eenmaal een aap en het ligt in je aard dat je iemand uit de tent probeert te lokken. Dat vind je vermakelijk en het geeft je een soort ego-boost. Je probeert je werkelijke intenties te verdoezelen door muzikanten alleen op hun uiterlijk te beoordelen alsof dat het voornaamste aan ze is.

Wie probeer je voor de gek te houden? Als je zo begaan bent met de minderwaardigheidsgevoelens van zwarten dan mag je op eigen initiatief daar zelf een stuk over schrijven onder een eigen topic. Mij laat het volledig koud, ze zoeken het maar zelf uit. Ik ben meer bezig met mijn eigen volk. Jij hebt meestal niets te vertellen. Het enige wat jij kunt is overal tegen aan te schoppen waar een ander een waarde aan toekent. Het je handelsmerk, hoe kinderlijk dat ook is, terwijl je toch al aardig op middelbare leeftijd bent.

Ik dacht je wel met een 'silent treatment' stil te krijgen maar ik wil er geen misverstand over laten bestaan, alsof ik je schuw of ontwijk.
If you try to reach me, I cut your hands off.

Chatt in de wildernis

Citaat van: Vutγmas op 05/05/2016 om 23:02:05
Ja, het is allemaal erg triest hè, is het niet?  Maar een gevoel van eigenwaarde bezit je ook niet als iemand je in het verleden heeft verzocht geen contact meer met hem op te nemen, je die persoon alsnog lastig blijft vallen. Ik weet heel goed dat die verkapte aanval onder het mom van je eigen mening, doelbewust was om mij te tarten. Je bent nu eenmaal een aap en het ligt in je aard dat je iemand uit de tent probeert te lokken. Dat vind je vermakelijk en het geeft je een soort ego-boost. Je probeert je werkelijke intenties te verdoezelen door muzikanten alleen op hun uiterlijk te beoordelen alsof dat het voornaamste aan ze is.

Wie probeer je voor de gek te houden? Als je zo begaan bent met de minderwaardigheidsgevoelens van zwarten dan mag je op eigen initiatief daar zelf een stuk over schrijven onder een eigen topic. Mij laat het volledig koud, ze zoeken het maar zelf uit. Ik ben meer bezig met mijn eigen volk. Jij hebt meestal niets te vertellen. Het enige wat jij kunt is overal tegen aan te schoppen waar een ander een waarde aan toekent. Het je handelsmerk, hoe kinderlijk dat ook is, terwijl je toch al aardig op middelbare leeftijd bent.

Ik dacht je wel met een 'silent treatment' stil te krijgen maar ik wil er geen misverstand over laten bestaan, alsof ik je schuw of ontwijk.
If you try to reach me, I cut your hands off.

Eigen topic? D'r is hier niets van jou, dit is Amazigh.nl en aangezien ik Amazigh ben lijkt het me vrij logisch dat ik hier reageer (of schop om jouw terminologie te gebruiken) wanneer ik dat wens.

Ik heb heel even met de gedachte gespeeld om aangifte te doen vanwege je in steenkolen Engels geschreven bedreiging aan mijn adres. Stel je voor: jouw vadsig, zweterig lijf in een synthetisch shirt met fluorescerend veiligheidsvestje er overheen te zien schoffelen langs de snelweg, wellicht maar een uurtje of twintig, maar toch...

Maar die gedachte zette ik snel uit mijn hoofd, een zwakzinnige zou waarschijnlijk niet bestraft worden en achteraf zou ik me ook niet goed voelen, het zou ongeveer hetzelfde zijn om als normaal persoon een verstandelijk gehandicapte een of meerdere klappen te verkopen. Dat zou namelijk tegen al mijn humanistische principes in druisen.

Ok, Tamza zou het nooit doen, maar Chatt des te meer: De volgende keer kun je beter de WILL of afkorting 'LL gebruiken. Dan krijg je ' If you try to reach me, I will cut your hands off of 'If you try to reach me, I'll cut your hands off.

