Toekomst Tamaziγt en lessen die getrokken kunnen worden uit situatie Ierse taal

Gestart door Botermes, 17/02/2015 om 23:29:28

Ghost

Azul,

Schiet me nog iets te binnen. Tijdens de grote opstand in de Rif van 1958/59 eiste één van de leiders, Mohammed Amzian, als onderdeel van zijn 18 punten lijst (vergelijkbaar met de 18 punten lijst die de groep van Zafzafi nu gebruikt) om volledige en directe arabisering van het onderwijs, bizar voor mij maar destijds kraaide er geen haan naar. Het was de advocaat uit Madrid Saddek Khattabi die de modernere ideeën vertegenwoordigde. Om maar aan te geven dat we echt een heel eind gekomen zijn, de kaarten liggen nu anders. Je ziet aan de protesten dat de Amazigh identiteit onlosmakelijk verbonden is aan de wil van Imazighen om zich los te rukken van de oude Arabische instituties. In dat verband juich ik alleen maar toe dat er een Tifinagh schrift is dat we overal op spandoeken gebruiken om aan te tonen dat Imazighen "alive and kicking" zijn. Die discussie staat voor mij los van de vraag wat sociaal-economisch de beste keuze is voor een schrift.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Botermes

â´°âµ£âµ"ⵍ

De Amazigh talen worden voornamelijk bedreigd door het darija dat eigenlijk alleen maar een orale traditie kent. Dus het gaat niet zo zeer om het klassiek Arabisch dat op scholen onderwezen wordt want dat op zich kan, naar mijn mening, niet zo veel kwaad. As a side note, liggen het Arabisch en het darija natuurlijk wel in elkaars verlengde.

De verarabisering van Imazighen en het verval van Amazigh talen heeft louter te maken de dominantie van darija sprekers en hoe weinig economische en politieke macht Amazigh ethniciteiten collectief bezitten. Isousiyen kunnen wel  commerciële rijkdom hebben vergaard maar het ontbreekt ze aan collectieve macht waarmee ze bijvoorbeeld hun eigen regio welvarender zouden kunnen maken. De prijs die ze betalen voor het hoger op komen is dat ze overal verstrooid komen te liggen over de grote steden en dan duurt het niet lang voor ze gearabiseerd worden. Idem dito geldt dat ook voor de Riffijnen. De Tamazight sprekers zijn de achterblijvers die zich niet aan de armoede en rurale omstandigheden kunnen onttrekken. Ik heb gehoord dat isousiyen de laatste tijd de Fessie kringen binnen weten te dringen door huwelijken met hen aan te gaan en daarmee hun rijkdommen als het ware veilig proberen te stellen. Wat blijft er dan over van het Sous Amazigh aspect? Ja, niks toch!

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Botermes

Ik denk dat ik de dualistische mentaliteit van veel Imazighen begin te begrijpen waarom ze zich zowel voor Amazigh als Arabier uitgeven. Het is het modelgedrag van precies hoe een ingelijfd volk dat betaamt. It is one thing, om gewoon de Arabische invloeden te omarmen die we door de geschiedenis heen hebben opgebouwd maar het gaat me net een stap te ver door jezelf helemaal voor Arabier uit te geven en te doen alsof Amazigh daar een subset van is. Ik begrijp het wel omdat het als ingelijfd volk de minst pijnlijke manier is om daarmee om te gaan. It takes an amount of courage om in ons geval uit te komen voor je ware afkomst.  Je dient een compromis te sluiten omdat je als lid van een ingelijfd volk de privilege niet hebt die voor een soeverein volk vanzelfsprekend zijn.

Kijk naar dit illustrerend interview van Aboutaleb met een Arabische zender waarin hij zichzelf voor zowel Arabier en als Amazigh uitgeeft. Het moment bevindt zich bij 2:10

https://www.youtube.com/watch?v=fo8NjaLJKZU


Eerst geeft hij zich uit voor Arabische Moslim en secundair als een soort nuance vermeldt hij ook zijn Amazigh afkomst erbij zodat hij 1: de Arabische wereld niet voor het hoofd stoot. 2: zijn ware afkomst niet verloochent. Dat is precies wat ik  met 'een compromis sluiten' bedoel. Stel je voor als hij zich zelf voor niets meer of minder dan Amazigh moslim had uitgegeven. De wereld is zo wrang alsof je daarmee de suggestie wekt dat je anti Arabisch bent. That's were we are...

