1 t/m 19 mei. de Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog. Utrecht

Gestart door Bades, 29/04/2010 om 10:52:25

Bades




Op 1, 2 ,4/5 mei herdenkt Vereniging Syphax, Buurtvadergroep Hoograven, Stichting Ofra, Stichting Dima en Stichting al Binaa de bijzondere rol van de Marokkanen gedurende de Tweede Wereldoorlog. De samenwerkende organisaties willen doormiddel van o.a. lezingen, documentaire, theaterstuk en een excursie aan Kappele het aandeel van Marokkanen in de bevrijding van West-Europa in het algemeen en van Nederland in het bijzonder meer bekendheid geven. Tevens zullen in de eerste week van mei een drietal Marokkaanse oorlogsveteranen, die ook in Nederland hebben gevochten, hun verhaal vertellen bij diverse gelegenheden.

Meer weten over de rol van de Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog?

Wees welkom!

De activiteiten zijn gratis en toegankelijk voor alle inwoners van de gemeente Utrecht!

Datum: Zaterdag 1 mei 2010
Tijd: 19.00 tot 22.00 uur
Locatie: Kruisstraat 201 Utrecht

- Lezing van Dhr. M. Achahboun
- Vertoning van een minidocumentaire
- Veteranen aan het woord
- Cabaretier Amar El Ajjouri

Datum: Zondag 2 mei 2010
Tijd: 14:00 â€" 17:00
Locatie: Kruisstraat 201 Utrecht

- Theater
- Verhalen van veteranen
- Lezing van Historicus Mustapha Aarab

Voor meer informatie kunt u (na 18:00) contact opnemen met dhr., Hamid Sekalle, voorzitter van vereniging Syphax, tel: 06- 81483004

Inuit


Sa3ieD

Ik vraag me echt af wat de doelgroep is van dergelijke "Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog"-initatieven. Wat is het doel nou?

Van vrije wil was er geen sprake, Marokkanen werden onder valse voorwaarden koloniale legers ingelokt, zoals Franco ook had gedaan. Indirect werden ze dus gewoon als slaven gebruikt. Een dode Marokkaan telt immers minder dan een dode Fransman. Trots zijn op Marokkanen die zgn Nederland hebben bevrijd staat gelijk aan het trots zijn op het koloniale verleden van Marokko. Als je naar Marokkanen tijdens de tweede wereldoorlog kijkt dan moet je dit vooral met een dubbel gevoel doen. Koloniale repressie en de slechte behandeling van Marokkanen in het Franse leger vind ik voor de Marokkanen toch belangrijker.

Inuit

Citaat van: Sa3ieD op 29/04/2010 om 13:00:37
Ik vraag me echt af wat de doelgroep is van dergelijke "Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog"-initatieven. Wat is het doel nou?
Zodat wij het niet meer in onze bolle kopjes halen om met kransen te voetballen? Zodat wij (ook) een traantje wegpinken op 4 mei? Zoiets misschien?

Sa3ieD

Citaat van: Inuit op 29/04/2010 om 13:12:32
Zodat wij het niet meer in onze bolle kopjes halen om met kransen te voetballen? Zodat wij (ook) een traantje wegpinken op 4 mei? Zoiets misschien?


Hahaha de "witte doelen" snap ik wel. Die zijn altijd  zo voor de hand liggend. Het probleem is alleen dat het middel een beetje overtrokken is en onjuist neer is gezet. Marokkanen hebben voldoende gevoel voor onrecht en onderdrukking. Bovendien zijn Marokkanen niet zo achterlijk om elke vorm van inlevingsvermogen te missen en zo Marokkanen als referentie nodig hebben om ergens bij stil te kunnen staan. Ik zie namelijk Marokkanen geen Nazi kruis dragen of Hitler aanbidden, iets wat bijv. vele westerse, ook Nederlandse, rechtse groeperingen wel doen. Wie heeft nou in absolute zin niks geleerd van de tweede wereldoorlog? Marokkanen of "Nederlanders"? Haat politiek is nog steeds aan de orde van de dag in Nederland. Algemeen geaccepteerd zelfs. Sowieso vind ik dat je bij zoiets als de tweede wereldoorlog niet in termen van afkomst moet denken. Het was een joint effort. Elk verloren leven is er een teveel. Enkel de doden herdenken van je eigen etniciteit is achterlijk en elke aanzet daartoe moet veroordeeld worden.

