Jonge werkende Thirifyien

Gestart door Thamrabet, 03/06/2003 om 09:28:11

Tamaynut

#30

CiteerDag Thamrabet,

Interessant onderwerp wat je aanhaalt. Hoewel ik nog niet getrouwd ben, heb ik me ook vaak afgevraagd in hoeverre de verantwoordelijkheden van een vrouw te combineren zijn met een baan. Ik heb sinds enkele maanden mijn studie afgerond en werk sindsdien in het bedrijfsleven. Hier hebben ze mij verschillende wegen aangeboden om mij verder te ontplooien door middel van postdoctorale studies. Ik ben nu 23 en het lijkt me zeker leuk om dit te doen (nu het nog kan), maar aan de andere kant vraag ik me steeds af of ik hiermee wellicht nog moeilijkheden zal ondervinden mocht ik ooit trouwen.

Ik weet en besef dat je als vrouw zijnde bepaalde stappen terug gaat nemen zodra je moeder wordt en dat je klaar moet staan voor je man en kinderen. Iets wat ik ook zeker zou doen. Ik ben ook dan erg benieuwd hoe moslimvrouwen deze twee wegen combineren? Is dat iets wat je als vrouw zelf volledig in de hand hebt of is een begrijpelijke man onmisbaar?

Jullie reacties zijn van harte welkom. Thamrabet, leuk dat je dit onderwerp hebt aangehaald...

Groetend.

Mijnsinziens moeten wij als vrouw niet vergeten dat wij samen met de man verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van ons gezin.
Niet alleen de vrouw moet klaar staan voor haar man en de kinderen. Een man moet ook klaar staan voor zijn vrouw en kinderen.
Indien jij als vrouw bepaalde aangeboden wegen als een kans ziet om jouw wensen uit te laten komen, dan moet je er voor gaan.
Wanneer een man jou mogelijk ooit trouwt, moet hij jou accepteren zoals jij bent. Waarom willen vrouwen zich gelijk aanpassen aan de man?

Fatiha19

#31

CiteerVrouwen die hebben toch maar 1 recht, het aanrecht en voor de rest hebben ze alleen plichten:

Koken voor de man en kinderen

het huis schoonmaken

zorgen dat ze geen enkele soap serie mist

en ten slotte zeuren tot de de echtgenoot er hoofdpijn van begint te krijgen en de kinderen hard naar hun kamer rennen.

Dat zijn de plichten van de vrouw, werken dat is alleen voor de mannen weggelegd de vrouwen moet op het huis passen om de werkloze ontspoorde burgers van nederland buiten de deur te houden.



Ik heb medelijden met jou vrouw als je die hebt...
Als je die nog niet hebt ... Ewa dan wens ik jou succes met het zoeken naar een vrouw die achter het aanrecht hoort...
Tenzij je haar vanuit Marokko haalt...

Jij bent gewoon een domme marokaan ... die echt hopeloos meneer de baas wil spelen ...

Dora

#32

CiteerAsalamoe alaikoem a thirifyien,

Als ik alle berichten op deze site lees kom ik tot de conclusie dat er veel onderwerpen zijn die door jongelui (meerderheid begin 20) zijn geplaatst, ook leuk maar ik ben een fase verder en zou graag met jonge Marokkaanse (thirifyien) vrouwen/moeders van gedachten wisselen.
Ik zou graag willen weten hoe zij met hun partner (relaties), werk en kinderen omgaan. En hoe zij werk en kinderen combineren, hoe de omgeving er tegenaan kijkt.

Zijn er vrouwen die hiermee worstelen?

Thamrabet  


de meeste die ik ken werken part time en laten hun kinderen meestal 1 omdat de anderen al op school zitten bij oma/opa..

er is overal een oplossing voor :)..

mouslati

Ik reageer hier wel heel laat op, ik weet het maar ik zag het onderwerp opeens staan bij "interessante onderwerpen in forum" en het was een onderwerp dat mij direct aansprak omdat ik ook een werkende moeder ben. En ik zou ook wel willen weten hoe het reilt en zeilt in andere gezinnen met werkende moeders. Als je nog geintreseerd bent beginster van deze topic dan hoor ik het wel. Als er verder geen animo voor dit onderwerp is omdat het natuurlijk al een poosje oud is hoor ik dat ook graag.

Temsamane1976

Mouslati, ik reageer inderdaad ook een beetje laat op dit bericht, maar beter laat dan nooit.

Ik ben ook een werkende vrouw met 2 kinderen. Het is allemaal wel veel geregel, maar als je eenmaal de juiste balans hebt gevonden, is het goed te doen. Maar het aller belangrijkste is toch zeker wel dat je partner zich zo veel mogelijk inzet om die balans te kunnen vinden en te behouden.

mouslati

Dat ben ik helemaal met je eens, het nadeel alleen is dat de partners full time werken dus heb je er wat betreft geregel weinig aan. Dat moeten ze een beetje opheffen door wat te helpen in het huishouden, of in ieder geval niet zeuren als er iets niet op tijd af is. Als je partner eerder thuis is dan jij en hij is alvast begonnen met eten maken, nou dat scheelt enorm.

himito

Citaat van: tagamoust op 04/02/2001 om 12:35:13
Heee leuk om te zien dat er meer jonge werkende vrouwen op deze site te vinden zijn.

Ik ben ook (al) 25 jaar. Ik ben nog niet getrouwd en heb nog geen kinderen dus het het is voor mij nogal te doen. Ik ben niet van plan om straks huisvrouw te spelen, die rol is niet voor mij weggelegd. Daar wordt ik doodongelukkig van, maar dat is maar net afhankelijk van hoe mij echtgenoot daarover denkt, oei!

