Niqab in Arif dragen tegen intimidaties en ongewenst gedrag. Niet om islam

Gestart door Hadou, 04/10/2010 om 22:34:46

Hadou

Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:37:47
Jij weet denk ik weinig tot niets over de islam hadou ( met alle respect!)
Dus de moslims begraafde baby's levend als ik jou zo hoor nou als je mij een bron kan geven die dat vermeld geef ik je â,¬500 van me eigen het zal je absoluut niet lukken. Ik heb Jullie al verwezen naar surat noer vers 31 waarin de vrouwen hun schoonheid niet openlijk mogen tonen. De qoran vertelt ook dat de vrouwen een hijaab droegen om herkenbaar te zijn en niet kunnen worden lastig gevallen maar dat is niet de enige reden voor een hijaab
Niet doen! Ik weet heel erg veel van Islam . En ik ben niet van plan om Islam te beschadigen. Islam is ook mijn religie.
Ik vind het belangrijk om uit te zoeken hoe ''cultuur'' of tradities ontstaan zijn. En het is ook heel erg belangrijk om zaken goed uit te zoeken.

Moslims vermoorden hun kinderen niet. Juhala-Arabieren deden dat.
En ik schreef duidelijk arabieren in mijn vorige reactie.


Maroccaan


Amazigh/rebel

Conclusie: De Hijab wordt in de qoran verplicht dus is het een eis in de islam

Hadou

Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:48:20
Conclusie: De Hijab wordt in de qoran verplicht dus is het een eis in de islam
Niet de burka. Of gezicht bedekking.

Maar je mag jouw theorie aanhouden. Net zoals miljoenen anderen dat doen. 

Amazigh/rebel

Citaat van: Hadou op 05/10/2010 om 23:47:21
Niet doen! Ik weet heel erg veel van Islam . En ik ben niet van plan om Islam te beschadigen. Islam is ook mijn religie.
Ik vind het belangrijk om uit te zoeken hoe ''cultuur'' of tradities ontstaan zijn. En het is ook heel erg belangrijk om zaken goed uit te zoeken.



Sorry hadou maar iemand die concludeerd dat de vrouwen van de profeet geen hoofddoek zou dragen als het veilig was denk ik in ieder geval niet dat diegene veel over islam weet

Ik vindt het wel goed dat je deze discussie begint maar alsjeblieft De dingen die ik je vertel kan je gewoon in de qoran vinden

Hadou

Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:52:37
Sorry hadou maar iemand die concludeerd dat de vrouwen van de profeet geen hoofddoek zou dragen als het veilig was denk ik in ieder geval niet dat diegene veel over islam weet

Ik vindt het wel goed dat je deze discussie begint maar alsjeblieft De dingen die ik je vertel kan je gewoon in de qoran vinden
Hoofddoek is wat anders dan Niqab of burka.

Amazigh/rebel

Citaat van: Hadou op 05/10/2010 om 23:51:43
Niet de burka. Of gezicht bedekking.

Maar je mag jouw theorie aanhouden. Net zoals miljoenen anderen dat doen. 
De vrouwen van de profeet vzmh bedekten alles ook hun gezicht

Hadou

Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:59:11
De vrouwen van de profeet vzmh bedekten alles ook hun gezicht
Nee. Niet allemaal.
+ De tijdperk van de profeet werd ook gedomineerd door onveiligheid. Er waren nog steeds Juhala-Arabieren te vinden die hem, zijn familie en volgelingen wilden beschadigen. Dus weer moesten moslims en moslima's alert blijven.

MBTiza

Citaat van: argaz op 05/10/2010 om 21:02:10
het is niet wegens redenen religieus, zij bedekken zich om  van de zon te beschermen zich teneinde houden hun witte huid, want het is een schoonheidscriterium.

de hele knoop van het probleem bevindt zich in jouw woorden in het haakje. iedereen interpreteert zoals hij wil.

Inderdaad, een blanke huid is nog steeds het schoonheidsideaal in de Rif, een blanke huid en lekker stevig.

MBTiza

En Hadou je lult weer uit je nek man en het is idd thwiza (mv thiwizawien), in de boeken die ik gelezen heb over waarin de  Ariphubliek (periode van bloedvetes, Aith Arb3ien) werd beschreven is dit nooit genoemd. Tevens heb ik dit nooit gehoord uit de verhalen van mijn eigen omgeving (oud-ooms) die dit van dichtbij hebben meegemaakt.

Chatt zie arif

Citaat van: 3ich op 05/10/2010 om 21:44:33

Dit is een foto van een traditionele Amazigh kleding/sluier



Deze foto is van een Jballa-vrouw,deze klederdracht minus de 'mondkap' kom je vaak tegen rond Tetouan,niet rond Al-Hoceima of Nador...

Chatt zie arif

#41
Citaat van: Hadou op 05/10/2010 om 23:42:36
Je bedoelt TAWIZA.
mijn tante heet Lwiza.

verder heeft jouw tekst geen betrekking op mijn stelling / theorie. 
Dus open een topic over.

