Laf zijn we allemaal als het om naamgeving gaat,wat houdt de gemiddelde Amazigh tegen om in weerwil van de namenlijst op het consulaat een andere naam te kiezen?
De Nederlandse staat garandeert je recht om je kind de naam te geven die je schikt,maar de Amazigh denkt aan de problemen die men krijgen kan als men Marokko wil bezoeken.Eventuele erfenissen (land/onroerend goed/geld etc ) waar men later recht op kan krijgen spelen ook een rol om toch maar een naam te kiezen uit de lijst.
Dat bedoelde ik met laf,als je balls hebt kies je een Amazigh-naam en sta je met uitsluitend je Nederlands paspoort bij de rechtbank! Maar de Amazigh kiest de weg van de minste weerstand want money talks.
Hey dit gaat niet alleen over imazighen in NL, wij zijn alleen maar bijzaak. Meer essentieel zijn de imazighen in Marokko, de grootste groep. Moeten die ook hun land verlaten om een amazighnaam te kunnen kiezen voor hun kind ? Dat is toch het dieperliggende verhaal. Zo van, als je voor een amazighnaam wilt kiezen wordt je van je land onteigend. Ik ga mijn land echt niet opgeven. Ze moeten amazighnamen maar zien te accepteren. it's a basic human right.
Met moeite lukt het wel om in Marokko als nog je kind officieel een amazighnaam te geven maar dan kun je wel rekenen op maanden, mischien wel + - een jaar vertraging. Maar natuurlijk willen ouders hun kind zsm ingeschreven hebben bij de burgerregister. Dit is te winnen, alleen wordt hier wel het amazighbewustzijn van imazighen als collectief op de proef gesteld. Dat we hier met z'n allen achter moeten gaan staan, al wil je geen amazighnaam. Die obstakels moeten we eens en voor altijd omver zien te krijgen zo dat imazighen zonder problemen de mogelijkheid hebben een amazighnaam te kunnen kiezen.