Intelligentie speelt geen rol bij taalachterstand

Gestart door arriset, 22/06/2010 om 11:04:10

arriset

Turkse en Marokkaanse kinderen hebben zowel in hun eerste taal als in het Nederlands een taalachterstand ten opzichte van Nederlandse klasgenoten. Dit stelt Anna Scheele in haar proefschrift. Ze promoveerde begin deze maand aan de Universiteit Utrecht. 5 vragen aan de onderzoekster.

Anna Scheele onderzocht de (tweetalige) ontwikkeling van schooltaalvaardigheid van 58 Nederlandse, 46 Marokkaans-Berberse en 55 Turkse kinderen in de leeftijd van 3 tot 6 jaar. Ze vergeleek het taalaanbod in de gezinnen, de taalontwikkeling in de eerste en tweede taal en de cognitieve vaardigheden (het geheugen en de non-verbale intelligentie) van de kinderen.

1. Wat is de reden voor dit onderzoek?
‘Door de wereldwijde migratie groeien steeds meer kinderen tweetalig op. Om zowel thuis als op school goed te kunnen functioneren moeten ze 2 talen beheersen. Vooral op school vraagt dit veel van de kinderen. Ze hebben taal nodig om vakken zoals rekenen, aardrijkskunde en biologie te kunnen beheersen.
'Onderzoeken van het Centraal Planbureau wijzen uit dat Turkse kinderen een taalachterstand hebben van 2 jaar en Marokkaanse van 1.5f jaar wanneer ze de basisschool verlaten. Met het proefschrift wil ik meer inzicht krijgen in de taalachterstand van tweetalige migrantenkinderen.’

2. Wat zijn opvallende uitkomsten van dit onderzoek?
‘De intelligentie en het geheugen van de kinderen spelen geen rol in de taalachterstand van migrantenkinderen. Tweetaligheid heeft voors en tegens. Aan de ene kant hebben de kinderen minder aanbod per taal door verdeling van het taalaanbod over 2 talen. Dat is een nadelig effect. Aan de ander kant kunnen ze bij het leren van de tweede taal gebruik maken van kennis die ze in de eerste taal hebben opgebouwd. En dat is een voordeel.’

3. Waarom een onderzoek specifiek onder kinderen van 3 tot 6 jaar?
‘De achterstand ontwikkelt zich al in een vroeg stadium. Daarom waren we vooral geïnteresseerd in de ontwikkeling van taalvaardigheid van 3- tot 6-jarige kinderen. Wanneer zij eenmaal een taalachterstand hebben en er wordt niets aan gedaan, dan bestaat het risico dat ze die achterstand op latere leeftijd niet meer inhalen.’

4. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Marokkaanse en Turkse kinderen?
‘Het merendeel van de Marokkaanse gezinnen spreekt thuis Tarifit-Berber. Dit is een orale taal die niet op schrift is gesteld. Ouders kunnen de kinderen niet voorlezen want ze hebben geen boeken in deze taal. Turkse ouders kunnen dit wel. Veel Marokkaanse ouders hebben een lage opleiding. Ze komen van het platteland. De moeder heeft vaak de basisschool niet afgemaakt. Bij Turken is de opleiding iets hoger. Ze praten dan ook meer Turks met hun kinderen waardoor er echter minder tijd overblijft voor het Nederlands. Dat verklaart het verschil in achterstand in de Nederlandse woordenschat tussen Turkse en Marokkaanse kinderen (ten nadele van Turkse kinderen, red.)’

5. Wie kunnen iets doen aan de achterstand? De ouders of de school?
‘Ouders kunnen hun kinderen al vroeg voorbereiden op het gebruik van schooltaal, bijvoorbeeld door het lezen van prentenboekjes. Nederlandse ouders beginnen daar al vroeg mee. Je ziet vaak dat baby’s al een prentenboekje hebben als ze nog in de wieg liggen. Op jonge leeftijd lezen Nederlandse ouders hun kinderen vaker voor dan de Turkse of Marokkaanse ouders. Zij gaan hun kinderen pas op latere leeftijd voorlezen. Wanneer de kinderen eenmaal naar school gaan lezen ze even vaak boekjes voor als de Nederlandse ouders. Vroegtijdig stimuleren van taal is juist erg belangrijk om kinderen voor te bereiden op abstract taalgebruik op school. Wanneer de taal beperkt blijft tot : "Doe dit, of pak dat en zet het daar neer", dan steken kinderen minder op van het taalaanbod. De school kan kinderen extra stimuleren in taal. Dat kan door bijvoorbeeld kringgesprekken te houden, door de kinderen meer te laten vertellen over verschillende onderwerpen.’


