Azawad republiek ( nieuw Amazigh staat )

Gestart door Hadou, 06/04/2012 om 22:48:36


Hadou


*-RiFFijn0s-*

#2
Dit is de ideale kans om het eerste Amazighland te stichten sinds de val van de Rif Republiek in 1926. Op het eerste gezicht lijken de Touaregs een ware eenheid te vormen, maar de Touaregs keren zich nu tegen de militante islamisten die in dat gebied bivakkeren, althans als we de media mogen geloven.

De merendeel van de Touaregs wil niks te maken hebben met de salafistische groeperingen, die in de Sahara actief zijn. Het is hetzelfde situatie als in Kabylië. De militante islamisten verblijven/verschuilen in de ruige berglanden van Kabylië, terwijl de lokale bevolking niks met hun te maken wil hebben. Diezelfde situatie is nu ook aan de gang in Azawad. De merendeel van de bevolking daar wil niks te maken hebben met de militante conservatieve groeperingen.

Er kan enigszins verondersteld worden dat het Westen de inbreng  van religieuze militante milities overdrijft, om een onafhankelijke Azawad niet te legitimeren vanwege ‘Al Qaida’. De Afrikaanse Unie heeft zijn stem uitgesproken tegen een onafhankelijke Azawad, heel logisch, Tamazgha is een heel ander stuk Afrika dan midden en zuid Afrika, zowel etnisch als historisch. Frankrijk is ook tegen een onafhankelijke Azawad, omdat de Afrikaanse landen ook tegen zijn.

Algerije was echter het eerste land die zich openlijk tegen een onafhankelijke Azawad keerde, omdat Algerije natuurlijk bang is dat de ruim 2 miljoen Touaregs in de Algerijnse Sahara zich op den duur willen aansluiten bij Azawad. Het zou hierdoor ook onrustig kunnen worden in de Amazigh gebieden van Algerije: Kabylië en het Aures gebergte. Een groot kans dat de vlam in de pan zal slaan.

Is de rol van religieuze militante milities (volgens het westen: Al Qaida) toch aanzienlijk zoals de media beweren? Of proberen landen een excuus te zoeken om de stichting van een onafhankelijke Amazighstaat tegen te gaan en hierbij extremistische groeperingen als excuus te gebruiken?

Ik hoop dat het moment dat de Touaregs Imazighen hun vlag omhoog kunnen hijsen in Azawad, nabij zal zijn. Hopelijk is dit het begin van nog meer Amazigh staten. Thagrawla!

De officiële internet site van de MNLA â€" Movement National pour la Liberation de l’Azawad:
http://www.mnlamov.net/component/content/article/169-declaration-dindependance-de-lazawad.html

De media over conflicten tussen Touaregs en Islamisten:
http://buitenland.nieuws.nl/691352/islamitische_strijders_executeren_toeareg-strijder

Botermes

#3
Maar het is toch waar dat zij voor Kaddafi hebben gevochten en zodoende aan moderne wapens zijn gekomen waarmee ze nu strijd voeren. Ze hebben dus wel het bloed van onschuldigen aan hun klauwen. Heeft Kadaffi hen gebruikt of hebben zij Kadaffi gebruikt ? Je kunt het wellicht op beide manieren bekijken.

Is het te idealistisch om te denken dat het niet geoorloofd is misdaden te begaan om je doelen na te jagen ? This world is a jungle, dat weet ik. Als je voor de belangen van een groter geheel gaat zal je daar zelf het onderspit voor moeten delven, zoals dat nu het geval is  bij de Libische Imazighen en vaker bij de Imazighen in het algemeen, historisch gezien. Ik denk dat wanneer iets is, het gewoon zo is. Een mening er over hebben doet er dan weinig toe, unless je daar echt iets aan wilt veranderen.

Wat ik me afvraag is ; stel dat dus die Azawad-staat er komt, wat dan de plaats is die zij dan zullen innemen de Amazighwereld. Ik heb geen eerlijk gezegd geen idee. Het is moeilijk in te schatten.

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 11/04/2012 om 15:34:03
Dit is de ideale kans om het eerste Amazighland te stichten sinds de val van de Rif Republiek in 1926. Op het eerste gezicht lijken de Touaregs een ware eenheid te vormen, maar de Touaregs keren zich nu tegen de militante islamisten die in dat gebied bivakkeren, althans als we de media mogen geloven.

De merendeel van de Touaregs wil niks te maken hebben met de salafistische groeperingen, die in de Sahara actief zijn. Het is hetzelfde situatie als in Kabylië. De militante islamisten verblijven/verschuilen in de ruige berglanden van Kabylië, terwijl de lokale bevolking niks met hun te maken wil hebben. Diezelfde situatie is nu ook aan de gang in Azawad. De merendeel van de bevolking daar wil niks te maken hebben met de militante conservatieve groeperingen.

