Toekomst Tamaziγt en lessen die getrokken kunnen worden uit situatie Ierse taal

Gestart door Botermes, 17/02/2015 om 23:29:28

Ghost

Azul,

Ik kan dat filmpje niet goed in de juiste context plaatsen, afgezien van het feit dat er een paar laffe messentrekkers op een groep Imazighen afstormt.  Ik hoop dat Irifiyen op gepaste wijze terugslaan en niet schrikken van dit soort excessen.
Via de mainstream media zien we helemaal niets van de actuele protesten in Nador en Hoceima maar op social media is er behoorlijk wat gaande.

Om on topic te blijven, die Nasser Zafzafi lijkt een flinke achterban van Irifiyen te mobiliseren tegen de corruptie en en andere wantoestanden, hij heeft er wel het charisma voor. Helaas versta ik de helft van zijn toespraken niet omdat ook hij heel veel standaard Arabische zinnen door zijn  Tmazight gooit. Als je een filmpje van Zafzafi kijkt moet je eerst door een minuut Arabische intro heen terwijl dat echt niet nodig is. Als Europese Arifi merk ik meteen dat mijn totaal anders is dan een Marokkaanse Arifi, mijn zintuigen slaan niet aan op Arabisch, het is lege informatie in die taal in tegenstelling tot Duits, Engels of zelfs Frans. Wat dat betreft vind ik het goed dat het Tamazight onderwijs in Marokko een pure vorm Amazigh woorden bestaat, dus zonder leenwoorden uit andere talen. Daar zitten heel veel woorden in die wij als Irifiyen niet kennen of niet gebruiken, dat zie je ook in de Amazigh scene met woorden als tirelli, azul en tannemirt.

Botermes

Citaat van: Thatha op 30/12/2016 om 02:04:58
Azul,

Ik kan dat filmpje niet goed in de juiste context plaatsen, afgezien van het feit dat er een paar laffe messentrekkers op een groep Imazighen afstormt.  Ik hoop dat Irifiyen op gepaste wijze terugslaan en niet schrikken van dit soort excessen.
Via de mainstream media zien we helemaal niets van de actuele protesten in Nador en Hoceima maar op social media is er behoorlijk wat gaande.

Er staat 'Ibeltajiyen' een woord dat zoiets betekent als collaborateurs. Dat woord is overgewaaid via Aljazeera uit de Arabische lente. Egypte, als ik het goed heb. Dat woord is zeg maar grammatisch (vermazight) door er een I voor te zetten net als 'Iholandiyen' ed.

Ik denk dat de messentrekkers dus zelf Riffijns zijn en dat verbaast me eerlijk gezegd niet echt. Er is een deel van de Riffijnen, hetzij gering, met een fascistisch karakter die hun haat jegens het amazighbewust zijn niet onder stoelen of banken steken. Ze zijn daar heel vocaal in. En hier komt het: omdat het amazighbewust zijn nog niet echt een gevestigd element is binnen de Amazigh-gemeenschap. Anders was de drempel om je afkeer daar voor te tonen veel hoger geweest. Amazighbewust zijn hoort een soort beginsel te zijn maar die status heeft het nog lang niet bereikt. De één trekt een mes en een ander voert smeer campagne om het amazighbewust zijn in een kwaad daglicht te zetten.

Citeer
Om on topic te blijven, die Nasser Zafzafi lijkt een flinke achterban van Irifiyen te mobiliseren tegen de corruptie en en andere wantoestanden, hij heeft er wel het charisma voor. Helaas versta ik de helft van zijn toespraken niet omdat ook hij heel veel standaard Arabische zinnen door zijn  Tmazight gooit. Als je een filmpje van Zafzafi kijkt moet je eerst door een minuut Arabische intro heen terwijl dat echt niet nodig is. Als Europese Arifi merk ik meteen dat mijn totaal anders is dan een Marokkaanse Arifi, mijn zintuigen slaan niet aan op Arabisch, het is lege informatie in die taal in tegenstelling tot Duits, Engels of zelfs Frans. Wat dat betreft vind ik het goed dat het Tamazight onderwijs in Marokko een pure vorm Amazigh woorden bestaat, dus zonder leenwoorden uit andere talen. Daar zitten heel veel woorden in die wij als Irifiyen niet kennen of niet gebruiken, dat zie je ook in de Amazigh scene met woorden als tirelli, azul en tannemirt.

