Verlos ons van de Fassi's & Fihri's!

Gestart door Señor Canardo, 14/01/2010 om 16:58:33

Señor Canardo



In de verhitte discussies van de afgelopen paar dagen lijken de (politieke) tegenstellingen onder de amazigh.nl-leden weer duidelijk aan het licht te komen. In verschillende discussies wordt er weer ouderwets met modder gegooid en tegelijkertijd kostbare tijd verspild. Zeker als je je beseft dat de Marokkaanse overheid op dit moment bezig is om de oude koninklijke belofte voor Waarheid en Verzoening onder het tapijt te schuiven en ons weer zoet te houden met een nieuwe valse belofte. Dit keer voor Autonomie en Regionalisering.

Daarom stel ik voor dat het nu tijd wordt om een keer minder te gaan babbelen en een keer echt actie te ondernemen. Amnesty International heeft het startschot in 2010 gegeven met het vernietigende rapport over de politieke opvolging van de aanbevelingen gedaan door de Waarheids- en Verzoeningscommissie â€" Instance Equité et Réconciliation. Of eigenlijk moet ik zeggen het gebrek aan de politieke opvolgingen van die aanbevelingen. De Fassi’s en de Fihri’s voelden blijkbaar een paar dagen na de publicatie de hete adem van Amnesty in hun nek en beloofden als een stelletje schoothondjes gelijk beterschap. Maarja die plaat begint onderhand ook grijs te worden. Zeker als bij nader inzien blijkt dat deze sweettalk van de politieke elite niet verder reikt dan maar 1 aanbeveling van de in totaal 13 aanbevelingen die het IER al in 2006 heeft gepubliceerd. En ondertussen verspillen wij hier nog steeds kostbare tijd.

Ik zeg het jullie als we echt willen bijdragen aan een beter Marokko met meer vrijheid en autonomie voor de Irifien, is het moment daar aangebroken om onze stem te laten horen. De vragen die we ons hierbij moeten stellen zijn eigenlijk heel simpel:

- Willen de amazigh.nl-leden dat we de beloofde hervormingen door de strot gedrukt krijgen van bovenaf door enkel en alleen de Fassi’s en Fihri’s?
- Of willen de amazigh.nl-leden dat de gewone Marokkaan ook zijn politiek zegje kan en mag doen over de gewenste sociale en politieke hervormingen?

De mogelijkheden voor een gewone burger hier in Nederland om zijn politieke mening te uiten lijken niet ruim en beperkt zich hoogstens tot een petitie ondertekenen, een boze brief schrijven of een email sturen. Ik kan gelukkig uit eigen ervaring spreken dat - in tegenstelling tot wat de meesten van jullie zouden denken - een petitie wel degelijk het verschil kan maken bij een politieke kwestie. Het enige wat je nodig hebt is medestanders. Veel medestanders. Bovendien wil ik jullie ook op wijzen dat dankzij de computertechnologie en het internet deze politieke pressiemiddelen voor de gewone burger sterk zijn vereenvoudigd  en daar bovenop kun je met een paar muisklikken een zeer grote doelgroep bereiken. De bekwame ICT-heren en dames van amazigh.nl kunnen hier ongetwijfeld over meepraten.

Ik vind dat het daarom in 2010 / 2960  stilletjes aan tijd wordt dat de amazigh.nl-leden hun onderlinge geschillen een keer opzij gaan leggen en de kostbare tijd die we dan overhouden, gebruiken om gezamenlijk onze stem te laten horen wat betreft het politieke wanbeleid en de machtsmisbruik van de Fassi’s en de Fihri’s. Deze oproep van mij aan jullie is oprecht, zonder kleine lettertjes en ook geen addertje onder het gras. In tegenstelling tot anderen hier op dit forum hou ik er namelijk geen dubbele agenda op na. Mijn politieke uitgangspunten zijn altijd de universele mensenrechten geweest en dat zal ook nog wel zo blijven. Daarom ben ik ook van mening dat wanneer het om schendingen van mensenrechten gaat in Marokko, maakt het mij in principe niks uit, uit welke hoek die politieke druk komt. En dit wil ik graag aan jullie bewijzen.

