Rif al-Magrib y al-Andalus - Ahmed Tahiri

Gestart door buɛluz, 14/10/2013 om 15:22:45

Botermes

Ga nou maar eens eerst je titel aanpassen met je 21ste eeuw. Weet je wel hoe zwaar je daarmee voor schut staat ? En voortaan niet alles klakkeloos over nemen van die Franse wikipedia..

buɛluz

#136
Citaat van: VuThGhMaS op 28/12/2013 om 14:14:51
Nee, want ik kijk naar de bigger picture en ik weet dat jij dat ook liever doet.

Jij kan pas naar de "bigger picture" leren kijken als je een reactie kunt geven op de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri.
Zie hiervoor reactie #122.


Citaat van: VuThGhMaS op 28/12/2013 om 14:14:51
Alleen wil je kosten wat het kost je statement verdedigen al moet je jezelf daarmee beperken tot miniatuurschaal.

De uitspraak "DNA testing = absolute zekerheid" heb jij tot dusverre niet kunnen weerleggen, ook niet met het artikel van het CBS news. Wat er nog overblijft is het enige punt wat jij maakt, namelijk in hoeverre men conclusies kan verbinden aan de uitkomsten van DNA testing.

Maar dat is feitelijk een andere discussie.

Ifri

#137
Citaat van: VuThGhMaS op 29/12/2013 om 13:49:28
Ga nou maar eens eerst je titel aanpassen met je 21ste eeuw. Weet je wel hoe zwaar je daarmee voor schut staat ? En voortaan niet alles klakkeloos over nemen van die Franse wikipedia..


Rustig aan, de topic gaat hier niet over die andere topic,

Ik blijf erbij Oufkir komt van Tafilalet, als jij denkt dat Oufkir afkomstig is van de "blauwe mannen" scan dan  dat gedeelte dat jij hebt gelezen in het boek van zijn dochter en plaats het hier in de discussie

Ik bepaal zelf wat ik klakkeloos overneem of niet, wikipedia is algemeen bekend dat het een betrouwbare bron is, juist omdat het "openbaar" is en omdat er tal van mensen mee bezig zijn, en omdat er ook bronvermelding is,

Jij zegt dat ik mij voor schut zet, waar zet ik mij voor schut? In een kleine website als Amazig.nl waar 3 bezoekers zijn en al de rest van de bezoekers zijn weggejaagd door soort zoals jullie, Canardo en Voutghmass


Jullie maken de Amazigh-beweging kapot, jullie doen niet aan opbouw van de Amazigh beweging, maar jullie doen aan afbraak !! AFBRAAK

Canardo met zijn arrogante houding en zijn steken en jij met je domme houding en letten op elke detail zoals een wijf


HOU OP!!!

Ifri

#138
Jullie zijn welkom op deze website, maar stop met jullie zever, en jullie verwijfde gedoe,


Botermes

#139
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 30/12/2013 om 00:32:52
Jij kan pas naar de "bigger picture" leren kijken als je een reactie kunt geven op de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri.
Zie hiervoor reactie #122.
Recorded history draagt niet echt bij aan de bigger picture, het kan zelfs een obstakel zijn. Jij maakt de fout door te spreken over ' de voorouders' van de Imazighen komen uit Noord oost Afrika, terwijl dat slechts ' een tak' van de voorouders kan zijn. Imazighen zijn afkomstig uit mensen die al 13000 jaar in Noord Afrika leven, en wat de Berberse marker wordt genoemd is is slechts 6500 duizend jaar oud. Hoe verenig je die 2 gegevens ? De Iberomarusische beschaving werd overgelopen door de Caspische beschaving en daaruit onstond de Amazigh. Om tot die conclusie te komen hoeft er geen Khaldoen of Tahiri bij te pas te komen.

