Auteur Topic: 5de Rotterdamse Amazigh festival  (gelezen 3405 keer)

« Gepost op: 22/10/2010 om 13:53:54 »


« Reactie #2 Gepost op: 23/10/2010 om 01:41:47 »
Dat soort ontspoorden verpest het voor de Imazighen en hun strijd naar meer rechten en erkenning van de eigen cultuur, taal en identiteit, bij de eigen mensen.

« Reactie #3 Gepost op: 23/10/2010 om 03:09:56 »
Dat soort ontspoorden verpest het voor de Imazighen en hun strijd naar meer rechten en erkenning van de eigen cultuur, taal en identiteit, bij de eigen mensen.

Wat is de definitie van ontspoord zijn voor dit geval? Je reactie is niet inhoudelijk en oppervlakkig. Ieder Amazigh en niet Amazigh heeft het recht om een eigen gedachtegang of overtuiging te hebben, zolang het niet tot geweld of racisme aanzet. Je hoeft het niet mee eens te zijn. Wat is het verband tussen dit netwerk en de rechten van Imazighen in Marokko?

De culturele en taalkundige rechten van Imazighen in Marokko is een legitiem zaak. Het mag niet afhangen van de koers, die een individu of groep vaart, maar van de politieke wil om het land te democratiseren. Democratie is de enige weg voor gelijke rechten en kansen voor alle Marokkanen ongeacht sekse, kleur, etnische achtergrond of politieke voorkeur. Je moet de onderdrukking door een nationalistische regime niet afschuiven op een groep die probeert aan de lange arm van hetzelfde regime te ontkomen.

Hadou
Moet je een Amazigh zijn of je Amazigh voelen om aan debat/dialoog mee te doen? of moet men kijken naar de kwalificatie van de genodigden?

« Reactie #4 Gepost op: 24/10/2010 om 02:11:36 »

Hadou
Moet je een Amazigh zijn of je Amazigh voelen om aan debat/dialoog mee te doen? of moet men kijken naar de kwalificatie van de genodigden?
Ik heb eerst de open vragen gesteld. Ik heb geen antwoorden gekregen.
Jij antwoordt met 2 vragen?
antwoord1 is nee. antwoord 2 is ja.

« Reactie #5 Gepost op: 24/10/2010 om 11:53:56 »

« Reactie #6 Gepost op: 24/10/2010 om 12:09:11 »
Ik ben het eens met tajerrumt.
Amazighzaak is niet van de imazighen die zich eerder als "islamo-arabieren" definieren door het feit dat koran in arabisch geopenbaard is. Deze hadden lange tijd het woord genomen, en hebben niets goeds aan de amazighzaak toegevoegd.

« Reactie #7 Gepost op: 24/10/2010 om 12:35:24 »
Wat is de definitie van ontspoord zijn voor dit geval? Je reactie is niet inhoudelijk en oppervlakkig. Ieder Amazigh en niet Amazigh heeft het recht om een eigen gedachtegang of overtuiging te hebben, zolang het niet tot geweld of racisme aanzet. Je hoeft het niet mee eens te zijn. Wat is het verband tussen dit netwerk en de rechten van Imazighen in Marokko?

De culturele en taalkundige rechten van Imazighen in Marokko is een legitiem zaak. Het mag niet afhangen van de koers, die een individu of groep vaart, maar van de politieke wil om het land te democratiseren. Democratie is de enige weg voor gelijke rechten en kansen voor alle Marokkanen ongeacht sekse, kleur, etnische achtergrond of politieke voorkeur. Je moet de onderdrukking door een nationalistische regime niet afschuiven op een groep die probeert aan de lange arm van hetzelfde regime te ontkomen.

Hadou
Moet je een Amazigh zijn of je Amazigh voelen om aan debat/dialoog mee te doen? of moet men kijken naar de kwalificatie van de genodigden?
het is geen een vraagstuk van van recht maar van identiteit.

bent jij een moghrabi (d.w.z een agha(r)bi), een Riffijnen ... een Amazigh, een arabier ...?

vervolgens is de discussie te weten of jouw volk een aarde heeft, waar zich zijn gebied bevindt?

nu als wij een natie hebben (rijksgedeelte, identiteit), alsdan hebben wij een recht fundamenteel die van het zelfbeschikkingsrecht.

Waarom moet een het Amazigh rechten op zijn aarde schooien om?

« Reactie #8 Gepost op: 24/10/2010 om 15:16:51 »
Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar ik houd het liever overzichtelijk en simpel. Op het moment dat je op wilt komen voor de Imazighen, hun rechten, hun taal, hun cultuur en hun erkenning, zul je als eerst de steun moeten hebben van de Imazighen zelf.

Afgezien van een enkeling, zijn wij in overgrote meerderheid moslim, onze cultuur is doordrenkt met het geloof, tevens hebben wij onze eigen regels waaraan men zich dient te houden.

Op het moment dat mensen aan het woord komen en zich tonen als voorvechters van de Imazighen, die afstand doen van het geloof en onze cultuur met de voeten betreden, dan gooi je als groep je eigen ruiten in.

