Stand van zaken in Tamazgha

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 14/12/2013 om 04:29:49

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Leden van de Agraw Amadlan Amazigh hebben vastgesteld dat in alle landen van Tamazgha (Noord Afrika en de Sahel), Imazighen de ergste periodes uit hun geschiedenis meemaken, gezien de ontzegging van hun identiteit, het ontbreken van hun politieke, sociale, economische en culturele rechten en het ernstig gebrek mensenrechten.

Het geval van de Kel Tamasheq in Azawad is in het bijzonder verontrustend aangezien het malinese leger dat achter het franse leger oprukt en in alle straffeloosheid, afschuwelijke misdaden tegen onschuldigen pleegt. Frankrijk dat het malinese leger opnieuw heeft geïntroduceerd in Azawad, is verantwoordelijk voor wat er met de volkeren in de regio gebeurd.

De situatie van de Libische Imazighen is eveneens verontrustend gezien de Libische overheid (regering en parlement) doof blijft voor de eisen van Imazighen die erkenning willen van hun socioculturele identiteit. Het CMA wijst op de regering waarvan sommige leden, aansturen op een burgeroorlog tegen de Imazighen om deze te dwingen af te zien van hun legitieme rechten.

In Marokko en Algerije, is de erkenning van het Tamazight in een formeel stadium gebleven zonder enig concreet gevolg, met name in het domein van onderwijs of de introductie van de taal in de instellingen. Over het socioeconomisch plan, blijven de nationale wetgevingen, Imazighen onthouden van een eerlijke toegang tot hun natuurlijke bronnen en de ontwikkeling van hun gebieden. De Canarische eilandengroep blijft onthouden van het recht op soevereiniteit en de natuurlijke rijkdommen worden geplunderd ten voordele van de spaanse staat en de multinationals.

Daarnaast heb ik persoonlijk nog recente beelden gezien van getuigenissen van ouders in Marokko die nog steeds worden verboden, hun kinderen een Amazigh naam te geven. Aansluitend op deze dreigingen, mijn video over het aanleren van Tamazight aan onze kinderen: http://www.youtube.com/watch?v=9W8SFBhQexM

Artikel vertaald uit Amazighworld.org

Tanmirt, Azul

Botermes

Een instituut voor Amazigh-talen heeft nooit grondwettelijke recht gehad. De zogenaamde Berber-toko (IRCAM) die de koning had opgericht is dan ook inmiddels, zoals verwacht, ontheven.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

idd awma, ik denk wel dat het IRCAM op zich wel voldoende inspanningen doet, maar het is het immobilisme van de regering dat de uitvoering van de grondwet aan het stallen is. Volgens de directeur van het ircam is het aantal scholen paradoxaal zelfs afgenomen.

Volgens de bevoegde minister is het te wijten aan hun planmatig programma dat in februari een volgend pakket zal invoeren. Al is dit waar, ik versta niet wrm Amazigh namen dan nog steeds worden geweigerd. Een diep gewortelde minachting voor de Imazighen en Imazighen die nog steeds argumenten willen horen over het waarom van Tamazight leren, zullen aan de basis liggen van deze onveranderde situatie en achteruitgang.



Botermes

Van de IRCAM hoef je niet veel te verwachten want als je geen grondwettelijke recht hebt verkeer je sowieso al in een zwakke positie. Dus eerst dat en daarna kijken we wel verder.

Ifri

Citaat van: VuThGhMaS op 14/12/2013 om 21:00:29
Een instituut voor Amazigh-talen heeft nooit grondwettelijke recht gehad. De zogenaamde Berber-toko (IRCAM) die de koning had opgericht is dan ook inmiddels, zoals verwacht, ontheven.
Goed gesproken, Amkraz


Botermes

Ik en Amkraz zoals in Faceoff