Hoofdmenu

Abrid a rhidj

Gestart door amazigh_, 26/12/2012 om 20:08:07

amazigh_

Aya ikhari, a-ssen-ghas,
Athnek da-mensi
Akhsumi-yufuhenn,
Athnecc, da-ccwa.

Amndi aya-amndi,
Annug aghrum,
Athnecc ag ccwa...

Abrid n-rhudjaj, x-idurar, d-ighazran
Tsarren ibriden, ma adahen ath hijjen.

A yenni, i-yuwwan a sbeh
Ghaxom ajugh yennaqqen,
yi tirrin x-ibriden
Nigh d-lhawagh yesamthen.
Anzar yi-diwattan timaqqa za ujenna
Ittara thamouth qagh dawedjagh..
Isagnan di barkhennen,
Thaziri yeticcen tifiwan
Aya tadjast id yussin..

Aya tghuyeth itnesra
Ath ruhucc n-rexragh?
Ada-ghannegh eccenn
Tfamm assif enkoum g-ifassen

Abrid i-tharqqen,
Abrid n usaqsi
Am djirath, duzir.
Nethnin kherrn x-ubrid
....

Chatt in de wildernis

Are you experienced?


Chatt in de wildernis

#2
?

amazigh_

Citaat van: The One op 17/01/2013 om 13:47:11
?

I write almost a year now. But i post the "best" of my poems.

Chatt in de wildernis

Waarom geen gedichten in het Nederlands?

amazigh_


Nesh Damazigh ayomma geen hollander:P ;D

Chatt in de wildernis

Mizzi atharas itirri dhamazigh?


Je bent wat je spreekt,en jij spreekt/schrijft beter Nederlands als dhmazight,awma.

Botermes

#7
Are you now being the one that discourages an Amazigh to write in his native tongue? A trait that is very common amongst Imazighen is to discourage eachother from having an ambition. So it turns out that instead of you being ' the one' your just being 'one of many'.

This kid is trying to orient himself in Tamazight, an ambition that is unfortunately not so very common amongst Amazigh youth  these days, especially those living abroad. He's orienting himself in his Tamazight so that one day he might even enrich the Amazigh culture.

If we look at Imazighen through out history we notice that the're often being the ones serving and enriching other cultures. So if this kid is trying to do that for his own culture, it makes him a true hero who deserves all support from aythmas Imazighen.

amazigh_

Citaat van: The One op 13/02/2013 om 17:24:38
Mizzi atharas itirri dhamazigh?


Je bent wat je spreekt,en jij spreekt/schrijft beter Nederlands als dhmazight,awma.


Noujah zeg...... :-\

Chatt in de wildernis

Native tongue?

Die hebben we in de loop van de laatste millennia (vrijwillig) opgegeten,maar eerst aten we ons hart op.

Wanneer gaan alle Imazighen een keer beseffen dat we door die vervloekte islam,arabische taal en cultuur onszelf te gronde hebben gericht!

Een in Nederland geboren en getogen Amazigh die in zeer gebrekkig Dhmazigth eendimensionale gedichten/lofzangen schrijft over schapen,brood,bbq en in een adem door: aardse gevaren trotserende pelgrims op weg naar ,NOTA BENE, Mekka!



@ Amazigh:gooi die 'imagined identity' in het vuur,laat het branden,en kijk daarna wat er overblijft...

Botermes

Citaat van: The One op 17/02/2013 om 15:32:30
Native tongue?

Die hebben we in de loop van de laatste millennia (vrijwillig) opgegeten,maar eerst aten we ons hart op.

Wanneer gaan alle Imazighen een keer beseffen dat we door die vervloekte islam,arabische taal en cultuur onszelf te gronde hebben gericht!

Een in Nederland geboren en getogen Amazigh die in zeer gebrekkig Dhmazigth eendimensionale gedichten/lofzangen schrijft over schapen,brood,bbq en in een adem door: aardse gevaren trotserende pelgrims op weg naar ,NOTA BENE, Mekka!



@ Amazigh:gooi die 'imagined identity' in het vuur,laat het branden,en kijk daarna wat er overblijft...
My NICCA, u need to slow down a bit. U got so much negativity running through ur vains. It's a contagious disease, u know wha'm sayin'. And ur trying to infect young brothers with that shit. I can't let that happen.
We're supposed to show these young brothers love, u know wha'm sayin'. We're supposed to stay black (dwz Amazighbewust, niets met huidskleur te maken).

My NICCA, these negative  vibes ain't bringing u nowhere.  Dat je een mening hebt OK, maar dat je wilt dat alle Imazighen moeten denken zoals jij dat wenst maakt jou in feite geen haar beter dan degenen die jij zo erg haat.

Niet eens 100 jaar geleden sprak men in Arif nog een vrij zuivere Tamazight. Alleen sinds de koloniale tijden zijn we steeds slechter Tamazight gaan spreken.

