Ibn Battutta, De Amazigh Vekenner

Gestart door Ifri, 21/08/2010 om 01:03:49

Torres

Citaat van: Torres op 15/09/2010 om 15:55:57
Tanger is nog nooit Riffijns geweest. Tanger heeft altijd tot het gebied van de Jabala gehoord. Het gebied waar Tanger toebehoort heet Faus.

Jbala worden door historici meestal Riffijnen genoemd omdat ze ook uit de Rif komen (duh..), maar dat betekent nog niet dat ze allemaal uit Temsamane of Touzine komen.

Het is mij wel duidelijk dat jullie heel erg jullie best doen om steden, gebieden en geschiedenis toe te eigenen waarvan jullie part noch deel hebben uitgemaakt of uitmaken. Face it: Rwaffa zijn niets meer dan stel analfabete boeren op een stel dorre en droge bergen met nauwelijks noemenswaardige geschiedenis. Das ook altijd humor bij die bronvermeldingen van jullie: Het zijn altijd van Europeanen. Is er nooit een noemenswaardige Riffi geweest die de geschiedenis heeft geschreven? Lijkt mij toch een stuk betrouwbaarder dan een vage pagina uit een nog vager boek.

Echt, zeggen dat Tanger tot de stammen van de Oostelijke Rif behoren, volgens komt de gemiddelde Tanjawi niet meer bij van het lachen. Binnenkort komt er iemand die beweert dat Fes ook Riffijns is. Of Rabat. Of Marrakech. Concentreren jullie nou maar lekker op Nador en Hoceima.

Lezer


anoul-nador


Hey Torres,  ga eens ff lekker dansen voor de toeristen daar in Maghreb!

Das julie enige;
economische functie van zulke mensen zoals jij in Maghreb. Of je eigen zusters verkopen en/of je eigen broerders veraaien.   

Mensen zoals jij kunnen niets klaarstomen, de hele wereld lacht jullie uit! Met die kromme zwaarden van jullie!


Mr Miyagi


Ifri

Citaat van: Torres op 15/09/2010 om 15:55:57
Tanger is nog nooit Riffijns geweest. Tanger heeft altijd tot het gebied van de Jabala gehoord.

Jbala worden door historici meestal Riffijnen genoemd omdat ze ook uit de Rif komen (duh..), maar dat betekent nog niet dat ze allemaal uit Temsamane of Touzine komen.

Het is mij wel duidelijk dat jullie heel erg jullie best doen om steden, gebieden en geschiedenis toe te eigenen waarvan jullie part noch deel hebben uitgemaakt of uitmaken. Face it: Rwaffa zijn niets meer dan stel analfabete boeren op een stel dorre en droge bergen met nauwelijks noemenswaardige geschiedenis. Das ook altijd humor bij die bronvermeldingen van jullie: Het zijn altijd van Europeanen. Is er nooit een noemenswaardige Riffi geweest die de geschiedenis heeft geschreven? Lijkt mij toch een stuk betrouwbaarder dan een vage pagina uit een nog vager boek.

Echt, zeggen dat Tanger tot de stammen van de Oostelijke Rif behoren, volgens komt de gemiddelde Tanjawi niet meer bij van het lachen. Binnenkort komt er iemand die beweert dat Fes ook Riffijns is. Of Rabat. Of Marrakech. Concentreren jullie nou maar lekker op Nador en Hoceima.


Voor ons hoeft Tanger en de Westelijke Rifgedeelte niet noodzakelijk "Riffijns" te zijn, maar voor ons is Tanger en omstreken historisch, genetisch, raciaal, architecturaal, identitair, cultureel en ethnisch een "Amazigh" streek of "Masmuda" (niet-Riffijns), ik weet dat je problemen hebt met de Riffijnen, en dat je liever niet wordt geassocieerd met Riffijnen maar ik durf wedden dat jij zonder na te denken een "Riffijnse schone" zou huwen,

Neen, wij gaan ons niet concentreren op Nador en Hoceima, Marokko is van Ajdir tot Agadir, Amazigh, als je Arabier bent, concentreer je op Jeddah en Sana, in het Arabisch Schiereiland,


Ten eerste ik vind het gewoon "frappant" hoe een persoon hier durft iets te schrijven over Imazighen, terwijl hij een "buitenlandse en onmarokkaanse naam "draagt, ik ben stomverbaasd, vanwaar haal jij het recht om te spreken over Imazighen, en zelfs Arabieren, jij bent gewoon ene afstammeling van een bekeerde Spanjool, ik raad je aan om iets te doen aan je atittude aan je bekeerders, degenen die je bekeerd hebben,

argaz

Precolonial Rifian communities outside the Moroccan Rif: Battiwa and Tangier : http://books.google.fr/books?id=MejMKDyKe2MC&lpg=PP1&pg=PA163#v=onepage&q&f=false


de Riffijnen hebben van de kolonisatie Europees bevrijd,  steden de volgende: tanger, azila, larache, amegdul (mogador/essaouira), mazagan (el jadida),...



ithran

Citaat van: Torres op 15/09/2010 om 15:55:57
Tanger is nog nooit Riffijns geweest. Tanger heeft altijd tot het gebied van de Jabala gehoord.

