Imazighen Libya gaan in de aanval

Gestart door Amando, 10/08/2011 om 21:29:26

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Vouthghmas op 12/11/2011 om 08:24:59
So what is this ? Waarom die vergelijking ? O ja, Nador loopt altijd voor op elk gebied.
Idd, ik snap die vergelijking ook niet. Het zijn alle 3 niet dezelfde gebeurtenissen en deze topic gaat over de Imazighen uit Libië. Btw, de Rifijnse vlag representeert niet alleen maar Ait Bouayach, maar het hele Rif gebergte. De Amazigh vlag representeert niet alleen Nador, maar heel Tamazgha. Die vlag van de baardappen in tegen is zo onduidelijk, het kan ook een Hebreeuwse tekst zijn. Kortom, irrelevante vergelijkingen.

Het kan er op duiden dat Señor een beetje minachting toont voor Al Hoceima e.o. en in het bijzonder voor de Ait Waryagher. In Arif loopt Al Hoceima (e.o) in alle opzichten voor op Nador, zowel cultureel als sociaal, waar die minachting vandaan komt, i don’t know. Nadorianen moeten juist Al-Hoceima als voorbeeld zien vind ik. Al Hoceima is de Tizi Ouzou van Arif.   

*-RiFFijn0s-*

Ow ja, voor de leden die grote lappen Engelse (en Franse) teksten hier droppen:
Neem aub even wat moeite om de tekst in het Nederlands kort samen te vatten, zodat ook degenen die geen engels gemachtigd zijn, het kunnen lezen. Een samenvatting van de tekst met de link eronder, zou het meest ideaal zijn.

Azul

3ich

Citaat van: .zw.n op 12/11/2011 om 18:56:21
Gelukkig dat er inmiddels veel moslims wakker zijn geworden.

AlhomdillAllah.


3ich

Ik voel me aangesproken door jou feedback.


Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 14/11/2011 om 11:32:20
Ow ja, voor de leden die grote lappen Engelse (en Franse) teksten hier droppen:
Neem aub even wat moeite om de tekst in het Nederlands kort samen te vatten, zodat ook degenen die geen engels gemachtigd zijn, het kunnen lezen. Een samenvatting van de tekst met de link eronder, zou het meest ideaal zijn.

Azul

Echter moeten mensen weten dat er een oplossing hiervoor is.

Google Translate: http://translate.google.com/?hl=nl&tab=iT#en|nl|



buɛluz

#79
Error 404 - Not found

buɛluz

#80
Error 404 - Not found

buɛluz

#81
Error 404 - Not found

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 18:45:51
Zoals gewoonlijk laten de amazigh.nl-leden - of beter gezegd hun pseudoniemen - zich weer van hun slechtste kant zien. bla bla bla bla bla
Pyekk a mie 7nnini, Senor Canardo ira7 thays thaqebath, ira7 wa-dyethwir.

Kort samengevat: Senor Canardo hekelt de superioriteitsgevoelens van de Ait Waryagher , terwijl ze niet in volle glorie kunnen wapperen met hun vlag, Amou a Senor Canardo, nix e lla?

Senor Canardo plaatst drie vlaggen met een vraagstelling erbij, namelijk: Kunnen de mensen hun vlag in volle glorie laten wapperen. Senor Canardo vergelijkt hierbij de Wahabistische (of whatever), Rifijnse en Amazigh vlag. Hieruit kun je al een vraag stellen, namelijk waarom Senor Canardo deze drie vlaggen een vergelijking waardig vindt. Waarom eigenlijk Senor Canardo?
We zijn nog niet klaar, vervolgens linkt Senor Canardo de Rifijnse en Amazigh vlag aan 2 Rifijnse steden, Ait Bouayach en Nador, terwijl beide vlaggen binding hebben met deze steden. Nador en Ait Bouayach behoorden beiden van 1921 tot 1926 tot het Rif Republiek en ze zijn beiden Berbertalig. Als Senor Canardo echt een vergelijking wou maken, dan deed Senor Canardo dat met 1 vlag, de Rifijnse of Amazigh vlag, punt. Is de vlag van de vroegere Rif Republiek dezelfde als de Amazigh vlag? Kan Senor Canardo wel vrij met een Rifijnse vlag wapperen in Sidi Ali n Nador?

