Rif al-Magrib y al-Andalus - Ahmed Tahiri

Gestart door buɛluz, 14/10/2013 om 15:22:45

Botermes

Citaat van: Mr Miyagi op 20/12/2013 om 14:51:44
Rustig aan tiger. Zo een test zal niets veranderen aan mijn identiteit. Ik blijf een Amazigh. Zelfs als uit die test zal blijken dat mijn dna voor 80% gelijkenissen zou hebben met Papoea's.
Maar daarmee maak je nog niet duidelijk waarom je zo graag die test wilt nemen. Ik wil je niet teleurstellen maar die test blijkt van weinig waarde te zijn,  aangezien de uitkomst op zo veel verschillende manieren te interpreteren is terwijl jij maar 1 van die interpretaties krijgt. Het blijkt vooral big business te zijn.

http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/9912822/DNA-ancestry-tests-branded-meaningless.html

Citeer
En wat Nederlanders doen kan me geen reet schelen.
De gemiddelde Nederlander doet niet aan zulke onzin, daar ging het om, en terecht ! Mocht je iets tegen Nederlanders hebben dan heb je een groot probleem aangezien je niet zonder de Nederlandse taal kunt.

buɛluz

#121
Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 02:24:57
De ene identiteit sluit de andere niet uit, ze hangen vaak zelfs samen. De nadruk lag toen meer op de bewustwording van de culturele identiteit zo dat de Amazigh zichzelf niet persé altijd vanuit een raciale oogpunt hoeft te zin. We hebben last van idioten die zich te veel afvragen tot welk ras wij behoren.

Met een DNA-test kunnen die zorgen weggenomen worden. Alleen is het dan nog de vraag of die uitkomst jou wel zal bevallen en wat er dan nog overblijft van jouw "Noord-Afrikaanse ras".


Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 02:24:57
Ik doe niet net alsof. Ik vraag me alleen af wat Imazighen in het bijzonder motiveert, die in directe zin geen multi-culturele/etnische achtergrond hebben zoals mensen in Amerika, zo'n test te nemen. Het is niet de eerste keer dat ik dit voorbij zie komen, dus valt mij dat op. Waarom zijn er kennelijk zo veel Imazighen die zo'n test willen nemen ? Ik vind het eerlijk gezegd wel een abnormality en dat was het punt dat ik maakte.

Je maakt niet eens een punt, that's the whole problem. Maw. je spreekt een negatief waardeoordeel (= "abnormality") uit over die Imazighen die een DNA-test willen nemen en voor de rest geeft je niet eens een duidelijk uitleg waarom je dat vindt. Het enige argument wat jij geeft is een soort van argumentum ad populum (= "waarom moeten wij dan ook zo'n test nemen, we weten toch dat we Imazighen zijn").


Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 02:24:57
Mensen zijn territoriale wezens, min day ghayini nec umarok..

Meer dan dat, mensen zijn altijd in beweging en volkeren zijn niet statisch. And wether you like it or not, er is compelling evidence dat de Imazighen zich hebben verspreidt vanuit een Oost-naar-West beweging.


buɛluz

Verder wacht Senor Canardo op jouw onderbouwde reactie op de westwaartse migratie van de Luwata en Nefza mbt. de onderstaande literatuurverwijzingen:

1. Ibn Khaldoun; De Slane -  Histoire des Berbères et des dynasties musulmanes de l'Afrique septentrionale I, blz. 227-236

2. J.D. Mattingly - The Laguatan: a Libyan tribal confederation in the later Roman Empire, blz 101

3. A. Tahiri -  Rif al-Magrib y al-Andalus, blz. 74

Botermes

Citaat van: Señor Canardo el Herético op 20/12/2013 om 16:41:45
Met een DNA-test kunnen die zorgen weggenomen worden. Alleen is het dan nog de vraag of die uitkomst jou wel zal bevallen en wat er dan nog overblijft van jouw "Noord-Afrikaanse ras".
Ze nemen die test omdat ze zorgen hebben, kijk daar heb je het al. Welke zorgen zijn dat ?

Citeer
Je maakt niet eens een punt, that's the whole problem. Maw. je spreekt een negatief waardeoordeel (= "abnormality") uit over die Imazighen die een DNA-test willen nemen en voor de rest geeft je niet eens een duidelijk uitleg waarom je dat vindt. Het enige argument wat jij geeft is een soort van argumentum ad populum (= "waarom moeten wij dan ook zo'n test nemen, we weten toch dat we Imazighen zijn").
Dan neem je toch die niet veel zeggende test als je dat zo graag wilt. Ik vraag me alleen af waarom dit zo hot is onder de Imazighen. 

Citeer
Meer dan dat, mensen zijn altijd in beweging en volkeren zijn niet statisch. And wether you like it or not, er is compelling evidence dat de Imazighen zich hebben verspreidt vanuit een Oost-naar-West beweging.
Seems to me dat je de West naar Oost gradient totaal lijkt te negeren.

buɛluz

Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 17:10:40
Ze nemen die test omdat ze zorgen hebben, kijk daar heb je het al. Welke zorgen zijn dat ?

