Verlos ons van de Fassi's & Fihri's!

Gestart door Señor Canardo, 14/01/2010 om 16:58:33

Señor Canardo

#105
Zoals ik al eerder zei pas na het vetrek van Lyautey is het france-maconnique project pas goed op gang gekomen...





SR = Service Renseignements = Franse militaire inlichtingendienst
RG = Renseignements Generaux = soort van politieke politie in Parijs
ENA = Etolie Nord Africain = 1e Algerijns-nationalistische politieke partij opgericht in 1926

- Empires of intelligence: security services and colonial disorder after 1914 Door Martin Thomas -  blz. 221

Señor Canardo



Un droit mais aussi un devoir

"Ce franco-marocain âgé aujourd’hui de 72 ans, ancien officier supérieur de l’armée de l’air marocaine, à la retraite, est aujourd’hui emprisonné, tenu à l’isolement dans une cellule où il ne dispose ni d’un matelas pour dormir, ni de quoi s’alimenter dans des conditions décentes. Comment en est-on arrivé là ? Il a commis le « crime » d’en appeler respectueusement à la clémence du pouvoir à l’égard de ses anciens pilotes, abattus par le Polisario voici une trentaine d’années, et traités en parias à leur retour au Maroc. Il appelait, pour ceux dont il avait été le chef (et dont la seule « faute » était de rentrer au pays après avoir subi des années d’emprisonnement dans le camp de Tindouf), à un traitement les rétablissant dans leurs droits et leur dignité de militaires à la retraite. C’est ce réflexe de justice élémentaire et ce devoir moral qu’il s’imposait  à lui-même qui lui ont valu d’être arrêté brutalement, et « jugé » plus qu’expéditivement par la « justice » militaire marocaine dans un procès sans considération ni respect pour les  droits de la défense,  en novembre 2008".   

Règlement de discipline générale des armées. Droits et devoirs du Militaire. Droits et devoir des Chefs

8° Alinéa

- "porte attention aux préoccupations personnelles des subordonnés et à leurs conditions matérielles de vie, il veille à leurs interêts et , quand il est nécéssaire, en saisit l'autorité compétente.

Les ordres sont transmis par la voie hiérarchique. Si l'urgence ou la nécéssité consuit à s'en affranchir, tous les échelons intermédiaires concernés seront informés.

Les ordres donnés par le chef seront d'autant mieux exécutés qu'il aura acquis la confiance de ses subordonnés par sa compétence, sa droiture, son sens de la justice et sa fermeté. En toutes circonstances, il montre l'exemple par son attitude et sa conduite".

29 Januari 2010

Pierre Sadran

http://www.sauver-kaddour-terhzaz.org/fr/blog/view/Un-droit-mais-aussi-un-devoir/12/

arriset

#107
het is hallucineren van domheid, jouw woorden zijn onlogisch en geschift, en geen enkele eerlijkheid intellectueel

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 22:16:52
"Veel complotheorien hebben een kern van waarheid."

stopt te roken de sebsi

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 22:16:52
"Lyautey mag dan wel een christelijke koningezinde zijn die tegen de france-macons was â€" Lyauteys ideaal voor Marokko was dan ook ‘chacun chez soi’ = elke individu of gemeenschap moet op zijn plek blijven zoals die aangewezen was door God. Dus zo min mogelijk sociale invloed van buitenaf en tevens ook zo min mogelijk interne sociale hervorming. Maar dat neemt niet weg dat Lyautey samen heeft gewerkt met de france-macons om Marokko te veroveren. En op het moment dat hij zijn taak vervuld had en dus geen nut meer had voor het france-maconnique project werd hij dan ook weggestuurd. En in 1925 werd hij vervangen door Theodore Steeg, un france-macon pur sang. Toen pas kwam de indoctrinatie voor het assimilatieproces pas goed op gang."

om het even wat! nu leeft jij in de geheimen van de goden.

datgene jij affirmert op lyautey is fictie, hij is anti-franc-maçons en pro-makhzen

hij er geen enkel bewijs dat steeg een vrijmetselaar is, vervolgens heeft laatstbedoelde het protectoraat tussen 1925 en 1928 geleid, alsdan hoe jij om doet te verzekeren dat steg heeft het assimilatieproces versneld hoewel de dahir werden geproduceerd in 1914 en 1930, het is onlogisch!