Citeer
De uitspraak "DNA testing = absolute zekerheid" heb jij tot dusverre niet kunnen weerleggen, ook niet met het artikel van het CBS news. Wat er nog overblijft is het enige punt wat jij maakt, namelijk in hoeverre men conclusies kan verbinden aan de uitkomsten van DNA testing.
Kardash, Wallaha ik niet begrijpen waarom jij moeilijk doen !

buɛluz

#140
Citaat van: VuThGhMaS op 30/12/2013 om 14:05:05
Recorded history draagt niet echt bij aan de bigger picture, het kan zelfs een obstakel zijn. Jij maakt de fout door te spreken over ' de voorouders' van de Imazighen komen uit Noord oost Afrika, terwijl dat slechts ' een tak' van de voorouders kan zijn. Imazighen zijn afkomstig uit mensen die al 13000 jaar in Noord Afrika leven, en wat de Berberse marker wordt genoemd is is slechts 6500 duizend jaar oud. Hoe verenig je die 2 gegevens ? De Iberomarusische beschaving werd overgelopen door de Caspische beschaving en daaruit onstond de Amazigh. Om tot die conclusie te komen hoeft er geen Khaldoen of Tahiri bij te pas te komen.

Dat jij het een fout vindt dat Senor Canardo spreekt van de voorouders van de Imazighen afkomstig uit Noord-Oost Afrika dat mag jij uiteraard vinden. Maar uit DNA onderzoek is toch gebleken dat de point of origin van de Amazigh marker in het Oosten van Afrika ligt. Toch is dit slechts bijzaak en eigenlijk alleen maar leuk en aardig voor de prehistorische proto-Imazighen.

Met de 3 citaten van de eerdergenoemde auteurs wil Senor Canardo meer de nadruk leggen op de historie van de Irifiyen en de proto-Irifiyen. Want om tot de hypothese te komen dat degene die zich vandaag de dag Arifi noemt, ontstaan is uit degenen die zich vroeger Nefza noemden en wellicht nog vroeger Luwata. Voor deze stelling zullen ongetwijfeld de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri aan te pas moeten komen:




Citaat van: VuThGhMaS op 30/12/2013 om 14:05:05
Kardash, Wallaha ik niet begrijpen waarom jij moeilijk doen !

Senor Canardo doet niet moeilijk. Alleen jij haalt 2 zaken door elkaar. Aan de ene kant de onfeilbaarheid van DNA onderzoek en aan de andere kant de conclusies die men kan verbinden aan DNA onderzoek. 



Ifri

DNA is geen absolute indicator en bovendien ben ik meer geneigd te geloven in Canardo

De Riffijnen zijn afstammelingen van de Nafzawa, want Tariq Ibn Ziyad was ook afkomstig van de Nafzawa en Bernard Lugan, een in Marokko geboren historicus, heeft gezegd dat het voornamelijk de Riffijnen zijn die Spanje hebben veroverd, en de Riffijnen zijn afstammelingen van de Nafzawa of Nefoussa confederatie...Walahohalem

Botermes

#142
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 30/12/2013 om 22:06:36
Dat jij het een fout vindt dat Senor Canardo spreekt van de voorouders van de Imazighen afkomstig uit Noord-Oost Afrika dat mag jij uiteraard vinden. Maar uit DNA onderzoek is toch gebleken dat de point of origin van de Amazigh marker in het Oosten van Afrika ligt. Maar dit is slechts bijzaak enn eigenlijk alleen maar leuk en aardig voor de prehistorische proto-Imazighen.

De Amazigh marker definieert de Amazigh slechts gedeeltelijk, en wordt slechts van vader op zoon overgedragen. Dat alleen kan onmogelijk het spectrum in zijn geheel, waaruit een volk is opgebouwd, genoeg definiëren.
Citeer
Met de 3 citaten van de eerdergenoemde auteurs wil Senor Canardo meer de nadruk leggen op de historie van de Irifiyen en de proto-Irifiyen. Want om tot de hypothese te komen dat degenen die zich vandaag de dag Arifi noemt, ontstaan is uit degenen die zich vroeger Nefza noemden en wellicht nog vroeger Luwata. Voor deze stelling zullen ongetwijfeld de citaten van Ibn Khaldoun + Mattingly + Tahiri aan te pas moeten komen:



And who had been keeping track of them during the transit from Egypt ? 300 AD zei je toch, dat ze van uit Egypte kwamen ? Die stelling berust gewoon op een aaname omdat niemand dat precies heeft bijgehouden. Als je alleen een naam als link hebt dat tast je alsnog in het duister. De ene Kees is de andere niet, voor hetzelfde geldt: de ene Luwa is de andere niet.


buɛluz

#143
Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
De Amazigh marker definieert de Amazigh slechts gedeeltelijk, en wordt slechts van vader op zoon overgedragen. Dat alleen kan onmogelijk het spectrum in zijn geheel, waaruit een volk is opgebouwd, genoeg definiëren.

