terug naar onze vaderland? wie o wie

Gestart door alhoceima, 02/09/2001 om 23:32:14

himito

Citaat van: figuigya op 03/09/2004 om 13:11:56
Citaat van: MBTiziAzza op 03/09/2004 om 13:06:41
Citaat van: himito op 03/09/2004 om 12:52:59


Je kunt je hier toch laten begraven ,het is Allahs land  en van niemand anders.Begraafplaatsen genoeg(islamitisch)
Kan de familie regelmatig het graf bezoeken!!
In Marokko vinden ze het graf niet eens meer terug!!!


Ik weet niet waar jij woont maar de dorpen bij ons hebben allen hun eigen graven en die worden gerespecteerd en daar wordt niet op gebouwd of wat dan ook. Het graf van mijn grootvader 7 generaties terug staat er zelfs nog, dus vanaf omstreeks 1800. Bij ons heb je ook de Imadran n zigh (zicc) en die zijn nog ouder en zijn zo gebleven!


Bij ons in Figuig hebben ze ook huizen op graven gebouwd, echt erg, totaal geen respect.
Mijn vader is daar ook begraven, ik hoop niet dat ze daar ook huizen gaan bouwen over een aantal jaren.

Je moet er niet vanuit gaan dat iedereen in een dorp woont,in steden is ruimte schaars,een dood lichaam is blijkbaar  minder waard!!!

ajaw-ali

Citeer



Ik ben het eens met ajaw-ali.
Persoonlijk zou ik niet terug willen, ik ben hier geboren en getogen, de mensen daar hebben gewoon een andere mentaliteit.
Citeer

probeer dan ergens andres naar toe te gaan ipv naar de stad of dorp waar je ouders vandaan komen, mischien krijg je andere idee.

alhoceima

Citaat van: alhoceima op 02/09/2001 om 23:32:14
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die in de toekomst terugwillen keren naar hun eigen roots(vaderland), ik heb eigenlijk niet over mensen die eerst hun lichaam slijten en dan pas na hun 60ste teruggaan.

ik denk incha allah serieus na om terug te keren naar mijnn vaderland om wellicht daar iets serieus te beginnen, home sweat home zeggen ze toch.

nou ik lees jullie reacties wel

gegroet zijt gij

A.

Drie jaar geleden had ik bovenstaande topic geopend en in 3 jaar gebeurt veel. Zo ben ik nog steeds erg verbonden met marokko, maar tevens ook realistischer geworden. Marokko is een land wat alleen aan bepaalde mensen gegund is om te wonen en dan bedoel ik niet de doorsnee marokkaan. Zo heb ik van dichtbij een kennis meegemaakt die met goede moed teruggekeerd is naar marokko om een bedrijf te beginnen. Helaas is zijn droom na ruim een jaar in een nachtmerrie veranderd. Je kan ook zoveel marktonderzoeken doen als je wil, maar het noorden vn marokko kent 2 potentiele kopers; Hasjdealers en Marokkaanse Europeanen. Als een van deze 2 kopers of beiden wegvallen kun je je tent sluiten.

In ieder geval hoop ik nog steeds op een terugkeer naar marokko, maar dat zal een terugkeer zijn die vanaf hier zijn basis heeft gevonden, bijvoorbeeld op aanvraag van een nederlandse bedrijf. Wens in ieder geval iedereen die de stap wil zetten veel sbar.


Gegroet zijt gij
A. 

tezaghien

Azul

ik wil niet daar voor altijd blijven,maar ik wil wel voor een jaar of zo (dat wil ik heel graag) ik wil alaid meemaken

lela halimaa

[kom jij uit tafersite ik ook alleen ik denk niet dat ik je ken ik wil weten wie je bent maar tog ik ben halima ook uit tafersite hahah ik zou wel willen weten wie je bent


ik denk dat iedereen nog terug zal gaan als youm el qayama genadert is...insha allah

maar in marokko leven zal me denk ik niet meer lukken.
Citeer

Hadou

#35
Imri oufix imri aqayi ddi ttmoutt inou!

We verslijten onze dagen, onze maanden en onze jaren hier in NL als allochtoon.
Inch allah ga ik terug,
Ik ben voor me zelf ook op gefocust,
Ik wil een huisje en iets hebben om mee te werken daar. Ik hoef niet rijk te zijn, dat ben ik hier ook niet!. Overal moet je werken , ik kan beter mijn land opbouwen..
Helaas worden wij niet goed gestimuleerd door onze Koningrijkje..
Als ik terug , dan ga ik niet naar Arif maar naar Tetuan of Rabat.
Rif Mensen zijn asociaal geworden. Mijn mening!

mouslati

Hoe we ook worden aangekeken als Marokaan of allochtoon. Je kunt er niet omheen dat de sociale zekerheid hier gewoon stukken beter is. Er wordt steeds meer en meer aan geknabbelt maar het is sowieso beter dan Marokko. In Marokko heb je het goed als je een goedlopend bedrijfje hebt ofzo, maar de simpele arbeider moet keihard werken om vervolgens aan het eind van de dag te bedenken of hij van dat geld wat vlees zal kopen voor 1 maaltijd, of een zak aardappelen voor de rest van de week.

Ik ga graag naar Marokko, maar vind het ook niet erg om na 5 weken weer te vertrekken.

Rwezna

#37
Ik wil ook wel (tijdelijk) terug op een gegeven moment inshaallah ik wil me daar dan wel nuttig maken en iets opbouwen, hoe en wanneer precies weet ik nog niet t is een beetje een droom nog. Wel vaag want aan de andere kant vraag ik me af of t me wel zou bevallen, omdat ik toch niet gewend ben daar te wonen.