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 22:16:52
"Massignon was een missionaris die aan het begin van de 20e eeuw de sauvages van de bled es siba kwam onderwijzen. Bovendien stond hij op zeeer goede voet met verschillende Franse hooggeplaatste militaire uit Algerije. Bij mij gaat er in ieder geval een lampje branden. Bij jou niet dus bij deze nog een keer in een logische volgorde:

Massignon = Katholiek = Homoseksueel = Westerse Orientalist = Franse spion 1e Wereldoorlog = direct betrokken bij het zionistische Sykes-Picot overeenkomst = Massignons magnum opus ging over Mansur al-Hallaj = 9e-10e eeuwse soefist uit Perzie = 'أنا الحق' = 'Ik ben de Waarheid' = 'Ik ben Allah' = zelfvergoddelijking = bid3a = de bestudering van de gedichten van Mansur al-Hallaj vermengd met wat joodse Kabbala stonden aan de basis van het eind-19e eeuwse filosofie Thelema = 'Do what thou wilt' = Sir Aleister Crowley = 1e moderne satanist = 'The wickedest man in the world' = Brits-Duitse dubbelspion 2e Wereldoorlog = leider van Ordo Templi Orientis in Amerika = OTO afdeling in California werd bezocht door NASA raketgeleerden (Jack Parsons) en deze afdeling stond ook aan de basis van Scientology (L. Ron Hubbard) = en dus volgens mij Freemason...

Cappice?"
:D 

diep bedroeft, ik begrijp de taal van fous niet

hoe men een vurige katholiek kan verdenken om freemason te zijn, it's crazy!

franc-maçon en katholiek, het is tegengesteld

aan het einde van diens leven, hij was pro-arabisch en pro-palestijns

Citaat van: incognito op 02/02/2010 om 22:16:52
"Het france-maconnique project was geconcentreerd in steden aan de kust van de Atlantische oceaan en de Hoge Atlas = Sous land = Thami el Glaoui land = grootste collaborateur van de france-maconnique bezetter. Tevens was Marrakesh de zetel van Resident-Generals. Maar na het vetrek van Lyautey in 1925 hadden de france-macons overal in Marokko hun loges opgezet:"

om het even wat! amalgaam en amateurisme

de vrijmetselaars-loges zijn niet de zetel van acties van het franse beleid. over jouwe kaart is oncontroleerbaar en zeker vals

ik herhaal, de berber politiek van Frans was geconcentreerd in het midden-atlas, via de "franco-berbere" scholen :
http://books.google.fr/books?id=JMLlO0Z_McoC&lpg=PA152&dq=ecole%20franco%20berbere&pg=PA153#v=onepage&q=&f=false

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 13:29:12
Zoals ik al eerder zei pas na het vetrek van Lyautey is het france-maconnique project pas goed op gang gekomen...

Empires of intelligence: security services and colonial disorder after 1914 Door Martin Thomas -  blz. 221
:D
het is surrealist, jij heeft een ernstig probleem van begrip. jouw voorbeeld bewijst strikt niets

Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:04:03
in plaats van te lezen de dingen niet- ernstig van het web, lelie van de artikelen of luistert de wetenschappelijke spreekbeurten.

http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remmm_0035-1474_1984_num_38_1_2047
http://www.tawalt.com/monthly/dhahir_berbary.pdf
http://www.mondeberbere.com/civilisation/histoire/dahir/encyclo.htm

met dat, kan jij een objectief advies hebben over dit onderwerp
voor te zijn ernstig, ziehier een werk dat over dit tijdperk spreekt : Die Berberbewegung in Marokko. Zur Geschichte der Konstruktion einer ethnischen identität (1912-1997),

Señor Canardo

#108
Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
het is hallucineren van domheid, jouw woorden zijn onlogisch en geschift, en geen enkele eerlijkheid intellectueel

stopt te roken de sebsi

Stranger than fiction it is...


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
om het even wat! nu leeft jij in de geheimen van de goden.

datgene jij affirmert op lyautey is fictie, hij is anti-franc-maçons en pro-makhzen

Lyautey is 1 man, terwijl er in die tijd misschien meer dan 100 france-macons rond liepen in Marokko. Plus jij moet ook niet vergeten dat Lyautey was in Marokko tussen 1912-1925 en toen hij weer naar Frankrijk werd gestuurd, heeft hij zijn Amazighofiele politiek met hem meegenomen. Terwijl de france-macons al sinds sultan Hassan I in Marokko bezig zijn met hun france-maconnique project. Tot op de dag van vandaag.