Omdat je me nogal vaak verkeerd begrijpt zal ik proberen een en ander te verduidelijken: het gaat mij niet om het minderwaardigheidscomplex van zwarten of anders gekleurden, het gaat mij om de oorzaak! Waarom bleekt een zwarte (topartiest) zijn huid, haar en wordt de vaak negroïde neus ook onder handen genomen? In wat voor (zieke) samenleving moet men opgroeien om simpelweg blank te willen worden, wie bepaalt het ideaal en waarom?

Riffijnen bleken hun huid niet, het haar wordt evenmin gebleekt en bij een flink aantal Riffijnse dames wordt het haar bedekt met een hoofddoek, wij zijn onveranderlijk, wij zijn niet te assimileren. Dat is denk ik de reden waarom wij gehaat worden of in jouw termen: de schuld krijgen.






Botermes

#8
Citaat van: Zwart Hart Chatt op 08/05/2016 om 15:18:10
Eigen topic? D'r is hier niets van jou, dit is Amazigh.nl en aangezien ik Amazigh ben lijkt het me vrij logisch dat ik hier reageer (of schop om jouw terminologie te gebruiken) wanneer ik dat wens.

De laatste keer dat ik je aan de lijn had, toen het mij niet eens gegund werd mijn eigen mening te uiten over een stuk dat Tamza geschreven had in de media, waarin ik jou niet eens persoonlijk benaderd of gequote had maar jij arrogant als je bent, het nodig vond mij daar voor te schofferen. Blijkbaar was het verkeerd een mening te hebben die tegen de jouwe in druist. Wie denk je dat je bent, tering JUNK!

Als jij denkt het normaal te vinden, nadat voorval toen ik je verzocht had geen contact meer met mij op te nemen, als jij zomaar denkt als een brutale hond me te kunnen komen op zoeken en weer lastig te vallen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Ik had je toen zelfs het laatste woord gegund met je 'I AM A CROOK'. En nu heb ik je zelfs in eerste instantie genegeerd maar ook dat mocht niet baten. Wat wil je nou van me? Wil je een klap voor je lelijke smoel hebben? Die kun je krijgen als je daar zo graag naar solliciteert, viezerik. Qowed!

Citeer
Ik heb heel even met de gedachte gespeeld om aangifte te doen vanwege je in steenkolen Engels geschreven bedreiging aan mijn adres. Stel je voor: jouw vadsig, zweterig lijf in een synthetisch shirt met fluorescerend veiligheidsvestje er overheen te zien schoffelen langs de snelweg, wellicht maar een uurtje of twintig, maar toch...

Het is zeker lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken, opa met je buik die je djelaba een halve meter tov je borstkas doet uitwijken. Ps: Soon you'll be 60 years old. Trouwens waarom kom je altijd naar onze buurt cafe? Het zal me niets verbazen als heel Boughaman jou uit heeft gekotst, en terecht.

Citeer
Maar die gedachte zette ik snel uit mijn hoofd, een zwakzinnige zou waarschijnlijk niet bestraft worden en achteraf zou ik me ook niet goed voelen, het zou ongeveer hetzelfde zijn om als normaal persoon een verstandelijk gehandicapte een of meerdere klappen te verkopen. Dat zou namelijk tegen al mijn humanistische principes in druisen.

Mensen lastig vallen die jou in het verleden hebben verzocht geen contact meer op te nemen, druist niet in tegen die vage principes van je? Ik geloof dat er ook een naam  bestaat voor die obsessie.

Citeer
Ok, Tamza zou het nooit doen, maar Chatt des te meer: De volgende keer kun je beter de WILL of afkorting 'LL gebruiken. Dan krijg je ' If you try to reach me, I will cut your hands off of 'If you try to reach me, I'll cut your hands off.

Ten 1e is 'will' optioneel. Ten 2e heb ik het bewust weggelaten omdat ik niet de indruk wil wekken alsof het een belofte zou zijn. I might as well smack yo punk ass up against a wall or whatever. Try me, nigga, anytime!