Botermes

Misschien ligt de meerderheid van de Arabische wereld niet eens wakker van waar een Amazigh zich voor uitgeeft en is het meer een innerlijke strijd van de Amazigh zelf. Enerzijds heb je bepaalde idealen en anderzijds heb je ook een geweten. Misschien is dat het compromis. Maar het ingelijfd volk blijft staan, er komt zelfs het aspect van een ingelijfd innerlijk bij kijken. Damned, this shit is deep, man!

Zoals je stelt zijn we de laatste paar decennia wat verder gekomen. Nu kunnen Imazighen met een geweten niet meer om hun afkomst heen.

Ghost

Ik heb mijn mening over bruinhemd Abou al een keer geventileerd, typisch geval van een housenegro die graag de zweep van de Arabische meester overneemt. Ik heb helemaal niks met die man. Verder ben je gewoon wat je je voelt. De meeste Imazighen voelen zich in de eerste plaats moslim en denken dat ze dichter bij hun Heer komen door zich Arabisch voor te doen.  Dan heb je de slimmeriken die begrijpen dat Arabisch zijn of spreken weinig te maken heeft met een goed mens zijn, maar zich toch kunnen vinden in bepaalde regels/normen/waarden van de islam. Over het algemeen zie je dat seculiere Imazighen er geen probleem mee hebben om zich in de eerste plaatst Amazigh te noemen. Het probleem is nu eenmaal dat zolang mensen laaggeschoold en arm zijn er voor hun altijd licht aan het eind van de tunnel moet zijn, anders zullen ze niet accepteren dat ze in ellende moeten leven en krijg je opstanden. In iedere ontwikkelde samenleving zie je uiteindelijk dat de maatschappij seculier wordt, omdat mensen niet op het hiernamaals moeten wachten voor een beter leven. Ik probeer altijd weg te blijven van religieuze discussies maar ik kan helaas niet om het feit heen dat de culturele zuivering van Imazighen voor een groot deel te maken heeft met religie en het daarin verdisconteerde Arabisch fascisme.

Botermes

â´°âµ£âµ"ⵍ

Ik kan me wel vinden in jouw visie en vooral de laatste zin vind ik een heel accurate weergave van de situatie waar Imazighen zich in bevinden. Ik zou daar aan willen toevoegen dat veel Imazighen het Arabisch fascisme aanspreekt omdat ze zelf van nature karaktertrekken hebben die in die richting neigen. Daarom begeven ze zich liever niet in de werkelijke marginale positie van de werkelijke groep van herkomst en geven ze zich liever voor Arabier uit.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ


Botermes

In een eerdere post schreef ik over het Tamazight dat passief
agressief genegeerd werd maar ik herinner me ook ervaringen
waarin het onverholen actief agressief bestreden werd. Ik herinner
me moskee les eind jaren '80. Ineens moest ik van mijn ouders
naar moskee les tijdens het weekend omdat alle andere kinderen daar
ook naar toe moesten. Ik liep dus een beetje achter en kwam als 10 jarige
bij kinderen van 7 jaar in de klas. I soon catched up en al heel snel mocht ik
als oudste de leraar helpen en met de stok naar het bord wijzen bij het uitspreken
van letters en simpele woorden. Ik mocht nog net niet naar de hogere klas maar ik
had het gevoel echt goed bezig te zijn.

Op een dag werd de leraar erg boos. Hij had soms van die woede aanvallen
die je als kind echt angst konden inboezemen. Ik persoonlijk had niet veel te vrezen
I was basically just a sweet kid. Maar het ging dus om een kind dat Tamazight
gesproken had tegen een ander kind en de leraar wist niet precies wie dat deed en schreeuwde
hij zoiets als: ' Chkoun li kay kellem chel7a?' met de toon alsof hij diegene die ' chel7a' sprak daarvoor
ging straffen. Iedereen was stil natuurlijk. Die gebeurtenis deed iets in me knakken.

Een situatie that makes you or breaks you, weet je wel! Vanaf dat moment
werd ik juist nieuwsgierig naar Tamazight terwijl een ander het misschien liever wegstopte en zich meer ging gedragen naar de
manier hoe dat van hem gevraagd werd.  Mijn Amazigh bewustwording kwam op mijn 16de
pas op gang tijdens de zomervakantie van '95 met de lichting van Fikri Tisakrine waarin hij al Hoceima
plat speelde tijdens de zomerfestival. Dat was echt Rock n Roll waarbij ik dacht: ' Zo wil ik zijn.' Vanaf dat moment 'it blasted off like a spaceship'.

Natuurlijk heeft het rebelse en het popgehalte nu meer plaats moeten maken voor het serieuze ,pragmatische, politieke en filosofische maar zolang het Tamazight onderdrukt en gedwarsboomd wordt, gaat de strijd onverminderd door.