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
hij er geen enkel bewijs dat steeg een vrijmetselaar is, vervolgens heeft laatstbedoelde het protectoraat tussen 1925 en 1928 geleid, alsdan hoe jij om doet te verzekeren dat steg heeft het assimilatieproces versneld hoewel de dahir werden geproduceerd in 1914 en 1930, het is onlogisch!
:D 

Dahir Berber in 1914 = begin codificatie van Amazigh gewoonterecht
Dahir Berber in 1930 = voltooiing codificatie van Amazigh gewoonterecht

Nadat Steeg het Resident-General had overgenomen van Lyautey waren de vooruitzichten voor de france- macons aanzienlijk gunstiger aangezien zij Steeg in tegenstelling tot Lyautey wel wisten te binden aan hen:

Citeer
Le 11 mai 1926, M. Steeg accorde une audience aux FF:. Griguer, président du Congrès, Gaudin et Sandillon premier et second vice-président, Tarriot secrétaire, Luppé vénérable de la loge organisatrice et Frit remplaçant Cazemajou absent. Au cours de cette audience, la délégation se plaît à dire au Résident Général, que chacun considère comme un F:. de  la GLDF : "Les FF:. du Maroc, qui avaient déjà appris avec joie, dés le premier jour, votre nomination à la direction des destinées de ce pays, sont heureux de vous renouveler l’assurance de leur profond et respectueux dévouement. Homme d’ordre et profondément attaché aux institutions républicaines, ils saluent en vous le fervent et probe démocrate qui a laissé dans tous les postes éminents qu’il a occupés, notamment à la tête de la colonie voisine, le souvenir d’un homme d’État, d’un administrateur juste et bienveillant. Monsieur le Résident Général, au moment où vous avez, semble-t-il, à réagir contre les manÅ"uvres sournoises et déloyales des alliés de l’ancien régime, les FF:. se doivent de vous dire qu’ils sont avec vous et que vous pouvez compter sur leur entier dévouement..". Ce à quoi le Résident Général répond  "en remerciant la délégation de cette démarche et en assurant les FF:. de toute sa bienveillance".


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
diep bedroeft, ik begrijp de taal van fous niet

hoe men een vurige katholiek kan verdenken om freemason te zijn, it's crazy!

franc-maçon en katholiek, het is tegengesteld

Hij was ook homoseksueel dus hoe kan hij zich dan katholiek noemen? Dat kan niet tenzij hij niks met geloof te maken heeft. Hij was een schijnheilige romanticus en een esoterist. Net zoals alle france-macons uit die tijd dat waren.  Voor de buitenwereld lijken ze allemaal vrome katholieken, maar wat er ondertussen daadwerkelijk afspeelt in die kerken weten alleen maar ingewijden:












Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
aan het einde van diens leven, hij was pro-arabisch en pro-palestijns

Als hij echt pro-Arabisch was en pro-Palestijns, waarom heeft hij als Franse spion directe medewerking verleend aan de tot standkoming van het zionistische Sykes-Picot overeenkomst? Het geheime verdrag afgesloten tussen Frankrijk en Engeland na de 1e Wereldoorlog en dezelfde overeenkomst die de weg heeft vrijgemaakt voor de stichting van een Joods Tehuis in Palestina.


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
om het even wat! amalgaam en amateurisme

de vrijmetselaars-loges zijn niet de zetel van acties van het franse beleid. over jouwe kaart is oncontroleerbaar en zeker vals

De france-maconnique loges waren zeer waarschijnlijk wel de meetingpoint voor spionage en ander diplomatiek verkeer.

En waarom denk je dat de kaart vals is?


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
ik herhaal, de berber politiek van Frans was geconcentreerd in het midden-atlas, via de "franco-berbere" scholen :
http://books.google.fr/books?id=JMLlO0Z_McoC&lpg=PA152&dq=ecole%20franco%20berbere&pg=PA153#v=onepage&q=&f=false
:D

Meskien, denk je dat de Franse koloniale politiek alleen beperkte tot 'franco-berber' scholen?


Citaat van: uzop op 03/02/2010 om 19:53:34
het is surrealist, jij heeft een ernstig probleem van begrip. jouw voorbeeld bewijst strikt niets

Mijn bron bewijst in ieder geval dat de Franse militaire inlichtingendienst na 1930 hun afluisteractiviteiten systematisch gingen organiseren, omdat jonge nationalisten hun politieke onvrede op hun beurt steeds professioneler gingen organiseren. Dit betekent 1 ding en dat is nog meer spionagepraktijken voor de france-macons.


Ok uzop. Mijn argumenten veeg jij 1 voor 1 van tafel zonder dat je daadwerkelijk een tegenargument in kan brengen en mijn bronnen zijn volgens jou allemaal vals en geschreven door surrealisten. Terwijl jouw bronnen bijna allemaal van voor de oorlog zijn en tevens van Westerse orientalisten. De geschiedenis laat naar mijn weten duidelijk genoeg zien dat de france-macons de Dahir Berber hebben misbruikt om tweestrijd te zaaien onder de Imazighen en Arabieren. En toen dat plan weinig effect had hebben ze eerst Lyautey eruit geknikkerd en vervolgens de Dahir Berber aangegrepen om een assimilatieproces op te zetten om zo de Imazighen op de lange termijn te kerstenen. Dat hebben de france-macons al een keertje eerder gedaan met de Kabyle Mythe in Algerije en vandaar dat er vandaag de dag grote christelijke gemeenschappen leven in Kabylie. En toch kan uzop nog steeds niet over zijn arabofobie heen stappen en toegeven dat er inderdaad Fransen zijn geweest die de Imazighen op een systematische wijze hebben proberen te assimileren. Liever gelooft uzop die romantische verhalen van de Amazighofiele Lyautey en Montagne.