Kijk, jullie hoeven het niet eens te zijn met mijn politieke opvatting. Ik ben hier niet om zieltjes te winnen of mensen voor mijn karretje te spannen. Gezien de sterke verdeeldheid onder de Irifien zullen toch al vrij weinig mensen daadwerkelijk eens worden met mijn politieke opvattingen. Nee, ik ben hier om jullie de mogelijkheid aan te bieden om als Marokkaanse onderdaan politieke invloed uit te oefenen. Geheel naar eigen wens en met keuzevrijheid uiteraard. De vrijheid om te kiezen voor wie jij als amazigh.nl-lid jouw stem wilt laten horen en hoe je dit wilt doen. Ik heb namelijk voor jullie een aantal mensen geselecteerd die vandaag de dag nog slachtoffer zijn van de corrupte makhzen in Marokko. Simpele mensen die nu in nood zijn en onze steun hard kunnen gebruiken. Het enige wat ik daarom van jullie vraag is om uit onderstaande 1 (of meerdere) slachtoffers van het Marokkaans regiem te kiezen en je stem voor degene te laten horen. Dit kan door dmv. brief, online petitie, email, foto’s, hyves, blog, wikipedia  etc. Hoe meer geluid we maken des te meer rekening moet de politieke elite met de Marokkaanse onderdanen gaan houden. Dit topic wil ik dan ook gebruiken om met elkaar van gedachten te wisselen en de vooruitgangen die we zullen boeken bij te houden. Dus aub. laat je stem horen en verlos Marokko van de Fassi’s & Fihri’s.


United We Stand, Divided We Fall





>> Chakib el Khayari <<  deze actie is voor de amazigh.nl-leden die graag hun stem willen laten horen voor een Riffijnse mensenrechtenactivist.



>> Bachir Hazzam << deze actie is voor de amazigh.nl-leden die graag hun stem willen laten horen voor een Amazigh-student.



>> Zahra Boudkour << deze actie is voor de amazigh.nl-leden die graag hun stem willen laten horen voor een Amazigh-studente.



>> Kaddour Tehrzaz << deze actie is voor de amazigh.nl-leden die graag hun stem willen laten horen voor een Riffijnse kolonel uit de FAR.



>> Mohamed Benzian << deze actie is voor de amazigh.nl-leden die graag hun stem willen laten horen voor een anti-zionistische Marokkaanse ICT’er.



>> Fishelsewhere << deze actie is voor de amazigh.nl leden die graag hun stem willen laten horen tegen de kapitalistische uitbuiting van de Sahraoui’s.


Ps. Alvast bedankt voor de moeite!

Nech

Alfihri stammen van de heilige Mojahid Oeqba bno Naf3 Alfihri.




Señor Canardo

#2


Vanavond is er in de Franse plaats Pau een bijeenkomst georganiseerd waarbij vrienden en familie van Kaddour Terhzaz samen zijn gekomen om met elkaar te praten over mogelijke acties tegen de onrechtvaardigheid, die de 72-jarige gepensioneerde kolonel-majoor uit het Marokkaanse leger al 428 dagen moet ondergaan. En dat allemaal vanwege een brief die Kaddour heeft geschreven aan de koning waarin hij voor meer erkenning vroeg voor zijn oude strijdmakkers, die als krijgsgevangenen nog steeds vastzitten in de tentenkampen van de Polisario. En met 12 jaar gevangenisstraf wordt hij op zijn oude dag door de Fassi’s & Fihri’s bedankt voor zijn bijna 40 jaar dienst in het Marokkaanse leger en in een donkere cel ff op zijn plek gezet.

Ik weet niet precies wat er is besproken tijdens de bijeenkomst van vandaag, maar gezien het feit dat Kaddour een dubbele nationaliteit heeft (Marokkaans-Frans) zullen zijn familie en vrienden ongetwijfeld via de Franse overheid proberen om politieke druk uit te oefenen op Marokko. Zo staat er bijvoorbeeld voor het einde van de maand wel een demonstratie gepland. Voor de amazigh.nl-leden die hen daarbij een handje willen helpen: stuur onderstaande brief met een leuke krabbel van jezelf naar de Franse ambassade in Nederland en laat je stem horen voor Kaddour Terhzaz.



Señor Canardo

#3
In Marokko zijn ze al wakker geworden, nu nog de amazigh.nl-leden... >




Marokko: Facebook helpt met nepotisme bestrijding

Meer dan 7 duizend 9.969 gebruikers van "Facebook" hebben een groep gevormd met de naam "met zo'n allen voor het beperken van de politieke invloed van de familie Fassi-Fihri in Marokko".  De groep wil een protest organiseren op 14 februari 2010, tegenover het Marokkaans Parlement.

