Ibn Battutta, De Amazigh Vekenner

Gestart door Ifri, 21/08/2010 om 01:03:49

Ifri

Hetgeen de Andalusiers hebben gedaan in Titawen en Asshawen is gewoon deze steden bevolken, en versterkt maar met behoud van hun Amazighnaam


Je hebt ook een stad in Jbala-land dat heet "Tazrout n Jbala" wat betekent dit dan?

Tazrout n Jbela betekent : de steentje van de Ijeblien

Je hebt ook een stad tussen Jbala en Rif dat heet "TARGUIST"

Wat betekent "Targuist" Targuist wil zeggen "Mannelijkheid" en ik ben geen antroploog of wetenschapper,


Werd Targuist gesticht door een Arabier? NEEN


Ten westen van Jebha heb je dorpjes die praktisch allen Amazighnamen bevatten zoals

:Itruhas, Tuzkan, Agil Azib, Tiwegza, Tarart, dus beste broeder, dit betekent dat jullie Imazighen zijn die gewoon gearabiseerd werden door de zwakke Andalusiers, de Andalusiers, die zich tegod deden aan homofilie, bukdansen, samenwerken met de Koffar, die liever de Imazighen bestreden in plaats van de Spanjaarden en dan zijn jullie naar Noord-Marokko gekomen en hebben jullie West-Noord-Marokko gearabiseerd,


Ifri

Er is ook een stad dat "Branes" heet,

Branes komt van de Amazighstam "Baranis"


Dus in godsnaam wanneer ga jij het Tamazight leren????

Ifri


Torres

#19
CiteerBeste broeder, ik kan je met historische bronnen bewijzen dat er een constante trek was van het Oosten naar het Westen van Riffijnen, elke Ajebli die je nu tegenkomt is voor zeker 30 percent Riffi, omdat in mijn vriendenkring alleen al, ken ik een twintigtal Jbala, vrienden van me, die allen ofwel "Riffi", Temsamani,  Ouraiaghli, Touzani, Nadori, Ben Abdellahi, heten, allen achteranemen hebben van Riyafa, zij zeggen mijzelf "Mijn grootvader kwam uit Nador", of de andere zegt "Mijn grootvader kwam uit Hoceima" de ene zegt mijn overgrootvader en zus en zo, dus Jbala bezitten zeer veel RIFbloed, dit valt niet te ontkennen, en nochtans dit zijn enkel zoons van gastarbeiders, dus je gaat me niet zeggen dat al de Jbala die van Riffijnse origine zijn, enkel naar Europa zijn geemigreerd, ik herhaal je weeral, Jbala land was een lege land, Rif is een leverancier van mensen, het is altijd al zo geweest, de Amazighstreken  bevatten meer mensen dan de Arabischtalige streken, dit omdat de Arabischtalige streken onveilige streken waren, en de Arabieren zijn een nomade volk,

Nee, je snapt het gewoon niet. Een Jebli kan nooit Temsamani heten, omdat Temsaman een Rwaffa stam is. Dat zijn gewoon riffijnen die naar de steden zijn getrokken jaren geleden. Die hebben niks met de stammen van de Jbala te maken. Jbala zijn een groep van Arabisch sprekende stammen die altijd al in de Westelijke Rif hebben gewoond. Hun stammen zijn eeuwenoud en beschreven in de geschiedenisboeken en hebben niks met de stammen van de Rif te maken. We zien er niet eens uit als Riffijnen!

CiteerDe Riffijnen trokken van het Oosten naar het Westen vanaf mensehuegenis, zij vermengden zich dan daar met de mensen, verder nog, de Andalusiers hebben weeral Tetuan en Chefchawen niet gesticht, want Andalusiers zijn Spanjaarden, en zij zijn Arabieren,

Ga toch weg man. Je klets uit je nek. Ga naar Choaun toe en vraag wie de stad heeft gesticht en ze zullen in koor zeggen: Moulay Ali ben Rachid El Alami uit Andalus en zijn dochter Sitta Horra. Die was weer getrouwd met een andere Moor: Sidi Ali El Mandri. De stichter van Tetouan, afkomstig uit Granada.

CiteerChefchaouen is situated in the Rif Mountains, just inland from Tangier and Tetouan. The city was founded in 1471, as a small fortress which still exists to this day, by Moorish exiles from Spain led by Moulay Ali Ben Moussa Ben Rached El Alami to fight the Portuguese invasions of northern Morocco.
http://www.islam-maroc.ma/fr/detail.aspx?id=1319&z=99&s=3

http://es.wikipedia.org/wiki/Sidi_Mandri

Trouwens: Jbala hebben een hekel eraan om vergeleken te worden met Riffijnen.

http://benumeya.wordpress.com/2010/01/13/sayyida-al-hurra-una-reina-morisca-viajera-por-el-renacimiento/

Ifri

Weeral ik herhaal:

Indien het gesticht zou zijn door Arabischtalige Andalusiers waarom zouden zij dan

een Amazighnaam aan deze steden geven zoals


-Asshawen (Verbasterd naar Chefchawen) In de omgeving van Ashawen heb je twee bergtoppen, die lijken op hoorns, en deze stad is naar die twee bergtoppen genoemd, namelijk Ashawen = Hoorns, Ashawen is een puur Tamazightnaam, dus het is gesticht door een Amazightalig volk, tenzij de Moren die daar aangekomen waren, tenzij zij Amazighsprekend waren,


-Titawine (Verbasterd naar Tetuan): is ook gesticht door een Amazightalig volk, want Titawine komt van "ogen": Titawine is het Amazighwoord voor ogen, men noemde het zo omdat het een belangrijke stad is dat continu werd bewaakt