De naam is Azefzaf, van de west Riffijnse stam 'Izefzafen'. Het is een strijder en uit noodzaak. De corruptie in de regio heeft wel heel ernstige vormen heeft aangenomen en natuurlijk moet daar wat aan gedaan worden. Het is een held dat hij die rol voor zich opneemt.

Kijk, ik kan me er ergens wel in vinden dat je je stoort aan het Arabisch maar vergeet niet dat dat de taal is waarin zij onderwezen zijn. Natuurlijk blijft daar veel van hangen. En in principe zijn westerse talen even schadelijk voor het Amazighbewust zijn.

Ghost

Azul,

Dank voor de toelichting. De geschiedenis laat ons zien dat lokale verraders vaak tot meer geweld jegens de eigen groep bereid zijn dan de externe vijanden. Dat zag je in de 2e W.O. ook met lokale SS'ers die de vuile klusjes voor de Duitsers opknapten.  Ik kan niet goed inschatten wie de overhand heeft. IK ben zelf wel veel op social media actief om waar mogelijk anti-Amazigh sentimenten te neutraliseren. Helaas is de gemiddelde Arifi niet zo kritisch dat hij/zij zich zelfstandig een beeld kan vormen van hoe de Marokkaanse fascisten en racisten onze izuran stelselmatig en opzettelijk willen vernietigen. Het is al een groot verdienste dat we blijven terug knokken, ik kan niet inschatten of we de overhand hebben maar Imazighen worden wakker. We worden sterker met de dag.

Marokkaanse fascisten moeten het vooral van intimidatie en fysiek geweld hebben, zoals je in dat Ibaltayien filmpje kan zien. Ik ben niet bang voor welke mis n kahbacht Arab of achekam dan ook, mijn vingers jeuken om eens een flink potje te knokken met dat ongedierte, maar daar moet ik boven staan. De pen wint van ieder wapen. We moeten blijven schrijven over alle wantoestanden om het gevecht om onze identiteit in ons voordeel te beslechten, in Arif, in Europa, mani ma di amadal. Wie schrijft die blijft.

Sram khouwm mara

Botermes

Azul,

Kun je je beter niet hatelijk uitlaten over Arabieren omdat je daarmee alle Arabieren vijand maakt, terwijl dat in principe helemaal niet hoeft. Heel veel Arabieren staan aan onze kant en zijn in verschillende plaatsen in Marokko uit solidariteit de straat op gegaan.

Tanmirt,

Ghost

Azul,

Ik hou me nog in, bovendien als een Arabier zich aangesproken voelt dan zou hij bij zichzelf te raden moeten gaan of zijn principes deugen.

Botermes

Azul,

Ik geloof dat het beter is de strijd voor onze rechten aan te gaan zonder generaliserend te spreken van 'de Arabier'. Ten eerste, simpelweg omdat je niet elke Arabier in een verdomd hoekje kunt zetten maar ten 2e vooral niet omdat je daarmee je opponenten de kans geeft je van discriminatie te beschuldigen en daarmee te aandacht af te leiden van de zaken die er wel echt toe doen. Van zulke afleidingen zijn ze juist afhankelijk in de smeercampagnes die ze voeren.

Tanmirt,


Ghost

Azul,

We hebben jou nog voor de nuancering. Ik ken persoonlijk geen Arabieren die iets goeds zien in de Amazighzaak. Het is altijd "maar jullie zijn vervelend want rwafa willen een eigen land en azulisten willen islam kapot maken". Als een Arabier zich wil distantiëren van de massa mag hij/zij zich daarover uitspreken en hier een bericht achterlaten. Ik vind het raar dat jij hun werk doet en mijn gevoel van onvrede de kop in wil drukken.  Hierbij mijn zegen voor de pro-Amazigh Arabier.