Volgens de beheerders van de groep in Facebook, zou de premier van Marokko, Abbas Fassi-Fihri zichzelf schuldig gemaakt aan nepotisme. dit zou, volgens dezelfde bron, alleen maar de grote sociale ongelijkheden vergroten, en de daaraan gekoppelde frustraties van de minder gelukkigen, vergroten.

Als bewijs van deze nepotismen, wordt de case van Lina Fassi-Fihri genoemd. Lina zou recentelijk als hoofd van de Human Resources afdeling van het ministere van Jeugd en Sport zijn benoemd. Lina is de nicht van Fassi Fihri. De premier is ook broer van van de minister van buitenlandse zaken.

16 Januari 2010

Amazightv.net

http://amazightv.net/nieuws/1798_marokko-facebook-helpt-met-nepotisme-bestrijding.html

Señor Canardo



Appeal trial set for January 18th

The campaign has just received news that Bashir Hazzem’s appeal trial has been set for January 18, 2010. We will update with more information as soon as we receive it.

http://www.freebashir.org/

Chatt zie arif

#5
Citaat van: incognito op 16/01/2010 om 20:55:12
In Marokko zijn ze al wakker geworden, nu nog de amazigh.nl-leden... >

De groep wil een protest organiseren op 14 februari 2010, tegenover het Marokkaans Parlement.


Grappig is dat veel Marokkanen het Marokkaans parlement 'het huis der slapenden' noemt.Wat denk je,Inco? Zou het wat uithalen om bij het 'huis der slapenden' te demonstreren ? En als ze toch wakker zouden worden van het lawaai kunnen ze in een oogwenk vervangen worden door veel betere slapers. Pas geleden zijn vijf (!) ministers/slapers tegelijkertijd vervangen,geen haan die ernaar kraait...

(slaap...je voelt een onweerstaanbare drang om te slapen,je ledematen worden zwaarder en zwaarder,je geeuwt en rekt jezelf uit,je ogen vallen langzaam dicht...  *snurk*snurk*)

Señor Canardo

#6
Blijf jij maar lekker door slapen, Chatt. Ik ben klaarwakker... >



TamurtIno

#7
Incognito,

je lijst hierboven is een topje van de ijsberg.

De professor Attahar Tofali zit nu in de gevangenis van Nador opgesloten. Marokko sluit zijn professoren in de gevangenis zodat de analfabeten kunnen zeggen: Onze koning is goed. Intellectuelen  zeggen nooit dat de koning goed is, maar zeggen wat de koning goed moet doen. Daarom worden ze door Mao 6 opgesloten.



يعتبر الأستاذ التوفالي أشهر سجين على الإطلاق بالسجن المحلي بالناظور ، بالنظر إلى مكانته العلمية كأستاذ جامعي و رئيس سابق لجماعة بني شيكر ، إذ يقضي حاليا عقوبة حبسية لم يحدد القضاء بعد مدتها بسبب الأحداث الإنتخابية التي عرفها الصراع حول رئاسة مجلس جماعة بني شيكر


Attahr Toefali:

Señor Canardo

#8




Gezien onze meningsverschillen Tamurtino komt het niet vaak voor, maar ik wil je bij deze toch bedanken dat je Tahar Toufali ter sprake hebt gebracht in deze discussie. Het verloop van de carriere van deze politicus is namelijk in mijn ogen tekenend voor het politieke wanbeleid van de Fassi’s en Fihri’s in Marokko. Zeker als het gaat om het vraagstuk van decentralisatie en regionalisering.

Tahar Toufali is een geleerde man die jarenlang burgermeester is geweest van de gemeente Beni Chiker ten noorden van Nador. Deze kleine plattelandsregio met een indrukwekkende flora en fauna aan de Middellandse kust heeft helaas de laatste jaren steeds zwaarder te kampen gehad met de illegale drugshandel naar Spanje, met alle schadelijke gevolgen van dien voor zowel mens als natuur. En alsof dat nog niet genoeg is, krijgen de gewone burgers van Beni Chiker ook nog eens voortdurend te maken met van die onderbetaalde jarheads die een paar kilometer verderop zijn gestationeerd om zogenaamd de kustwateren te "bewaken". Van die leeghoofden die denken dat ze met een glimmende embleem van de FAR en een paar opgepoetste legerboots het recht hebben om de lokale bevolking nog verder uit te knijpen.