-Tazrout: steente



Ifri

Wij Irifien zijn geen Zenata's, we zijn ook Masmouda's zoals de Ghomara's we zijn enkel gezenetiseerd door de Banou Marin, die wel zenata's waren,


Ifri

Hier in onderstande tekst kan je zien dat er al in 1600 sprake was van een "Riffijnse Leger" hetende "Al Jaish Riffi"


Lees de link, uit de link blijkt dat zelfs tot in 1900 men Riffijns hoorde spreken in Tanger

http://jebala.forumculture.net/langue-dialecte-f7/le-parler-d-anjra-t32.htm

Het Riffijnse leger heeft het Engelse leger uit Tanger verjaagd


Uit deze link in het Frans blijkt dat er nu nog tot de dag van vandaag "Jbala" leven in West-Algerije namelijk in de omgeving van Nedroma


http://jebala.forumculture.net/de-la-prehistoire-a-aujourd-hui-f20/des-jeblis-a-l-ouest-de-l-algerie-t463.htm


Deze Jbala of Ghomara's werden gedeporteerd door de Al Mohaden naar West-Algerije waardoor het land van de Jbala gedeeltelijk geledigd werd, deze vacuum werd dan gevuld door de Arabisschprekende Andalusiers en Riffijnen.

Ifri

Conclusie: Jbala zijn Berbers zonder betwisting

Het Berberelement is overal aanwezig

-Andalusiers ==> bestonden uit een mix van Arabieren-Spanjaarden en BERBERS

-Riffijnen ==> Er is altijd een constante trek van Riffijnen naar Jbala-Land

-De oorspronkelijke bewoners van Jbala-land waren allen Ghomara's, Senhaja's en Zenata's, dit zijn allen Amazighvolkeren. 


Dus beste Torres, ga alstublieft Thmazight leren.

Lezer

Wat Ibn Battuta betreft, is hij onbetwistbaar uit Luwata.

Wat is Rif? Rif is een geographisch gebied, genoemd naar het Rifgebergte, waartoe Tanger en Tetwan behoren. Jbala is een naam die genoemd is naar de bergen; Het betekent bewoners van de bergen. En die bergen zijn niets anders dan de Rif bergen.

Wat zijn de stammen die behoren tot Jebala?

Botermes

#25
Citaat van: Torres op 23/08/2010 om 13:46:45
Hun stammen zijn eeuwenoud en beschreven in de geschiedenisboeken en hebben niks met de stammen van de Rif te maken. We zien er niet eens uit als Riffijnen!
Jonge,  je weet geen hol over de echte Jebala, je komt uit Tetouan en bent ook nog eens gedeeltelijk andalusiër waar je zo trots op bent. Hoe kunnen mensen die aan elkaar grenzen op vaste land en ook nog  subgroepen zijn van een hoofdgroep niks  met elkaar te maken hebben ? Gomara, Zenata, Masmuda, Senjaha zijn allen verwant aan elkaar, it´s in the blood. Daar kun je verder niks aan veranderen hoe hard je ook probeert imazighen van elkaar te distancièren, yew durty bAstard.

Ifri

Citaat van: Torres op 23/08/2010 om 10:52:29
Je verhaal is complete onzin. Echt totale onzin.

Jbala zijn de afstammelingen van de Ghomarra en Sanhaja stammen van de Westelijke Rif gebergte en behoren tot de grotere stam van de Masmuda. Met natuurlijk vermening met de Andalusiers die vanaf eind 15e eeuw naar het gebied vluchten en de steden Tetouan en Xauen bouwden.

Sebta en Tanger waren/zijn belangrijke steden van de Ghomarra. Riffijnen kwamen niet in de Westelijke Rif voor. Die behoren uitsluitend tot de Oostelijke Rif.Tanger is nog steeds de belangrijkste stad voor de Jabala en de haar orginele inwoners (Tanjawa assalijen) zijn ook voornamelijk van Jbala orgine. En Ibn Battuta was een Ghomari en geen Riffi. Riffijnen zijn pas in de 20ste eeuw naar Tanger getrokken en dan voornamelijk vanwege de hongersnood.

Hier een mooie uitleg over onze beschermheilige, Moulay Absllam

http://www.dar-sirr.com/Mashish.html
De Jbala stammen zijn eeuwenoud.
Nee. Riffijnen zijn Zenati Berbers en Ghomara zijn van Masmuda orgine. De taal was anders (veel berber woorden in het Darija van de Jbala zijn voor Riffijnen onverstaanbaar bijvoorbeeld) en natuurlijk de kledingdracht. Niet alleen dat: Riffijnen zien er ook anders uit dan Jbala. Er zijn wel meer verschillen trouwens.


In jouw tekst zie ik nergens dat Ghomara's Arabieren zijn
Voor mij zijn Jbala, Berbers, punt uit.

Lezer

Hij zegt niet dat Gomara Arabieren zijn, maar een substam van Masmuda (ook Berbers).

Ifri

Citaat van: Lezer op 23/08/2010 om 19:32:21
Hij zegt niet dat Gomara Arabieren zijn, maar een substam van Masmuda (ook Berbers).

Oké dan heb ik één vraag, waarom wilt hij dan geen Berbers spreken?

De meeste Arabieren in Marokko willen maar geen Berbers spreken?

Botermes

Citaat van: Ifri op 23/08/2010 om 19:40:18
Oké dan heb ik één vraag, waarom wilt hij dan geen Berbers spreken?
Ik denk dat hij liever zijn Spaans op wil schroeven. Wist je niet dat Tetouan zo'n nepmascotte heeft met die Spaanse stier ? Je weet wel die je onderweg tegenkomt in Spanje, van die wijnreclame.