Imazighen Libya gaan in de aanval

Gestart door Amando, 10/08/2011 om 21:29:26

Amando


Amando


Botermes

Dat van die 2e video is wel een cool nummer. Ik kom dus zeg maar tot de ontdekking dat in Libië ook echt Tamazight leeft. En wat voor mooie taal, ook nog eens...wow
Ik hoop insha Allah dat zij hun rechten gaan afdwingen.

Amando

Mensen vergeten nooit hun afkomst. Ze hebben trouwens gelijk een tv zender s tmazight opgezet en wat grappig was dat de presentators nog naar woorden moesten zoeken. Omdat al meer dan 40 jaar hun taal was verboden onder Gaddafi waren ze sommige woorden vergeten.

Lezer

tot zover ik weet is er geen tamazight tv zender opgezet, ze krijgen wel een halfuurtje of zo per dag, weet niet precies hoeveel.

*-RiFFijn0s-*

Wat gaat de houding worden van de nieuwe regering mbt de Ineffousiyen? De mensen van Benghazi e.o. staan bekend als arabisten en conservatief. Ik weet het niet hoor of dit nieuwe Libiya wel wat gaat worden (vanuit Amazigh perspectief dan)...

Ifri

Ik ben er zeker van dat de Imazighen totaal geen rechten gaan krijgen


wasalam

abrid

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 23/08/2011 om 23:52:07
Wat gaat de houding worden van de nieuwe regering mbt de Ineffousiyen? De mensen van Benghazi e.o. staan bekend als arabisten en conservatief. Ik weet het niet hoor of dit nieuwe Libiya wel wat gaat worden (vanuit Amazigh perspectief dan)...

Azul marra,


Ik zag tijdens een persconferentrie van de NTC dat het tifinagh achter op schermen stond naast het arabisch. Verder zag je tijdens de opnames op TV imazighen met de eigen vlag en het Z symbool. Wel bijzonder. De regio Jibal Algharb (westelijke gebergte Neffoussa) werd bedankt voor hun strijd tegen Kaddafi.
Hoe de Imazighen hun invloed zullen doen gelden daar ben ik zeker benieuwd naar.  Ik hoop dat ze voor het meestrijden een plekje krijgen binnen hun grondwet.

http://www.nytimes.com/2011/08/09/world/africa/09berbers.html?pagewanted=all

D wa netta


Asrem

#9
Vrees da ze weer de zelfde fouten gaan maken zoals ze ver terug gedaan hebben.
De arabier is bezig met oorlogje en tergelijk diplomatie,de amazigh met oorlogje en oorlogje.
De nieuwe bengazi mannetje, jalil heeft het over westerlijke gebieden en heeft geen woord gerept over amazigh of het tamazight, ook niet in hun zogenaamde concept grondwet .
Ze zouden ze NU dwingen tot erkenning omdat zij de amazigh nodig hebben,nu is het het juiste moment even later weet niemand meer of amazigh een een gerecht is of een volkje jemenieten die zich vreemd gedragen.

*-RiFFijn0s-*

#10
Lybië stelt qua inwoneraantal niet veel voor (5 miljoen), zeg maar agglomeratie Casablanca. Ineffousiyen vormen 20% van de inwoners, Tuaregg 10%, totaal 30%.  Libië bestaat historisch uit drie gebieden: Troplitania (noordwest Libië), Cyrenaica (noordoost Libië) en Fezzan (zuidwest Libië). De inwoners van Cyrenaica (Benghazi â€" Al Baida â€" Jebel el Akhdar en diens achterland) hebben historisch meer banden met Egypte dan met de Tripolitanië, Cyrenaicers zijn merendeels van Arabisch afkomst. De Tripolitaniërs kan men rekenen onder de Maghrebijnen (Darijisten) in tegenstelling tot Cyrenaicers. Het verbaast me nog steeds dat een deel van Tripolitaniers zich hebben afgekeerd tegen Khaddafi, terwijl Khaddafi zelf ook een Tripolitaniër is.

Het is wel moedig dat de Ineffousiyen gestreden hebben tegen het bewind van Khaddafi, maar de Cyrenaicers zijn Arabische nationalisten puur sang. Cyrenaicers vormen maar 25% van de Libische bevolking en ze gaan de macht grijpen.  Ik denk dat de Ineffousiyen wel erkenning zullen krijgen, maar tot op een zekere hoogte. Hopelijk maken de Ineffousiyen niet weer dezelfde fout zoals alle Amazigh volkeren in het verleden.







Ifri


abrid

Een interessant artikel.


A Series of Challenges Await a Post-Gadhafi Libya

Gadhafi had his own problems with Islamic extremism â€" the Libyan Islamic Fighting Group was one of the most effective groups sympathetic to al Qaeda before its leaders turned against jihad in return for a mass release from Libyan jails. Towns in eastern Libya became well-known for supplying fighters to the insurgency in Iraq, though the rebel leadership insists Gadhafi has exaggerated the threat of Islamist extremism for his own ends.

Then there is the resurgent Berber identity in the western mountains. Gadhafi persecuted the Berbers, a non-Arab minority â€" even accusing them of being agents of the CIA.

But in the months since his forces have lost control of the Nafusa Mountains, the Berbers have re-established their language (Tamazight), their culture and even their flag. They are determined not to be subjugated again. The Berber Institute for Civil Society issued a statement this weekend setting out the community’s demands: “Tamazight should be recognised in the Constitution in all its dimensions … This is a prerequisite of the Amazigh movement.”

Zie voor de rest

http://the-war-diaries.com/?tag=nafusa


3ich

http://www.nu.nl/buitenland/2478104/libische-rebellen-beginnen-olie-export.html

Ik citeer: De rebellen verwachten dat ze tussen de 100.000 en 130.000 vaten per dag kunnen produceren en dit eventueel kunnen verhogen naar 300.000 vaten per dag.

Eerder op de dag werd bekend dat de Britten de controle over de oliehandel in Libië zullen overnemen.