Jonge werkende Thirifyien

Gestart door Thamrabet, 03/06/2003 om 09:28:11

Thamrabet

Asalamoe alaikoem a thirifyien,

Als ik alle berichten op deze site lees kom ik tot de conclusie dat er veel onderwerpen zijn die door jongelui (meerderheid begin 20) zijn geplaatst, ook leuk maar ik ben een fase verder en zou graag met jonge Marokkaanse (thirifyien) vrouwen/moeders van gedachten wisselen.
Ik zou graag willen weten hoe zij met hun partner (relaties), werk en kinderen omgaan. En hoe zij werk en kinderen combineren, hoe de omgeving er tegenaan kijkt.

Zijn er vrouwen die hiermee worstelen?

Thamrabet  


sannae

#1
nou tamrabat, ik zit ook in die situatie. Ik werk als een advocaat.Ik ben getrouwd en heb 1 kind.Het is eerlijk gezegd moeilijk te combineren.Mijn werk vergt veel tijd en mijn man en kind hebben ook aandacht nodig. Maar ik probeer het zo goed mogelijk in te delen en mijn man helpt me daarbij. Hij vindt het namelijk zonde als ik mijn werk achterwege laat. Ik heb er 8 jaar voor moeten studeren.


de groetjes allemaal

gadiza

#2
Hallo,

Ik wilde ook even reageren op jullie verhalen en ik kan je een ding zeggen. Ik heb echt respect voor vrouwen die getrouwd zijn, kinderen hebben en dat ook nog combineren met een baan. Tabarkalah ahliekom.

Ikzelf ben een vrouw van 27 jaar en woon nog bij mijn ouders thuis. Ik ben nog vrijgezel en heb nog niet "de ware" ontmoet (jammer genoeg). Maar als ik die insahallah ooit zou ontmoeten, hoop ik dat hij het ook goedkeurt dat ik mijn baan aanhou. Het zal wel zwaar zijn, maar ik geloof dat het wel mogelijk is. Het zou toch zonde zijn als je al die jaren die je gestudeerd hebt weggooid.

_AMAZIGH_

#3
AZUL

Gadiza wat heb je gestudeerd?
EN by the way je hebt helemaal gelijk. Tenzij je schoonmaakt haha

gadiza

#4
Hoi Amazigh,

Ik wilde je even bedanken voor je snelle reactie. Ik heb eerst M.E.A.O. gedaan en toen staatspraktijkdiploma bedrijfsadministratie (spd). Ik heb het helaas niet kunnen afmaken wegens persoonlijke redenen. Maar ik heb homdulillah een baan waar ik wel weer mezelf kan ontplooien. Hoop dat ik je voldoende hebt geinformeerd.

Groetjes en nog veel geluk met wat je ook aan het doen bent.

_AMAZIGH_

#5
Gadiza kijk in je berichtenbox a oultma;)

gadiza

#6
Sorry Amazigh, maar ik begrijp je even niet. Kun je wat duidelijker zijn? Hoe kom ik bij mijn berichtenbox? Zou je dat even willen uitleggen? Alvast bedankt.

Groetjes,
Gadiza

_AMAZIGH_

#7
Gadiza, vanuit hier ga je naar home (bovenaan links), daarna ga je helemaal naar beneden en dan zie links onder berichten staan, daar moet je op klikken. en moet je in je inbox zijn.

Ik zie het zo of het je gelukt is

gadiza

#8
Ja, het is me eindelijk gelukt. Ik denk dat je nu mijn berichtje aan het lezen bent. Tot gauw misschien.

Thamrabet

#9
Sannae,

Ik heb ook 1 kind (1,5 jaar) en vraagt heel veel aandacht maar dat is vrij normaal op die leeftijd. Ik ben blij dat mijn werkgever mij de gelegenheid heeft gegeven om na de bevalling een half jaar thuis te zijn, momenteel  heb ik een aanstelling voor 32 uur. Mijn man studeert en werkt daarnaast, dus echt tijd om op te passen heeft hij niet. Gelukkig hebben we mijn zus bereidt gevonden om op ons kind te passen.
Sannae, wie past er op jullie kind?

