ALHOCEIMA is van de IBEQOYEN

Gestart door ATEBANDE, 23/10/2003 om 11:06:10

Son of Ktama

mijn opa komt is ook Ibbequyen en komt uit ktama hij heet abslam el issati

nu is de naam el issati veranderd naar El mesaoudi

Ibbequyen is voor een deel in alhoceima , grooten deels in ktama!

er zijn 2 grote families bij de Ibbequyen namelijk de issatiën en moesatiën.!

3ich

#106
Citaat van: Son of Ktama op 12/07/2010 om 21:04:14


Ibbequyen is voor een deel in alhoceima , grooten deels in ktama!



Geografisch gezien zit je er helemaal naast gozer

Je moet minder hasish roken. Want je denkt niet helder meer...

Ben je ooit wel is geweest in die gebied? De weg van Al-hoceima na Tanger bijv. Dan kom je langs al die dorpen.... Ktama kom niet eens in de buurt van Ibbequyen.



Hier nog een duidelijkere. Pagina is te groot om hier te zetten.

Kijk waar de Beqoya is en kijk waar Ketama is.

http://tamazgha.nl/stam/stammenkaart.html


Son of Ktama

Dat zou best kunnen de bronnen die iedereen weergeeft zijn best complexsief......

Dus ik zou er goed naast kunnen zitten!

By the way ik ben de enige die niet smoort :P

3ich

Citaat van: Son of Ktama op 13/07/2010 om 17:23:24
Dat zou best kunnen de bronnen die iedereen weergeeft zijn best complexsief......

Dus ik zou er goed naast kunnen zitten!

By the way ik ben de enige die niet smoort :P

Volgende x niet reageren als je teveel hashish heb gerookt. :P


Is goed


Tabekoyt

Citaat van: aithwayagher op 05/02/2006 om 14:09:49
je moet gewoon de waarheid spreken met je ibequen en als je naar al hoceima gaat wie zie je daar aith wayagher of ibequen en ten tweede alle plaatsen om al hoceima heen is aith wayagher maar al hoceima zelf niet dat klopt toch sowieso niet


Mijn god ey. Dat er nog zulke hersenloze poep-sprekende mietjes als jou nog zijn! Als je de kaart van Arif er bij haalt dan zie je duidelijk waar het Ibekoyengebied is. En dat is tot heden nog steeds zo. Dat de Ait-Wayagher in de meerderheid zijn, wil niet gelijk zeggen dat Al Hoceima ook werkelijk van jullie is. Keep on dreaming!! Verrader.

Groet, een Tabekoyt.

Tabekoyt

Citaat van: 3ich op 13/07/2010 om 11:21:18
Geografisch gezien zit je er helemaal naast gozer

Je moet minder hasish roken. Want je denkt niet helder meer...

Ben je ooit wel is geweest in die gebied? De weg van Al-hoceima na Tanger bijv. Dan kom je langs al die dorpen.... Ktama kom niet eens in de buurt van Ibbequyen.



Hier nog een duidelijkere. Pagina is te groot om hier te zetten.
Kijk waar de Beqoya is en kijk waar Ketama is.
http://tamazgha.nl/stam/stammenkaart.html
Zo zie je maar. Ibekoyengebied = @ Al Hoceima. :)

Azidane

Citaat van: Tabekoyt op 03/11/2010 om 22:11:08
Zo zie je maar. Ibekoyengebied = @ Al Hoceima. :)

Klopt niet helemaal, grootste gedeelte van Alhoceima hoort wel bij Ibaqoyen, maar ait Wayigher hadden ook een deel. De ouwe grens tussen Ait Wayigher en Ibaquyen liep waar nu "Plasa" ligt. De weg langs de Elbaladia / hotel Karim richting het hospitaal Mohammed V was er al in de 19e eeuw en stond onder controle van Ibaquyen.

De huidige wijken Aroman, Koezina, alqasla en Carabonita hoorden wel bij Ait Wayigher.

