De Vietcong gebruikte guerillatactieken van AbdelKrim en overwon Amerika

Gestart door Ifri, 14/02/2014 om 07:22:59


Botermes

#1
Citeer
We kunnen ons natuurlijk ook de vraag stellen hoe Abdekrim aan die tactieken gekomen was. Het lijkt me sterk dat het gewoon ingevingen waren, dat het zomaar kwam aanwaaien. Nee, het moet wel wat meer zijn geweest dan dat.
Abdekrim was een getalenteerde man die zich vooral heeft onderscheidden met zijn organisatorische vaardigheden. Het type oorlogvoering dat hij opgezet heeft is niet iets wat in de leerboeken stond. Het is goed mogelijk dat hij alles met zijn eigen inzichten en improvisatie heeft gedaan, dus uiteindelijk wel de grondlegger is van het guerilla type warfare.

Wie dat uiteindelijk ook heeft geïnspireerd, kan mij eigenlijk helemaal niet zo veel schelen. Hij had een hoger doel voor ogen, maar wat moet je, als er een wereldoorlog tegen je gevoerd wordt door 2 grote machten, Spanje en Frankrijk wel te verstaan, en je inferieur bent in materie, manschappen en technologie. Ondanks al de dingen die in zijn nadeel waren, is hij toch heel ver gekomen.


Ifri

Dit is gewoon een persoonlijke mening van mij, maar ik denk dat Imazighen, een aanleg hebben voor techniek, list en tactieken.

Zoals je weet was Hannibal een zeer tactische en strategische persoon, dit gold ook voor Jugurtha, die Romeinse legioenen versloeg, als je kijkt naar Zinedine Zidane, hij had een ongelofelijke tactische organisatietalent,


En ga zo maar verder, Abdel Krim, Yusuf Ibn Tashfine, Lucius Quietus, Khalid Ibn Hamad Al Zenati, de Imazighen-legers die in opstand zijn gekomen tegen de Omayyaden, hebben op de veldslagen der Nobelen en de veldslag van Bagdoura trucjes en technieken gebruikt die soms grappig maar heel efficient leken, om de machtige Omayyadische legers te verslaan,

En je hebt ook talloze Amazigh-wetenschappers en geleerden zoals Abbas Ibn Al Farnass, en Ibn Battutta en Ibn Khaldoun die zelfs zaken neerschreef dit tot op de dag van vandaag verregaande verbazing opwekt bij de gevestigde wetenschappers....

Dit bewijs dat de "Amazighbrains" een zeer inteligente brein is.........


Botermes

Jij doet te veel aan verheerlijking, als je jezelf persoonlijk wilt blijven ontwikkelen moet je op een gegeven moment die fase passeren. Er komt, hoop ik , een tijd dat je je gaat afvragen wat eraan Imazighen schort. Die dingen die je nou opnoemt zijn misschien wel waar, maar dat is alleen het weerwoord tegen de oppervlakkige benadering dat Imazighen juist lomp zijn. Neem bijvoorbeeld de Indianen of de Aboriginals waarvan de oppervlakkige benadering bestaat dat ze alleen een stel wilden zijn. Maar als je goed gaat kijken is dat niet waar. Indianen hadden verstand van wis en sterrenkunde, Aboriginals hadden veel verstand van medicinale planten en de wereld om hen heen.

In het boek van Mohamed Chafiq wordt er in het begin geprobeerd te verklaren waarom Imazighen zo vaak bezet zijn geweest. Daarbij worden factoren opgenoemd zoals een lange kustlijn die het makkelijk maakt voor indringers binnen te komen, lage bevolkingsdichtheid
maar ook (let op) het armzalig zijn in materie en het niet goed kunnen organiseren. En laat dat nou net die dingen zijn waarmee grote rijken zoals de het Romeinse of het Griekse, groot zijn geworden. Tegenwoordig is het niet anders, een bedrijf vergt toch ook organiserende vaardigheden. Niet voor niets bestaan er one liners zoals " Samen sta je sterk''. Dat heb je toch ook zo vaak gehoord, neem ik aan.


