adjectivor prefixes "bu (m.) / mu (f.)"

Gestart door arriset, 19/08/2010 om 00:52:59

arriset



bron: thèse de doctorat _ dictionnaire tarifit-français par mohammed serhoual

buɛluz

#1
Error 404 - Not found

arriset

#2
?? ewa, je hebt jouw fout begrepen


buɛluz

#3
Error 404 - Not found

arriset

:-D
helaas kan alle wereld niet intelligent zijn

ik heb u reeds gevraagd, weet u het is die een bijvoeglijk naamwoord?

"bu-ifadden" betekent die die knieën heeft, of het is een bijnaam die "sterk" betekent ?

"buyaziden" betekent die die kippen heeft, of het is een bijnaam die "koopman van kip" betekent ?


dus wat is de betekenis van dit "butaghyutc" ?

xemmen mlih' !


buɛluz

#5
Error 404 - Not found

arriset

#6
jij kan geen woordenboek lezen!

als ik zeg "buyaziden" noodzakelijkerwijs  veronderstelt dat dat jij kippen bezit, maar de betekenis is "koopman van kip"!

"eigenaar van een ezelin" s tamazight "bab n tghyult",

dus nu u begrijpt dat dat niets wil zeggen,

bu taghyult = ? ? ? ? ?

bu th'anut = kruidenier

buɛluz

#7
Error 404 - Not found

arriset

ik geef op, ik heb te veel tijd met toi verloren, helaas jij maakt deel van de mensen uit die een gebrek intellectueel hebben, u kunt niet iets van eveneens eenvoudig begrijpen

aqac din

buɛluz

#9
Error 404 - Not found

3ich

#10
Citaat van: Señor Canardo Echo op 19/08/2010 om 03:55:06
Cek i yuggin edhifehmen ....>


Thaghyutc = 1 ezelin

Thighyar = meerdere ezelinnen

Bu Thagyhutc = eigenaar van 1 ezelin

Bu Thighyar = eigenaar van meerdere ezelinnen


Dit klopt niet hoor. De meervoud van ezel is ook geen ezelinnen maar gewoon ezels.

(ezelinnen lijkt meer een vrouwelijke vorm? wel leuk geprobeerd overigens)

Bu Thagyhutc dit word nooit gebruikt in Arif!  Ken je wel zeggen dat je een U S3id bent maar dat overtuigt me nog steeds niet dat die term daar wel gebruikt word. Nigh Bu Thighyar aqic 3ad, mana ya koersi d isti7en.... Over bullshit praatjes gesproken.

Ps: Thighyar is ook een vrouwelijke vorm die niet bestaat. De meervoud s'Tmazight is Ighyar of D'ighyar en Tighyar bestaat simpel weg gewoon niet! Shem Thagyuts. Shek D'aghyur. Keniw D'ighyar.

Je moet niet met alles je zin proberen door te drukken. Dit gaat straks als vervalsing de boeken in. K hecht veel waarde aan Tmazight en zou het zeer op prijs stellen als men zich aan de bestaande termen houd. Ook al komt dat niet altijd goed uit.

Aqash din.

buɛluz

#11
Error 404 - Not found

3ich

Citaat van: Señor Canardo Echo op 19/08/2010 om 15:41:29
Misschien moet jij beter lezen. Het meervoud van ezelin is wel degelijk ezelinnen. Ik heb dus niet over een ezel zoals jij al voorbaat aanneemt.

Heb je bron? Nigh sodanar gi amazor?

buɛluz

#13
Error 404 - Not found

3ich

Citaat van: Señor Canardo Echo op 19/08/2010 om 15:53:21
Nee geen geschreven bron, alleen maar mondelinge bronnen. Heb jij dan een bron die mijn vervoegingen van ezel en ezelin dan tegenspreekt?
Nee heb ik ook niet.

Ik vind het niet meer dan logisch.