Dus bij deze als laatste de vraag aan de koppige uzop: welke historicus liegt er nou? R. Montagne of C. R. Pennell en R. L. Bidwell?


R. Montagne

   
C. R. Pennell



R. L. Bidwell                                    

arriset

je continueert om onlogisch te zijn

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Lyautey is 1 man, terwijl er in die tijd misschien meer dan 100 france-macons rond liepen in Marokko. Plus jij moet ook niet vergeten dat Lyautey was in Marokko tussen 1912-1925 en toen hij weer naar Frankrijk werd gestuurd, heeft hij zijn Amazighofiele politiek met hem meegenomen. Terwijl de france-macons al sinds sultan Hassan I in Marokko bezig zijn met hun france-maconnique project. Tot op de dag van vandaag."


100 franc-maçons ?

stopt jouw geschiedenissen van mythomaan

Lyautey is een makhzenofiele, zijn beleid is eenvoudig, hij koopt de notabel (imgharen). als de notabel de heerschappij van frankrijk erkennen, alsdan de notabel beschermen hun macht

de macht van notabel hebben beoefend uit op het niveau van de Amazigh wet, dus men moest de gewoontes van hun stam eerbiedigen, het was de voorwaarde teneinde 'zij alliëren

want hij wilde niet herhalen de tegenslag van de sultan sulayman en de gebeurtenissen van 1911 (opstand amazigh)

daar is de eerste reden van dit dahir (1914)

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Dahir Berber in 1914 = begin codificatie van Amazigh gewoonterecht
Dahir Berber in 1930 = voltooiing codificatie van Amazigh gewoonterecht

Nadat Steeg het Resident-General had overgenomen van Lyautey waren de vooruitzichten voor de france- macons aanzienlijk gunstiger aangezien zij Steeg in tegenstelling tot Lyautey wel wisten te binden aan hen:"

dus ?

jij doet van de retorica voor van de retorica!

Steeg heeft niets om met de afkondiging van dit dahir, hij leidde niet wanneer zij werden afgekondigd, stopt jouw geschiedenissen van mythomaan

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Hij was ook homoseksueel dus hoe kan hij zich dan katholiek noemen? Dat kan niet tenzij hij niks met geloof te maken heeft. Hij was een schijnheilige romanticus en een esoterist. Net zoals alle france-macons uit die tijd dat waren.  Voor de buitenwereld lijken ze allemaal vrome katholieken, maar wat er ondertussen daadwerkelijk afspeelt in die kerken weten alleen maar ingewijden:"

homoseksueel ?

jij is belachelijk! jouw roddel en andere geschiedenis van mythomaan houden voor jij

overigens vraagt aan Mohamed allouite, tazz

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Als hij echt pro-Arabisch was en pro-Palestijns, waarom heeft hij als Franse spion directe medewerking verleend aan de tot standkoming van het zionistische Sykes-Picot overeenkomst? Het geheime verdrag afgesloten tussen Frankrijk en Engeland na de 1e Wereldoorlog en dezelfde overeenkomst die de weg heeft vrijgemaakt voor de stichting van een Joods Tehuis in Palestina."

"aan het einde van diens leven, hij was pro-arabisch en pro-palestijns"

de Sykes-Picot overeenkomst is eerst een alliantie tussen Europese (Frans en Engels) en Arabier  tegen het muslim sultanaat ottoman.

zionistische zullen dit project dragen en een overeenkomst met de arabieren bereiken, de joden zullen ze helpen om hun arabisch imperium te creëren en te laten werken, tegenprestatie zij zouden een klein Joods gebied in palestina hebben.

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"De france-maconnique loges waren zeer waarschijnlijk wel de meetingpoint voor spionage en ander diplomatiek verkeer.

En waarom denk je dat de kaart vals is?"

om het even wat

het is niet een kaart, het is een gekrabbel

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Meskien, denk je dat de Franse koloniale politiek alleen beperkte tot 'franco-berber' scholen?"

de assimilatie doet zich door de opvoeding, het is goed het dat men spreekt

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Mijn bron bewijst in ieder geval dat de Franse militaire inlichtingendienst na 1930 hun afluisteractiviteiten systematisch gingen organiseren, omdat jonge nationalisten hun politieke onvrede op hun beurt steeds professioneler gingen organiseren. Dit betekent 1 ding en dat is nog meer spionagepraktijken voor de france-macons."
:D reuzeleuk logica

jij heeft toverogen, jij slaagt erin onleesbare dingen te lezen, is het een techniek van de franc-maçons?