Tawiza,Dhwiza,Thwiza, in sommige gebieden aangeduid als Lwiza/Louisa. (Dat verrekte dialect weer...)


Het ging er mij om je een voorbeeld te geven hoe dorpelingen samenwerken, en nog belangrijker: samenleven. Jij wekt met jou (psychopatisch) stuk de indruk dat in de Rif de wetteloosheid heerst van Somalie of Irak in de begindagen van de Amerikaanse invasie.Alsof uit elke struik een bewapende man zou kunnen springen die vrouwen vernedert of betast om de 'eer' van haar familie te bezoedelen. Tegenwoordig zijn het juist de meisjes/vrouwen die mannen bespringen,met vele nadelige gevolgen,waaronder ongewenste zwangerschappen...

En nog iets,heb je het nu over de Islamitische kledingvoorschriften op het Arabisch schiereiland,zo ja: 1200 jaar geleden of in de tegenwoordige tijd?

Gaat je topic over Arabische of Riffijnse gekken die in een bui van 'gekte' kinderen de keel doorsnijden,vrouwen vernederen en in het water gooien,maar NIET verkrachten? Nogmaals, waar en wanneer hebben deze verschrikkelijke voorvallen plaatsgevonden?


In de Rif wisten mensen dertig jaar terug niet eens wat een niqab was,laat staan dat ze 'm droegen tegen ongewenst gedrag! Dat hele burqa/niqab-gedoe is begonnen toen Saoudie-Arabie op grote schaal moskeeen in het buitenland begon te bouwen,de voorwaarde was vaak dat er een wahabitische Imam aan de te bouwen moskee verbonden werd. De hadj-gangers hebben ook bepaalde wahabi-gewoonten waaronder klederdracht meegenomen,maar dat was op veel kleinere schaal.

Pas in een later stadium is daar televisie en internet-indoctrinatie bijgekomen. In Marokko dragen vooral de vrouwelijke volgelingen van het (Egyptische) moslim broederschap de burqa of niqab. Wat ik nu steeds vaker merk is dat Europese Marokkanen zich wahabitisch uit beginnen te dossen,de mannen in smetteloos witte,lange gewaden en de vrouwen met nachtzwarte tenten. (Maar wel met een bordeaux-rood paspoort veilig ergens weggestopt ;-) Een beetje de Ali Davids stijl,zeg maar...


Wanneer heb jij voor het eerst een niqab-draagster in de Rif waargenomen, a Da7oush?




Deze hele topic raakt kant noch wal,de hersenspinsels van een verward persoon.

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 06/10/2010 om 13:47:47

Wat ik nu steeds vaker merk is dat Europese Marokkanen zich wahabitisch uit beginnen te dossen,de mannen in smetteloos witte,lange gewaden en de vrouwen met nachtzwarte tenten. (Maar wel met een bordeaux-rood paspoort veilig ergens weggestopt ;-) Een beetje de Ali Davids stijl,zeg maar...


Het wemelt ervan hier bij ons.

Hadou

Citaat van: ElGalloNegro op 06/10/2010 om 11:40:56
En Hadou je lult weer uit je nek man en het is idd thwiza (mv thiwizawien), in de boeken die ik gelezen heb over waarin de  Ariphubliek (periode van bloedvetes, Aith Arb3ien) werd beschreven is dit nooit genoemd. Tevens heb ik dit nooit gehoord uit de verhalen van mijn eigen omgeving (oud-ooms) die dit van dichtbij hebben meegemaakt.
Rif cultuur is niet begonnen in 1910.
Bij ons verschuilen vrouwen nog steeds van de vreemde mannen. En verbergen zich nog in kleding dat ze onherkenbaar zijn voor een ander.
En mannen die dat begrijpen vermijden ook het contact met vreemde vrouwen. Behalve sommigen die hun ogen niet van vreemde vrouwen kunnen af houden.

Het is niet omdat het seksuele aantrekkingskracht dat vrouwen uitstralen naar mannen verdrongen / verbergt moest worden. Maar Omdat het een cultuur of gewoonte of beter gezegd angst is uit het verleden, dat nog bij ons gebleven is tussen de oren. En die in het verleden ontstaan is , doordat vrouwen een mikpunt waren om bepaalde familie in dorp of omgeving in deskredit te brengen.

Het gebeurt nog steeds dat moeders,  vrouwen . meisjes , nichtjes , dochters, enz bewust belachelijk gemaakt worden om iemand mee te pesten en in de grond te laten zakken van schaamte.

miss.F.

Ach gut, onze huis-antropoloog is weer bezig geweest en trakteert ons op zijn intellectuele uiteenzettingen en dit keer over de bedekking van de vrouw in Arif.

Mag ik je vragen, hoe je aan die gedachtenkronkel bent gekomen, namelijk dat vrouwen zich altijd al hebben bedekt uit angst voor eer-schade??