Zoals iedere burgermeester verplicht is om in het belang van zijn eigen gemeenschap te handelen, zo heeft Tahar Toufali geprobeerd om dit aan te kaarten bij degene die verantwoordelijk zijn voor de nationale drugsbestrijding. De centrale overheid in Rabat dus. Tahar heeft vervolgens een aantal (15!) brieven gestuurd naar verschillende departementen, waarin hij zijn problemen uitlegde. Maar er ging nog geen belletje rinkelen in Rabat. Misschien heeft Chatt wel gelijk en zitten die zogenaamde volksvertegenwoordigers en beleidsmannetjes wel echt te slapen daar. Vandaar dat Tahar op een gegeven moment besloot om samen met Chakib el Khayari en wat buitenlandse media deze luie honden een welverdiende wake-up call te bezorgen. En blijkbaar met succes aangezien de Fassi’s en de Fihri’s na het bekijken van deze documentaire door de EU en Amerika flink op hun pootjes zijn getikt. Als schoothondjes beloofden ze gelijk beterschap. Ze3ma de “solemn commitment” om een keertje goed de bezem door die stoffige doch zeer corrupte militaire kazerne van Beni Chiker te halen.

Helaas gebruikten de Fassi’s en Fihri’s een bezem van Marokkaanse makelij, dus erg goed schoonmaken deed het niet. En dit is ook gelijk de kern van het probleem en hetgeen waar Chakib en Tahar Toufali tegen strijden. Namelijk tegen een zwakke centrale overheid die haar grondwettelijke en internationale verplichtingen jegens de Marokkaanse onderdanen in zowel de centrale gebieden Fes-Meknes of Rabat-Casablanca als de gebieden in de periferie zoals de Rif en Westelijke Sahara niet na komt. Maw. de Fassi’s en Fihri’s zijn incompetent om het gehele land te besturen conform de Marokkaanse wet. Laat staan volgens de islamitische wet. De enige manier voor hen om nog aan de macht te kunnen blijven in Marokko is door meer vriendjespolitiek, meer steekpenningen, harder militair ingrijpen en nog harder te gaan zuigen bij Sarkozy en Obama. En o wee, degene die daar tusenkomt. Voor Chakib betekende dit een gevangenisstraf van 3 jaar en een geldboete van ruim â,¬66.000,- Voor Tahar Toufali betekende het over en uit voor zijn politieke carriere. Bij de lokale verkiezingen van afgelopen zomer werd hij met behulp van ouderwetse steekpenningen aan de kant gezet. Saillante details hierbij is dat de politieke steun â€" de Istiqlalpartij â€" waarmee Tahar zich jarenlang had gelieerd als burgermeester abrupt werd ingetrokken en dat Tahar Toufali desondanks de verkiezingen naar het schijnt met een minimale verschil heeft verloren. Echter naderhand zouden diverse mensen hebben toegegeven onder druk te zijn gezet door de politieke tegenstanders van Tahar. De politiek geangageerden van Beni Chiker pikten dit niet langer en er braken grote rellen uit.

Om enigszins tegemoet te komen aan zijn Westerse meesters besloot M6 daarom zijn hersenloze jarheads onder het mom van "terrorisme" erop af te sturen. Resultaat: 70 mensen â€" waarvan 30 minderjarig â€" opgepakt en vastgezet. 39 mensen van hen zijn berecht alsof het "el-Qaeda-terorristen" zijn. Een van de mensen die zijn opgepakt is de ex-burgermeester van Beni Chiker Tahar Toufali.

Dit bovenstaande is voor mij en ik denk ook voor Tamurtino de zoveelste reden waarom we de mooie praatjes van M6 niet meer moeten geloven. Zeker niet als hij weer voor de zoveelste keer begint te brabbelen over autonomie en regionalisering. Want als de koning en de zijnen de Rif echt meer autonomie had willen geven - en dus voortgang had willen maken met het decentralisatieproces dat al sinds de grondwethervorming van 1992 is ingezet door het centraal gezag om de centrale macht over te hevelen naar de lagere overheidsorganen - dan had hij of een van zijn knechten op zijn minst de moeite kunnen nemen om een van de 15 brieven van Tahar Toufali te beantwoorden. In plaats daarvan worden de 2 "kritische" mannen - beide met een universitaire achtergrond - zonder koninklijke schaamte achter slot en grendel gegooid. 2 Imazighen die feitelijk niks anders willen dan een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap van Beni Chiker.