Citeer
Omdat je me nogal vaak verkeerd begrijpt zal ik proberen een en ander te verduidelijken: het gaat mij niet om het minderwaardigheidscomplex van zwarten of anders gekleurden, het gaat mij om de oorzaak! Waarom bleekt een zwarte (topartiest) zijn huid, haar en wordt de vaak negroïde neus ook onder handen genomen? In wat voor (zieke) samenleving moet men opgroeien om simpelweg blank te willen worden, wie bepaalt het ideaal en waarom?

Ben ik daar dan de aangewezen persoon voor om dat voor je te uit te zoeken en waarom moest je dat dan per se aan mij kwijt? Flikker nou eens een keer op, joh, mafkees!  Je kwam poolshoogte nemen, mij weer eens uit testen, en dacht dat eens even te kunnen doen onder het mom van die die petty excuusjes van je.

Citeer
Riffijnen bleken hun huid niet, het haar wordt evenmin gebleekt en bij een flink aantal Riffijnse dames wordt het haar bedekt met een hoofddoek, wij zijn onveranderlijk, wij zijn niet te assimileren. Dat is denk ik de reden waarom wij gehaat worden of in jouw termen: de schuld krijgen.

Gaaaaap, Riffijnen zijn juist relatief makkelijk te assimileren. Hoeveel van de in Tanger geboren en opgegroeide Tanger Riffijnen spreken nog Riffijns? Niet veel, nee. Riffijnse ouders hechten er niet veel waarde aan, zo ook die van Europa. Arabisering van Riffijnen is zelfs in Alhoceima aan de gang in sommige wijken, met name Barrio Hadou. De Isousiyen van Casablanca die hun kinderen de eigen taal bij brengen, daar kunnen veel Riffijnen nog eens wat van leren.

Sommige Riffijnen steilen hun haar, bepaalde kapsalons waaronder een paar in Imzouren bieden zo'n behandeling aan en dat is niet anders in Heel Marokko of Noord-Afrika. Als je wilt doen overkomen alsof we niet besmet zijn met het Westers schoonheidsideaal dan lieg je dat je barst. Ik heb reclame's gezien in de Marokkaanse apotheken voor een lichtere huid (fair and handsome, geloof ik dat die creme heet, uit India). Maar aan de andere kant is het raar dat getinte mensen het zo erg kwalijk genomen wordt terwijl blanken zonnestudio's in het leven roepen,, smeermiddelen kopen om bruin te worden of een permanentje nemen bij de kapsalon zonder het verwijt te krijgen niet trots te  zijn op hun origine. Riffijnen in NL gaan onder de zonnebank en vrouwen in Arif blijven het liefst uit de zon om wit te blijven en/of gebruiken die creme. Dus? Veroordelen, verafschuwen en walgen is het enige wat jij kunt. Tazzzzzzzzzz gi nennesh! Is dat dus de diepzinnige en scherpe analyse die  chatt bouyazan voor ons in petto had? Ga nou maar weer snel aan je kifpijp lurken, ay angouf!

Botermes

#9
Nigga is zich door zijn zelfingenomenheid zeker niet bewust van de hypocriete onzin die hij uitslaat, door eerst een zeer getalenteerde en succesvolle multi-instrumentalistische zanger/songwriter puur op zijn voorkomen en gestalte te beoordelen, en dat mag hij van mij. Je hebt het recht  bekrompen en een fucking idioot te zijn! Maar ga dan later geen toneel spelen door van een zieke maatschappij te spreken die alles en iedereen op basis van uiterlijk beoordeelt, terwijl je net jezelf zwaar schuldig hebt gemaakt aan datgene wat je nu zogenaamd zo erg verafschuwt.

Chatt in de wildernis

Citaat van: Vutγmas op 11/05/2016 om 01:37:57
De laatste keer dat ik je aan de lijn had, toen het mij niet eens gegund werd mijn eigen mening te uiten over een stuk dat Tamza geschreven had in de media, waarin ik jou niet eens persoonlijk benaderd of gequote had maar jij arrogant als je bent, het nodig vond mij daar voor te schofferen. Blijkbaar was het verkeerd een mening te hebben die tegen de jouwe in druist. Wie denk je dat je bent, tering JUNK!

