Na de val van de Rif-Republiek: verraders vernederen riffijnse verzetsstrijders

Gestart door Amsraraf, 16/05/2015 om 10:32:43

Amsraraf

Azul,


Na de val van de Rif-Republiek: verraders vernederden Riffijnse verzetsstrijders die werden gedwongen om te buigen voor de Spaanse koning en zijn vrouw!! een bewijs van totale onderwerping aan de bezetters!

https://www.youtube.com/watch?v=COZwuypNY1M#t=83

Botermes

Wij kennen een pijnlijke geschiedenis daar hoef je eigenlijk deze beelden niet voor te laten zien. Er bestaat zoiets als het cultureel geheugen dat duurzamer is dan een menselijk geheugen. Onze mensen noemden of noemen nog steeds elkaar soms minachtend 'moro'. Dat hebben ze van de Spanjaarden geleerd. Eigenlijk is er op zich helemaal niets verkeerds aan dat woord alleen zijn zij door hun minderwaardigheidscomplex dat woord automatisch gaan associëren met iets negatiefs.

Vorig jaar kwam ik met de bus terug uit Marokko vanuit Nador. Het eerste stuk tot aan de boot werden we nog ook in het Tamazight toegesproken en een fijne reis toegewenst etc door de reisorganisatie. Eenmaal de oversteek gemaakt kwamen we dus in de eigenlijke reisbus te zitten. Vanaf toen werden we alleen maar in het Darija aangesproken. Nou, niks aan de hand zou je zeggen want je kunt niet verwachten dat elke chauffeur een Arifi is, dacht ik niets vermoedend. Later die dag kwam ik er dus achter dat de chauffeur (zo'n oude vent van een jaar 60) wel van Riffijnse afkomst was, maar er zo eentje was die niets van Tamazight wilt hebben. Op een gegeven moment werd hij door iemand, die hem waarschijnlijk wel ergens van kent, in het Tamazight aangesproken. En daar werd hij zo kwaad om en schreeuwde tegen hem ' Tkellem al 3arbia!!!!'. Echt ongelooflijk gewoon. Ik kon er zo kwaad om worden dat ik bijna wilde opstaan om hem voor alles en nog wat uit te schelden. En andere stem in mijn hoofd zei: Nee, dien een klacht in bij dat reisbureau. A fin, nam ik maar mijn genoegen door mijn mening aan andere reizigers te uiten dat wat hij deed echt gewoon buitenproportioneel was.

Dus dacht ik er later dieper over na en kwam ik tot de conclusie dat zijn gedrag best wel eens het gevolg kan zijn van door jarenlang systematisch gekleineerd te zijn om zijn afkomst en taal. Het kan haast niet anders dat ze daarom zichzelf verloochenen. Wees niet kwaad maar heb medelijden, zei ik tegen mezelf.

Botermes

Maar ik was nog niet klaar met hem. Toen we ergens in Frankrijk waren sprak ik hem gewoon in het Riffijns aan, om iets te vragen. Oh ja, er werd een pauze ingelast en ik vroeg " Ma itxassay ad fghagh ?'' Of ik verplicht moest uitstappen. Hij keek me zo aan van, dat hij niet wist wat hij met me aan moest, en knikte dan maar. " Punk ass, nigga!!" dacht ik zo bij mezelf. Dat heeft niets met ras te maken want hij was heus geen neger,  maar zo ben ik tegen iedereen.  Dat komt omdat ik de afro-Amerikaanse cultuur geïnternaliseerd heb. Jullie kennen mij onderhand wel.

Het cultureel geheugen is iets wat heel lang na-echo effect kan hebben. Dat wat je voorouders eeuwen geleden hebben meegemaakt, je vandaag de dag nog met je meedraagt of voelbaar is in de mentale staat van de Imazighen om je heen.

Chatt in de wildernis

Citaat van: Amsraraf op 16/05/2015 om 10:32:43
Azul,


Na de val van de Rif-Republiek: verraders vernederden Riffijnse verzetsstrijders die werden gedwongen om te buigen voor de Spaanse koning en zijn vrouw!! een bewijs van totale onderwerping aan de bezetters!

https://www.youtube.com/watch?v=COZwuypNY1M#t=83

Azul,

Dit was zeker en vast een vernederende ervaring, maar het vernederende aspect in deze video wordt verzacht of zelfs teniet gedaan wanneer men de valse,zelfgenoegzame tronies ziet van degenen die er genoegen in scheppen mensen te dwingen voor hen te buigen.

Deze eenmalige buiging maakt bij ons allen dat we walging en afkeur voelen, maar weet je wat ik echt niet begrijp?

Dat velen na het zien van deze video gedwee verschillende vernederende buigingen en andere rituelen zullen verrichten. Niet een keer, maar wellicht duizenden keren.

Zie je het verband?


Amsraraf

Azul,

voor de duidelijkheid: degenen die de Riffijnen dwingen te buigen voor de Spaanse koning zijn niet per definitie allemaal  Riffijnen.

Er waren Marokkanen, van de vreemdelingen legioen, uit verschillende regio's die hebben gevochten aan de kant van de Spaanse-Frans alliantie tegen de Riffijnen.
De Marokkaanse maandblad Amal, nr. 9, heeft cijfers gepubliceerd:
Chaouia: 1500 strijders
Gharb: 1000 strijders
Zaïr: 1250 strijders
Oued Zem: 200 strijders
Dakkala: 400 strijders

je merkt dat de meeste strijders (verraders) arabieren zijn. Ze hebben niet zomaar tegen riffijnen gevochten: ze hebben gevochten  zodat arabieren hun macht en overheersing kunnen behouden.



Botermes

Azul,

Ik denk niet dat ze zo idealistisch en vooruitdenkend waren ingesteld maar dat ze het eerder gedaan hebben om simpel persoonlijk gewin. Dan gaat het vaak om " rab3ad n tixuncay w arn nigh ibawan nigh d ra3das". Voor een paar zakken meel, linzen of bonen. Voor de wat intelligenteren onder hen een positie om te fungeren als tussen bezetter en bezetenen. Zo laag waren dat soort mensen veel al, niet dat ze een hoger doel nastreefden.

In jouw tekst impliceer je dat ze verraders zijn omdat het (arabieren) zijn. Op dat moment verlies je ook de sympathie van de weldenkende Arabieren terwijl je hun steun ook nodig hebt voor de zaak waar jij voor staat. Dat is juist wat de vijand wilt, dat jij je opstelt als Arabieren-hater. Dat is nergens goed voor. Want daardoor vorm je een makkelijk doelwit voor ze omdat dat hen de mogelijkheid biedt je te beschuldigen van xenofobie/discriminatie etc en zodoende de aandacht af te leiden voor de werkelijke amazigh-zaak waar je voor staat.

Er is niets mis met het aangeven dat veel verraders niet Riffijnen waren, als dat feitelijk klopt. Dat mag gezegd worden, maar op het moment dat jij dat gebruikt als zo van: ' Zie je wel, zo zijn (Arabieren)!', dan ben je, naar mijn inziens, verkeerd bezig.