Libyco Berber en de eerste kust Imazighen

Gestart door Botermes, 27/01/2015 om 00:09:05

Botermes

Ik heb een interessant artikel gevonden wat betreft het oude Libyco Berber schrift en de bevinding die daaruit ontstaat dat er een ander type Imazighen aan de middellandse zee kust woonden. Uit dat schrift is dus gebleken dat ze talen spraken die slechts verwant waren aan de  latere amazigh talen omdat ze alleen maar vage gelijkenissen vertonen en geen directe. Terwijl het Tamazight dat na de komst van de islam dat in het arabische alfabet geschreven is, overduidelijk consistent is met het tegenwoordige.

Bepaalde amazigh stammen zoals de Luwata , Senhaja en Gomara die later een grote impact op de kuststreken zouden hebben, vinden hun oorsprong in het zuid/oosten. Dat roept dan natuurlijk de vraag op wat er met die eersten gebeurd is. Het meest voor de hand liggend antwoord is dat zij gewoon opgenomen zijn en dat hun bloed ook door de aderen van de latere Riffijnen, Jebala, Kabyliërs etc is gaan vloeien.

Zij lijken wel de vergeten imazighen te zijn en dat het nooit ter sprake is gekomen vind ik erg jammer. Het is ook vrij onbekend.

http://www.academia.edu/450751/Some_thoughts_on_the_Origin_of_the_Libyco-Berber_Alphabet


Botermes

Het Libyco-berber schrift is overal in Noord west Afrika terug gevonden, van Marokko tot aan Libië. Er werd er in verschillende dialecten mee geschreven. Het was een teken van intellectuele emancipatie van het inheemse volk en een taal in de maak, geïnitieerd door Masinissa. Helaas
heeft het te kort geduurd om een stevig ondergrond voor zichzelf te creëren. Na de dood van Masinissa heeft het Numidische rijk zich, door de Romeinen, nooit meer kunnen verenigen als hoe het voorheen eens was geweest.

Ik wil wel een kanttekening maken dat er van het Libyco-Berber heel weinig bekend is om het goed te kunnen vergelijken met de latere amazigh-talen, desalniettemin is wel gebleken dat het afwijkt. Maar dat er andere stammen aan de kust woonden lijkt mij in iedere geval heel aannemelijk.