Als jij denkt het normaal te vinden, nadat voorval toen ik je verzocht had geen contact meer met mij op te nemen, als jij zomaar denkt als een brutale hond me te kunnen komen op zoeken en weer lastig te vallen, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Ik had je toen zelfs het laatste woord gegund met je 'I AM A CROOK'. En nu heb ik je zelfs in eerste instantie genegeerd maar ook dat mocht niet baten. Wat wil je nou van me? Wil je een klap voor je lelijke smoel hebben? Die kun je krijgen als je daar zo graag naar solliciteert, viezerik. Qowed!

Het is zeker lang geleden dat je in de spiegel hebt gekeken, opa met je buik die je djelaba een halve meter tov je borstkas doet uitwijken. Ps: Soon you'll be 60 years old. Trouwens waarom kom je altijd naar onze buurt cafe? Het zal me niets verbazen als heel Boughaman jou uit heeft gekotst, en terecht.


Mensen lastig vallen die jou in het verleden hebben verzocht geen contact meer op te nemen, druist niet in tegen die vage principes van je? Ik geloof dat er ook een naam  bestaat voor die obsessie.


Ten 1e is 'will' optioneel. Ten 2e heb ik het bewust weggelaten omdat ik niet de indruk wil wekken alsof het een belofte zou zijn. I might as well smack yo punk ass up against a wall or whatever. Try me, nigga, anytime!

Ben ik daar dan de aangewezen persoon voor om dat voor je te uit te zoeken en waarom moest je dat dan per se aan mij kwijt? Flikker nou eens een keer op, joh, mafkees!  Je kwam poolshoogte nemen, mij weer eens uit testen, en dacht dat eens even te kunnen doen onder het mom van die die petty excuusjes van je.

Gaaaaap, Riffijnen zijn juist relatief makkelijk te assimileren. Hoeveel van de in Tanger geboren en opgegroeide Tanger Riffijnen spreken nog Riffijns? Niet veel, nee. Riffijnse ouders hechten er niet veel waarde aan, zo ook die van Europa. Arabisering van Riffijnen is zelfs in Alhoceima aan de gang in sommige wijken, met name Barrio Hadou. De Isousiyen van Casablanca die hun kinderen de eigen taal bij brengen, daar kunnen veel Riffijnen nog eens wat van leren.

Sommige Riffijnen steilen hun haar, bepaalde kapsalons waaronder een paar in Imzouren bieden zo'n behandeling aan en dat is niet anders in Heel Marokko of Noord-Afrika. Als je wilt doen overkomen alsof we niet besmet zijn met het Westers schoonheidsideaal dan lieg je dat je barst. Ik heb reclame's gezien in de Marokkaanse apotheken voor een lichtere huid (fair and handsome, geloof ik dat die creme heet, uit India). Maar aan de andere kant is het raar dat getinte mensen het zo erg kwalijk genomen wordt terwijl blanken zonnestudio's in het leven roepen,, smeermiddelen kopen om bruin te worden of een permanentje nemen bij de kapsalon zonder het verwijt te krijgen niet trots te  zijn op hun origine. Riffijnen in NL gaan onder de zonnebank en vrouwen in Arif blijven het liefst uit de zon om wit te blijven en/of gebruiken die creme. Dus? Veroordelen, verafschuwen en walgen is het enige wat jij kunt. Tazzzzzzzzzz gi nennesh! Is dat dus de diepzinnige en scherpe analyse die  chatt bouyazan voor ons in petto had? Ga nou maar weer snel aan je kifpijp lurken, ay angouf!

Calm down, angry tooth fairy :-) Ik bespeur een hoge mate van frustratie dus raad ik je aan om tot tien te tellen. Op te houden met schuimbekken en het speeksel van je scherm te vegen. Je vervalt helaas weer in herhaling met je ordinaire schelpartij.