Inuit

Citaat van: Sa3ieD op 29/04/2010 om 13:47:42
Hahaha de "witte doelen" snap ik wel. Die zijn altijd  zo voor de hand liggend. Het probleem is alleen dat het middel een beetje overtrokken is en onjuist neer is gezet. Marokkanen hebben voldoende gevoel voor onrecht en onderdrukking. Bovendien zijn Marokkanen niet zo achterlijk om elke vorm van inlevingsvermogen te missen en zo Marokkanen als referentie nodig hebben om ergens bij stil te kunnen staan. Ik zie namelijk Marokkanen geen Nazi kruis dragen of Hitler aanbidden, iets wat bijv. vele westerse, ook Nederlandse, rechtse groeperingen wel doen. Wie heeft nou in absolute zin niks geleerd van de tweede wereldoorlog? Marokkanen of "Nederlanders"? Haat politiek is nog steeds aan de orde van de dag in Nederland. Algemeen geaccepteerd zelfs. Sowieso vind ik dat je bij zoiets als de tweede wereldoorlog niet in termen van afkomst moet denken. Het was een joint effort. Elk verloren leven is er een teveel. Enkel de doden herdenken van je eigen etniciteit is achterlijk en elke aanzet daartoe moet veroordeeld worden.
Even zonder dollen, maar wat ik ooit van een artikel begreep was dat het kransen-voetbal incident wel de directe aanleiding voor het meer energie steken in het betrekken van de Marokkaanse gemeenschap. En zo werd er toenderdertijd een boekje uitgegeven over de de Marokkaanse soldaten die in de tweede wereldoorlog hadden gevochten en de Marokkaanse soldaten die in NL begraven liggen.
Verder denk dat aangezien de tweede wereldoorlog het morele eikpunt voor het westen is, dat men deze houdig graag ook terugziet bij de nieuwe Nederlanders. Men merkt namelijk dat de Marokkaanse gemeenschap hoewel overtuigd van de ernst van deze gebeurtenis, dit toch niet beschouwt als iets wat bijvoorbeeld erger is als wat er in Yoguslavie of Ruwanda is gebeurd. Daarnaast denk ik dat men hoopt via deze weg ook meteen de soms wat negatieve houding van veel Marokkanen tov Joden/Israeliers ook meteen bij te stellen.

Voor mij ligt het bezwaar tegen dit fenomeen voornamelijk in het punt dat zoals je zelf al zei, deze Marokkanen helemaal niet vrijwillig hebben gevochten, maar puur het belang van de kolonisator aan het dienen waren.

Bades

#6
Citaat van: Sa3ieD op 29/04/2010 om 13:00:37
Ik vraag me echt af wat de doelgroep is van dergelijke "Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog"-initatieven. Wat is het doel nou?

Van vrije wil was er geen sprake, Marokkanen werden onder valse voorwaarden koloniale legers ingelokt, zoals Franco ook had gedaan. Indirect werden ze dus gewoon als slaven gebruikt. Een dode Marokkaan telt immers minder dan een dode Fransman. Trots zijn op Marokkanen die zgn Nederland hebben bevrijd staat gelijk aan het trots zijn op het koloniale verleden van Marokko. Als je naar Marokkanen tijdens de tweede wereldoorlog kijkt dan moet je dit vooral met een dubbel gevoel doen. Koloniale repressie en de slechte behandeling van Marokkanen in het Franse leger vind ik voor de Marokkanen toch belangrijker.

Je hebt gelijk.

Ik geloof zelf ook niet dat Marokko of het sultanaat dat onder ´bescherming/protectoriaat´ stond enig autoriteit had. Dat is niet geloofwaardig en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de Marokkaanse ´staat´ toen deze soldaten kon aansturen.

Het is dus zeer zeker niet het plan om een niet aanwezige of minimale rol van de Marokkaanse staat te verheerlijken. (Sultan  mohamed 5 was 18) Sterker nog, toen deze veteranen terug kwamen naar Marokko kwamen zijn ze beperkt in hun vrijheid.

Het is overigens ook niet het plan om alleen bij de rol van de Marokkanen stil te staan. Maar ze zijn echter OOK een onderdeel van het geheel en ondergewaardeerd (in betaling oa)

De waardering van deze veteranen zal trouwens een positief resultaat hebben om de Marokkaanse gemeenschap/jongeren in Nederland. Uiteindelijk zijn de organisatoren allemaal Marokkaanse organisaties. Die doen het omdat ze denken dat het bijdraagt aan de doelen van ieder organisatie. Wat Syphax betreft bedraagt dit erg aan identiteitsvorming.  

Sa3ieD

Ik snap de beleidsrelevantie wel. Hoe vergezocht en onlogisch deze dan ook is. Wat ik niet snap is de relevantie voor Marokkanen om aan dergelijke initiatieven mee te doen. Van een witte organisatie die er tientallen duizenden euro's voor krijgt snap ik het economisch belang maar voor Marokkaanse organisaties die hooguit wat stuivers krijgen.... Ik vind de makkelijke houding wel kwalijk. Als Marokkaan zou je de vele negatieve effecten van het kolonialisme toch wel moeten kennen. De tweede wo was dan toevallig voor een goed doel, Hitler verslaan. Maar bijv. de Marokkanen die na de tweede WO doodleuk werden verscheept om in Azie een oorlog te voeren in Frans indo-china, dat was puur om voor de koloniale belangen van Frankrijk te vechten. In een eerder verleden zelfs Marokkanen die voor de Fransen en Spanjaarden tegen Abdelkrim vochten en later voor de Fransen tegen de Algerijnen vochten.