Is er voor de Y-chromosome van de Imazighen een andere genetic marker te bedenken, die meer karakteristiek is dan de E-M81?
Met percentages die oplopen tot wel 80% en hoger is er volgens Senor Canardo geen andere genetic marker te bedenken die kenmerkender is voor de Imazighen dan de E-M81.


Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
And who had been keeping track of them during the transit from Egypt ? 300 AD zei je toch, dat ze van uit Egypte kwamen ? Die stelling berust gewoon op een aaname omdat niemand dat precies heeft bijgehouden.

De westwaartse migratie van de Luwata wordt door Mattingly onderbouwd met data die verband houden met conflicten, waarbij de Luwata betrokken zouden zijn geweest:

Citeer
Historical references to the Laguatan and Austuriani were mainly concerned with chronicling destructive clashes between them and the authorities of the day, whether Roman,Vandal or Byzantine, but this is useful to the extent that is enables us to check the westward spread of the confederation and the growth of its power :

1. Trouble in Cyrenaica in the AD 260’s caused by ‘Marmaridae tribes â€" perhaps an early reference to the confederation. A campaign by the governor of Egypt into the Western Desert suggests that the oases centres of the northern Sahara were involved (SEG ix, 9).

2. References to campaigns against the Laguatan by the Tetrarch Maximian, whose base of operations was in Africa.This implies that the Laguatan now had centres in the region of Syrtica and were pushing West (Corippus i, 480-483 ; v 178-180 ; vii, 530-533).

3. Major crisis for Tripolitania in AD 363-65, with frontier overrun by Asturiani, presumably operating from bases in the desert oases to the south­east of the province (Ammianus Marcellinus, xxviii, 6, 1-14).

4. The devastation of the Tripolitanian raids repeated in Cyrenaica by Ausuriani (sic) in the early fifth century and recorded in detail by Synesius (Letters and Catastasis).

5. Further attacks on Tripolitanian lands in the first quarter of the fifth century by Austuriani (IRT 480, Reynolds, 1977, p. 13.)

6. Major defeat for Vandal army in Tripolitania at hands of Laguatan tribes of region under leadership of Cabaon in AD 523 (Procopius, Wars, iii, 8, 15-29.).

7. At the time of Byzantine reconquest of Tripolitania in AD 533 Lepcis Magna had been abandoned by the Vandals and much of the hinterland was occupied by Laguatan tribes (Procopius, Buildings vi, 4, 6-10).

8. Initial Byzantine policy of alliance with individual Laguatan tribes to secure peace (Procopius, Wars, iii, 25,7 ; Pringle, 1981, p. 9-16, 23-50).

9. Catastrophic failure of Byzantine diplomacy with slaughter of 79 Laguatan chiefs at meeting with dux Sergius at Lepcis in AD 543. Major revolt lasted until 548 and geographic extent of confederation spread to southernTunisia through alliance with tribes under command of Antalas (Procopius, Wars, books iii-iv ; Corippus, Iohannidos).

10. The first Arab invasion of Cyrenaica in AD 642 encountered Laguatan tribes, not ‘Romans’ on the plateau around Barce. A similar situation also existed on the Tripolitanian Gebel and it is apparent that in both areas direct Byzantine control had been limited to the coastal plains for some time (Abd-al-Hakam,Translated by A. Gateau, 1947, p. 35-37).

11. Laguatan groups of tribes (Louāta) were identified by Arab sources at many locations from the Nile into Algeria. Some of the major sub-groups became important confederations into their own right â€" The Hawwara, Nefusa etc. (Ibn Khaldun, translated by the Slane, p. 231-236, 280-281).


Citaat van: VuThGhMaS op 31/12/2013 om 01:04:57
Als je alleen een naam als link hebt dat tast je alsnog in het duister. De ene Kees is de andere niet, voor hetzelfde geldt: de ene Luwa is de andere niet.

