Hoofdmenu

abrid

Gestart door amazigh_, 12/04/2012 om 14:07:51

amazigh_

Ibridan ghi idurar,
Sawathen gha tudart i xnan,
Yurin amiss n uwasar,
Yawthed a thqisht n wadrar,
Yi tharqad y imattawen,
I saswan thamouth,
Iwdan ghirassen d anzar,
Masha wa, d amiss n uwasar,
Isiwaddan abrid gha thudart ixnan
Xsi ifassen iness awdjenna,
Traghied i yarabbi,
Aghuyi ness ieghar,
Remi in7em wadrar!
Aghuyi ness ieghar,
Remi in7em wadrar!
Roe7 aminu saqsa refqi
Ashimer lghielm,
Iesh gha sakken gha tudart ixnan

Botermes

Je hebt er wel aanleg voor, als je dit allemaal zelf weet te verzinnen. Ben je in Nederland geboren en/of opgegroeid ? Zo ja, dan is dit best wel uitzonderlijk te noemen, vooral als je van de 3e generatie bent.

Je Tamazight is vrij goed, afgezien van een paar kleine dingen. Bijvoorbeeld is 'aghuyi' niet correct en moet het ' thghuyeth'. Het is vrouwelijk, niet mannelijk.

Kom je uit Brabant ? Zo ja, dan moet je de harde G niet verwarren met de zachte G ,want in Thmazight is er een duidelijk verschil, in tegenstelling tot het Nederlands waarin het op hetzelfde neerkomt. de X is een harde G en een zachte G kun je het best als een K schrijven. Dan moet 'ixnan'dus 'iknan' zijn. Je bent dus Awayigher, Abeqoy of van Aith Ammart, neem ik aan.

amazigh_

Sallaam ou alaykoem, azul awma,

Bedankt voor je reactie en verbeteringen. Ik kom inderdaad uit brabant en heb ook af en toe een zachte 'g'. Ligt aan het woord. Ik ben ook in marokko geboren en ben op mn 6e maand naar nederland gekomen dus ik ben daar niet opgegrroeit ofzo :p. Ik ben een ait wayagher. Ben in de nenkoerstreek geboren in een witte oude huisje van vroeger hahaha dat is net 2 km vanuit lde ingang van L'baradj waterzuivering is dat denk ik..

amazigh_

Owjah ik ben derde generatie denk ik want mn opa was hierr het eerst toen mijn vader en toen ik hahaha

Botermes

#4
Nou, dan verdien je wel een keihard applaus. Ik hoop dat er meer van dat soort jongelui als jij rondlopen in Nederland. Je bent hoop voor de toekomst want dadelijk, ayuma, zijn jullie degene die het moeten gaan doen. Jullie zullen de erfenis gaan overdragen aan de generatie na jullie en die weer aan de generatie na hen, enzovoort.   

Hadou


amazigh_

Citaat van: Vouthghmas op 14/04/2012 om 00:39:16
Nou, dan verdien je wel een keihard applaus. Ik hoop dat er meer van dat soort jongelui als jij rondlopen in Nederland. Je bent hoop voor de toekomst want dadelijk, ayuma, zijn jullie degene die het moeten gaan doen. Jullie zullen de erfenis gaan overdragen aan de generatie na jullie en die weer aan de generatie na hen, enzovoort.   

Jah je hebt helemaal gelijk athoemat inu. Shokran attas voor je complimenten. Mijn omgeving spreek niet zo denderend thmazight. Weet je wat de meeste hatelijke is, als je thmazight tegen ze praat en dan antwoorden ze in het nederlands ahaha. Of erger nog soms doen ze alsof ze me niet horen, maar dan begrijpen ze me gewoon niet hahhaaha. Mijn 2 jongste broertjes saffi die zijn al verkaasd. Mijn ooms hier in nederland en neven precies hetzelfde verhaal ook verkaasd. Dan heb je mn vriendenkring nog daar wil ik niet over spreken -_-.

Ik heb een goede oplossing dat is veel kinderen maken inshallah en dan ze goed thmazight leren ahahahahah

amazigh_


Bades

Hoe meer je schrijft hoe beter je word. Ik zou zeggen schrijf zoveel mogelijk. Wens je veel succes.

Ik merk wel dat je het hebt. Schrijf en bekijk het na een paar weken weer terug, je zult toch merken dat je gedichten nog beter worden.

En niks weggooien he.

Zie je pm.

Chatt in de wildernis

#9
Citaat van: amazigh_ op 13/04/2012 om 11:25:02
Sallaam ou alaykoem, azul awma,

Ben in de nenkoerstreek geboren in een witte oude huisje van vroeger hahaha dat is net 2 km vanuit lde ingang van L'baradj waterzuivering is dat denk ik..
Azul

Nekor is een rivier,jij bent geboren aan de Ayth-Waryagher kant van de oever,tussen Ayth Ayache en (A)mnoud,de overkant behoort tot de Ayth-Touzine.L'baradj is een verbastering van het Franse woord 'barrage',stuwdam in het Nederlands.


klik om te vergroten