Vervolgens maken een paar leden en ik een kanttekening over de mislukte vraagstelling van Senor Canardo, die eigenlijk het omlaag halen van de Ait Waryagher als essentie had. Ook in Senor Canardo vorige posts was Senor Canardo ook al niet echt meelevend met de Ait Waryagher. De vraag die ik Senor Canardo kan stellen, is waarom hij wantrouwend is ingesteld jegens Al Hoceima, Waarom a Senor Canardo? Als je een echte Rifijn was, dan hoef je deze vergelijking niet eens te maken, Erham e nex d-ijen, Abrid e nex d-ijen.

Senor Canardo moet ook ophouden met het aannemen van het slachtofferrolletje en met het maken van verwijten, ik heb nooit beweerd dat Al Hoceima superieur is, ik zei:,,In Arif loopt Al Hoceima (e.o) in alle opzichten voor op Nador, zowel cultureel als sociaal”. Het is duidelijk dat Al Hoceima qua Amazigh bewustzijn verder is dan Nador, of denkt Senor Canardo daar anders over?  Verder kent Al-Hoceima als stad een hogere levensstandaard en betere infrastructuur dan Nador. Jij wilt juist beginnen met het tribale modder gooien, je solliciteert ernaar.

Doe die Senor Canardo masker af joh, je maakt jezelf echt belachelijk man, het siert je totaal niet.


Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 18:45:51
Can Senor Canardo have an "Amen", voor de berggeiten-eenheid op amazigh.nl?
Rouh atqer3ath rebsar dhi Bouagg ay amcoum, min-ci 7azzen di manaya.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: 3ich op 14/11/2011 om 16:16:19
Ik voel me aangesproken door jou feedback.

Echter moeten mensen weten dat er een oplossing hiervoor is.

Google Translate: http://translate.google.com/?hl=nl&tab=iT#en|nl|
Oplossing ligt bij jou.


Citaat van: 3ich op 10/11/2011 om 12:19:29
Libya's Berbers feel rejected by transitional government

Libya's Berbers, or Amazigh, played a crucial role in the battle against the Gadhafi regime. Now they say they feel let down by the transitional government which has as yet to recognize them and their language.



The Berber people say they feel let down by Libya's interim government

Interessant interview.
Volgens Fatih ben Khalifa moeten de Imazighen niet te snel juichen, het nieuwe regime klampt zich kennelijk nog steeds vast aan de ouderwetse dictatoriale methodes, terwijl ze aan de buitenwereld willen laten zien dat ze liberaal zijn. Volgens een paar leden van de overgangsregering zijn de Imazighen in Libië in de minderheid en hebben ze niet het recht op erkenning. In de goedgekeurde grondwetontwerp wordt met geen woord over Imazighen gerept.  De overgangsregering heeft bewust de amazigh zaak naar de achtergrond gedreven, omdat ze vinden dat Libië eerst behoefte heeft aan stabiliteit. Eenmaal stabiliteit, dan komt de amazigh zaak vanzelf wel aan bod. Dit gebeurde ook in 1951 toen Libië onafhankelijk was, wat er daarna gebeurde is bekend. Hopelijk trappen de Imazighen er niet weer in. De overgangsregering hecht nog steeds veel waarde aan de Arabo-Islamitische ideologie, dezelfde ideologie die Khaddafi ook hanteerde. Men weet allen wat er wat Libië de laatste decennia heeft doorgemaakt met de Arabo-Islamitische ideologie. Ze willen zogenaamd een islamitische grondwet, sharia achtig, maar op welk manier? Hoe zit het met de interpretatie?
Door de passieve houding van de overgangsregering tegenover Imazighen, hebben veel Imazighen spijt dat ze de wapens hebben gepakt aldus de Amazigh Fatih ben Khalifa .

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15515687,00.html

3ich

Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 18:57:27
In geval van overlijden, zou jij de vlag "in volle glorie laten wapperen" of zou jij de vlag "halfstok laten hangen"?

Allereerst, Allah ira7mo.

Ik zou het halfstok laten hangen. Ook al is dat niet Islamitisch nog Amazigh traditie. Maar, dat terzijde. Ik vind dat jij de plank volledig mislaat door een statement te willen maken over een lijk van onze tawmat. Dit had ik eerlijk gezegd ook niet van jou verwacht. Ik had jou wel intelligenter ingeschat....

3ich

#85
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 15/11/2011 om 13:17:57
Oplossing ligt bij jou.