>> http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2010/06/21/intelligentie_speelt_geen_rol_bij_taalachterstand/

Sa3ieD

#1
Citaat van: uzop op 22/06/2010 om 11:04:10
4. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Marokkaanse en Turkse kinderen?
‘Het merendeel van de Marokkaanse gezinnen spreekt thuis Tarifit-Berber. Dit is een orale taal die niet op schrift is gesteld. Ouders kunnen de kinderen niet voorlezen want ze hebben geen boeken in deze taal. Turkse ouders kunnen dit wel. Veel Marokkaanse ouders hebben een lage opleiding. Ze komen van het platteland. De moeder heeft vaak de basisschool niet afgemaakt. Bij Turken is de opleiding iets hoger. Ze praten dan ook meer Turks met hun kinderen waardoor er echter minder tijd overblijft voor het Nederlands. Dat verklaart het verschil in achterstand in de Nederlandse woordenschat tussen Turkse en Marokkaanse kinderen (ten nadele van Turkse kinderen, red.)’


>> http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2010/06/21/intelligentie_speelt_geen_rol_bij_taalachterstand/

Als je kinderen onderzoekt in de categorie 3 t/m 6 jaar dan zul je ongetwijfeld meer moeders / vaders tegenkomen die in Nederland opgegroeid zijn. Als ik de onderzoekers zou moeten geloven dan zouden de kinderen van de eerste generatie hun "taalachterstand" nooit hebben kunnen inhalen omdat hun ouders ze nooit boekjes hebben voorgelezen. Daarnaast blijf ik mij erover verbazen dat er in het hoger onderwijs ontzettend veel autochtone Nederlanders zijn die de Nederlandse taal slecht beheersen. Ik denk dat taal voor een groot deel ook met aanleg te maken heeft. Of je nou Nederlands, Turks, Marokkaans of Chinees bent.

Bades

Citaat van: uzop op 22/06/2010 om 11:04:10


4. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen Marokkaanse en Turkse kinderen?
‘Het merendeel van de Marokkaanse gezinnen spreekt thuis Tarifit-Berber. Dit is een orale taal die niet op schrift is gesteld. Ouders kunnen de kinderen niet voorlezen want ze hebben geen boeken in deze taal. Turkse ouders kunnen dit wel. Veel Marokkaanse ouders hebben een lage opleiding. Ze komen van het platteland. De moeder heeft vaak de basisschool niet afgemaakt. Bij Turken is de opleiding iets hoger. Ze praten dan ook meer Turks met hun kinderen waardoor er echter minder tijd overblijft voor het Nederlands. Dat verklaart het verschil in achterstand in de Nederlandse woordenschat tussen Turkse en Marokkaanse kinderen (ten nadele van Turkse kinderen, red.)’

>> http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2010/06/21/intelligentie_speelt_geen_rol_bij_taalachterstand/

Je weet soms niet wat je geloven moet. In het dikgedrukte schijnt het praten van Turks nadelig te zijn vioor Turkse kinderen..

maar hier:
http://www.amazightv.net/nieuws/2153_eigen-taal-geen-belemmering-voor-het-nederlands-als-je-maar-voorleest.html

Lezer

persoonlijk vind ik dat de meeste socio-etnische linguistiek (bestaat deze naam toch?) in verband met de taal van de marokkanen vooral gericht is aan de nederlanders die niet geletterd zijn in de marokaanse gemeenschap, soms komt het als een simpel officiele bevestiging van de imagowijziging rondom deze marokkanen, maar het valt ook lekker te lezen met koekjes en zoetjes.

een marokkaan weet daar instinctief meer van, wel kan hij dat als officieel materiaal.

lees ook:
http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=12378

stellingen als intelligentie en taalachterstand mag zich ter zijde niet beperken tot een ethnische groep, maar moet globaal behandeld worden.