Botermes

Citaat van: Thatha op 08/01/2017 om 01:01:02
"maar jullie zijn vervelend want rwafa willen een eigen land en azulisten willen islam kapot maken".

Het is alleen maar de bevestiging van het bestaan van een intolerante, fascistische, pseudo-religieus gedachtegoed binnen de Marokkaanse samenleving. De ironie is juist dat zij de islam ernstige schade toebrengen maar dat kan hen blijkbaar niets schelen want voor hen is islam slechts een machtsmiddel, dat tegen je gebruikt wordt als je niet hetzelfde bekrompen gedachtegoed er op na houdt als zij. Ze bewijzen iig gerespecteerde moslimgeleerden zoals Tariq Ramadan er geen dienst mee, die juist predikt dat islam voor tolerantie, verscheidenheid, verdraagzaamheid etc etc staat. De praktijk laat helaas een ander beeld zien.

Botermes

In de uitspraak ' jullie willen een eigen land' zit ook een ironie. Juist zij willen een eigen land. Want waarom bevat het post koloniaal Marokkaans nationalisme geen Amazigh element? Alleen een Amazigh die als bouwsteen gediend heeft voor de Arabische beschaving/expansie is noemenswaardig in de schoolboeken. De Amazigh cultuur zelf is altijd miskend, passief agressief genegeerd en bewust gepoogd te vernietigen lang voor de koloniale tijden. En dat veel Imazighen zich die afkeer hebben laten aan praten is niet alleen te wijten aan een eigen mentale retardatie maar vaak ook aan de zelfhaat die iemand tijdens zijn jeugd opbouwt waarin persoonlijke intelligentie er eigenlijk helemaal niet toe doet. Dat je intelligent bent wilt niet zeggen dat je immuun bent voor zelfhaat. Het is de kwaadaardige doctrine die er aan vooraf gaat.

M6 heeft dan wel het Tamazight als officiële taal uitgeroepen maar als maatschappij hebben we nog een lange weg te gaan voor dat het Amazigh element volledig erkend is als waardig onderdeel van de Marokkaanse samenleving.

Botermes

Ten eerste wil ik even kwijt dat mijn hart uitgaat naar de mensen die momenteel voor hun rechten strijden in Alhoceima en elders in Arif, want zoals je waarschijnlijk wel weet, was er vandaag weer een hard politie optreden tegen de protesten in Alhoceima tegen de buitensporig corrupte machthebbers. Ik kom zojuist thuis van zo'n Riffijns theehuis hier in Noord Brabant, ik noem het een enclave, en wat mij stoort is de onverschilligheid en een gebrek aan interesse die er heerst in de gebeurtenissen in hun land van herkomst. Het enige wat de bezoekers leek te interesseren was some stupid boolshit dat Egypte moest verliezen van Kameroen omdat Marokko verloren heeft van Egypte. Hoe triest sommige Riffijnen kunnen zijn. Wat waren ze blij na afloop van de wedstrijd..

Dit zijn dezelfde lieden die zich doorgaans heel politiek bewust profileren en menen te weten hoe alles in elkaar steekt. Ik kan echt een hard time hebben mezelf voor, al is het maar een kwartiertje, in hun bijzijn te bevinden. Stelletje deplorabelen. Ik kan mezelf alleen maar voornemen daar niet meer naar toe te gaan. Als ik voortaan op zondag graag een Marokkaanse muntthee wil drinken, dan maak ik die wel zelf thuis.


Eigenlijk wilde ik met deze post juist nog terugkomen op waarom we beter het Tifinagh kunnen toepassen.Heb je er weleens bij stil gestaan waarom west Europese talen voor ons zo toegankelijk zijn. Vanwege het Latijnse schrift, natuurlijk. Velen zullen denken dat dat logisch is, maar a lot a niggas zien de dieperliggende structuur niet.The common heritage dat west Europeanen met elkaar delen, the culture, the geographical proximity, of het feit dat ze voortdurend met elkaar te maken hebben. Dat maakt het Latijnse schrift er zo geschikt voor.