Interessant interview.
Volgens Fatih ben Khalifa moeten de Imazighen niet te snel juichen, het nieuwe regime klampt zich kennelijk nog steeds vast aan de ouderwetse dictatoriale methodes, terwijl ze aan de buitenwereld willen laten zien dat ze liberaal zijn. Volgens een paar leden van de overgangsregering zijn de Imazighen in Libië in de minderheid en hebben ze niet het recht op erkenning. In de goedgekeurde grondwetontwerp wordt met geen woord over Imazighen gerept.  De overgangsregering heeft bewust de amazigh zaak naar de achtergrond gedreven, omdat ze vinden dat Libië eerst behoefte heeft aan stabiliteit. Eenmaal stabiliteit, dan komt de amazigh zaak vanzelf wel aan bod. Dit gebeurde ook in 1951 toen Libië onafhankelijk was, wat er daarna gebeurde is bekend. Hopelijk trappen de Imazighen er niet weer in. De overgangsregering hecht nog steeds veel waarde aan de Arabo-Islamitische ideologie, dezelfde ideologie die Khaddafi ook hanteerde. Men weet allen wat er wat Libië de laatste decennia heeft doorgemaakt met de Arabo-Islamitische ideologie. Ze willen zogenaamd een islamitische grondwet, sharia achtig, maar op welk manier? Hoe zit het met de interpretatie?
Door de passieve houding van de overgangsregering tegenover Imazighen, hebben veel Imazighen spijt dat ze de wapens hebben gepakt aldus de Amazigh Fatih ben Khalifa .

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15515687,00.html


Hiwa ajjar. Dit is al wat ik vanaf het begin zei. Dus nogmaals het is een hele trieste zaak. De geschiedenis herhaalt zich.

Nogmaals een seculiere staat dat is gebasseerd op een sharia wet, is de grootste maar dan ook de allergrootste bedrog die mensheid heeft gekend. Waar de Soevereniteit in de staat is en de mensen vormen een staat zal er nooit een rechtvaardige en een echte Sharia grondwet komen. Dit is gewoon zand die in mensen hun ogen gegooid word om hun mond maar te snoeren. Want o wee als ze opstaan voor hun rechten. Dan zullen de machthebbers hun grondwet erbij pakken en zeggen dat het de wil van Allah is. Want ja, grondwet is gebasseerd op sharia.

Een grondwet dat is gebasseerd op sharia is gewoon de grootste bedrog die de mensheid heeft mee gemaakt. En het ergste is nog dat ze er zelf aan hebben meegevochten. Let op! Net als ons Riffijnen gebeurt dit nu ook helaas voor de 2e keer bij de Libiërs. Nu pas begrijp ik Abdelkarim Elkhattabi die ooit zei dat er een generatie zal komen die zal begrijpen wat ik van plan was. Dit is een hele ingewikkelde diepe situatie. Die al eeuwen afspeelt.

3ich

Citaat van: 3ich op 04/09/2011 om 14:13:12
http://www.nu.nl/buitenland/2478104/libische-rebellen-beginnen-olie-export.html

Ik citeer: De rebellen verwachten dat ze tussen de 100.000 en 130.000 vaten per dag kunnen produceren en dit eventueel kunnen verhogen naar 300.000 vaten per dag.

Eerder op de dag werd bekend dat de Britten de controle over de oliehandel in Libië zullen overnemen.



Ondertussen.....

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 14/11/2011 om 11:27:28
Dus noem je secularisme en dictators in één adem? Leg me eens uit welke begrippen ik doorelkaar haal?
Hoe kon het ook anders, de Imazighen van Libië vervulden maar een bijrolletje, want Belhadj vormde de kern van het verzet, hoe kon het ook anders, hoe kon het ook anders. De Imazighen vormden de kern van het verzet rondom Tripoli, dat weet jij dondersgoed. Waarom marginaliseer jij de daden van de Libische Imazighen?

Ik citeer:

Wat is eigenlijk de rol geweest van de Berbers in de Libische opstand?

"De Berbers zijn heel belangrijk geweest in het verzet tegen het regime. In eerste instantie hadden de rebellengroepen in Benghazi om hulp gevraagd van de NAVO. Ze zeiden: geef ons luchtsteun en wij doen het werk wel op het veld. Maar zeer succesvol is dat nooit geweest. Ze zijn nooit verder gekomen dan halverwege de weg naar Tripoli en de stad Brega is wel meer dan twintig keer van kamp veranderd."