Citaat van: incognito op 03/02/2010 om 23:40:45
"Ok uzop. Mijn argumenten veeg jij 1 voor 1 van tafel zonder dat je daadwerkelijk een tegenargument in kan brengen en mijn bronnen zijn volgens jou allemaal vals en geschreven door surrealisten. Terwijl jouw bronnen bijna allemaal van voor de oorlog zijn en tevens van Westerse orientalisten. De geschiedenis laat naar mijn weten duidelijk genoeg zien dat de france-macons de Dahir Berber hebben misbruikt om tweestrijd te zaaien onder de Imazighen en Arabieren. En toen dat plan weinig effect had hebben ze eerst Lyautey eruit geknikkerd en vervolgens de Dahir Berber aangegrepen om een assimilatieproces op te zetten om zo de Imazighen op de lange termijn te kerstenen. Dat hebben de france-macons al een keertje eerder gedaan met de Kabyle Mythe in Algerije en vandaar dat er vandaag de dag grote christelijke gemeenschappen leven in Kabylie. En toch kan uzop nog steeds niet over zijn arabofobie heen stappen en toegeven dat er inderdaad Fransen zijn geweest die de Imazighen op een systematische wijze hebben proberen te assimileren. Liever gelooft uzop die romantische verhalen van de Amazighofiele Lyautey en Montagne."

het project inzake assimilatie en kerstening betreft de alle volkeren koloniseerden frankrijk van indochina in ivoorkust, is niet een specifiek amazigh. zij zeiden aan alle klein afrikaans dat zij de afstammelingen van de Galliërs waren :-)

als ik ben arabofobie, nu je ben amazighofobie! de eersten om te hebben de katholieke scholen zijn opzettelijk integreren de stadse arabieren (fes, rabat…). jij leggen als axioma dat een amazigh beleid een abnormaal ding vertegenwoordigt, maar een pro-Arabisch beleid, een geestesstroming boven uit torend bij kolonialistisch, is een normaal ding in een land amazigh.

het doel van de frank-maçon is niet de kerstening, jij mengelingen alles!

de kolonialistische beweging werd door verschillende geestesstroming en filosofische gevoeligheid overgestoken

Toujours est il que tu ne démontres rien par rapport à tes affirmations concernant les franc-maçons qui serait le pivot de la promulgation du dit "dahir berbere". Les exemples que tu donnes ne font que répéter ce que disent ces auteurs :
Citaat van: uzop op 02/02/2010 om 18:04:03
in plaats van te lezen de dingen niet- ernstig van het web, lelie van de artikelen of luistert de wetenschappelijke spreekbeurten.

http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/remmm_0035-1474_1984_num_38_1_2047
http://www.tawalt.com/monthly/dhahir_berbary.pdf
http://www.mondeberbere.com/civilisation/histoire/dahir/encyclo.htm

met dat, kan jij een objectief advies hebben over dit onderwerp

voor te zijn ernstig, ziehier een werk dat over dit tijdperk spreekt : Die Berberbewegung in Marokko. Zur Geschichte der Konstruktion einer ethnischen identität (1912-1997),

arrête tes délires de psychopathe ;-)

Señor Canardo

#110
Nnighec, ru7 etteinnjeth cweit n'tighri! Mana 'filosofische gevoeligheid' cek 3ewttanjana. Dewredh memma n' Massignon nigh? A thin3acien y'tre77ent... A money-money! Dhi 1914, 1925, 1930 arr 2010!

20ste eeuwse geschiedenis = volledig bepaald door Freemasons en andere op geldbeluste geheime genootschappen. Ook in Marokko.


Dat er france-macons zijn geweest die de Dahir Berber hebben misbruikt om Imazighen te assimileren is naar mijn weten voldoende aangetoond zowel in de geschiedenisboeken als in de geschiedenis zelf. De france-macons van die tijd waren namelijk van mening dat Noord-Afrika pas echt een Frans gebied kon worden als het ook gekerstend is. Dit is een van de tactieken die ze succesvol hebben toegepast in Kabylie en als ze meer tijd hadden gekregen, dan hadden ze de Kabyle mythe ook in Marokko kunnen herhalen.

Lyautey die sterk beinvloed was door de Britse koloniale aanpak in India zag het gevaar in van deze 'social engineering' dus beval hij dat de Dahir Berber louter van toepassing mocht zijn op bestaande Amazigh gewoonterecht. Met andere woorden er zou niks nieuws of christelijks toegevoegd mogen worden aan de sociale structuur van de Amazighstammen. Dit politiek beleid hield hij en zijn ambtenaren vol tot en met zijn vertrek in 1925. Bovendien wilde hij het sultanaat en de makhzen niet voor het hoofd stoten dus versterkte hij tevens ook de positie van de Fassi-bourgeouisie en de Alaouiten.   

