waarom konden er geen grote amazigh fora ontstaan?

Gestart door Lezer, 12/12/2010 om 17:18:16

Lezer

waarom konden er geen grote amazigh fora ontstaan?

na 2000 leek het alsof die een bloeitijd zouden kennen, kort na de inleiding gingen ze de grond in, of werden ze verlamd.

zowel nederlandse als internationale: (tawalt.org, amazigh.nl., tawiza.nl, syphax.nl, emazighen.com., amsawad)

andere amazigh fora zijn zelfs nooit bekend geworden met uitzondering van een paar kabylische fora.

Botermes

Omdat de ene Franstalig, de ander Arabisch, de ander  Engels en de andere weer Spaans.
Daarbij komt ook nog eens  de vescheidenheid tussen Imazighen zelf.
Ik vind Agraw wel een hele goede, mischien niet echt heel groot maar wel van een goede kwaliteit  en daar kijk ik het meest naar.
Er zijn sites gekomen zoals Nadorama die gewoon in een Thmazighth n Arif schrijven, dat vind ik wel cool. Want daarom is dat dan toegankelijk voor elke Riffijn zolang die zijn eigen taal beheerst.
De toekomst ligt open, niks is beslist. Deze internet ontwikkeling is pas net begonnen, dus je moet niet doen alsof internet er al 50 jaar is voor de gewone burger.

Amdawkel

Citaat van: Lezer op 12/12/2010 om 17:18:16
waarom konden er geen grote amazigh fora ontstaan?

na 2000 leek het alsof die een bloeitijd zouden kennen, kort na de inleiding gingen ze de grond in, of werden ze verlamd.

zowel nederlandse als internationale: (tawalt.org, amazigh.nl., tawiza.nl, syphax.nl, emazighen.com., amsawad)

andere amazigh fora zijn zelfs nooit bekend geworden met uitzondering van een paar kabylische fora.
Imazighen zijn passiefelingen. Dat heeft niks te maken met de taal waar de site in is geschreven. Wat weerhoud Nederlands sprekende Imazghen om op deze site te komen? Deze hebben nu een stadium bereikt waarin ze liever op Islamitische fora joden en Israel uitschelden, en op de Dam Palestina Vrij Vrij! krijsen. Als ik eerlijk moet zijn, zijn wij ten dode opgeschreven, wij zijn de laatste der Mohikanen.. na ons zal het tmazight alleen verder afsterven, in Marokko zullen Imazighen langzaam Arabisch gaan spreken en de Arabische identiteit aannemen. En in Nederland zullen ze meer Nederlands gaan spreken en op Islamitische scholen Arabisch gaan leren. Er zijn hier in NL al genoeg ouders die hun kinderen in Darija opvoeden omdat ze zogenaamd hier meer aan hebben. Er zijn genoeg huwelijken tussen Imazghen en Arabieren, waar hoe kan het ook anders de keuze voor opvoeding bijna altijd richting het darija gaat. De enige Imazghen die nog een kans hebben om over een paar honderd jaar nog hier op aarde rond te lopen zijn Kabyliers de rest zijn in mijn verdoemd...


Lezer

de taal op zich is geen probleem voor e-communicatie.