"Uiteindelijk is er een tweede rebellenfront gekomen aan de grens met Tunesië. Vooral de stad Nalut speelde hier een zeer belangrijke rol in. En dat is vooral Berbergebied. Zij zijn uiteindelijk wel veel sneller kunnen oprukken in de richting van Tripoli dan de rebellen van het Benghazi-front."

"Er waren waarschijnlijk al Franse troepen aanwezig en ze kregen ook wapens van Qatar. Maar zij hebben uiteindelijk wel Tripoli veroverd, met natuurlijk de steun van de Arabische Libiërs, maar de Berbers vormden er wel de kern van. Zij zullen daarom in het nieuwe Libië zeker eisen dat de Berberse taal als een nationale taal wordt erkend en een officiële taal wordt."

    "De Berbers zullen daarom in het nieuwe Libië zeker eisen dat de Berberse taal als een nationale taal wordt erkend en een officiële taal wordt"

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/09/27/het-dankzij-de-navo-dat-de-rebellen-hebben-gewonnen

Je suggereerde dat het securalisme een voorwaarden is om  democratie tot stand te brengen (lees je vorige bericht).
Ik heb je laten zien dat je suggestie onjuist is.
Nogmaals, Tripoli is door de strijders van Tripoli bevrijd met behelp van strijders van Benghazi, Masrata en de zogenaamde Imazighen strijders. Je bron zegt me weinig. Er is inmiddels  interviews met de strijders die Tripoli hebben bevrijd. Die mensen aan de frond waren beweerden iets anders dan je bron. 

.zw.n

Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 19:09:20
Senor Canardo kiest zijn woorden altijd heel secuur uit en "vrijheidstrijder in Zuid-Amerika" zou Senor Canardo a priori niet 1, 2, 3 in de categorie van Baardapen onderbrengen. Daarvoor is in Senor Canardo's optiek een bepaalde leerschool binnen de Islam icm. politiek reactionisme de doorslaggevende factoren of iemand al dan niet geclassificeerd kan worden als baardaap.

En natuurlijk spreekt ook de mate waarin baardapen gehecht zijn aan onderstaande vlag boekdelen:


Variant van de vlag zoals die gebruikt werd en wordt door fundamentalistische
jihadisten opgeleid en gefinancieerd door de Saudi's en de CIA

Zoals  bijvoorbeeld de Jihadisten/Wahabisten die momenteel dagelijkse door S.A en VS worden gebombardeerd in o.a. Jemmen, Soemali, Pakistan...enz
Het lijkt dat ze een liefde/haat relatie hebben.

.zw.n

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 15/11/2011 om 13:17:57
Oplossing ligt bij jou.

Interessant interview.
Volgens Fatih ben Khalifa moeten de Imazighen niet te snel juichen, het nieuwe regime klampt zich kennelijk nog steeds vast aan de ouderwetse dictatoriale methodes, terwijl ze aan de buitenwereld willen laten zien dat ze liberaal zijn. Volgens een paar leden van de overgangsregering zijn de Imazighen in Libië in de minderheid en hebben ze niet het recht op erkenning. In de goedgekeurde grondwetontwerp wordt met geen woord over Imazighen gerept.  De overgangsregering heeft bewust de amazigh zaak naar de achtergrond gedreven, omdat ze vinden dat Libië eerst behoefte heeft aan stabiliteit. Eenmaal stabiliteit, dan komt de amazigh zaak vanzelf wel aan bod. Dit gebeurde ook in 1951 toen Libië onafhankelijk was, wat er daarna gebeurde is bekend. Hopelijk trappen de Imazighen er niet weer in. De overgangsregering hecht nog steeds veel waarde aan de Arabo-Islamitische ideologie, dezelfde ideologie die Khaddafi ook hanteerde. Men weet allen wat er wat Libië de laatste decennia heeft doorgemaakt met de Arabo-Islamitische ideologie. Ze willen zogenaamd een islamitische grondwet, sharia achtig, maar op welk manier? Hoe zit het met de interpretatie?
Door de passieve houding van de overgangsregering tegenover Imazighen, hebben veel Imazighen spijt dat ze de wapens hebben gepakt aldus de Amazigh Fatih ben Khalifa .

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15515687,00.html

Hahahaha,
Kaddafi hanteerde Arabo-Islamitische ideologie?
En ik dacht dat hij Afro marxistische ideologie hanteerde. Heb jij weleens Kaddafi Koran (groen boekje) gelezen.