Ifri

Ibeqoyen waren oorspronkelijk sterker dan de Aith Wayagher.  Ibeqoyen zijn een zeer goede stam.

Maar ze zijn gedecimeerd en volledig gebroken door Boushta Al Baghdadi Al Moujrim

Ik hoop echt dat onze Ibeqoyen-martelaren gewroken zouden worden.

Let op: Ik ben zelf een Awayagher en ik hou van mijn broeders de Ibeqoyen.

fus dhi fous neshni marra imazigen IJEN WAHEET (we zijn allen één)

Ifri

Al Hoceima is van Ibeqoyen en zal altijd van Ibeqoyen blijven.

Ook al wonen daar Aith Wayagher en Ait Touzine.  Al Hoceima is van Ibeqoyen. EENEET WA HAWDHASS; Zeg het en herhaal het.

Beste mensen laten we niet de Arabieren imiteren.

Arabieren hebben Tamesna ingenomen en nu zeggen zij dat Tamesna een Arabische streel is.

Terwijl Tamesna een van oudsher sterk Anti-Arabische streek was waarvan de bewoners de Bargawata waren maar de Barghawata zijn op een gruwelijke wijze afgeslacht door de Al Moravieden die er nog over aan het pochen was dat hij honderden duizenden Bargawata had vermoord,

De Moravieden waren zoals Mongolen.

abrid

Citaat van: Azidane op 03/11/2010 om 22:31:14
Klopt niet helemaal, grootste gedeelte van Alhoceima hoort wel bij Ibaqoyen, maar ait Wayigher hadden ook een deel. De ouwe grens tussen Ait Wayigher en Ibaquyen liep waar nu "Plasa" ligt. De weg langs de Elbaladia / hotel Karim richting het hospitaal Mohammed V was er al in de 19e eeuw en stond onder controle van Ibaquyen.

De huidige wijken Aroman, Koezina, alqasla en Carabonita hoorden wel bij Ait Wayigher.

Tawmat naar mijn weten is de grens tussen Ibequyen en Ayth Waryagher Aghzar n  Isri. Ayth Wayagher hebben een kleine kust die loopt van Isri tot Aghzar n Nghour.

Azidane

Citaat van: abrid op 04/11/2010 om 09:09:07
Tawmat naar mijn weten is de grens tussen Ibequyen en Ayth Waryagher Aghzar n  Isri. Ayth Wayagher hebben een kleine kust die loopt van Isri tot Aghzar n Nghour.

Vlak voor je de bebouwde kom van Al hoceima ingaat, een paar honderd meter voor je bij die kliniek Bades en Cara Bonita komt  heb je `Igha Azoukagh` tegen, dat ligt enkele kilometers voorbij de door jou aangegeven grenzen, dit was al in de tijd van Abd-el-Krim bewoond door Ait Wayigher en nog steeds is dat zo.

Op het kaartje heb ik Igha Azoukagh aangegeven met de letter A.
Links heb je de abrid naar sidi mansour, deze is aangegeven met de B
De C/D/E zijn de ouwe wijken waar ik in mijn vorige post over schreef, deze zijn pas in  vanaf eind jaren 60 gebouwd. Hierdoor is de verwarring ontstaan, omdat de oude Alhoceima die de Spanjaarden hadden bebouwd volledig op Ibaquyen grond was gebouwd, dit bleef ook de oude Alhoceima na de anafhankelijkheid. Maar door de uitbreidingen van de jaren 60, 70 en 80 is nu een deel van Al hoceima ook op Ait Wayigher grond gebouwd. De huizen bovenop de `Najma` rots zijn zelfs in de jaren 90 gebouwd. Deze grenzen (alles wat binnen rode blok valt is van Ait Wayigher) heb ik door zowel oudere Ibaquyen en Ait Wayigher uit Alhoceima  bevestigd gekregen, 100% zekerheid heb ik ook niet.