Hey tooth fairy, besef je nu nog steeds niet dat Chatt mijlenver boven dat gescheld van je staat? Ik ben helaas nogal sociaal onaangepast, maar daar valt best mee te leven.

Ik heb nu weinig tijd, maar de volgende keer ga ik je een verhaaltje vertellen over een gesprek dat ik had met een man uit Zambia.

Oh ja, ga zo nu en dan onder de douche want het wordt warm weer zeggen ze. Vergeet vooral niet je bips en je oksels flink in te zepen met een stuk Fa. Trek een schone onderbroek en hemd aan, bij voorkeur van katoen, want die eerste dag dat je bij mij instapte zette ik de airco op z'n hoogst, alle ramen open, maar ik rook die weerzinwekkende zurige zweetgeur nog...







Chatt in de wildernis

Citaat van: Vutγmas op 11/05/2016 om 23:36:17
Nigga is zich door zijn zelfingenomenheid zeker niet bewust van de hypocriete onzin die hij uitslaat, door eerst een zeer getalenteerde en succesvolle multi-instrumentalistische zanger/songwriter puur op zijn voorkomen en gestalte te beoordelen, en dat mag hij van mij. Je hebt het recht  bekrompen en een fucking idioot te zijn! Maar ga dan later geen toneel spelen door van een zieke maatschappij te spreken die alles en iedereen op basis van uiterlijk beoordeelt, terwijl je net jezelf zwaar schuldig hebt gemaakt aan datgene wat je nu zogenaamd zo erg verafschuwt.

Het is moeilijk uit te leggen, maar ik ben geobsedeerd door 'echte' dingen, echte mensen maken echte dingen! Onechte mensen produceren alleen bagger, net als je Prince. Michael Jackson was eigenlijk ook onecht, maar hij had het geluk Quincy Jones' pad te kruisen, en Quincy Jones is zo echt als maar zijn kan, met Thriller als resultaat. Nadat de samenwerking met Quincy Jones stopte werd door Michael vrijwel uitsluitend onechte BS geproduceerd, vind ik.

Prince - Purple Rain

I never meant to cause you any sorrow
I never meant to cause you any pain
I only wanted to one time to see you laughing
I only wanted to see you
Laughing in the purple rain

Purple rain, purple rain
Purple rain, purple rain
Purple rain, purple rain
I only wanted to see you
Bathing in the purple rain

I never wanted to be your weekend lover
I only wanted to be some kind of friend
Baby, I could never steal you from another
It's such a shame our friendship had to end

Purple rain, purple rain
Purple rain, purple rain
Purple rain, purple rain
I only wanted to see you
Underneath the purple rain

Honey, I know, I know
I know times are changing
It's time we all reach out
For something new, that means you too

You say you want a leader
But you can't seem to make up your mind
I think you better close it
And let me guide you to the purple rain

Purple rain, purple rain
Purple rain, purple rain
If you know what I'm singing about up here
C'mon, raise your hand

Purple rain, purple rain
I only want to see you
Only want to see you
In the purple rain

Writers: PRINCE ROGERS NELSON

Yeah man, dit is werkelijk indrukwekkend, vooral dat 'If you know what I'm singing about up here', maar jij weet wel waar hij over zingt hey. Paarse regen, paarse regen....







Botermes

#12
Citaat van: Zwart Hart Chatt op 12/05/2016 om 11:56:43
Calm down, angry tooth fairy :-) Ik bespeur een hoge mate van frustratie dus raad ik je aan om tot tien te tellen. Op te houden met schuimbekken en het speeksel van je scherm te vegen. Je vervalt helaas weer in herhaling met je ordinaire schelpartij.

Het was eigenlijk meer dat ik te recht voor je raap ben geweest maar wat is nou het wezenlijk verschil tussen een ordinaire scheldpartij en een elegante? Het is natuurlijk maar waar chatt op geilt. Ik realiseer me eigenlijk ook dat ik je wat banaantjes heb toegestopt. When a monkey has been given some bananas, he ofcourse will keep on coming back for more. I guess I'm going to put some venom in the next ones.