Zorgen is een beetje verkeerd gekozen woord, eerder twijfels / onzekerheden. Deze onzekerheiden zijn inherent aan existentiële vragen: wie zijn mijn voorouders? waar kom ik vandaan? En met een DNA-test kan men uitsluitsel krijgen hierover.

Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 17:10:40
Dan neem je toch die niet veel zeggende test als je dat zo graag wilt. Ik vraag me alleen af waarom dit zo hot is onder de Imazighen.

DNA testing = Absolute zekerheid.

Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 17:10:40
Seems to me dat je de West naar Oost gradient totaal lijkt te negeren.

Waarom is dat volgens jou dan?

Botermes

#125
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 20/12/2013 om 20:43:22
Zorgen is een beetje verkeerd gekozen woord, eerder twijfels / onzekerheden. Deze onzekerheiden zijn inherent aan existentiële vragen: wie zijn mijn voorouders? waar kom ik vandaan? En met een DNA-test kan men uitsluitsel krijgen hierover.
Well not quite..Not even close, bud..
Citeer
DNA testing = Absolute zekerheid.
Typisch een uitspraak uit naïviteit, van iemand die niet voldoende geïnformeerd is over dit onderwerp. Het is zelfs lichtjaren ver van absolute zekerheid. Die test geeft alleen informatie over slechts een zeer kleine fractie van je voorouders. Bij elke generatie terug in het verleden wordt de informatie over de voorouders zelfs exponentieel gereduceerd.

Ik hoop dat dit programma een eye-opener zal zijn, en je leert verder te kijken dan de hype rondom deze test.
Hopes and Limitations of genetic genealogy

http://www.cbsnews.com/news/rebuilding-the-family-tree/

Citeer
Waarom is dat volgens jou dan?
Reageer eerst op mijn vraag voordat je zelf vragen gaat stellen.

buɛluz

#126
Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 21:22:10
Well not quite..Not even close, bud..

Misschien mag jij denken dat existentiële vragen geen rol spelen, maar daar denkt Senor Canardo anders over. En dit wordt ook bevestigd in het CBS News verslag:

Citeer
Asked if it's funny, bemusing or weird, Vy, says, "All of it. …But there's some joy in the discovery. Who am I? Why do I look the way I do? It's like discovering American history through yourself.


Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 21:22:10
Typisch een uitspraak uit naïviteit, van iemand die niet voldoende geïnformeerd is over dit onderwerp. Het is zelfs lichtjaren ver van absolute zekerheid. Die test geeft alleen informatie over slechts een zeer kleine fractie van je voorouders. Bij elke generatie terug in het verleden wordt de informatie over de voorouders zelfs exponentieel gereduceerd.

Lichtjaren ver van absolute zekerheid?

Jij begrijpt het blijkbaar niet als Senor Canardo zegt dat DNA testing = absolute zekerheid. DNA tests geven 100% zekerheid en de uitkomst van een DNA test is dus een absolute zekerheid = zonder enige twijfel. Het maakt niet uit of zo'n test informatie geeft over velen van jouw voorouders of over "slechts een zeer kleine fractie van je voorouders". Wat wel uitmaakt is of er een genetische relatie kan worden vastgesteld. En deze relatie is dus met 100% zekerheid vast te stellen. Ook in het CBS news verslag wordt dit bevestigd:

Citeer
In Vy and Marion's case, the truth is that they are related -- no doubt there -- even if it's not apparent on the surface.


Hoezo zou het relevant moeten zijn dat "informatie over de voorouders exponentieel gereduceerd" wordt van generatie op generatie? Senor Canardo denkt ook dat jouw argument er niet toe doet, aangezien de DNA-informatie van de "Y chromosome" en "mitochondrial DNA" onveranderlijk is. En dit wordt ook bevestigd in het CBS News verslag:

Citeer
For one thing, it can only provide information about a tiny fraction of our ancestry. Because we get half our DNA from our mothers and half from our fathers, almost all of our DNA gets shuffled and remixed every generation, making it impossible to trace what comes from whom. There are just two bits of DNA that remain pure - the "Y" chromosome, which passes directly from father to son, and something called mitochondrial DNA, which passes unchanged from mother to child.



Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 21:22:10
Ik hoop dat dit programma een eye-opener zal zijn, en je leert verder te kijken dan de hype rondom deze test.
Hopes and Limitations of genetic genealogy

http://www.cbsnews.com/news/rebuilding-the-family-tree/

No offence, maar het CBS news verslag was niet echt een eyeopener voor Senor Canardo. De informatie beschreven in dit CBS news artikel sloot in grote lijnen aan bij Senor Canardo's voorkennis over dit onderwerp. 