Maar zowel de Fassi-bourgeouisie als de france-macons gebruikten in de periode erna godsdienst als politieke middel. Nadat Lyautey vertrokken was konden de france-macons de kerstening van de gaandeweg bij de wet gescheiden positie van de Imazighen geruisloos opvoeren. Opvoeren om de Marokkaanse bevolking verder te desintegreren, om zo de koloniale exploitatie van Marokkaanse grondstoffen te vergemakkelijken. Het is dan ook niet zo vreemd dat de economie na 1925 een flinke boost krijgt, net als het aantal missionarissen in Amazighgebied overigens. De Fassi´s zijn hier uiteraard niet van gediend en gebruikten daartegen extreem-islamitische denkwijzen zoals salafisme als seculiere denkwijze als marxisme beide geimporteerd uit het buitenland (Chakib Arslan en Etoile Nord Africain) om zich politiek te organiseren. Organisern tegen de aanwezigheid van zowel de france-maconniqe exploitanten als de Franse bureaucraten die de lijn van Lyautey volgden en zo konden de Fassi´s de macht van de makhzen eigenhandig en onder het mom van de islam uitbreiden.

De Imazighen daarentegen waren verdeeld wat betreft de Dahir Berber. Aan de ene kant ontvingen ze de Dahir Berber passief en zonder al teveel tegen te stribbelen. Aan de andere kant waren er ook opportunisten die de Dahir Berber gebruikten om de Imazighen te mobiliseren en om hun politiek strijd tegen zowel de Fassi-bourgeoisie als de maconnique bezetter te legitimeren (el Kittani en Abdelkrim el Khattabi).


Ps. In hoeverre denk jij dat de geschiedenis van Dahir Berber in 1958-1959 is gebruikt door Istiqlal als politieke machtsmiddel om de Imazighen te onderdrukken?

Lezer

Citaat van: incognito op 04/02/2010 om 11:53:31

Ps. In hoeverre denk jij dat de geschiedenis van Dahir Berber in 1958-1959 is gebruikt door Istiqlal als politieke machtsmiddel om de Imazighen te onderdrukken?

Ook al hebben ze dat gebruik heeft het weinig zin om te zeggen dat die propaganda een rol gespeeld heeft.

Het is de macht en de wil die meetelt. Er was geen onderdrukking van de Berbers in de zin dat de Berbers rechten claimden. Er was een strijd om macht. Dat is los van Arabier-Berber.

De dahir is wordt gebruikt als argwaanwekkend middel om de mensen van de Berberisten af te schrikken. Maar enkelen die tegen het Berberisme zouden zijn, zouden er willekeurig intrappen.

Stel dat de Dahir door een helse duivel geciterd is, moeten de Berbers daarvoor boeten?

Ook de Fransen wilden dat en dat doen... allemaal hels, maar wil dit zeggen dat we onze identiteit moeten afstaan? moeten ons dan arabiseren? wat voor invloed heeft dan op ons?

Het gebruik van die propaganda is uitgevonden om meer aanhang te krijgen.... dat is geluk om zich meer bekendheid te geven. Dat is belangrijk, maar dat zegt op zich nog niets.

Kracht (wapen) en politiek (gedachten) gaan onlosmakkelijk van elkaar, als eentje van hen ontbreekt, dan loopt het scheef.

De Berbers hadden de kracht/strijd, maar geen politiek, zonder politiek kan je niets oogsten.
Deze strijdwaardige Berbers zijn niet de mensen die voor de Berberse rechten opkwamen. Het waren Marokkanen, moslims die een Berberse taal spreken.

De mensen zijn vandaag trots op Sint augustinus... hij naar het luidt "een berberse" geleerde..., maar enkel minachting had hij voor zijn Berberse kultuur. In zijn tijd zou de moderne berberist hem als "gedomicticeerd Berber" (verloochener) beschouwen, maar nu doen we dat niet... deze laatste alinea moeten men, denk ik, herkauwen om een inzicht te krijgen over de wortels van de Berberse identiteitsachtergrond (niet de Berbers zelf) hebben.

De politici die nog over dahir spreken, willen de Berberse activisten naar hun veld trekken, om ter plaatse te blijven trappelen.

Deze discussie is wel belangrijk, maar het minst belangrijk in vergelijking met andere thema's, zoals taal en geschiedenis om de Berberse identiteit een vorm en onafhankelijkheid te geven.

Señor Canardo

#112
Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
Ook al hebben ze dat gebruik heeft het weinig zin om te zeggen dat die propaganda een rol gespeeld heeft.