Ghost

â´°âµ£âµ"ⵍ

Herkenbaar verhaal. Ik heb gesmeekt of ik mocht gaan voetballen op zaterdag, moest ik toch naar koranles. Chigh khas imdadhan. Veel jongens met wie ik in die klasjes zat heb ik in de goot zien belanden, junk of kruimeldief geworden. Wat me het meest bijgebleven is, is de armoede waarin de veel Riffijnse kinderen leefden. Soms zag ik kinderen weken achter elkaar met dezelfde kleren verschijnen. En de angst, altijd wachtend op een klap. Wie was de volgende? Dat was echt schandalige kindermishandeling. Op  de Nederlandse basisschool kregen we op een gegeven moment ook Arabisch, OETC dankzij Aboutaleb (onderwijs in eigen taal en cultuur?!) van een Casaoui, Riffijnenhater 1e klas, wat een hel. Het is hersenspoeling van kleine kinderen Nazi-Jugend stijl. Ik heb mijn ouders er nog wel eens op aangesproken, arme mensen weten niet eens waarom ze ons dat aandeden.

Je moet je eens voorstellen welke ontwikkeling het Tamazight had kunnen doormaken als we die tijd in onze (!) Amazigh taal en cultuur hadden kunnen stoppen. Ik had liever Tifinagh geleerd.


âµ™âµ"ⴰⵎ âµ...ⴰⵡⵎ ⵎⴰâµ"â´°

Isefrawen

We moeten eerst het Arabisch nationalisme dat onder de vleugels van de islam rondfladdert bestrijden voordat we enigszins wat kunnen doen aan het sterker maken van onze identiteit. De valkuil van de Imazighen is de islam. Zolang je de Arabieren dagelijks blijft aanbidden, zal de Amazigh zichzelf nooit kunnen vinden. Die religieuze indoctrinatie van de Arabieren bij de Imazighen is zo sterk aanwezig dat het dweilen met de kraan open wordt.

Botermes

Citaat van: Thatha op 25/02/2017 om 19:20:00
â´°âµ£âµ"ⵍ

Herkenbaar verhaal. Ik heb gesmeekt of ik mocht gaan voetballen op zaterdag, moest ik toch naar koranles. Chigh khas imdadhan. Veel jongens met wie ik in die klasjes zat heb ik in de goot zien belanden, junk of kruimeldief geworden. Wat me het meest bijgebleven is, is de armoede waarin de veel Riffijnse kinderen leefden. Soms zag ik kinderen weken achter elkaar met dezelfde kleren verschijnen. En de angst, altijd wachtend op een klap. Wie was de volgende? Dat was echt schandalige kindermishandeling. Op  de Nederlandse basisschool kregen we op een gegeven moment ook Arabisch, OETC dankzij Aboutaleb (onderwijs in eigen taal en cultuur?!) van een Casaoui, Riffijnenhater 1e klas, wat een hel. Het is hersenspoeling van kleine kinderen Nazi-Jugend stijl. Ik heb mijn ouders er nog wel eens op aangesproken, arme mensen weten niet eens waarom ze ons dat aandeden.

Je moet je eens voorstellen welke ontwikkeling het Tamazight had kunnen doormaken als we die tijd in onze (!) Amazigh taal en cultuur hadden kunnen stoppen. Ik had liever Tifinagh geleerd.


âµ™âµ"ⴰⵎ âµ...ⴰⵡⵎ ⵎⴰâµ"â´°

â´°âµ£âµ"ⵍ


Bij ons was eigenlijk iedereen ook arm afgezien van een paar verwende kinderen die Adidas Torsion schoenen of een Bryan Roy trainingspak van hun ouders kregen. Ik heb als 11/12 jarige een maand lang bij de boer gewerkt om me die trainingspak te kunnen veroorloven en wat was ik daar blij mee. Bryan Roy dat was de Neymar van toen.


Ik kan me nog een klein beetje herinneren dat we dagelijks naar de Nederlandse radio luisterden die elke avond nieuws in het Riffijns Tamazight uitzondt. En daarna kwam het Turks en het Arabisch. Ik weet niet wanneer ze pas in Arif nieuws in de eigen taal gingen uitzenden maar ik vermoed dat het, correct me if I'm wrong, een tijdje later werd.

