irifien die zich schamen voor hun afkomst

Gestart door EytarkatieLady, 28/04/2010 om 15:33:35

EytarkatieLady

salaam!!

opreis naar marokko heb ik ondervonden dat wanneer we in tanger zitten en naar een winkel gaan het een ariiefie is hij nooit tmazight spreek, zo was ik een keer met men vader naar een winkel geweest men vader was rond aant zien en ondertussen had ik iets gevonden dat ik mooi vond dus ik ging ik het vragen, de man daar stond me als een idioot aan te zien en ze dat ik arabisch moest spreken omdat hij geen tmazight verstond!! iets later komt men vader en hij herkende en zei moch ie ga vavagh!!! die jongen schaamde zich rot en antw snel en maakte zich uit de voeten! men vader heeft gezegt dat er veel zijn van die 'irifien' die hun taal en afkomst verloochen! schandalig vond ik dat!

Ik spreek steeds tmazigh marokko is namelijk niet van de arabieren dus ze mogen ook eens de moeite doen wat te leren van ons!

Botermes

Irifiyen zelf mogen ook hun taal wat promoten in Arif zelf. Ik zal je een voorbeeld geven. Verarabiseerde Riffijnen uit Tanger , Tetouan etc , die hun familie komen bezoeken in Arif worden niet eens aangemoedigt door hun familie in Arif Tamazight te leren spreken.
Dat is heel jammer want onder deze verarabiseerde Riffijnen zijn er veel die zichzelf als Amazigh zien, ondanks dat ze taal niet spreken.
Natuurlijk zijn er verarabiseerde Riffijnen die op latere leeftijd Tamazight hebben leren spreken, maar aanzienlijk minder.   

Bades

Citaat van: Bouthghmas op 28/04/2010 om 17:56:50
Irifiyen zelf mogen ook hun taal wat promoten in Arif zelf. Ik zal je een voorbeeld geven. Verarabiseerde Riffijnen uit Tanger , Tetouan etc , die hun familie komen bezoeken in Arif worden niet eens aangemoedigt door hun familie in Arif Tamazight te leren spreken.
Dat is heel jammer want onder deze verarabiseerde Riffijnen zijn er veel die zichzelf als Amazigh zien, ondanks dat ze taal niet spreken.
Natuurlijk zijn er verarabiseerde Riffijnen die op latere leeftijd Tamazight hebben leren spreken, maar aanzienlijk minder.   

heb je der bericht gelezen? over verarabiseerden ging het niet he ;)

Botermes

Citaat van: Bades op 29/04/2010 om 10:01:48
heb je der bericht gelezen? over verarabiseerden ging het niet he ;)
Was dat nou zo nodig ? Het is niet zo dat ik hier appels met peren vergelijk. Maar als jij zo graag het wijsneusje wil uithangen, ga je gang.

Machmoed

Ja dat komt me bekend voor. Sommigen kunnen het spreken, maar op de een of andere manier schamen zij zich ervoor. Maar ja als jarenlang tegen je gezegd wordt dat alleen ihabboujen thmazigth praten en een geschoolde arabisch of wat er op lijkt, dan ga je dat helaas geloven. Ik stoor me ook aan dat soort mensen, maar aan de andere kant zijn het slachtoffers van de (arabisch theologisch) propaganda. Er zijn zelfs imazighen die de arabische taal hoger achten dan hun moedertaal. Ik behoor tot de categorie die vindt dat een ieder die zijn moedertaal verloochent, zichzelf verloochent. De taal is de ruggegraat en identiteit van een volk. Betekent dit dat de ruggengraat en identiteit van de imazighen door de komst van de arabieren is gebroken? ik hoop het niet en vind van niet!

conclusie: je moet je schamen als je schaamt je eigen taal te spreken.

Bades

#5
Citaat van: Bouthghmas op 29/04/2010 om 14:44:03
Was dat nou zo nodig ? Het is niet zo dat ik hier appels met peren vergelijk. Maar als jij zo graag het wijsneusje wil uithangen, ga je gang.

Als jij zonodig de dwarsligger wil uithangen, ga vooral je gang.

Zij/hij heeft het duidelijk over Riffijnen die zich voor hun afkomst schamen en de taal niet WILLEN praten.

3ich

De politiek van H2 zit hun nog diep. Die angst voor hem is niet meer weg te denken. Het zit in mensen hun harten gegraveerd.