Señor Canardo

#9
Citaat van: TamurtIno op 17/01/2010 om 22:34:23
De professor Attahar Tofali zit nu in de gevangenis van Nador opgesloten. Marokko sluit zijn professoren in de gevangenis zodat de analfabeten kunnen zeggen: Onze koning is goed. Intellectuelen zeggen nooit dat de koning goed is, maar zeggen wat de koning goed moet doen. Daarom worden ze door Mao 6 opgesloten.




Ik kom uit Ait Said en zoals sommigen van jullie al weten zijn er tijdens de Spaanse kolonisatie door sommige mensen uit Ait Said behoorlijk geheuld met de Spaanse overheersers. Misschien komt het daardoor wel dat ik zo vaak voor een verrader en collaborateur wordt uitgemaakt op dit forum. Een van die collaborerende mensen toentertijd was de beruchte clan-leider - nayyeb - Ouchanne uit de regio Dar Kebdani. Deze Ouchanne was een zeer wrede persoon die enkel en alleen zijn eigen economische belang in het oog hield en dus totaal geen zicht had voor het algemeen belang van zijn stam. Laat staan het gemeenschappelijke belang van de Rif.

Zo liet de nayyeb Ouchanne als hij naar de wekelijkse markt van Kebdani ging zich graag vergezellen met een paar breedgeschouderde negerslaven - isemghan - die voor hem liepen en alle mensen met een zweep aan de kant joegen. Om ruimte te maken voor hun meester, want respect voor zijn medemens kende hij niet. Dat gold ook voor zijn slaven, die hij als materieel bezit zag. Zo zou hij ooit een zwarte huisslavin - die een kleine overtreding had begaan - met de voeten ondersteboven hebben opgeknoopt midden op het marktplein van Kebdani en haar publiekelijk gegeseld. Maar om zijn wreedheid en overmacht op de rest van de bevolking van rKebdenani te demonstreren vond hij het ook nog nodig om de ledematen van de slavin met een gloeiende ijzer te bewerken.

Toen de Spanjaarden tijdens de Rifoorlog bezig waren om hun macht te consolideren hielp de wrede nayyeb Ouchanne hen dan ook graag een handje in ruil voor wat Westerse technologie zoals een telefoon en een auto. Zo is mij ooit verteld dat Ouchanne systematisch de kritische personen, die tegen de Spaanse overheersing waren snachts van hen bed lichtte en hen iets verderop levend begroef. Zo was hij samen met zijn vriendjes en slaven op een nacht druk bezig om een politieke tegenstander uit de weg te ruimen. Nadat hij deze begraven had was hij weer vrolijk en voldaan naar huis gekeerd. Eenmaal in zijn paleisje aangekomen werd het verse graf door een andere Ait Said toevalligerwijs gevonden. Gealarmeerd door het verse graf rende deze nieuwsgierige Ait Said naar het huis van Ouchanne om hem op de hoogte te brengen - niet wetende dat het de nayyeb zelf was die verantwoordelijk was voor die misdaad. Ouchanne speelde het spelletje mee en liep samen met die kritishe Ait Said die hem naar de crime scene bracht. Toen ze daar waren aangekomen liet de nayyeb die andere Ait Said doodmaken en naast het eerst graf begraven. Uiteindelijk zouden er die nacht in totaal 4 mensen van de Ait Said stam vermoord worden in opdracht van de nayyeb, omdat ze simpelweg het lef hadden om vragen te stellen en kritisch te wezen. Zonder meer dat Ouchanne door zijn onderdrukkend optreden de Riffijnse zaak weinigs goeds heeft gedaan en het grondgebied van de Ait Said op een presenteerblaadje overhandigde aan de Spanjaarden.

Anno 2010 worden Riffijnse hoogopgeleide critici als Chakib el Khayari en Tahar Toufali nog steeds keihard de mond gesnoerd zodat - zoals Tamurtino ook al aangeeft - alleen maar ongeschoolde mensen overblijven die alleen maar ja durven te knikken tegen de "koloniale" overheersing van de Rif.

Zanatti

Ik vind het triest, wat er gebeurt in Nador en omstreken. Toen in de late jaren '50, de ait wayagher en in mindere mate hen grenzende buren, ibeqoyen, ait boufrah, ait amart en iqzenayen de wapens niet wilden neerleggen tegen de Far, waren helaas de Riffijnen van Nador onderdanig en leverden hun wapens in. Nu begrijpen ze waarom ze de ait Wayagher hadden moeten volgen, nu zitten ze in de blaren.