Citaat van: VuThGhMaS op 20/12/2013 om 21:22:10
Reageer eerst op mijn vraag voordat je zelf vragen gaat stellen.

Op welke vraag wil je graag eerst een antwoord hebben van Senor Canardo?


Botermes

#127
CiteerHet maakt niet uit of zo'n test informatie geeft over velen van jouw voorouders of over "slechts een zeer kleine fractie van je voorouders".
Het maakt wel uit want daarom wordt die test in dat programma dan ook bestempelt als een 'fraud'. It's too limited. Zekerheid over je directe ouders, dat wel, maar ga je één generatie terug wordt alvast je opa van moederskant en oma van vaderskant buitengesloten en dit terwijl zij minstens even belangrijk zijn.

CiteerWat wel uitmaakt is of er een genetische relatie kan worden vastgesteld.
Voor jou is dat nu toevallig 'all that matters'. lol..

buɛluz

#128
Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 15:57:54
Het maakt wel uit want daarom wordt die test in dat programma dan ook bestempelt als een 'fraud'. It's too limited. Zekerheid over je directe ouders, dat wel, maar ga je één generatie terug wordt alvast je opa van moederskant en oma van vaderskant buitengesloten en dit terwijl zij minstens even belangrijk zijn.

Ten 1e wordt DNA test niet bestempelt als een "fraud" zoals jij nu beweert, maar eerder als een hype:

Citeer
Asked if he thinks there is any fraud involved here, Greely tells Stahl, "I don't think there's fraud. I think there is hype."

En ten 2e het maakt nog steeds niet uit - de uitspraak van Senor Canardo "DNA testing = absolute zekerheid" blijft staan - want stel dat jij via het testen van je DNA verwantschap van slechts een gedeelte van je voorouders in kaart kan brengen, dan is deze genetische verwantschap nog steeds met 100% zekerheid vast te stellen. Maw. jij kan dus nou niet gaan claimen dat deze verwantschap niet absoluut is of in jouw eigen woorden "lichtjaren ver van absolute zekerheid"....


Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 15:57:54
Voor jou is dat nu toevallig 'all that matters'. lol..

Het vaststellen van een genetische verwantschap betekent dat men erfelijkheid probeert te beschrijven en te verklaren.

Botermes

De absolute zekerheid waar jij op doelt is maar klein deel van de equation in zijn geheel. Als jou dat tevreden stelt, of daar je genoegen mee neemt, dan wordt je namens mij daarmee van harte gefeliciteerd !




Botermes

Asked if he thinks there is any fraud involved here, Greely tells Stahl, "I don't think there's fraud. I think there is hype

Hij wil niet gerechtelijk vervolgd worden door die bedrijven, hij doet het op een slimmere manier door te zeggen dat hij denkt dat het een hype is. Maar hoe ontstaan hypes ook al weer ? Door mensen al dan niet opzettelijk niet goed te informeren, door selectief te zijn in wat je uitdraagt zolang je maar binnen de kaders blijft van het wettelijk toelaatbare ? Dat soort mensen vertrouw ik niet, jij wel ?

buɛluz

#131
Citaat van: VuThGhMaS op 25/12/2013 om 19:39:17
De absolute zekerheid waar jij op doelt is maar klein deel van de equation in zijn geheel. Als jou dat tevreden stelt, of daar je genoegen mee neemt, dan wordt je namens mij daarmee van harte gefeliciteerd !

Met jouw felicitatie neemt Senor Canardo aan dat jij nu ook de uitkomsten van DNA testing als absolute zekerheid ziet. Weliswaar absolute zekerheid over een gering aantal voorouders, maar toch. Voor sommige mensen is dit beetje zekerheid belangrijk genoeg. Dit komt ook in het CBS news verslag naar voren:

Citeer
"We don't oversell. I mean, we just say, 'Look, we provide a service.' If you're interested in exploring a tiny bit of your DNA and trace it's ancestry we can do that," Kittles says."When you say it's a tiny little amount…," Stahl says. "It's less than point one percent," Kittles explains. "That's pretty teeny," Stahl remarks. "Yeah, but for people who know nothing about any of them, I think it's very important," Kittles says.


Botermes

Nee, want ik kijk naar de bigger picture en ik weet dat jij dat ook liever doet. Alleen wil je kosten wat het kost je statement verdedigen al moet je jezelf daarmee beperken tot miniatuurschaal. 

Ifri

Ik heb ergens gelezen dat DNA niet absoluut is of ben ik verkeerd?

Ifri

Beste broeders

Volgens archeologen en historici is Noord-Afrika en met meer zekerheid "Libie" een archeologische paradijs maar el khadaffi heeft er alles aan gedaan om dit tegen te houden

Verder zouden er zeer veel schatten zijn onder de "el barrage" in Bni Bouhayash, dus het is allemaal onder het meer van de Agzha Gheess, Oued Gheess