verschil tussen een berber en arabier

Gestart door waarheid, 09/02/2004 om 00:06:08

waarheid

hedendaags kom ik verschillende mensen tegen, ik heb zowel berberse vrienden als arabische.Er valt wel degelijk optemerken dat er verschillende gedragselementen te merken zijn. Hierbij wil ik weteen hoe jullie dat ervaren......

Wasilla tarifest

#1

Citeerhedendaags kom ik verschillende mensen tegen, ik heb zowel berberse vrienden als arabische.Er valt wel degelijk optemerken dat er verschillende gedragselementen te merken zijn. Hierbij wil ik weteen hoe jullie dat ervaren......

DIT is nou echt zo'n standaard topic, hier is meerdere malen over gediscusseerd en uiteindelyk zonder resultaat. En elke stam heeft zyn verschillen, en die moet je maar accepteren! Als die verschillende gedragselementen er niet waren dan zouden byna alle stammen het zelfde zyn, en nu moeten we bly zyn dat die verschillen er zyn!

AFRA

#2
ik denk dat de vragende de arabieren van noord afrika ontmoeten heeft zolang hier geen arabieren uit het arabisch schiereiland.
vevolgens ging hij ervanauit dat ze arabieren zijn maar historisch kan dat echter niet kloppen want ze zijn gewoon gearabiseerd, ze noemen zich gewoon arabieren en spreken arabisch , geen tamazight meer, maar zowel ze dat willen als niet blijven ze imazighen van oorsprong wilden we of niet.
de cultuur is zelfs tamazight maar het wordt arabish identiteit omdat de imazigh (hier zeg ik berber liever) hem afdankte , niet alleen in marokko maar in verschillende landen zoals het huidige mauritanie dat cultureel nog amazigh is zoals de arabieren zelfs zeggen , noem hier de gewoontes van de vrouwen wanneer ze trouwen of onderscheiden.
een noord afrikaan in de geschiedenis is een kleurbare persoon , vanaf egypte tot marokko en de hele noord afrikanen.
bij de egyptenaren waren ze eeuwen lang slaven voor de farao's (wat men de hydrolieke maatschappijen noemt) en na de arabische invazie (meer juist dan islamitische ivasie gezien dat de meeste invallers arabieren waren omdat ze in het begin stonden) na de arabieren komen de turken alhoewel ze de arabische identiteiten adopteerden vinden we enorme gewoontes van de turken  zoals de kledij en het eten en ook de taal zoals de ( bieh)in egypte.
bij de noordafrikanen was het minder erger maar toch is het aantal van de imazighen die hun tamazight afdankten ongeloofleijk gedaald alsof het een stukje ijs voor de zon was.

verder dan die heikele punten vinden we die stijl bij velen die hun haar blond verven om zoals een westers eruit te zien sommigen spreken een taal dat zich minder dan 100 jaar opdringde terwijl zijn oorspronkelijke taal duizenden jaren duurde.


arabier en amazihg in noord afrika heeft niets met rassen te maken , maar met streken en rangen binnen de maatschappijen en met de economische situaties (volgens marks) .

of gelooft er iemand dat 60 procent van de marokkanen arabieren zijn en 70 procent van de algerijnen arabieren zijn en het hele tunisie (behalve 1 procent ) arabieren zijn en het oude egyptenaren verdwenen behalve twee procent van de imazighen in de genegeerde streken waar ze geen arabieren konden worden?

imzourenlady

#3
salaam,

amazigh powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!

Riffia_16

Citaat van: waarheid op 09/02/2004 om 00:06:08
hedendaags kom ik verschillende mensen tegen, ik heb zowel berberse vrienden als arabische.Er valt wel degelijk optemerken dat er verschillende gedragselementen te merken zijn. Hierbij wil ik weteen hoe jullie dat ervaren......

ik vind dat berbers strenger zijn..

Riffia_16

Citaat van: waarheid op 09/02/2004 om 00:06:08
hedendaags kom ik verschillende mensen tegen, ik heb zowel berberse vrienden als arabische.Er valt wel degelijk optemerken dat er verschillende gedragselementen te merken zijn. Hierbij wil ik weteen hoe jullie dat ervaren......

ik vind dat berbers strenger zijn..

RifSmurFin

Arabieren zijn gieriger..
rwafa zijn vrijgeviger...
Arabieren zijn losser
Rwafa zijn wat vaster..
Arabieren zijn getint (meestal)
Rwafa zijn bleek/blank/wit..
Arabiere hebben meestal kroes haar ;d
rwafa hebben meestals tylee..
Arabieren hebben meestal bruin/zwarte ogen
Rwafa komt ook kleur in voor blauw...etc..:)

Mjaa..dit is 1 van de dingen die mij zijn opgemerkt..

Slama

Dora

ik vervloek de verschillen en bemind de overeenkomsten ::)

RifSmurFin

heheheeh....

Yeah ! maar eerlijk..wat ik zei klopt merendeels wel éh...
En kom niet met jaaaaaaa maar ken een arabier dit en dat :D

heheh

Dora

weet niet...ik richt me niet tot marokko om de verschillen te zien..marokko bestaat grotendeels uit darija sprekende imazighen...dus...


RifSmurFin


Dora

maar heb wel 1 verschil waar ik me eindeloos aan erger
denk aan een feest;

die darija sprekende tutties, die associaal kauwgom kauwen en je dan begroeten met hun neus ophoog...wang die net jouw wang raakt (bang dat haar foundation weggeveegd wordt)...aaaaaaaaaaaahhhhh....

mouslati

Citaat van: lopende_lach op 18/02/2005 om 20:14:48
maar heb wel 1 verschil waar ik me eindeloos aan erger
denk aan een feest;

die darija sprekende tutties, die associaal kauwgom kauwen en je dan begroeten met hun neus ophoog...wang die net jouw wang raakt (bang dat haar foundation weggeveegd wordt)...aaaaaaaaaaaahhhhh....
hahahaaha Jij slaat echt de spijker op de kop. Dat van die kaugom doet me ook wel denken aan veel meisjes in Midar, die kunnen daar ook zo overdreven kauwen dat je de kauwgom echt van de ene naar de kant ziet gaan. Echt ranzig. Sindsdien heb ik een hekel aan kauwgometende dames in gezelschap.

Dora

ophoog..hahaha..sorry >> omhoog<<<<

tegenwoordig geef ik zeals ze om kauwgom vragen van die sportlive velletjes ;)...die blijven  plakken..hihihi..net goed

Inuit

Ik ben het eens met AFRA, volgens mij zijn er ook geen echte Arabieren in marokko, het zijn allemaal van origine Imazighen die darija spreken.
Btw. dit vinden sommigen niet leuk als je het tegen ze zegt ;) dit zijn bijna altijd de ongenuanceerde kneuzen die Imazighen achtergestelde boeren vinden, dus deste meer reden om het tegen ze te zeggen ;) (hihihihi)