Vertel ons iets over jouw mooiste Arrif-plekjes

Gestart door Idir, 03/05/2004 om 13:00:00

Idir

Azul,

Mensen als jullie naar marokko gaan v/d zomer verzamel dan zoveel mogelijk info over de streek (in Arif) en wat er zo bijzonder is aan deze streek. Het kan een bos, strand, oude gebouwen zijn etc. etc.... Maar mocht je nu al een mooie plekje weten vertel ons alvast daarover dan kunnen we het v/d zomer bezoeken. Laat ons op die manier kennis met jouw streek maken!

Groeten,

Idir

MBTiza

#1
Een hoge top bij ons in het dorp, we kijken dan over bijna heel het aith waryagher gebied (heel hoog), je ziet de zee, zendmast in de buurt van cassita, bergen van tamsamane, aith touzine en ighzinnayen en verder zie je tamazinnt in de verte...de resten van een spaanse uitkijkpost staan der nog!

Berberin

Ik vind het gebied rondom de Atlas prachtig. Zo mooi en rustgevend. Het lijkt net of de mensen daar, de Schluh, heel relaxed zijn. Oum Rabih (weet niet of ik het goed schrijf) moeten jullie zien. Lekker tazjien eten in een bedoeinentent en daarna lekker schouder aan schouder meedansen tijdens een festival in Ain Leuh. De dames en heren zijn kleurrijk gekleed en schreeuwen hun longen uit hun lijf en op het ritme van de lbnadar kan je niet blijven stilstaan. Als je daar dan toch in de buurt bent, dan moet je het zeker niet laten om aapjes te gaan kijken. Die krioelen daar in een bos net voordat je Azrou inrijdt of uitrijdt, ligt er natuurlijk aan van welke kant je komt.

Sorry Idir, maar over het gebied rondom Nador, voor mij bekend terrein, kan ik helaas niets kwijt. Vind daar niets aantrekkelijks aan. Dus ben zeker benieuwd met welke plekjes onze forum lezers komen.

Idir

MBTza Welk dorp is dat?

Bij ons in Midar (in Abilej zelf zegmaar hartje stad ;)) heb je ook resten van een uitkijkpost van de spanjaarden, helaas zijn ze meer en meer aan het vervallen. Wat ik zelf ook heel mooi in Arrif vind is de bergen achter Tafarsit (bij Imajaren en verder) daar heb je nog het dorpsleven, met stromend water uit de bergen.. In de zomer is het goed vertoeven omdat het zo hoog ligt en dat zorgt voor verkoeling.... In de winter is het daar ook heel mooi vooral als het gesneeuwd heeft en er eeb laagje sneeuw op de toppen van de bergen ligt.... echt een platje is het dan. Maar ook komen daar veel jagers (veel uit Mellila) om daar op wildezwijnen, hazen en gevogelte te jagen....

Een leuk strand vind ik Kariat Arkman, het heeft een breede strand en ondiep water...Dit laatste is wel zo veilig als met kids daar naar toe gaat!! Verder is het (gelukkig) nog niet door toeristen overspoeld en heb je alle ruimte om goed te kunnen vertoeven....    

abrid

#4
Geschiedkundig vind ik Fisina(ajdir en ayth waryagher)waar nog de ruine van het paleis van Moulay Mouhand staat een mooie plek met veel herinneringen aan de geschiedenis. Er is uitzicht tot de baai van Lhusima. Verder staan er nog een aantals voormalige Spaanse gebouwen zoals een kinder ziekenhuis en school. De bekende foto van Moulay Mouhand aan dat bureau is ook hier gemaakt in een voormalige bibliotheek. Het gebouw staat er nog.

Onder aan de weg zitten een paar grotten die als gevangenis werden gebruikt. Eromheen staan nog wat ruines maar er is niet veel van over. Historisch gezien is dit een van mooiste plekken in Arif.

Een andere historische plek is waar nu dat waterreservoir staat nabij Aith Bu3iach daar zouden de ruines van Ánkur liggen.


Maar om te relaxen ga ik toch naar tamurt n Ibequyen van Tara Yusuf en verder naar Cala N Iris. Lhusima is trouwens ook Abeqoy grondgebied.

Idir

#5

Maakt niet uit Berberin Atlas is ook Amazigh gebied ;)
bedankt voor je info :)

Berberin

Ja, Schluh zijn ook Imazighen. Daarom vermeld ik het.