Sa3ieD

Citaat van: Bades op 29/04/2010 om 14:28:22
De waardering van deze veteranen zal trouwens een positief resultaat hebben om de Marokkaanse gemeenschap/jongeren in Nederland. Uiteindelijk zijn de organisatoren allemaal Marokkaanse organisaties. Die doen het omdat ze denken dat het bijdraagt aan de doelen van ieder organisatie. Wat Syphax betreft bedraagt dit erg aan identiteitsvorming.  

Dit is wel ERG vergezocht. Zoals eerder aangegeven. Marokkanen in het Franse leger had voor Marokkanen meer negatieve effecten dan positieve. Wat er dan nu opeens positief aan is is mij onduidelijk. Evenals de bijdrage aan identiteitsvorming. Marokkanen vochten hier niet voor Marokko maar voor Frankrijk. Door deze aanpak hou je Marokkaanse jongeren alleen onwetend en vertel je dus halve waarheden.

Bades

Citaat van: Sa3ieD op 29/04/2010 om 14:40:20
Dit is wel ERG vergezocht. Zoals eerder aangegeven. Marokkanen in het Franse leger had voor Marokkanen meer negatieve effecten dan positieve. Wat er dan nu opeens positief aan is is mij onduidelijk. Evenals de bijdrage aan identiteitsvorming. Marokkanen vochten hier niet voor Marokko maar voor Frankrijk. Door deze aanpak hou je Marokkaanse jongeren alleen onwetend en vertel je dus halve waarheden.

Zoals ik al zei vochten de Marokkanen inderdaad voor Frankrijk. Maar
uiteindelijk vochten ze wel, daar kun je wel bij stil staan.

Het kennen van die geschiedenis helpt wel bij de identiteitsvorming. ik
bedoel de Marokkanen als personen he.

Maar vooral ook op dag 1 hopen wij op kritische vragen!

arriset

nu de vereniging syphax de bevordering van de verraders doet ?

voor onwetend, deze huurlingen zijn degenen die hebben met de Fransen tegen de Riffijnen gevochten : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13418.0


necnin irifiyen min da nisasaqen ag min gin i3raben ? melmi igha s takkem i taghyuri-ni ?

Bades

Citaat van: uzop op 29/04/2010 om 15:05:18
nu de vereniging syphax de bevordering van de verraders doet ?

voor onwetend, deze huurlingen zijn degenen die hebben met de Fransen tegen de Riffijnen gevochten : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13418.0


necnin irifiyen min da nisasaqen ag min gin i3raben ? melmi igha s takkem i taghyuri-ni ?

neccin d ighadayen :D

arriset

ssenght, iwden i tukken x rujdud nsen idha d ighdaren

iwa aqac din ay amarruk

Sa3ieD

Citaat van: Bades op 29/04/2010 om 15:02:24
Zoals ik al zei vochten de Marokkanen inderdaad voor Frankrijk. Maar
uiteindelijk vochten ze wel, daar kun je wel bij stil staan.

Het kennen van die geschiedenis helpt wel bij de identiteitsvorming. ik
bedoel de Marokkanen als personen he.

Maar vooral ook op dag 1 hopen wij op kritische vragen!

Je staat dan vooralsnog bij het verkeerde stil. Je viert als het ware hun Marokkaans zijn en dat in relatie met de bevrijding van Nederland. Maar zoals eerder meerdere malen gezegd, zij zaten niet namens Marokko in het Franse leger. Zij zaten als slachtoffers van het kolonialisme in het Franse leger. Wil je dus ergens bij stilstaan dan moet je kijken naar de rol van het kolonialisme in westerse oorlogen. Hoeveel Afrikanen zijn er gestorven in vuile westerse oorlogen. Je mag nimmer en nooit hun sterven goed praten omdat het "voor de vrijheid" is.

Van die valse en incomplete geschiedenis bedoel je?

Een dergelijke bijeenkomst is geen plek voor kritische vragen. Je zou het enigszins recht kunnen trekken door een spreker te zoeken die iets kan vertellen over de schaduwzijde van Marokkanen in koloniale legers. Het is allemaal alles behalve rooskleurig maar wel een kant van de geschiedenis die wetenswaardig is.

Sa3ieD

Citaat van: uzop op 29/04/2010 om 15:05:18
nu de vereniging syphax de bevordering van de verraders doet ?

voor onwetend, deze huurlingen zijn degenen die hebben met de Fransen tegen de Riffijnen gevochten : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13418.0


necnin irifiyen min da nisasaqen ag min gin i3raben ? melmi igha s takkem i taghyuri-ni ?

Ik denk dat je zaken wel uit elkaar moet halen. Vechten tegen je eigen landgenoten is een zijde / groep. Deze zijde is ook niet goed te praten. Maar het aandeel Marokkanen in het Franse leger en in het Spaanse na de Rifoorlog was groter en kent ook gewoonweg een ander verhaal. Ik zou deze laatste groep nooit verraders noemen omdat het gewoonweg een gevolg was van grote armoede en koloniaal misbruik van de situatie. Genoeg Irifieyen uit de omgeving Nador die opa's hadden die voor Franco hebben gevochten of Irifieyen / Imazighen uit de omgeving Fes / Meknes die opa's hadden die voor de Fransen vochten in oorlogen overzee.