Daar ben ik het dus niet met jouw eens. Als de politieke macht van de Fassi na de onafhankelijkheid is gebaseerd op de uitleg die zij gaven aan de Dahir Berber mythe. Dan heeft het juist zin om die uitleg die te ontkrachten, lijkt mij.   


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
Het is de macht en de wil die meetelt. Er was geen onderdrukking van de Berbers in de zin dat de Berbers rechten claimden. Er was een strijd om macht. Dat is los van Arabier-Berber.

De dahir is wordt gebruikt als argwaanwekkend middel om de mensen van de Berberisten af te schrikken. Maar enkelen die tegen het Berberisme zouden zijn, zouden er willekeurig intrappen.

Kennis is macht. En als de Imazighen niet willen weten hoe de Dahir Berber in de geschiedenis is misbruikt door zowel de Fransen als de Fassi´s om de Imazighen te manipuleren. Dan vind ik het niet vreemd dat wij nog steeds overheerst worden door andere volkeren.


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
Stel dat de Dahir door een helse duivel geciterd is, moeten de Berbers daarvoor boeten?

Ook de Fransen wilden dat en dat doen... allemaal hels, maar wil dit zeggen dat we onze identiteit moeten afstaan? moeten ons dan arabiseren? wat voor invloed heeft dan op ons?

Het gebruik van die propaganda is uitgevonden om meer aanhang te krijgen.... dat is geluk om zich meer bekendheid te geven. Dat is belangrijk, maar dat zegt op zich nog niets.

Kracht (wapen) en politiek (gedachten) gaan onlosmakkelijk van elkaar, als eentje van hen ontbreekt, dan loopt het scheef.

Het is in mijn ogen geen kwestie van boetedoening voor de zondes van france-maconnique duivels, maar juist een kwestie van leren om de politieke propaganda te onderscheiden van de werkelijke geschiedenis en huidige situatie. 


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
De Berbers hadden de kracht/strijd, maar geen politiek, zonder politiek kan je niets oogsten.
Deze strijdwaardige Berbers zijn niet de mensen die voor de Berberse rechten opkwamen. Het waren Marokkanen, moslims die een Berberse taal spreken.

De mensen zijn vandaag trots op Sint augustinus... hij naar het luidt "een berberse" geleerde..., maar enkel minachting had hij voor zijn Berberse kultuur. In zijn tijd zou de moderne berberist hem als "gedomicticeerd Berber" (verloochener) beschouwen, maar nu doen we dat niet... deze laatste alinea moeten men, denk ik, herkauwen om een inzicht te krijgen over de wortels van de Berberse identiteitsachtergrond (niet de Berbers zelf) hebben.

Als jij meer geinteresseerd bent hoe de Amazigh-identiteit er in de Laat-Romeinse tijd eruit zag moet je dat vooral gaan bestuderen. Ik zal je heus niet tegen houden, in tegendeel. Maar om te begrijpen hoe de Amazigh-identiteit in de 20ste eeuw heeft ontwikkeld zul je denk ik toch echt de Dahir Berber goed moeten bestuderen.


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
De politici die nog over dahir spreken, willen de Berberse activisten naar hun veld trekken, om ter plaatse te blijven trappelen.

Het feit dat Yasmina Baddou, de vrouw van Ali Fassi-Fihri - een van de machtigste mannen in Marokko - en tevens ook minister van Gezondheid de berichtgeving van de onafhankelijke media over haar familie durft te vergelijken met de mythe van Dahir Berber dan vind ik het wel belangrijk dat wij zulke politici van een weerwoord kunnen voorzien. En aan dat soort mensen kunnen uitleggen wat de Dahir Berber daadwerkelijk is en wat de gevolgen waren van de Dahir Berber. 


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 15:39:54
Deze discussie is wel belangrijk, maar het minst belangrijk in vergelijking met andere thema's, zoals taal en geschiedenis om de Berberse identiteit een vorm en onafhankelijkheid te geven.

Dit is in mijn ogen juist een van de belangrijkste discussies die gevoerd moeten worden binnen de Amazigh kwetsie. Aangezien het voor zal zorgen dat Imazighen actiever zullen worden op politiek gebied. Niet alleen omdat we daarmee de heilige huisjes van de Fassi´s tegen de vlakte kunnen slaan, maar tevens ook de weg vrij maken voor de oprichting van eigen Amazighwetten en regelgeving zonder invloed van Frankrijk of Fassi, want dat is ook de essentie van de Dahir Berber.

Lezer

#113
Je hebt ook gelijk. Maar op de vloer van de realiteit is het een val. Aan wie ga je uitleggen hoe de dahir misbruikt is? En wat verwacht daarvan?


Señor Canardo

#114
Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 16:32:33
Je hebt ook gelijk. Maar op de vloer van de realiteit is een het een val. Aan wie ga je uitleggen hoe de dahir misbruikt is? En wat verwacht daarvan?

