wie wie o  kent dit

Gestart door lamya19, 09/06/2003 om 10:52:59

lamya19

wie kent etfouwin het is een plaatje in de buurt van bni bouyach en der wonen onderandere ibetoujen het is dus geen ibekoujen die bedoel ik niet

s@lou@

#1
hoi hoi,
Ik heb wel van aithfouwin gehoord. En ik ken een meissie haar moeder is aithfouwin.
Groetjeessssssssssss

miss.F.

#2
die ken ik wel, waarom wil je dit weten lemya?

masin2003

Citeerwie kent etfouwin het is een plaatje in de buurt van bni bouyach en der wonen onderandere ibetoujen het is dus geen ibekoujen die bedoel ik niet


Azul

wat leuk, dus ibettouyen bestaat echt als dorp.

vorige keer moest ik een hele boek van ibn khaldoun door zoeken, ik kwam alleen tegen waar het ongeveer zou liggen.
in dat boek beschreef ibn khaldoun Bouta werd ook genoemd Battiwa hij beschreef haar ligging tussen Ghassassa (kebdana bij Nador) en Bades.
dus dat gebied tussen Nador en Alhoceima, daar zou Battiwa liggen.
Battiwa is in dat boek een gearabisserde term voor Ibettouyen.Ik zelf ging d'er van uit dat met battiwa misschien baqqiwa werd bedoeld, maar aangezien nu Ibettouyen echt bestaat dan is het volgens mij hetzelfde waar ibn khaldoun het overhad.

een vraag: het ligt toch wel in de buurt van kust toch?

Het interessante hiervan is, Daar zou bestwel de roots van de Bekende wereld reiziger ibn battouta in kunnen liggen. Hij staat wel bekend als iemand uit Tanger. maar we weten allemaal dat tanger en bijna alle west noordelijke steden al lang en sinds vroeger door Riffijnen bewoont die ook uit andere gebieden komen van Rif.

zie de volgende topic om te begrijpen waarom ik blij ben om te zien dat Ibettouyen toch bestaat:

http://www.tawiza.nl/forum/viewtopic.php?t=1484&start=0


Ps: en de achternaam : Abettouy, albattiwi, Ibettouyen is een bekende achternaam die nog in Rif voorkomt,

Ps: mijn nick is daar Massin2953 lees mijn reactie's daar dan kunnen jullie begrijpen waar ik het percies over heb.

Ad wenni nnetta :)

Mauri, De Riffijn.


nouel

#4
Ja dat dorpje ken ik ook. Zelf kom ik uit Bni bouyach.

Ariaz

#5
iK KEN DAT DORP OOK aITH fAWEEN, da's niet ver van mijn streek


en Ibetooyen zijn een achternaam meestal van ibeqoyen

Sa3ieD

#6
Ja ik ken het ook, onze Dcar ligt precies naast Aith Fouwien. We moeten er altijd langs (via beni Bouyaach).

imzourenlady

salaam,
ja ik ken het mooi joh!!! mij oma woonde daar