Ifri

Beste Vutghmass,

Ik zal je zeggen wat er schort aan de Imazighen

Als je terugkeert in de geschiedenis, is de reden waarom Imazighen bezet zijn geweest, niet minder dan de schuld van de Imazighen zelf, niet de gewone burgers en individuen, ik spreek over de hoogste leiders van de Imazighen, de koningen en leiders, die zelfs machtiger waren en angst inboezemden bij andere volkeren

Het is heel simpel: Wannneer Amazighleiders hogerop en hogerop geraken verminderd hun gevoel van Amazighiteit, de hoogste Amazigh-leiders hebben zonder dwang of druk gewoon heel koeltjes beslist om het Arabisch als voertaal te gebruiken, , er is zelfs geen minderwaardigheidscomplex of psychische toestanden of wat dan ook,  alles is al op voorhand afgesproken en geprogrammeerd tussen de Amazighleiders in de Middelleeuwen, dit zijn zaken die boven ons hoofd zijn beslist, het feit dat Noord-Afrika nu overwegend Arabisch is en was de wil van onze vroegere Amazighleiders,




Ifri

En één laatste ding: Arabieren gaan over lijken en Imazighen doen dat niet en hebben altijd een vorm van "genade" daarom zeg ik: Allah zal oordelen

Botermes

Jij probeert ergens de schuld bij te leggen maar dat vind ik niet relevant. Je brengt jezelf daar alleen mee in de war. Over welke koningen heb je het ? Aksil en Dihya hebben  juist tot het eind tegen de Arabieren gestreden, en het waren juist bepaalde normale Imazighen of hele stammen die overliepen naar de Arabieren, om de onenigheid onderling, of uit opportunistische belangen om een gunstige positie krijgen, één van hen werd later in Arabische boeken, Tarik ibn Zayad genoemd.

Ik leg de schuld niet bij dit soort mensen, zij waren gewoon het product van hun omgeving, het geeft alleen aan dat er zowel geen sterke eenheid als sterke identiteit aanwezig was. Massinisa initieerde 700 jaar eerder een Amazighse staat, toen al hadden ze steden en leefden ze niet allemaal in stammen. Helaas had hij zijn nakomelingen niet goed voorbereid op het werk dat ze te wachten stond. En raakte alles al in een vroeg stadium in verval. Als je kijkt naar de geschiedenis van de Imazighen of van alle mensen in het algemeen, dan zie je dat er tijden zijn van vooruitgang maar ook tijden van verval en degradatie. Je ziet niet voor niets films over de toekomst waar mensen terugvallen in middeleeuwse levenswijzen.

Vanaf ongeveer de 14e/15e eeuw raakte de Islamitische wereld ook in verval, dat was dan ook natuurlijk bij ons ook terug te zien.

Botermes

#7
CiteerWe kunnen ons natuurlijk ook de vraag stellen hoe Abdekrim aan die tactieken gekomen was. Het lijkt me sterk dat het gewoon ingevingen waren, dat het zomaar kwam aanwaaien. Nee, het moet wel wat meer zijn geweest dan dat.
Abdekrim was een getalenteerde man die zich vooral met zijn organisatorische vaardigheden  heeft onderscheiden . Het type oorlogvoering dat hij opgezet heeft is niet iets wat in de leerboeken stond. Het is goed mogelijk dat hij alles met zijn eigen inzichten en improvisatie heeft gedaan, dus uiteindelijk wel de grondlegger is van het guerilla type warfare.

Wie dat uiteindelijk ook heeft geïnspireerd, kan mij eigenlijk helemaal niet zo veel schelen. Hij had een hoger doel voor ogen, maar wat moet je, als er een wereldoorlog tegen je gevoerd wordt door 2 grote machten, Spanje en Frankrijk wel te verstaan, en je inferieur bent in materie, manschappen en technologie. Ondanks al de dingen die in zijn nadeel waren, is hij toch heel ver gekomen.