De naam van de afstammelingen van Luwa = Luwata / Laguatan = (i)Lăwwatăn / (i)Lăggʷatăn - volgt hetzelfde patroon dat Imazigen tot op de dag van vandaag gebruiken, waarbij de naam van de stamvader de basis vormt voor de naam van de groep.

Behalve de naam van de Luwata, dien jij jezelf af te vragen hoeveel vertrouwen jij hebt in de informatie zoals die overgeleverd is door Ibn Khaldoun.



Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 31/12/2013 om 13:25:28
Is er voor de Y-chromosome van de Imazighen een andere genetic marker te bedenken, die meer karakteristiek is dan de E-M81?
Met percentages die oplopen tot wel 80% en hoger is er volgens Senor Canardo geen andere genetic marker te bedenken die kenmerkender is voor de Imazighen dan de E-M81.
Met de huidige benadering niet, nee. Het gaat niet alleen maar om de Y-marker. Bovendien is de point of origin van de parent clad e1b1 onbekend. Het kan Oost Afrika zijn maar ook het Nabije Oosten. Wist je trouwens dat  E-M81 in de zelfde mate verschilt met e1b1 als die met J en I. Letters zijn misleidend.

Citeer
De westwaartse migratie van de Luwata wordt door Mattingly onderbouwd met data die verband houden met conflicten, waarbij de Luwata betrokken zouden zijn geweest:
Dat zou best kunnen, maar dan nog, zijn ze slechts gedeeltelijk onze voorouders. Denk je niet dat ze een influx van de westelijke Amazighvolkeren hebben ontvangen ?

Citeer
De naam van de afstammelingen van Luwa = Luwata / Laguatan = (i)Lăwwatăn / (i)Lăggʷatăn - volgt hetzelfde patroon dat Imazigen tot op de dag van vandaag gebruiken, waarbij de naam van de stamvader de basis vormt voor de naam van de groep.
Dat gaat in tegen de algemene veronderstelling dat Imazighen juist een matriarchische samenleving was ipv een patriarchische zoals jij hier beschrijft.
Citeer
Behalve de naam van de Luwata, dien jij jezelf af te vragen hoeveel vertrouwen jij hebt in de informatie zoals die overgeleverd is door Ibn Khaldoun.
Ik vertrouw er niet blind op, laat ik het zo zeggen. Een naam zegt over het agemeen vrij weinig. Er bestaat toch vandaag de dag ook de Nefusa van Libië. Waarom zijn zij dan dan nog tot op heden Nefusa en wij al ruim een millenium niet meer ? In het boek van Coon worden de oude Riffijnse stammen bij aanvang van de Islamitsiche verovering Senjaha genoemd. Hij  schreef toch dat Salih ibn Mansour een Senjahaanse vrouw trouwde.

Botermes

#145
OK, OK, weet je, het maakt niets meer uit, al doe je alsof je een marsmannetje bent. I don't care...
We moeten dit schip draaiende houden, tot het einde...

Ik snap ook wel dat je je klote voelt, niet alleen om mij maar misschien vooral omdat sommige topics die jij opent nog op goedkeuring moeten wachten. Het slaat totaal nergens op, te bedenken dat al het rubbish die Ifri plaatst er wel meteen doorheen komt. Dat is gewoon onacceptabel.

Ik snap niet wat er met onze Imazighen is gebeurd. Het is toch niet per definitie zo, dat als je getrouwd bent en kinderen hebt, dat dat je enige toekomst is en verder alles laat vallen. Dat is ook een vorm van 'escapism', I mean, wouldn't one be concerned about the world his children grew up in ? Ik denk juist dan van wel !

Ifri

#146
Citaat van: VuThGhMaS op 19/01/2014 om 14:52:33
OK, OK, weet je, het maakt niets meer uit, al doe je alsof je een marsmannetje bent. I don't care...
We moeten dit schip draaiende houden, tot het einde...

Ik snap ook wel dat je je klote voelt, niet alleen om mij maar misschien vooral omdat sommige topics die jij opent nog op goedkeuring moeten wachten. Het slaat totaal nergens op, te bedenken dat al het rubbish die Ifri plaatst er wel meteen doorheen komt. Dat is gewoon onacceptabel.