Er kan enigszins verondersteld worden dat het Westen de inbreng  van religieuze militante milities overdrijft, om een onafhankelijke Azawad niet te legitimeren vanwege ‘Al Qaida’. De Afrikaanse Unie heeft zijn stem uitgesproken tegen een onafhankelijke Azawad, heel logisch, Tamazgha is een heel ander stuk Afrika dan midden en zuid Afrika, zowel etnisch als historisch. Frankrijk is ook tegen een onafhankelijke Azawad, omdat de Afrikaanse landen ook tegen zijn.

Algerije was echter het eerste land die zich openlijk tegen een onafhankelijke Azawad keerde, omdat Algerije natuurlijk bang is dat de ruim 2 miljoen Touaregs in de Algerijnse Sahara zich op den duur willen aansluiten bij Azawad. Het zou hierdoor ook onrustig kunnen worden in de Amazigh gebieden van Algerije: Kabylië en het Aures gebergte. Een groot kans dat de vlam in de pan zal slaan.

Is de rol van religieuze militante milities (volgens het westen: Al Qaida) toch aanzienlijk zoals de media beweren? Of proberen landen een excuus te zoeken om de stichting van een onafhankelijke Amazighstaat tegen te gaan en hierbij extremistische groeperingen als excuus te gebruiken?

Ik hoop dat het moment dat de Touaregs Imazighen hun vlag omhoog kunnen hijsen in Azawad, nabij zal zijn. Hopelijk is dit het begin van nog meer Amazigh staten. Thagrawla!

De officiële internet site van de MNLA â€" Movement National pour la Liberation de l’Azawad:
http://www.mnlamov.net/component/content/article/169-declaration-dindependance-de-lazawad.html

De media over conflicten tussen Touaregs en Islamisten:
http://buitenland.nieuws.nl/691352/islamitische_strijders_executeren_toeareg-strijder

Verdeel en heers propaganda.


Touareq strijders bestaan uit Islamisten, seculisten, communist, ex-aanhangers van Kaddafi, ex-vijanden van Kaddafi enz. Zij hebben een gezamenlijke doel: zich bevrijden van de dictatoriale regime die in dienst is voor ex-koloniaal machten.
De EU heeft altijd o.a. Mali, Neger..enz ondersteunt om de Touareq strijders uit te roeien. Dat hebben ze gedaan voor het bestaan van de zogenaamde Islamisten (al quaida) en ze zullen dat ook blijven doen.




EU verwerpt opsplitsing Mali

Laatste update:  6 april 2012 17:11 infoBekijk op de kaart.


BRUSSEL - De Europese Unie is tegen een opsplitsing van Mali. De EU vindt dat het West-Afrikaanse land een geheel moet blijven.


Onafhankelijkheid Toearegstrijders in Mali Fotoserie Video


Dat benadrukte een woordvoerster van EU-buitenlandchef Catherine Ashton vrijdag in een reactie op de onafhankelijkheidsverklaring van Toeareg in het noordenoosten van Mali.

De huidige grondwet moet bepalend zijn bij het oplossen van de crisis, aldus de zegsvrouw.





De EU steunt de pogingen van de Economische Gemeenschap van West-Afrikaanse Staten (ECOWAS) om een einde te maken aan het conflict.



Ambassade


Groot-Brittannië heeft tijdelijk zijn ambassade in Mali gesloten als gevolg van de onstabiele situatie in het land. De Nederlandse ambassade is echter gewoon open. ''We volgen de situatie'', zei een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdag.

''We zijn op de hoogte van het besluit van de Britten'', aldus de Nederlandse woordvoerder.



Hadou

#5


De geografische kaart van Mali is door de Fransen bepaald. Het ziet niet logisch uit.
Ik vind het normaal en logisch en terecht dat Imazighen zich willen afscheiden van de Bambara's. 

Botermes

#6
Het interessante is dat er een kans bestaat dat een Amazigh-cultuur  zich onafhankelijk kan ontwikkelen, zonder de dominantie van een andere cultuur. Zo ja, dan hebben zij een grotere kans om te overleven dan wij. Zij hebben dan meer ruimte om hun Tamazight te ontwikkelen. Wij daarintegen krijgen, ondanks de officiële erkenning, te weinig ruimte om ons Tamazight te ontwikkelen.

Op lange termijn zullen onze nazaten ten onder gaan aan Europeanisering en Arabisering. Die kans is reëel en waarschijnlijk, al hoop ik dat ik het mis heb. Zij zullen alleen Imazighen zijn bij naam, meer dan dat zit er niet in.

Ik hoop dat Azawad het gaat halen.

Amsraraf