Mijn punt is dat als we massaal het Tifinagh gaan gebruiken, we ook meer naar elkaar toe zullen groeien en ook al is dat een doel voor op de lange termijn, kun je als nog in principe beginnen door in je eigen dialect te gaan schrijven. Maar doordat je Tifinagh gebruikt zijn alle Amazightalen voor je toegankelijk en vice versa wat jezelf schrijft ook toegankelijk voor andere Imazighen. De creatie van een eigen cosmos die daarmee ontstaat, is something very essential, weet je! Tififnagh kan het Higgs Bosson field voor Imazighen worden. Voor degenen die niet weten wat dat is: het Higgs Bosson veld is een theorie in de natuurkunde die tracht te verklaren hoe je de klassieke mechanica en quantum mechanica kan herenigen. De theorie gaat uit van een onzichtbaar veld die er bijvoorbeeld voor zorgt dat de atomen waaruit je lichaam is opgebouwd bij elkaar blijven en waarom je niet door een muur heen kan lopen. De illusie van dichtheid vs leegte, want in principe bestaat een atoom vooral uit leegte en zijn de bouwstenen van een atoom geen vaste deeltjes maar golven. Ik hoop dat je er iets bij kunt voorstellen.

Sommigen zullen denken dat je met het Latijnse toegankelijker bent maar denk nou eens even na. Waarom toegankelijker? Omdat velen te lui zijn om een nieuw alfabet te leren? Het Tifinagh dat vanzelfspekend zo'n essentiële rol kan vervullen in de Amazigh identiteit, kun je toch niet afwijzen omwille van de gemakzucht van bepaalde mensen. Het Latijnse schrift maakt je minder gevoelig voor de Amazighiteit in je. Het is zoals in de woorden van de great Bob Marley.' It carry a feel, and dem know it, but dem can't explain it.' Je weet het! Je voelt het!

Of wat dacht je hiervan? Let me put it this way: How about following in the footsteps of what Massinisa once started. Maybe we're here to accomplish the mission!

Tanmirt,

Ghost

#40
Azul,

Voor inspiratie over de wederopstanding van de Imazighen moet je niet in theehuis Malabata zijn, die generatie ben je al kwijt of ze moeten achterlijkheid veinzen voor behoud van een Wajong-/AOW-uitkering, sommigen blijven daar in hangen. Denk wel dat je je theetje daar kan blijven drinken als je je verwachtingen bijstelt.

Er komt een jongere generatie aan die zich zal losmaken van de traditionele influx van Arabisch/Islamitisch georiënteerde familie en kennissenkring bij het zoeken naar een eigen identiteit. Er zal ook een groep afvallen voor de Imazighen, namelijk diegene die inmiddels gehersenspoeld zijn door salafistische/wahabistische missionarissen maar daar verliezen we niks aan want die zijn sowieso onbruikbaar om deel te nemen aan een vrije democratische samenleving.

Ik ben er niet zo van om een verzonnen schrift te gebruiken en jezelf daarmee een gemaakte identiteit aan te praten. Tmazight mag wat mij betreft ook in het Arabisch of Chinees geschreven worden, ik kies echter voor de meest toegankelijke ingang en dat is op dit moment, zeker voor de diaspora, Latijns schrift. Higgs Bosson prachtige theorie, heel filosofisch, maar we hebben praktische oplossingen nodig.

Ik zie met lede ogen aan dat veel Imazighen hier de protesten in Hoceima afkeuren omdat ze anti-islamitisch zouden zijn. Het is bedroevend. Daarom zal de opstand vanuit Arif zelf moeten komen, want mensen die hier hoog en droog zitten hebben makkelijk praten, maar als je maag knort is Allah nergens te bekennen.