Awma ino  Amazigh_

Yo, ik wil dat je eens de gedichten van Karim Kanouf beluistert op youtube. Daarmee kom je in contact met een geraffineerde vorm  van Riffijns Tamazight. Het is een invloed die alleen maar voor je ontwikkeling is.

D wenni netta.

Chatt in de wildernis

Hmm,de weg richting bedevaart,ne?


Wisten jullie dat de eerste islamitische bedevaarten dienden plaats te vinden in Jeruzalem/Al-Quds?

Dan rijst meteen de vraag:waarom die verhuizing van bedevaartsoord Jeruzalem naar Mekka?

amazigh_

Citaat van: The One op 21/02/2013 om 12:49:49
Hmm,de weg richting bedevaart,ne?


Wisten jullie dat de eerste islamitische bedevaarten dienden plaats te vinden in Jeruzalem/Al-Quds?

Dan rijst meteen de vraag:waarom die verhuizing van bedevaartsoord Jeruzalem naar Mekka?

Beste awma, onze geliefde profeet(mohammed sallaahuu 3alaihi wassallaam) is geboren in mekka, vandaar de bedevaart! De ka3ba is afgemaakt door de profeten ibrahiem en ismail(3alaihi wassallam)... Meer kennis heb ik helaas niet gniffel

Gr..

Chatt in de wildernis

Aaargh :-)

Onze profeet? Ik pas als je het niet erg vindt,ik geloof uitsluitend in de fat lady,when she's singin' anda moanin'.


De weg richting Mekka wordt afgelegd door de onderworpenen,de geknechten,de overwonnennen,maw:moslims zijn verliezers,zij deden afstand van alles wat hen eigen was in ruil voor niets dat hen eigen is.

Hoe kan de betekenis van AMAZIGH 'vrij mens' zijn wanneer men (onder dwang) vijf keer moet bidden,een maand moet hongeren,een deel van je vermogen afgeven,jezelf getuige verklaren van iets dat niemand ooit heeft waargenomen,en als klapstuk: de bedevaart richting Mekka volbrengen.


Amazigh? Jij bent geen Amazigh,je bent een 'ab(i)d',een slaaf,niet vrij om te denken en te doen wat je wil: VRIJ ZIJN!




amazigh_

Citaat van: The One op 23/02/2013 om 14:45:59
Aaargh :-)

Onze profeet? Ik pas als je het niet erg vindt,ik geloof uitsluitend in de fat lady,when she's singin' anda moanin'.


De weg richting Mekka wordt afgelegd door de onderworpenen,de geknechten,de overwonnennen,maw:moslims zijn verliezers,zij deden afstand van alles wat hen eigen was in ruil voor niets dat hen eigen is.

Hoe kan de betekenis van AMAZIGH 'vrij mens' zijn wanneer men (onder dwang) vijf keer moet bidden,een maand moet hongeren,een deel van je vermogen afgeven,jezelf getuige verklaren van iets dat niemand ooit heeft waargenomen,en als klapstuk: de bedevaart richting Mekka volbrengen.


Amazigh? Jij bent geen Amazigh,je bent een 'ab(i)d',een slaaf,niet vrij om te denken en te doen wat je wil: VRIJ ZIJN!

Sallam (Azul)

Ik ben AMAZIGH, ten eerste ben ik in Bni Bouyache geboren, op amazigh land, mijn ouders zijn  imazighen. Door mijn aderen stroomt dus pure AMAZIGH BLOED. Dus wat maakt mij nou geen amazigh, onlangs ik in de islam geloof? Misschien ben ik zelfs meer amazigh dan jij? Allah ou a3lam! Geloof is een keuze die je maakt. In de koran staat ook ISLAM IS GEEN DWANG!! recitatie "Laa iekraaha fied-dien..." ("Er is geen dwang in de Godsdienst...")[2:256]". Dus nogmaals dat 'boek' is geen gewone boek. Dat is het woord van ALLAH.
AMAZIGH betekend ook vrije mens dat weet ik. Maar onlangs ik islam als godsdienst heb, BEN IK NOG ZO VRIJ ALS EEN VOGEL. Weetje waarom? Het gebed verricht ik 5x per dag. Elke gebed is 5minuuten. 5x5 is 25 minuten per dag aan gebeden. Maar Elke gebed heeft een wassing nodig(roedoe) dat is ook 5 minuten werk laten we precies dezelfde rekensom nemen kom je ook op 25 minuten. Dus gemiddeld 50minuten per dag verspreidt over de hele dag, toch?  1 dag bestaat uit 24 uur? Doe 8uur eraf halen (gemiddelde slaap van een mens)  15 uur heb je over voor je werk/school/hobby/sport etc.... Ik zie hier geen onderdrukking in hoor? Hahaha

Er is bewijs zat, dat wat er in de koran staat ook zo is. Als die fat lady owh zo goed is? Waar is die nu dan? Wat heeft zij achtergelaten? Voel je wel eens haar aanwezigheid? Hoe zit dat precies, kun je mij dat uitleggen?....