Chatt in de wildernis

Citaat van: Ifri op 14/02/2014 om 07:22:59
Wat denken jullie? ;D

Ik denk dat je teveel Amerikaanse oorlogsfilms gezien hebt. Vietnam was lang voor de Amerikanen ten tonele verschenen een kolonie van Frankrijk en werd l'Indochine genoemd. De Vietnamezen hebben eerst de Fransen en hun koloniaal leger (officieren:Francais de souche, reguliere troepen overwegend een samenraapsel uit de koloniën, een evenknie van het Hollandsche KNIL) vernietigend verslagen. Misschien zegt Điện Biên Phủ je iets?

Nu we het over films hebben: In de film Apocalypse Now Redux komt een scene voor met de eerder beschreven Franse kolonisten.



"Yes, we defeated the United States. But now we are plagued by problems. We do not have enough to eat. We are a poor, underdeveloped nation. Vous savez, waging a war is simple, but running a country is very difficult.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pham_Van_Dong


PS: vervang in bovenstaande quote 'the United States' met 'Spain' en zie de gelijkenis tussen Vietnam en de Rif.

Botermes

#9
Citaat van: Ifri op 16/02/2014 om 20:09:39
Beste Vutghmass,


Het is heel simpel: Wannneer Amazighleiders hogerop en hogerop geraken verminderd hun gevoel van Amazighiteit, de hoogste Amazigh-leiders hebben zonder dwang of druk gewoon heel koeltjes beslist om het Arabisch als voertaal te gebruiken, , er is zelfs geen minderwaardigheidscomplex of psychische toestanden of wat dan ook,  alles is al op voorhand afgesproken en geprogrammeerd tussen de Amazighleiders in de Middelleeuwen, dit zijn zaken die boven ons hoofd zijn beslist, het feit dat Noord-Afrika nu overwegend Arabisch is en was de wil van onze vroegere Amazighleiders,
Nee, de kharwajitische Islam had de grondlegger moeten zijn van een Amazigh-cultuurgezinde Islam. En die had zich al heel vroeg ontwikkeld maar de Arabische soennieten hebben dat meteen de kop in proberen te drukken omdat dat niet paste bij hun imperialistisch gedachten goed, en dat was ze ook gelukt. Een paar eeuwen later gebruikten de Almohaden en Almorabieten het Arabisch als officieel omdat er niets anders voor handen lag. Omdat de Kharwajieten een paar eeuwen eerder niet de  kans hebben gekregen om hun leerstelling verder uit te breidden zodat de latere Amazighcultuur en diens leiders daar profijt van hadden kunnen hebben.

Dus op een gegeven moment waren de Arabieren niet meer aan de macht maar hun leerstelling had reeds wortel geslagen, en toen zou het alleen maar een kwestie van tijd worden voor ze weer aan de macht zouden komen en Noord Afrika Arabisch zouden maken.

Botermes

#10
In het boek van Mohamed Chafik staat dat de arabisatie, in wat de Maghreb wordt genoemd, te verdelen is in 4 fases. De eerste 2 waren van beperkte invloed, pas in de laatste 2 is het proces enorm versneld.

In de Atlas hadden ze vanaf de 12 eeuw een schriftelijk traditie in het Tamazight ontwikkeld, hetzij met het Arabische script. Van een Almohaden leider is bekend dat hij zijn brieven, of dagboek in het Tamazight schreef. Ik ben opzoek naar dat soort oude teksten. De Almohaden en Almoraviden, hebben bepaalde opstandige Amazigh stammen vernietigd en of verjaagt en lieten Arabieren van de Fatmiden rijk overkomen om dat land in te nemen, dat was fase 2. Weliswaar geïnitieerd door de Amazighse Almohaden, maar misschien niet met arabisatie als bedoeling. Tot aan ongeveer 100 jaar geleden werd er Tamazight gesproken in de hoogste kringen van Marokko.