Ik snap niet wat er met onze Imazighen is gebeurd. Het is toch niet per definitie zo, dat als je getrouwd bent en kinderen hebt, dat dat je enige toekomst is en verder alles laat vallen. Dat is ook een vorm van 'escapism', I mean, wouldn't one be concerned about the world his children grew up in ? Ik denk juist dan van wel !

De Amazighbeweging heeft geen nood aan arrogante zakken zoals jullie, zoals Senor Canardo en zoals jij Vutghmass, zonde van al jullie kennis, maar jullie zijn schadelijk voor de Amazighbeweging, het ontbreekt jullie gewoon aan portie goede karakter


Hoe verwacht je om doelen te bereiken als je je medebroeders zo behandeld wanneer ze fouten maken? Waar is de broederschap? Wat is broederschap volgens jou?

Ben jij in staat om te communiceren met Isoussien? Neen want jij bent niet in staat om te communiceren met je eigenste Riffijnse broeders . Ik heb wat domme topics geplaatst dat geef ik je eerlijk toe, maar ik had verwacht dat in deze forum waar mijn broeders zijn dat ik op wat meer "zachtheid" kon rekenen maar het tegendeel is waar,


Daarom jullie maken de Amazighbeweging op Amazigh.nl althans kapot, wij hebben jullie niet nodig,

Al een geluk dat mijn broeders niet zo zijn in het echte leven, en zijn ze begripvoller en minder hard

Maar zo van die harde arrogante mensen die bij het minste jou neersabelen daar hebben we geen behoefte aan, wij hebben behoefte aan charismatische mensen die zacht zijn ...en die een verenigende functie hebben ...

Botermes

#147
Wanneer ik op je idiote topics reageer schrijf je niets terug maar wanneer je indirect bekritiseerd wordt, ben je er wel op gebrand om daar op te reageren. Ik ben nooit lid geweest van een Amazigh-beweging of wat dan ook. Ik kom gewoon graag op dit forum.

Als ik vind dat jij hier troep post en jou dat laat weten, dan moet je daar tegen kunnen, als je een man bent. Eerlijkheid duurt toch het langst.

Ifri

Citaat van: VuThGhMaS op 20/01/2014 om 13:56:29
Wanneer ik op je idiote topics reageer schrijf je niets terug maar wanneer je indirect bekritiseerd wordt, ben je er wel op gebrand om daar op te reageren. Ik ben nooit lid geweest van een Amazigh-beweging of wat dan ook. Ik kom gewoon graag op dit forum.

Als ik vind dat jij hier troep post en jou dat laat weten, dan moet je daar tegen kunnen, als je een man bent. Eerlijkheid duurt toch het langst.

Als ik niet reageer dan is dat omdat ik "stilzwijgend" akkoord ben met jou post, dus jij hebt de laatste woord gekregen, jij hebt dus gelijk, en ik ben dan ook akkoord met de commentaar die jij hebt geplaatst zoals ze zeggen in het Engels "to silence someone" dus ik geef hierbij toe dat jij gelijk hebt en ik geef ook eerlijk toe dat ik in staat ben om mensen gelijk te geven, en dat ik geen eigenzinnige arrogante mens ben

Het is jouw volste recht om mijn posts troep te noemen,jij bent vrij om je mening te uiten maar de manier waarop jij en canardo tekeer gaan,getuigt niet van een broederschap maar getuigt eerder van een hollandse, harde, cynische, arrogante en vreemde karaktertrek indien alle Imazighen zo waren dan zou ik onmiddellijk afstappen van de Amazigh-beweging en bij Baath-beweging gaan bij wijze van spreken omdat je daar tenminste een "hechte broederschap" hebt maar hamdoulilah dat niet alle Imazighen zo zijn, hamdoulilah je hebt nog Imazighen die gehecht en warm zijn



Botermes

Waarom blijf je het over een Amazigh-beweging hebben terwijl ik je eerder heb laten weten dat ik geen lid ben van iets dergelijks. Dit is gewoon een forum, meer niet. Ik ben niet op zoek naar (warmte) maar naar kennis. Weet je waar ik een hekel aan heb ? Die neppe houding, dat is geen Amazigh zijn. Waarom druk je jezelf hieruit in woorden die jij in het dagelijks leven nooit gebruikt, dat is ook nep.