Trouwens, je kent het Tifinagh wel zie ik. Het is helemaal niet moeilijk.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Ghost

Citaat van: Isefrawen op 26/02/2017 om 00:16:17
We moeten eerst het Arabisch nationalisme dat onder de vleugels van de islam rondfladdert bestrijden voordat we enigszins wat kunnen doen aan het sterker maken van onze identiteit. De valkuil van de Imazighen is de islam. Zolang je de Arabieren dagelijks blijft aanbidden, zal de Amazigh zichzelf nooit kunnen vinden. Die religieuze indoctrinatie van de Arabieren bij de Imazighen is zo sterk aanwezig dat het dweilen met de kraan open wordt.

Mijn hoop is op Tesla gevestigd, eens kijken wat er van dat Arabische fascisme overblijft als we alleen nog maar KWh tanken.

Ghost

Citaat van: Vutγmas op 26/02/2017 om 01:09:16


Trouwens, je kent het Tifinagh wel zie ik. Het is helemaal niet moeilijk.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Ik vind het Tifinagh wel wat hebben, deze week komen mijn nichtjes logeren en ik heb beloofd dat we hun namen s tmazight gaan schrijven. Ik vind tifinagh een sterke symbolische waarde hebben nu ik ermee bezig ben. Ik weet nog niet of ik mijn sociaal-economische argumenten voor het Latijnse alfabet al overboord gooi maar ik probeer mijn Europese programmering even te parkeren, tmazight is nu eenmaal niet Europees.

Botermes

â´°âµ£âµ"ⵍ

Een paar letters van de Latijnse vorm zijn eigenlijk al afgekeken van het Tifinagh. zoals die X die een G moet voorstellen of het Gamma-teken (γ) dat de (gh) klank representeert. Mijn idee is dus eigenlijk op een lange termijn toe te werken naar een soort hybride, die de beste eigenschappen van beide bezit zonder dat het te veel inboet aan originaliteit. Sommigen zullen stellen dat de Latijnse vorm van nu al die hybride is maar naar mijn idee is die nog net iets te Latijns. Op dit moment zitten we nog op ground zero dus moeten we aan de slag en let's see what happens.

Nog iets waar ik op terug wilde komen is dat de Amazigh identiteit een organische basis dient te hebben. Het is geen ideologie of een discipline maar een natuurlijke staat. Die organische basis krijg je mee van je ouders die je in de taal opvoeden of door een tijdje in Arif of elders door te brengen in een Tamazight sprekende gemeenschap.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

Botermes

Ter afsluiting van deze thread wil ik nog enkele dingen kwijt. Een final thought.

Hoewel Ieren en Imazighen om verschillende redenen niet goed te vergelijken zijn, komen er wel bepaalde dingen duidelijk naar voren komen.

- Als een taal eenmaal verloren is, dan is dat voorgoed. Gone forever en trots zijn op je afkomst zal daar verder vrij weinig aan kunnen veranderen. Kijk maar naar de Ieren, al zijn ze nog zo trots en doorgaans vrij anti Brits, hun taal zullen ze er niet mee terug krijgen.

-Ieren zijn, in a sense,  eigenlijk beter want al hebben ze de taal verloren, resteert hen wel het gevoel van een eigen identiteit. En dat kun je van nominale Imazighen niet zeggen die zich graag onder de Arabieren scharen, al spreken ze Tamazight en van gearabiseerde Imazighen hoef je al helemaal niets te verwachten.

Imazighen maken nog een kansje om hun taal te behouden. Maar laat het duidelijk zijn, dat gaat je niet lukken met alleen trots en animositeit. Het werkt zelfs averechts als je negativiteit niet in toom kunt houden. Het voornaamste is denk ik, het kunnen voorzien in je eigen behoeften, dan komt de rest vanzelf wel. Dat valt ook helemaal terug te voeren naar het leven als individu. Hoe kun je jezelf zijn? Door ten eerste, zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Als je geen geld hebt en je draagt dreadlocks of je hebt een nek-tattoo, een piercing, whatever, dan zien mensen jou gewoon als een zwerver en een junk. Omdat je dan vaak van mensen afhankelijk bent doen hun beoordelingen er ook toe. Maar als je onafhankelijk bent dan doen de meningen van die mensen er helemaal niet toe. Hetzelfde met het Westen en de kritiek op islam, die soms ook wel gegrond is. Als moslims niet zo afhankelijk waren van het Westen, dan zou het toch ook weinig voor moslims uitmaken wat Westerlingen van de islam vinden.

Botermes

Misschien heeft de sterke onderlinge verbondenheid van Ieren vooral te maken met het feit dat Ierland een eiland is en dat zie je ook vaker bij  soort gelijke gevallen als Corsicanen, Sardiniërs,  Japanners ed. Dat soort mensen zijn altijd een beetje op zichzelf.