Isoussien Agadir

Gestart door Tasoussiet, 01/08/2002 om 12:33:02

Tasoussiet

#15
Hai Rebel,

Vat bovenstaande niet te serieus op en ga naar Algemeen onder Irifien hebben de hoop opgegeven en dan weet je gelijk waar mijn mailtje op slaat.

Groetjes,
Tasoussiet.

Badr (Gast)

#16
aitma d istma,


Voor alle Ishelhiyn Sus/adrar igzul(anti-atlas)/
adrar mqurn(hoge-atlas)/adrar /tanzrouft(sahra).
Ik bedoel ook hiermee ishelhiyn van de middel atlas zij die zigh nog steed Imazighen noemen
.

er is eem goeie site:
www.mondeberbere.com

laat weten wat je er van vind?


ouarzazatia

#17
hey ouarzazate waar kom jij dan precies van daan uit tmazirt ??ouarzazate-city of richting kelaafornia ;)???



boussaaaaa van fa

shel7i

#18
Ik vind het ook jammer dat veel Irifieyn de hele meute in het zuiden gewoon Souassa nomen, en dan vaak nog met een negatieve uitspraak/bedoeling. Zij moeten eens wat meer interesse tonen in de mensen die daar leven, en dan komen ze er zelf achter dat je Ishel7ien van de Souss hebt (ook wel Souassa genoemd) en Ishel7ien van de Atlas (ook wel Shlu7 genoemd).

MissyR

#19
Kan jij t dan uitleggen, wat de verschillen zijn, ben er wel benieuwd naar, om eerlijk te zeggen noemde ik ze ook allemaal bijelkaar souassa...

Idir

#20

Irifiyen noemen de Imazighen van de Atlas Slu7 en van het zuiden Soussa. Volgens mij noemen de Soussa zichzelf ook Slu7!!?? Waarschijnlijk zit daar het misverstand!?

Masja

#21
nee, soussies noemen zichzelf Imazighen net als Irrifyen

Idir

#22

Citeernee, soussies noemen zichzelf Imazighen net als Irrifyen

Ja tuurlijk Imazighen zijn alle Berber-dialecten sprekende groepen ;)

Masja

#23
[precies dat bedoel ik maar :)

shel7i

CiteerIrifiyen noemen de Imazighen van de Atlas Slu7 en van het zuiden Soussa. Volgens mij noemen de Soussa zichzelf ook Slu7!!?? Waarschijnlijk zit daar het misverstand!?

Nee weet je, het woordje "Soussi" is eigenlijk niet echt correct. Dat hebben ze opgeplakt gekregen vanwege het gebied waarin ze leven, dat heet de 'Souss'. Daarom werden ze Souassa/Isoussieyn genoemd.

In feite zijn het gewoon Ishel7ien (=dus Shlu7 in het Arabisch), want zij noemen hun eigen taal Tashel7ieyt. Een Asoussiey zegt nooit echt "ik spreek Tasoussieyt" maar "ik spreek Tashel7ieyt". In de praktijk verschilt het Tashel7ieyt van het Souss-gebied (Zuid-Westen) alleen op een paar uitspraakverschillen van die van de Atlas (Isoussieyn gebruiken vaak de "g" (van het engelse great, good, goal. etc.) terwijl in de Atlas ze dan "y" gebruiken. Sommige woordjes verschillen ook, zoals "kom" (waar Irifieyn 'ara7ed' zeggen) betekent bij hun "ashkied" en bij ons in de Atlas is het "adoed"). Maar in de verlop van tijd zijn we meer met elkaar in aanraking gekomen, vooral hier in Nederland, en leren we dus beetje van elkaar.

Dus even voor de duidelijkheid --> Ouarzazate, Rachidia, etcetera, wordt vaak onterecht als Souss aangeduid (door bepaalde onwetende mensen uit het Noorden) en de mensen dan ook altijd expres als "Souassa" aangeduid, terwijl iedereen weet dat dat woordje zo'n negatieve bijklank gekregen heeft, het is tenslotte 'Arabisch', dus is het net als het woordje "Rwaffa" not-done om ze zo te noemen. Mensen uit Ouarzazate kun je dus gewoon Ishel7ieyn noemen, en ze (we in dit geval) spreken Tashel7ieyt.

Mensen uit Agadir, Taliwin, Taroudannt, Tiznit etc. --> Ishel7ieyn van de Souss, oftewel Isoussieyn... zij spreken een licht afwijkende vorm van Tashel7ieyt, en zijn in principe ook Ishel7ieyn.

Zo heb je dus in de praktijk 2 vormen van Ishel7ieyn en het Tashel7ieyt: namelijk die van de Souss-gebied, en die van de  Atlas (die zelf ook weer beetje kan verschillen van stad tot stad, maar nooit echt grote verschillen).

E3ber_Tastite

Azul shelhi,

Bedankt voor je uitleg, ik begrijp nu meer over de chleuh van de sous en vanuit de atlas. Ik liep altijd met de misverstand dat mensen van de atlas chleuh zijn en die van de sous gewoon souassa zijn. Maar dat moet je de riffijnen niet kwalijk nemen, dat ze zulke dingen simpelweg gewoon niet weten, omdat er hier in Nederland gewoon te weinig informatie-bronnen zijn over de chleuh en de souassa.

thannemirt,

bent_sbeta

Citeerazul
wallah ik ben trots op onze imazighen broeders en zusters swasa/irifijen die voor onze rechten opkomen wij irifijen en swasa zijn broeders wij zijn imazighen  wij zijn 1!! nooit zal het de vervloekte(arabier) lukken om een wig tussen bijde te creeren
fous thekh fous

Ewa safi waar maken we ons druk om, we zijn allemaal MOSLIMS riff, sousi, arab wat maakt het uit. Zijn ergere dingen in de wereld om je druk over te maken.

Groetjes een ARAB ;)
casa/agadir


Tamaynut

#27

CiteerEwa safi waar maken we ons druk om, we zijn allemaal MOSLIMS riff, sousi, arab wat maakt het uit. Zijn ergere dingen in de wereld om je druk over te maken.

Groetjes een ARAB ;)
casa/agadir

Azul Arabje,

Wat heeft je geloof nu weer met je afkomst te maken?
We maken ons niet druk, we merken dingen alleen op en noemen de feiten dus op die de Arabs verdraaien of zelfs ontkennen.
Het ergste wat ik me kan bedenken zijn Arabieren die in naam van het geloof misbruik maken van miljoenen burgers.
Ze doen de burgers geloven in een "umma" die er niet kan zijn.


bent_sbeta

#28


Ik geef je ook gelijk, het maakt mij niet uit waar iemand vandaan komt uit marokko (of waar dan ook) zolang ze je maar respecteren en je als een mens zien.
Sommigen vinden het moeilijk of je "afkomst" te respecteren om dat het ergens in een ver zwart verleden fout is gegaan. Allah ie houwen el Moslimien.

Ps was niet aanvallend bedoeld ;)

ayuda

#29
Maar weetje, dat verleden is wel zwart maar niet zo ver.
Het zou deels nog wel eens heden kunnen zijn. Dus het ligt natuurlijk gevoelig.