Citeer
Hey tooth fairy, besef je nu nog steeds niet dat Chatt mijlenver boven dat gescheld van je staat? Ik ben helaas nogal sociaal onaangepast, maar daar valt best mee te leven.

Mijlenver gezien vanuit je 'delusional' zelfbeeld maar in werkelijkheid niet ver genoeg om af te zien van een conflict die je op je zelf hebt afgeroepen. Of zelfs je misstappen in te zien, fatsoen te tonen en excuses aan te bieden. Maar waarschijnlijk zullen je enorme ego en het kleine hartje je beletten daar tot over te gaan. Althans, daar ga ik vanuit. Ik zelf heb geen keus, ik moet je confronteren omdat je me niet met rust wilt laten en zelfs al moet dat resulteren in 'me beating up your monkey ass to apeshit'.

Citeer
Ik heb nu weinig tijd, maar de volgende keer ga ik je een verhaaltje vertellen over een gesprek dat ik had met een man uit Zambia.

Please don't bother. Look, I know you're socially deprived and your life really sucks and stuff but perhaps you could better leave that for your pothead friends in Morocco or your petty drugdealing colleagues anywhere else.


Citeer
Oh ja, ga zo nu en dan onder de douche want het wordt warm weer zeggen ze. Vergeet vooral niet je bips en je oksels flink in te zepen met een stuk Fa. Trek een schone onderbroek en hemd aan, bij voorkeur van katoen, want die eerste dag dat je bij mij instapte zette ik de airco op z'n hoogst, alle ramen open, maar ik rook die weerzinwekkende zurige zweetgeur nog...

Het spijt me zeer dat je dat zo hebt moeten ervaren. Ik douch niet voor dat ik naar het strand ga maar afgezien van dat, dacht ik natuurlijk ook van: dat het maar chatt was waarmee ik een uitstapje ging maken. Ik bedoel, niemand gaat zich speciaal douchen voor een bezoek aan het toilet, toch. Sinds die dag had ik eigenlijk al een enorme hekel aan je gekregen. Daar ga ik je meer over vertellen
als je zo blijft doorgaan.

Nogmaals, het spijt me ten zeerste. Maar erger voor jou persoonlijk zal zijn dat het niet uit maakt welk deodorant, showergel, eau de toilette je ook mag gebruiken, omdat je natuurlijk altijd opgescheept blijft zitten met het uiterlijk van een schoorsteenveger. Je kent ongetwijfeld dat gezegde wel van ' Al draagt een aap een gouden ring....'  ;D

Botermes

#13
Citaat van: Zwart Hart Chatt op 12/05/2016 om 12:13:59
Het is moeilijk uit te leggen, maar ik ben geobsedeerd door 'echte' dingen, echte mensen maken echte dingen! Onechte mensen produceren alleen bagger, net als je Prince. Michael Jackson was eigenlijk ook onecht, maar hij had het geluk Quincy Jones' pad te kruisen, en Quincy Jones is zo echt als maar zijn kan, met Thriller als resultaat. Nadat de samenwerking met Quincy Jones stopte werd door Michael vrijwel uitsluitend onechte BS geproduceerd, vind ik.
Hier valt helemaal niets tegen in te brengen, omdat binnen de persoonlijke bubbel van chatt nietzeggende termen als 'echte en 'bagger' natuurlijk al argumenten op zich zijn..

Citeer
Yeah man, dit is werkelijk indrukwekkend, vooral dat 'If you know what I'm singing about up here', maar jij weet wel waar hij over zingt hey. Paarse regen, paarse regen....
Natuurlijk denk ik dat hij over paarse regen zingt want het verklaren van metaforen is helaas  alleen voorbehouden aan pretentious punks like you..