P.S. Gadiza, er zijn tegenwoordig veel mannen die dat heel normaal vinden (vooral bij ons in de familie) dat de vrouwen werken! Ik hoop dat jouw toekomstige man dat ook normaal vindt.

Groetjes,
Thamrabet

tagamoust

#10
Heee leuk om te zien dat er meer jonge werkende vrouwen op deze site te vinden zijn.

Ik ben ook (al) 25 jaar. Ik ben nog niet getrouwd en heb nog geen kinderen dus het het is voor mij nogal te doen. Ik ben niet van plan om straks huisvrouw te spelen, die rol is niet voor mij weggelegd. Daar wordt ik doodongelukkig van, maar dat is maar net afhankelijk van hoe mij echtgenoot daarover denkt, oei!

Ik wil graag weten hoe anderen dit ervaren of hebben ervaren??
Graag reacties van al die carrieremensen, ook de mannen dus!

Judge Judy

#11
Vrouwen die hebben toch maar 1 recht, het aanrecht en voor de rest hebben ze alleen plichten:

Koken voor de man en kinderen

het huis schoonmaken

zorgen dat ze geen enkele soap serie mist

en ten slotte zeuren tot de de echtgenoot er hoofdpijn van begint te krijgen en de kinderen hard naar hun kamer rennen.

Dat zijn de plichten van de vrouw, werken dat is alleen voor de mannen weggelegd de vrouwen moet op het huis passen om de werkloze ontspoorde burgers van nederland buiten de deur te houden.

ithri

#12
Azul Mara,

Zonder een hard werkend tariefiet hadden we hier nooit gezitten, de vrouwen van noord-afrika hebben altijd hard gewerkt, vroeger hadden de vrouwen altijd op de akkers gewerkt, of thuis denk maar aan de tapijten, Ijathar, Ifarschan ekouban en noem maar op, de kleding, sieraden en kunst werden meestal door een vrouw gemaakt.

Ik zal een bepaalde taken van de vrouwen noemen zodat onze mannelijke mannen moeten weten dat we zonder een vrouw de amazigh cultuur allang de zee was ingegaan.

-  een vrouw die Tassath draait.
-  een vrouw die water haalt.
-  een vrouw die de was wast in de revier.
-  een vrouw die die de akkers bewerkt om te      Zorgen dat haar gezien een opslag van grannen had.
- een vrouw die schapen herdt.
- een vrouw die kooien melkt.
- een vrouw die haar kinderen opvoedt.
- een vrouw die nog thuis haar eten moet koken.
- een vrouw die de hele feesten bezorgt.
- een vrouw die tijdens de oorlogen moest vechten haar land als het nodig was.
- een vrouw die izran zong over de imajahden als ze gingen vechten.
- een vrouw die haar cultuur levened heeft gehouden met izran tehouja en noem maar op.
- vrouwen die de leiding hadden in bepaalde tijden over de maazigh.
- een vrouw is mijn moeder.
- een vrouw is mijn zus ook heb ik geen natuurlijk zus.

Wat ik wil zeggen voor dat we met een verkeerd oog naar de vrouw kijken, moeten we terug gaan in de geschedenis van deze vrouw.

Thenniemert Ithri,

ithri

#13
Een tharieft heeft altijd gewerkt, binnen en buitenhuis, en dit zal ook altijd blijven ook denken andere anders over.
Ook hebben andere een verkeerde beeld gegeven over een vrouw, maar een thamazight zal en moet blijven, ze was de eerste vrije vrouw op deze aardbol, dus we zijn we om haar die vrijheid te nemen.

Groeten aan alle Thimazighen.

tagamoust

#14
Wauw ithri,

ik wist niet dat ik zoveel potentiele kwaliteiten bezit ;)

Nee serieus, waardeer jouw waardering naar vrouwen ten zeerste. Jouw vrouw zal een trotse echtgenote worden/zijn. Maar je moet uitkijken met teveel complimenten, wordt ze softie van!

Amazighvrouwen zijn sterk gemaakt door het harde leven. Je mag al in je handen klappen als een meisje tegenwoordig weet hoe de wasmachine te bedienen.

Maar ik dwaal af, ik ben nog steeds geintereseerd in de carriereverhalen.

Bye bye