De ait Wayagher kregen geen steun, sprijd nu dan maar de benen voor Machzen.

Trouwens, mr Toufali was lid van de Isiqlaal, waarom zouden Irifiyen zo iemand moeten steunen.
Je bent net als een voorbeeldige Awayagher straight tegen het systeem of voor, geen vieze tussenwegen.

Señor Canardo

Citaat van: Zanatti op 18/01/2010 om 20:20:55
Nu begrijpen ze waarom ze de ait Wayagher hadden moeten volgen, nu zitten ze in de blaren.

De ait Wayagher kregen geen steun, sprijd nu dan maar de benen voor Machzen.

Ben jij ook bereid om je benen te spreiden voor de makhzen?


Citaat van: Zanatti op 18/01/2010 om 20:20:55
Trouwens, mr Toufali was lid van de Isiqlaal, waarom zouden Irifiyen zo iemand moeten steunen.

Belangrijker is om in te zien waarom de Istiqlal partij hun politieke steun aan Tahar Toufali introkken. Vlak voor de verkiezingen.

Zanatti

#12
Met alle respect voor ait Said, maar die verhaal van die ouchenne, is typerend.

Die ouchene moest eens ait wayagher land binnen treden, dan had ie anders lopen piepen.
Waarschijnlijk is die ouchene uiteindelijk opgepakt door t leger van Abdelkrim. Echte Riffijnen die opvoeding hebben gehad, en aan hun eer denken en verder kijken dan vandaag en morgen zijn pas mannen.

Señor Canardo

Citaat van: Zanatti op 18/01/2010 om 20:33:28
Met alle respect voor ait Said, maar die verhaal van die ouchenne, is typerend.

Die ouchene moest eens ait wayagher land binnen treden, dan had ie anders lopen piepen.
Waarschijnlijk is die ouchene uiteindelijk opgepakt door t leger van Abdelkrim. Echte Riffijnen die opvoeding hebben gehad, en aan hun eer denken en verder kijken dan vandaag en morgen zijn pas mannen.

Wat kunnen ik en jij dan doen om een bijdrage te leveren aan een rechtvaardige een eervolle Rif voor de toekomst?

Chatt zie arif

#14
Citaat van: incognito op 18/01/2010 om 16:13:27

Bij de lokale verkiezingen van afgelopen zomer werd hij met behulp van ouderwetse steekpenningen aan de kant gezet.  


Ooooh,Inco toch...

Weet je wie de (lokale) verkiezingen wint in Marokko ? Dat is de persoon die de meeste biljetten van 200 dirham (per persoon) uitdelen kan,jouw burgemeester van Bni Chiker heeft waarschijnlijk ook veel biljetten uitgedeeld.

Stel je voor dat je een arme sloeber bent in Chiker,je hebt een vrouw en drie kinderen te voeden ,je werkt hard en verdient een karig bestaan. Dan komt er een blij lachende/goed-geklede man die je uitnodigt een maaltijd/koffie/thee of wat dan ook te nuttigen.Hij vertelt je in prachtige bewoordingen dat hij Chiker onder andere wil transformeren in het New-York van Marokko met vier-baanswegen en nog meer rozegeur en maneschijn.

Nog belangrijker:hij vertelt je ook dat hij je per volwassen persoon die op hem stemt 200 dirham kan schenken om hem volksvertegenwoordiger te laten worden.

Hmmm,dan ga je tellen...ikzelf,mijn vrouw,mijn vader,mijn moeder,die twee zussen van me die niet eens schrijven kunnen.He, verrek..da's 1200 dirham!! (600 kilo meel,een jaar en nog wat gratis brood voor de hele familie)

Ehmm a ssi burgemeester,wanneer waren die verkiezingen ook alweer?


Besef dat ik na betaling van 50 dirham/4,5 euro smeergeld aan een douanier op de luchthaven van Nador moeiteloos tien liter olijfolie en een kilo honing mocht meenemen als handbagage. De flessen lesieur die ik ingepakt had in van die zwarte plastic zakken (mika 's dhmazight) hadden evengoed benzine/diesel of springstof kunnen bevatten,hij had geen oog voor de inhoud van de zakken en daarmee de veiligheid van de vliegtuig-passagiers.Dat voddige groene biljet was het enige wat hem boeien kon...

Dat is Marokko a Inco inou!