Tanmirt

https://www.youtube.com/watch?v=GjG8TkVYfgM



Botermes

Azul,


Ik denk dat een ruime meerderheid van degenen in diaspora, ongeacht ontwikkeling, zullen afvallen en het is juist zonde om daar op af te stemmen. Tamazight kan, naar mijn mening, alleen in het land van herkomst gedijen, waar mensen het als eerste taal spreken. Daar dient de hoop op gevestigd te worden en het is toevallig zo dat de kinderen van nu daar in Marokko juist les in Tifinagh krijgen. Je kunt toch niet zeggen dat dat afgewezen dient te worden omdat het niet afgestemd is op de mensen in diaspora. Van die groep moet je het sowieso niet hebben en dien je de verwachtingen wat te temperen.

Mijn neven en nichten zijn millenials, en ik als iemand die eind jaren 70' geboren is en nog me net onder generation X kan scharen heb de grootste moeite met hen een coherente discussie in het Tamazight te voeren en dat ligt vooral aan hen terwijl je ze niet eens volwaardig derde generatie kan rekenen. De kinderen die zij nu krijgen worden gewoon Nederlandstalig opgevoed. Dat is gewoon een realiteit en I don't feel bad about it, weet je! Van hen kan ik dat gewoon niet gaan verwachten. Ik ben toch niet achterlijk to go down that road waarin ik gefrustreerd ben over het feit dat Riffijnen in Nederland hun kinderen niet meer in de Riffijnse taal opvoeden. Maar dat neemt niet weg dat je ze wel wat kan bijbrengen maar het Riffijns als 2e taal met de 4e generatie ga je gewoon niet redden. De maatschappij en sociale  klimaat in Europa laten dat helaas gewoon niet toe. De derde generatoe kan geen coherent gesprek in het Tamazight voeren dus kun van hun kinderen niks verwachten.

Met de Higgs Bosson theorie probeerde ik slechts een analogie te maken waarin het Tifinagh de samenhang van Imazighen bevordert.

Je hebt je mening wat betreft het afwijzen van het Tifinagh niet of nauwelijks onderbouwd. Ik weet niet wat je precies bedoelt met termen als 'aangeprate identiteit' en 'verzonnen schrift'. Okay I'm gonna try to break this down, one by one.

- Aangeprate identiteit.

D echte identiteit, is dat slechts de tribale? Naar mijn mening is het amazigh-bewustzijn een ontwikkeling die je de tribale identiteit doet ontstijgen. Het is zelfs de implicatie die het woord 'Amazigh' met zich meebrengt.

-Verzonnen schrift.

In wezen zijn alle schriften toch verzonnen. Het is toch niet zo dat het Latijnse of Arabische schrift neergedaald is uit de hemel. Ze delen juist dezelfde oorsprong. De K, de B, de T in het Tifinagh lijken verdacht veel op hun Latijnse equivalenten. Een B, een cirkel met een streep door het midden, illustreert toch gewoon hoe je de B uitspreekt door je lippen op elkaar te drukken. De Latijnse B heeft, hoewel een deformatie ondergaan, toch hetzelfde principe.

Ik begrijp gewoon niet hoe je het Tifinagh kunt afwijzen om tekens die er al dan niet later bij gekomen zouden zijn. Dat hoort toch gewoon bij de ontwikkeling.

Mijn positie is: Ik wijs het Latijn niet af maar mijn voorkeur gaat uit naar het Tifinagh. In tussentijd wacht ik de ontwikkelingen gewoon af.

Tanmirt,

Ghost

#42
Azul,

Ik heb mijn voorkeur voor het Latijnse schrift al een keer uitgelegd op een thread waarop jij meeschreef, ik ging er niet vanuit dat wij alleen dialogen voeren. Ik verwijs naar de thread van Aksil Topic: sin (2) n isqsithn i Imazighen d Timazighin en mijn bericht van 20/10/2016 om 15:15:14 ».