Jbala worden door historici meestal Riffijnen genoemd omdat ze ook uit de Rif komen (duh..), maar dat betekent nog niet dat ze allemaal uit Temsamane of Touzine komen.

Het is mij wel duidelijk dat jullie heel erg jullie best doen om steden, gebieden en geschiedenis toe te eigenen waarvan jullie part noch deel hebben uitgemaakt of uitmaken. Face it: Rwaffa zijn niets meer dan stel analfabete boeren op een stel dorre en droge bergen met nauwelijks noemenswaardige geschiedenis. Das ook altijd humor bij die bronvermeldingen van jullie: Het zijn altijd van Europeanen. Is er nooit een noemenswaardige Riffi geweest die de geschiedenis heeft geschreven? Lijkt mij toch een stuk betrouwbaarder dan een vage pagina uit een nog vager boek.

Echt, zeggen dat Tanger tot de stammen van de Oostelijke Rif behoren, volgens komt de gemiddelde Tanjawi niet meer bij van het lachen. Binnenkort komt er iemand die beweert dat Fes ook Riffijns is. Of Rabat. Of Marrakech. Concentreren jullie nou maar lekker op Nador en Hoceima.

Ik zal het je nog sterker vertellen,
De meeste mensen in Tanger die zichzelf tanjawi noemen komen oorspronkelijk uit het oostelijk rifgebergte, ik zal ook precies vertellen waar dat is namelijk Temsamane. Ook zal ik vertellen wie de sultan was in de tijd dat dit gebeurde dat was namelijk ten tijde van Moulay Ismaïl Ibn Sharif (1634? or 1645) dat was toen Tanger nog in handen was van Brittanie, maar ik betwijfel of je uberhaupt wist dat de engelsen ooit in marokko waren.. In 1904 spraken de meeste mensen in Tanger nog gewoon Riffijns. Maar dit is iets wat mensen die in Tanger gesachoold zijn in de geschiedenis gewoon weten dus ik snap niet hoe iemand dat op een forum kan ontkennen en ik zou ook niet weten waaarom iemand dit feit zou ontkennen aangezien het de waarheid is of een geschiedkundig feit.
Verder hebben de Arabieren toendertijd het gebergte Jabbel rif genoemd en de meest prominente bewoners hebben ze genoemd naar het gebergte i.e. (jebbel) jebli(rif)riffie.
Ter correctie : de meeste Europese geschiedkundigen die hun werk derieus nemen noemen de jibela berbers omdat het ook berbers zijn , ze geven daarbij ook aan dat het de enige groep berber in het noorden is die een Arabische geinspirireerde taal ging spreken.
Historisch gezien heeft tanger nooit ergens bij gehoord in de zin van naastliggende territoria.

Ook heeft d.n.a. onderzoek aangetoond dat bijvoorbeeld in Tetouan meer berber d.n.a. te vinden is dan bijvoorbeeld in oujda. Wat ook heel logisch is, zoals iemand al eerder zei : toen de mensen die oorspronkelijk uit Noord afrika kwamen terugkeerden uit Andalusia zich in dat gebied gingen settelen.

Nog een kleine tip: van mijn voorouders de zenata weet ik niet veel behalve dan Dihya of tariq ibn ziad. Maar wat wel bekend is en ook over geschreven is is de indrukwekkende geschiedenis van de riffijnen en dan met name voooor de bezetting en vooor abd krimm. Als Marokko zich nou los had gerukt van de zieke man van de wereld(arabische lanbden) en zich had gericht op productie, technologie, ontwikkeling, dan hadden er menig spectaculaire tv series en films gemaakt kunnen worden.Ik zelf wist nooit veel over deze indrukwekkende geschiedenis totdat ik er achter kwam dat er veel geschreven is, en dat het hier niet gaat over boeren.Ik heb veel vrienden uit tanger gelukkig en gelukkig hebben we dezelfde mentaliteit wat voor mij al een duidelijk teken was dat bloed niet liegt.

Het wegrukken van Tanger en enigzins van tetouan was een idee van hassan 2, omdat het makkelijk was door de taalverschillen .het was hem aardig gelukt totdat we in 2011 de meest mondigste mensen die tegen de monarchie demonstreerden zich in Tanger bevonden.