Aan iedereen die het maar wil horen, maar ik zal het heus niet opdringen aan mensen. En ik verwacht veel reacties zoals die van uzop.

Lezer

Kijk, waaneer het komt naar overtuiging kan je niet verwachten dat rationalisme de uitweg biedt. De ideologie is een overtuiging. "Wie wil horen", ja dat is waar, maar wie wil horen? En wat heb je aan de reacties van uzop? Hij is bij voorbaat tegen de istiqlaliden, denk ik.

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 16:45:57
Kijk, waaneer het komt naar overtuiging kan je niet verwachten dat rationalisme de uitweg biedt. De ideologie is een overtuiging. "Wie wil horen", ja dat is waar, maar wie wil horen? En wat heb je aan de reacties van uzop? Hij is bij voorbaat tegen de istiqlaliden, denk ik.

Als ik hiermee het imago van de Fassi´s of Istiqlal kan beschadigen. Waarom zou ik het dan niet doen?

Bij uzop ben ik bang dat zijn afkeer tegen Arabieren hem zo verblindt heeft, dat hij niet in kan zien dat de mythe rondom de Dahir Berber die de Fassi-bourgeoisie heeft gebruikt voor haar opkomst, ook gebruikt kan worden om de statuspositie van de Fassi´s neer te halen.

Lezer

Citaat van: incognito op 04/02/2010 om 16:54:53
Als ik hiermee het imago van de Fassi´s of Istiqlal kan beschadigen. Waarom zou ik het dan niet doen?



Je zult ze niet echt beschadigen, maar je zult laten zien dat er iets mankeerde in die tijden. Ik ben dus het eens met jou dat we dat moeten laten zien.

Maar de genen die dat zo zouden bekijken, moeten bij voorbaat interesse hebben in de berberse identiteit. Zoniet, is het tevergeefs.

Ik geef je een voorbeeld: Toen de Arabieren naar Noord Afrika kwamen, zijn er ontelbare Berberse vrouwen en meisjes tot slavinnen (voor arabieren) gemaakt. Maar voor degenen die pro-arabieren zijn, is dat de normaalste van de wereld: Want dat is heel normaal in oorlog!!! Denk je dat de persoon met dat gedachtgoed wijs zou worden als hij de achtergrond van de Berberse dahir te weten komt? absoluut niet.

Eerst een Berberse Lezer (zoals ik :D ) maken, en daarna schrijven, maar om de Berberse Lezer uit te vinden, moet er geschreven worden...

Señor Canardo

#118
Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 17:02:37
Maar de genen die dat zo zouden bekijken, moeten bij voorbaat interesse hebben in de berberse identiteit. Zoniet, is het tevergeefs.

Ik geef je een voorbeeld: Toen de Arabieren naar Noord Afrika kwamen, zijn er ontelbare Berberse vrouwen en meisjes tot slavinnen (voor arabieren) gemaakt. Maar voor degenen die pro-arabieren zijn, is dat de normaalste van de wereld: Want dat is heel normaal in oorlog!!! Denk je dat de persoon met dat gedachtgoed wijs zou worden als hij de achtergrond van de Berberse dahir te weten komt? absoluut niet.

Dit vind ik eerlijk gezegd een non-argument.

Toen de Almoravieden hun Amazigh rijk hebben opgebouwd hebben zij ook Amazigh vrouwen tot slavinnen gemaakt. En niet alleen Amazigh, maar zeer waarschijnlijk ook Iberische vrouwen. Maar daar hoor ik mensen die pro-Amazigh zijn ook niet over toch.   


Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 17:02:37
Eerst een Berberse Lezer (zoals ik :D ) maken, en daarna schrijven, maar om de Berberse Lezer uit te vinden, moet er geschreven worden...

Ik kan niet met jouw eens zijn dat het in sommige gevallen goed is voor mensen dat ze geen kennis hebben over de Dahir Berber. Kennis is juist macht in mijn ogen en de Fassi gebruiken juist het gebrek aan kennis bij mensen om hun eigen machtspositie te handhaven.

Lezer

Citaat van: incognito op 04/02/2010 om 17:14:45
Dit vind ik eerlijk gezegd een non-argument.

Toen de Almoravieden hun Amazigh rijk hebben opgebouwd hebben zij ook Amazigh vrouwen tot slavinnen gemaakt. En niet alleen Amazigh, maar zeer waarschijnlijk ook Iberische vrouwen. Maar daar hoor ik mensen die pro-Amazigh zijn ook niet over toch.   
.

Als je het bekijkt, dan zijn het ook de Almoravide die marokko gearbiseerd hebben. Toen Averroes een Berberse/almohadse koning "de Koning der Berbers" noemde, heeft die koning zijn leven zuur gemaakt.