Ik vergelijk de taalkundige introductie van een nieuw schrift voor Imazighen met die van Turken 100 jaar geleden, de truc van Attaturk. Bovendien zie ik ook meer voordelen vanuit wetenschappelijk en literair oogpunt, je kunt bepaalde termen die het Tmazight niet kent 1 op 1 overnemen en internationaal beter meekomen als je jonge kinderen meerdere talen vanuit hetzelfde schrift leert. Ik ben het met je eens dat de eerste bron van zuiver Tmazight in Tamazgha/Arif ligt, maar voor een optimale kruisbestuiving met de diaspora zie ik meer mogelijkheden als beide partijen hetzelfde schrift hebben, zo zal zich sneller een internationale Tmazight dimensie ontwikkelen dan met Tifinagh. De cursussen Tmazight die in NL gegeven worden  zijn trouwens ook in Latijns schrift, zie de lesstof van El Ayoubi en en Aisatti.

Arabisch moet er helemaal uit als we een seculiere bestuursvorm willen waar we een brede wereldblik vormen bij kinderen.  Vanuit religieus perspectief of vanuit persoonlijke belangstelling kunnen mensen zich privé met Arabisch bezighouden. Ik weet dat het utopisch klinkt maar dit is mijn ideale scenario.

Op identiteit kom ik later terug want van dat tribale is niet veel meer over naar mijn mening. Ik moet nu zaalvoetballen. Ayuz!

Botermes

Azul,


Ik vind het wel een extreem standpunt dat je nu inneemt over het Arabisch. Het is nu eenmaal een deel van Noord Afrika net zoals het Spaans deel uitmaakt van Zuid Amerika. Het Arabisch staat veel sterker in zijn schoenen dan het Tamazight, het is een wereldtaal en tenslotte de taal van de overwinnaars. Het uitgangspunt dient te zijn dat je voor behoud en ontwikkeling van de Amazigh talen en cultuur bent.  Wat Arabisch sprekenden verder met hun taal willen, is aan hen om te bepalen.

Het Arabisch heeft een groot erfgoed: literatuur, architectuur, filosofie etc etc. Tamazight heeft geen draagvlak waarmee je het Arabisch zou kunnen vervangen. Imazighen hebben juist bijgedragen aan de creatie van het draagvlak voor het Arabisch. Maar de Imazighen die
bezig waren met het creëren van een eigen draagvlak zoals Masinissa of de Barghwata dynastie zijn te kort gekomen aan continuiteit. Ze hebben niet lang genoeg bestaan. Van de Barghwata is heel weinig bekend, iets wat ik wel betreur omdat de beschikbare bronnen alleen komen van de overwinnaars en de bronnen en intellectuele eigendommen van het verslagen volk zijn naar alle waarschijnlijkheid verbrand. De bekende tactiek. Het christendom in Noord Afrika werd al eerder weggevaagd. Laat je niet gek door bepaalde mensen die een geïdealiseerd beeld schetsen dat moslims in harmonie leefden met andere geloven. Het leven als een dhimmi was geen pretje. Je dient het natuurlijk wel te beoordelen naar de maatstaven van die tijd.

Maar even iets anders, I want you to take a step back. Wij zijn Imazighen. Fine, weet je! Niet alleen Imazighen zijn tribaal maar heel de mensheid is tribaal. Religies, naties, voetbalclubs etc etc zijn tribaal. Ik ben van mening dat men een beetje voorzichtig dient om te gaan met de tribale neigingen of behoeften omdat er ook een heel duistere kant aan vast zit. Het is een aspect van het grote gevaar waardoor de mensheid naar alle waarschijnlijkheid zichzelf uiteindelijk zal uitroeien. Het probleem begint al bij de architectuur van het menselijk brein.

School of Life

https://www.youtube.com/watch?v=Yk3QsGzAjKI

Tanmirt,

Ghost

Azul,

Ik denk dat je de waarde van de Arabische taal overschat en voor een autonome regio die de Rif zou kunnen worden, aan de poort van Europa, denk ik zelfs dat Arabisch in het dagelijks leven geen toegevoegde waarde heeft. Ik heb al een keer uitgelegd waarom Arabisch geen waarde heeft in het internationale handelsverkeer en een lage sociale status bij de (Arabische) elite in Marokko, die leren hun kinderen alleen Frans en in toenemende mate Engels. Ik wijs op mijn post in jouw thread "A wradi, kinderen van me" en mijn bericht Reactie #10 Gepost op: 02/10/2016 om 19:52:35.