Ik wil graag weten hoe anderen dit ervaren of hebben ervaren??
Graag reacties van al die carrieremensen, ook de mannen dus!

Af en toe ontkom je daar niet aan,je kunt wel een goede baan hebben met een goede opleiding maar als de kinderen verwaarloosd worden en niet die aandacht krijgen die ze behoren te krijgen van een moeder & vader dan vind ik dat persoonlijk een hele slechte zaak.Mijn broers hebben beide kinderen.Bij de ene werken ze beide,beide een hoge opleiding ,veel verdienen maar de kinderen spreken geen woord tamazight,bij de andere(broer)daarentegen spreken ze bijna vloeiend tamazight en weten ze veel over het geloof!Het heeft zijn voordelen en nadelen de tweeverdieners!!!!

mouslati

Ik denk dat het gebrek aan tmazigt bij de kinderen niet direct te wijten is aan het feit dat je broer en schoonzus allebei werken. Kinderen kunnen nog zo vloeiend tmazigt praten als ze naar school gaan en omgang hebben met andere kinderen enz. ze het ook snel verleren. Bovendien is het belangrijk wat je thuis met ze spreekt. Als je niet werkt maar je spreekt alleen nederlands met je kinderen dan schiet dat ook niet op. Werk je en spreek je altijd tmazigt met je kinderen zullen die kinderen de taal beter spreken.

Ik zie het aan mij kinderen, mijn oudste dochter sprak goed tmazigt tot dat zij naar school ging. In de loop van het jaar was ze het zowat verleert. Ze verstaat je wel maar praten is moeilijk. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mij het Nederlands ook beter afgaat, dus dan praat je dat ook sneller naar je kinderen. Ik probeer er erg op te letten dat ik het niet doe, maar ja. Gemak dient de mens.

Lâle

Wat ik ook heel belangrijk is, is dat het niet vanzelfsprekend is dat de vrouw thuisblijft. In veel gezinnen is dat wel zo (ook bij Nedelandse). Maar wat als ik een veel beter betaalde baan heb dan mijn man? Dan is het behoorlijk dom om dat op te geven.
Ik zou trouwens wel thuis willen blijven voor mijn kinderen, als de situatie dat toelaat. Maar zodra ze naar school gaan ga ik ook weer (part-time) werken.

himito

#39
Citaat van: Madelein op 21/10/2004 om 13:47:17
Wat ik ook heel belangrijk is, is dat het niet vanzelfsprekend is dat de vrouw thuisblijft. In veel gezinnen is dat wel zo (ook bij Nedelandse). Maar wat als ik een veel beter betaalde baan heb dan mijn man? Dan is het behoorlijk dom om dat op te geven.
Ik zou trouwens wel thuis willen blijven voor mijn kinderen, als de situatie dat toelaat. Maar zodra ze naar school gaan ga ik ook weer (part-time) werken.
Er zijn veel kinderen,die ze de sleutelkinderen noemen,bij hen staat geen moeder klaar om hen op te halen van school of lekker eens de dag door nemen.Het heeft zijn voor en nadelen.Wij werken ook beiden maar als we kinderen krijgen inshallah zal mijn vrouw toch een stapje terug moeten doen om ze optimaal de aandacht te kunnen geven die ze verdienen,dan maar geen twee onder een kap koophuis.Mijn ouders hebben ons ook op een goede wijze opgevoed met een salaris nogwel.We zijn gewoon te gretig en willen steeds luxer en luxer gaan leven!

tijdelijk

Nou, voor sommigen is "tweeverdienen" bittere noodzaak hoor, om te kunnen rondkomen.
(hier spreekt ervaring)

tijdelijk

Maar er zijn er natuurlijk die werken voor de tweede auto, tweede vakantie, iedere maand nieuwe kleren etc. Dan liggen je prioriteiten wat raar, kan je beter lekker naar het park enzo met de kids.

mouslati

Ik ben zelf ook geen voorstander van een fulltime werkende moeder, zelf zorg ik altijd dat ik de kinderen zelf breng en ook zelf weer ophaal. En tegenwoordig kun je haast niet achterblijven met je "luxe". Ik hou er niet van om geld te verbrassen aan allerlei dingen, maar als je tegenwoordig de prijzen ziet kun je bijna niet anders dan met z'n tweeen te gaan werken. Als je het leuk wil houden tenminste.

himito

De vrouw of man kan toch weer gaan werken als de kinderen wat ouder zijn.Het belangrijkste is dat ze de basis van de ouders meekrijgen.Op latere leeftijd,cultuur,geloof en andere dingen erin proppen werkt niet!

Lâle

Citaat van: himito op 21/10/2004 om 13:52:03
Er zijn veel kinderen,die ze de sleutelkinderen noemen,bij hen staat geen moeder klaar om hen op te halen van school of lekker eens de dag door nemen.Het heeft zijn voor en nadelen.Wij werken ook beiden maar als we kinderen krijgen inshallah zal mijn vrouw toch een stapje terug moeten doen om ze optimaal de aandacht te kunnen geven die ze verdienen,dan maar geen twee onder een kap koophuis.Mijn ouders hebben ons ook op een goede wijze opgevoed met een salaris nogwel.We zijn gewoon te gretig en willen steeds luxer en luxer gaan leven!
Citeer

Het enige dat ik zeg is dat het niet per se de vrouw hoeft te zijn die thuisblijft. Als zij een betere baan heeft, nou, waarom blijft papa dan niet lekker thuis met de kids?