Botermes

#14
Ik wil nog wel even terug komen op een punt dat monkey probeerde te maken door te stellen dat Riffijnen gehaat worden omdat ze niet te veranderen of  te assimileren zijn. Veel mensen kunnen zich daar wel wat bij voorstellen. In werkelijkheid komt dit helaas neer op het aanhouden van een achterlijke dorpsmentaliteit, dat is de onveranderlijke Riffijn. Hiermee wordt gesuggereerd dat een Riffijn geen culturele transitie kan ondergaan en men een stereotype beeld hoort aan te houden van een archaïsche mentaliteit die een Riffijn juist Riffijns maakt. Een ergere doodsteek kun je je eigen cultuur niet geven in een toekomst waar jongeren dit natuurlijk de rug zullen toekeren.

Maar het is sowieso niet waar dat Riffijnen altijd hun eigen tradities trouw zijn gebleven. Riffijnen zijn collectief altijd onderhevig geweest aan verandering. Laat me eens even het huwelijksceremonie als voorbeeld nemen. Veel mensen denken zeker dat de lofzang van 'slat-u-slam' een lange traditie kent, maar in werkelijkheid werd dit pas na de koloniale tijd in Rif geïntroduceerd. Eerder werd het er niet eens gebruikt. Geen Riffijnse vrouw van tegenwoordig zal een 'tafelyunt' op haar kin plaatsen.

Het zijn natuurlijk sowieso uitspraken die je altijd niet serieus en juist met een korreltje zout moet nemen zoals: Nederlanders zijn gierig, Belgen zijn dom etc etc. Dat is de categorie uitspraken waarin het eerder genoemde ook hoort. Riffijnen horen juist een verscheidenheid aan persoonlijkheden te hebben en een verscheidenheid aan interesses te tonen. En dat heeft men ook, alleen zijn het vaak bepaald type mensen die willen dicteren hoe een 'echte' Riffijn hoort te zijn en dat brengt een bepaalde onnodige druk met zich mee. Het is juist de zwakte van Marokkanen in het algemeen dat ze één bepaald ideaalbeeld na leven waardoor ze allemaal iets te veel op elkaar lijken.

Waarom denk je dat het zo makkelijk is een karikatuur Marokkaan te schetsen? Juist daarom, omdat Marokkanen te veel op elkaar willen lijken. Die Turkse jongen met die rijschool Gataar youtube filmpjes heeft dat natuurlijk heel goed begrepen.  Hij maakt goede komedie en zijn filmpjes zijn gewoon vermakelijk. Maar afgezien van dat klopt het toch ook gewoon dat veel Marokkaantjes met een Real Madrid t-shirt en een nektasje rondlopen. Misschien wel trendsetters want heel veel Turken en andere Oosterse  bevolkingsgroepen hebben dat inmiddels ook al overgenomen maar het neemt niet weg dat veel Marokkanen te veel op elkaar willen lijken.

Vergeet de vorige alinea even, het trieste aan heel wat Riffijnen in diaspora is dat ze zich tegen de ene cultuur sterk proberen af te zetten door zich juist te assimileren aan een andere. Het mes snijdt ook aan 2 kanten. Je kunt dus je sterk tegen de Westerse cultuur afzetten door een salafist te worden, maar je kunt ook een Uncle Tom worden en alles wat Amazigh is verwerpen en jezelf een geheel westerse identiteit aanmeten. De derde is natuurlijk is de verarabiseerde Riffijn in Marokko die alles wat Amazigh als onaangenaam ervaart en vindt dat  daar afgerekend mee dient te worden. Allen zijn natuurlijk voorbeelden van uitersten maar als je kijkt naar de gemiddelde Riffijn dan merk je dat die zich meer past aan zijn omgeving wat die ook moge zijn en meer een bepaalde houding van onverschilligheid vertoont maar ook langzamerhand door het ijs zakt. Je bent pas een Riffijn als je je taal behoudt ongeacht je ideeën, voorkeuren of persoonlijkheid en hopelijk kunnen toekomstige en huidige Imazighen in Rif dat voorbeeld stellen om zo degenen in diaspora te motiveren.