Ik knip en plak even zodat je niet hoeft te zoeken, service van de zaak:

"Wat mij altijd opviel in grotere steden in Marokko is dat ik meestal in het Frans aangesproken werd of antwoord in het Frans kreeg als ik in gebroken Darija iets vroeg. Ik heb in een studie van een Duitse professor in de etnologie en filosofie een theorie gelezen die daar een verklaring voor geeft.

"Wir sind keine Araber!': Amazighische Identitätskonstruktion in Marokko"

Onder deze link is een deel van de studie publiek beschikbaar.

https://books.google.nl/books?id=ydTGBgAAQBAJ&pg=PA66&lpg=PA66&dq=wir+sind+keine+araber&source=bl&ots=Rhwnlxpku9&sig=ihMOtw2z4sK8aLa4NITYlrqQZYA&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiOi4ySz7zPAhXGwBQKHXCLB4wQ6AEINjAD#v=onepage&q=wir%20sind%20keine%20araber&f=false

Ik verwijs naar p. 69 van haar boek. Haar bevindingen sterken mij in mijn opvatting dat gasten die mij proberen wijs te maken dat je je kinderen beter Darija kan leren dan Tmazight, in de stront kunnen zakken. De Arabieren van de Fassi-elite sturen hun kinderen naar dure particuliere scholen waar uitsluitend in het Frans of in toenemende mate in het Engels lesgegeven wordt. De armere, en dus vaak ook Amazigh kinderen in Marokko, moeten het doen met Arabischtalig onderwijs op scholen van de staat. Echter, om sociaal economisch vooruit te komen en een redelijk betalende baan te vinden moet je Frans en Engels spreken. Hierin schuilt een paradox, de Arabische elite doet er alles aan om Marokko te arabiseren maar hell no dat dat voor hun eigen kinderen geldt, de nieuwe Arabische elite, en dus blijft alles bij hetzelfde in Marokko. De armen hopen op een beter leven in het hiernamaals, de rijke Ighabiyen zitten aan de champagne."

Tel daarbij op dat ik collega's en kennissen heb die in het M-O hebben gewerkt en die mij vertellen dat de voertaal bij alle grote bedrijven Engels is. Beetje zielig om dan in Marokko op het Arabisch te blijven hameren.

Dus Arabisch is niet zo dominant als jij doet voorkomen. Veel Imazighen leven helaas in de veronderstelling dat Arabisch een hogere status heeft maar in de 1e Wereld zit niemand op Arabisch te wachten, en laat daar nou de maatstaf liggen voor sociaal-economische ontwikkeling.

Ik zou nog terugkomen op de veronderstelde tribale identiteit van Imazighen.  Ik ben van mening dat we daar niet meer van kunnen spreken, vermenging van stammen door intertribale huwelijken en migratie is gemeengoed geworden, ik schat dat 90 procent van de huidige Irifiyen niet met stamgenoot trouwt (inclusief culturele Arabieren en Imazighen uit andere Marokkaanse regio's en categorie overige nationaliteiten,  en 10 % trouwt wel met stamgenoot (al dan niet bloedverwant). Bovendien praat ik altijd over Imazighen en Tamazgha in zijn algemeenheid en bedoel ik daarmee ook de positie van Libische Imazighen en Algerijnse Imazighen, een metaforische United States of Tamazgha zie ik op de kaart.

Waarom zouden we niet mogen streven naar een scenario waarin Tmazight maximaal tot uiting kan komen? Ik vind dat het waard om voor te knokken. Het mooie is dat je veel kracht en energie uit je eigen identiteit kunt halen, juist omdat er nog zo veel te ontdekken is over Imazighen en Tmazight.

Tanmirt