Vind dat strand van Karia afschuwelijk. Je kan daar niet eens fatsoenlijk zitten, tenminste niet als vrouw.

Idir

ABRID, kan je Tara Youssef een beetje beschrijven ? Ik ben er helaas nooit geweest wel heb ik op internet hele mooie plaatjes gezien.  

E3ber_Tastite

Ik vind azrou akchar ontzettend mooi, het is een van de grootste berg van Arif, en van daaruit kan je zelfs spanje zien. DE berg zit in izenayen gebied en er staat een zendmast op. Op die berg zit bijna het hele jaar sneeuw op. Wat ik daar vooral mooi vind, zijn de drie waterbronnen die daaruit springen, de ene waterbron stroomt warm water uit uit de andere lauw water en uit de andere weer super koud water. Het enige nadeel van dit gebied is dat het heel moeilijk bereikbaar is, maar aan de andere kant is het zeker de moeite waard.

Massugrada

#9

CiteerABRID, kan je Tara Youssef een beetje beschrijven ? Ik ben er helaas nooit geweest wel heb ik op internet hele mooie plaatjes gezien.  

TARA YOUSSEF ligt in BOKKOYA......het mooiste gebied van RIF ( mijn BOKKOYA)

abrid

#10
Wat vooral mooi is is het uitzicht. Je kan daar per boot(zo'n roeibootje huren) langs die kust gaan is echt mooi. Zwemmen is daar ook lekker vooral omdat het diep is.

Maar ja Chafarinas heeft daar een hotel en een weg laten aanleggen waardoor er veel meer mensen komen. Is goed voor de lokale economie.

Vroeger toen de weg er nog niet was was het nog natuurlijker en daardoor ook frisser.

Er is daar veel steenkool zo lijkt het veel zwarte velkken in de bergen. Maar heb me ook laten vertellen dat door bombardementen van de Spanjaarden komt.

Verder inspireert die kust gewoon. Vooral als je nagaat dat dit een bolwerk was van piraterij. Piraten verhalen van loklae Ibequyen. Gewoon prachtig.

Waar kom jij vandaan dan?

Idir

#11

CiteerWat vooral mooi is is het uitzicht. Je kan daar per boot(zo'n roeibootje huren) langs die kust gaan is echt mooi. Zwemmen is daar ook lekker vooral omdat het diep is.

Maar ja Chafarinas heeft daar een hotel en een weg laten aanleggen waardoor er veel meer mensen komen. Is goed voor de lokale economie.

Vroeger toen de weg er nog niet was was het nog natuurlijker en daardoor ook frisser.

Er is daar veel steenkool zo lijkt het veel zwarte velkken in de bergen. Maar heb me ook laten vertellen dat door bombardementen van de Spanjaarden komt.

Verder inspireert die kust gewoon. Vooral als je nagaat dat dit een bolwerk was van piraterij. Piraten verhalen van loklae Ibequyen. Gewoon prachtig.

Waar kom jij vandaan dan?

Zelf kom ik uit Midar. Het klinkt wel aantrekkelijk die Tara Youssef... vooral die Piraten stories.... wil ik zeker horen, dus wie weet even een kijkje nemen v/d zomer!!

abrid

#12
Je kan bij de kust van Nador beginnen en zo kom je langs Temsaman, Ayth Waryagher en uiteindelijk Buquya. Moet je wel even een bootje kopen :). Lijkt me echt mooi om vanaf de zee de kustlijn te  observeren.

De Temsamanis waren ook echte zee mensen.

Twee nederlandse schepen zijn omstreeks 1897 gekaapt voor deze kust. Van één weet ik me nog de naam te herinnren. De St. Anna. Deze hebben ze later teruggekocht weliswaar met minder inzittenden.

Tafersite

#13

CiteerMBTza Welk dorp is dat?

 Wat ik zelf ook heel mooi in Arrif vind is de bergen achter Tafarsit (bij Imajaren en verder) daar heb je nog het dorpsleven, met stromend water uit de bergen..


ja gelijk heb je..ik kom zelf uit Tafersite...de omgeving ken ik wel een beetje;)

mocro_side

#14

CiteerZelf kom ik uit Midar. Het klinkt wel aantrekkelijk die Tara Youssef... vooral die Piraten stories.... wil ik zeker horen, dus wie weet even een kijkje nemen v/d zomer!!
waar ligt dat ?
ik wil er meer van weten over die plaats ligt het vlakbij Dar al kenbdeni