28/02/2010 Houria Aichi: ongepolijste vrouwenzang uit de Maghreb

Gestart door Bades, 26/02/2010 om 22:47:24

Bades

HOURIA AICHI ONGEPOLIJSTE VROUWENZANG UIT DE MAGHREB

Zondag 28 februari 2010 / 15:00 / â,¬ 17 / kortingspas â,¬ 14,45 / RASA-pas of U-pas â,¬ 10,20 / Keuzeseries: Voix de Femmes en Islamitisch Cultuurgebied

De rauwe muziek van de Amazigh (Berberse) zangeres Houria Aichi maakt nieuwsgierig naar het gebied waar zij vandaan komt. Dat gebied is de Aurès, een moeilijk bewoonbare streek in Algerije waar zich de hoogste bergtoppen bevinden en waar de traditionele levensstijl amper is aangetast door mondialisering. Van haar vrouwelijke familieleden leerde Aichi er liederen die nog steeds de rode draad van haar leven vormen, al speelt dat leven zich de laatste twintig jaar af in Parijs. Vaak keert ze terug naar haar geboortestreek om er teksten te verzamelen, onder andere van de azriates, de vrouwelijke troubadours die geen blad voor de mond nemen. Dat ook Aichi vrij is van conventies â€" zowel de Franse als de Algerijnse â€" bewijst ze met de eigenzinnige wijze waarop zij haar tranceverwekkende muziek voor het voetlicht brengt.

Taught and inspired by the women in her family as well as Algerian female troubadours, Houria Aichi performs songs from the region of Aurès in Algeria which have surrounded her all her life.

http://www.rasa.nl/displayDetails.asp?title=Houria+Aichi&MenuID=1142865594750&detID=1251808399781&theDate2=28-2-2010





Amazigh/rebel

Ik ben niet zo onder de indruk van haar muziek. Maar ik hou veel meer van chaoui dans.

Bades

Zowel organisatie als de muziek waren zwaar teleurstellend.

Ik heb me vergist door de eerder geplaatste links van Youtube.