Je bent niet alleen Amazigh uit geboorte, het zijn je handelingen die je identiteit bevestigen.
« Laatst bewerkt op: 24/10/2010 om 15:18:43 door Azjdhiedh »

« Reactie #9 Gepost op: 30/11/2010 om 13:02:14 »
VIJFDE BERBER-FESTIVAL LAAT VEEL ZIEN

Vorige week vrijdag (19 november) opende wethouder Laan van de gemeente Rotterdam ’s avonds het 5e Tilelli-festival in het Bibliotheektheater. Daaraan voorafgaand werd de tentoon-stelling van drie cartoonisten (Abbtoy, Foroutanian en Al Reefi) geopend en s’avonds vond er een discussie plaats over het thema ‘Mijn Vrijheid’. Daar waren onder meer aanwezig: Fayza Oum ‘Hamed met haar boek: ‘De Uitverkorene’ en Asis Aynan. Tevens was er een gesprek tussen Theo Coskun met schrijfster/zangeres Djur Djura, die afsloot met een zeer gewaardeerd concert.

De vereniging Tilelli in Rotterdam organiseert dit Berber festival voor de vijfde keer dit jaar. Het festival heeft de naam gekregen: “Vrije Geluiden”. Het is één groot pleidooi voor het vrije woord en tolerantie. Het festival wil geen strijd leveren tegen de regering in Marokko of tegen de Arabieren, maar zoekt juist naar tolerantie en wederzijds respect en begrip.
Twee Rotterdamse raadsleden hebben een Berber-achtergrond en zijn erg gelukkig met dit progressieve en open festival: Salima Belhaj: fractievoorzitter van D’66 en Fouad Al Haji: raadslid voor de PvdA. Beiden komen oorspronkelijk uit Al Hoceima of uit die omgeving.

Salima: Tachtig procent van de Marokkanen in Nederland is van Berberse origine. Ze zijn hier veel actiever dan bijvoorbeeld in Frankrijk. Ook in Marokko is Amazigh (letterlijk: ‘vrije mens’) steeds openlijker aanwezig, de verhoudingen worden losser.
Fouad: Het festival moet vooral ‘cultuur’ zijn; Berbers zijn op veel plekken in de Arabische wereld aanwezig; het zijn niet louter Riffijnen. Het doorbreken van taboes is een belangrijk gegeven tijdens dit festival: de onderlinge dialoog aangaan en eerlijk zijn. Kijk naar de programmering en je ziet, welke thema’s er zoal aan de orde komen: vrijheid, taboes doorbreken e.d. Het festival is van belang voor alle Marokkanen, zeker ook voor jongeren, vrouwen en studenten.
Salima: De jaren ’80-’90 van de vorige eeuw waren niet zo gemakkelijk voor ons: er was duidelijke invloed van de Marokkaanse overheid, bijv. via de Amicales en het aanwijzen van reactionaire imams. De Marokkaanse regering was erg benauwd, dat de hier wonende Marokkanen zich financieel en religieus zouden losmaken van het moederland.
Fouad: Berbers kennen een vrijheidsgezinde, progressieve invalshoek en zoeken voort-durend de ontwikkeling van de eigen identiteit. Het gaat hierbij om ‘cultuur’, niet zozeer het ‘welzijn’. Voor mij is dit festival een podium voor een cultuur die gezien mag worden of mensen nou komen uit Zuid-Marokko, Algerije of waar dan ook vandaan. We hebben veel te laten zien.
Salima: Het is een reactie op de benepenheid, die er geweest is: een verborgen geschiede-nis. Uiteraard komen er steeds meer kunstenaars te voorschijn, kijk naar het grote aantal schrijvers uit Marokko zoals Aldelkader Benali, Hafid Bouazza, Tahar Ben Jelloun, Mohamed Chrouki, een Fayza Oum ‘Hamed en Abdellah Taïa. Mensen die over de grens wonen en dan schrijven. Het gaat om onze identiteit.
Fouad: We zetten ons niet af tegen Arabieren of tegen Marokko. We laten zien, wat er allemaal al kan en hoe het vooruitgaat. We worden volwassen, we groeien, we zijn pas begonnen! Dat is het wezen van dit festival, ons laten zien en hoe we ons ontwikkelen in kunst en cultuur.

Het festival wil zeker ook jongeren aantrekken; het laat zien wat er intussen al is en wat er allemaal nog kan. Het is een open gebeuren, waarbij Marokkanen zich vrij en prettig kunnen voelen.

Het komende weekend wordt het festival afgesloten met a.s. vrijdag (19.30 uur) het thema ‘belevenis van het woord’ in toneel, muziek en poëzie. Er is een toneelstuk te zien van Omar Boumazzough: Ayt Said City met als centrale vraag: in hoeverre is de mens eigenlijk vrij om de waarheid te uiten? Bovendien zijn er voordrachten van Fouad El Haji, Mohamed el Hachmioui, Rashida Boukhizou, Mohamed Chacha en Ahmed Essadki. De muziek die avond is van saxofonist Senna Ben Aissa en de band Isri.
Zaterdag -tot slot- is er vanaf 19.30 uur een muziekprogramma met de groep Zari en de Riffijnse zanger Afdjah en de Kabylische zanger Hemmu. Daarna vallen er nog twee bands te beluisteren, t.w. Thridin en Ijdi.
Studenten hebben deze avond gratis entree op vertoon van hun studentenkaart.

>> http://www.echo.nl/ro-ce/uitgaan/ingezonden/1100632/vijfde.berber.festival.laat.veel.zien/