Link naar onbewerkte kaartje..




abrid

Citaat van: Azidane op 04/11/2010 om 10:35:11
Vlak voor je de bebouwde kom van Al hoceima ingaat, een paar honderd meter voor je bij die kliniek Bades en Cara Bonita komt  heb je `Igha Azoukagh` tegen, dat ligt enkele kilometers voorbij de door jou aangegeven grenzen, dit was al in de tijd van Abd-el-Krim bewoond door Ait Wayigher en nog steeds is dat zo.

Op het kaartje heb ik Igha Azoukagh aangegeven met de letter A.
Links heb je de abrid naar sidi mansour, deze is aangegeven met de B
De C/D/E zijn de ouwe wijken waar ik in mijn vorige post over schreef, deze zijn pas in  vanaf eind jaren 60 gebouwd. Hierdoor is de verwarring ontstaan, omdat de oude Alhoceima die de Spanjaarden hadden bebouwd volledig op Ibaquyen grond was gebouwd, dit bleef ook de oude Alhoceima na de anafhankelijkheid. Maar door de uitbreidingen van de jaren 60, 70 en 80 is nu een deel van Al hoceima ook op Ait Wayigher grond gebouwd. De huizen bovenop de `Najma` rots zijn zelfs in de jaren 90 gebouwd. Deze grenzen (alles wat binnen rode blok valt is van Ait Wayigher) heb ik door zowel oudere Ibaquyen en Ait Wayigher uit Alhoceima  bevestigd gekregen, 100% zekerheid heb ik ook niet.


Link naar onbewerkte kaartje..





Ik heb altijd meegekregen dat het vanaf Isri is. In ieder geval dank voor je toelichting!

Heel lang geleden hadden de Ayth Waryagher helemaal geen kust.  Wist je dat in die streek toendertijd Issoussiën woonden? Mischien ken je de verhalen met de "tiqnucin n nuqath d waregh(dheb)" die verstopt waren in zogenaamde graven zoals Sidi Jilali. 

Ifri

Abrid, je hebt gelijk,

Mijn vader zei me "Imzouren bijvoorbeeld was gevuld met beren"

Het was één en al bossen.

De kust was onveilig.

Boukidaren is de stad waar de Imazighen de Arabier Zerhouni hebben gestuurd naar de Hel.


Botermes

Het Abeqoyse dialect kan ik uren naar luisteren. Prachtig, vind ik het. Bijna net als Awayaghers maar net een tikkeltje anders. Daarmee bedoel ik dat wat ze in Alhoceima zelf spreken. Mischien dat het oorspronkelijke iets meer afwijkt, veel zal het niet zijn, wat waarschijnlijk in de meer afgelegen gebieden van hun territorium gesproken wordt.

aithwayagher

Citaat van: Tabekoyt op 03/11/2010 om 22:08:48
Mijn god ey. Dat er nog zulke hersenloze poep-sprekende mietjes als jou nog zijn! Als je de kaart van Arif er bij haalt dan zie je duidelijk waar het Ibekoyengebied is. En dat is tot heden nog steeds zo. Dat de Ait-Wayagher in de meerderheid zijn, wil niet gelijk zeggen dat Al Hoceima ook werkelijk van jullie is. Keep on dreaming!! Verrader.

Groet, een Tabekoyt.

Hallo,

Ik ben hier lang niet op deze site gekomen,kom ik even langs zie ik van die mooie woorden tegen mij.Maar op daar antwoord op te geven tegen die tabekoyt en tagna.Al Hoceima is qua grondgebied ook een stuk van de Aith Wayagher los van het feit daar de Aith Wayagher Rulles!!Dus hou die stront opmerking van je in izzemouren of rouadi haha!!Plus sowieso als mensen Al Hoceima horen denken ze gelijk aan Aith Wayagher en niet aan ibequen.Alleen de mensen van de Rif aan onze kant kennnen ibequen als je alleen naar mensen gaat van omgeving Nador als je zegt ibequen zeggen ze he?
Wie of wat zijn dat?hahahahahaha!Laat staan de rest van Marokko.Denk jij maar eens goed na Waarom?