De etymologie van de naam "Moor"/"Maures"

Gestart door Lezer, 09/01/2010 om 17:33:24

Lezer

De Moren waren Berbers, krachtig en bekend in de pre-islamtische Noord Afrika. De etymologie van deze naam blijft onbekend. Heeft er iemand een etymolgie voor deze naam?

CiteerZoals bekend, komt de benaming  “Moor” van de naam “Mauri”, d.w.z. de Berberbewoners van de Romeinse provincie Mauretaniė. Het gebruik ervan heeft niet enkel raciale connotaties, nl. van zwarte huidskleur (in werkelijkheid zijn vele Berbers blond en blauwogig), maar beklemtoont ook de Berberse component in de Andaluscultuur. Zie Glick (1979), pp. 14-15.

Exposer

Citaat van: Lezer op 09/01/2010 om 17:33:24
De Moren waren Berbers, krachtig en bekend in de pre-islamtische Noord Afrika. De etymologie van deze naam blijft onbekend. Heeft er iemand een etymolgie voor deze naam?

Wie zijn berbers? Waar komt het woord vandaan?

Lezer

Berbers zijn Imazighen, zoals we onszelf noemen. De etymologie van de naam "Berber" is mij niet duidelijk :D

arriset

verschillende veronderstellingen :
http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/bmsap_0037-8984_1903_num_4_1_7671


volgens mij, dat afkomstig is van het woord "tamwart = aarde, landen"

mannelijk is "amwar/amur"

Rbaaz



Lezer

Citaat van: uzop op 09/01/2010 om 20:05:55
verschillende veronderstellingen :
http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/bmsap_0037-8984_1903_num_4_1_7671


volgens mij, dat afkomstig is van het woord "tamwart = aarde, landen"

mannelijk is "amwar/amur"
Dat heb ik ook gelezen :)




Citaat van: Rbaaz op 09/01/2010 om 20:14:48
een inwoner van Mauretania?
Ja zoiets, maar het is Mauretania die genoemd is naar "Moren" niet andersom. :)

Zanatti

Eigenlijk heet ons Arif van oorsprong Mauretanie, wij zijn de originele Moren. Terijl men tegenwoordig de moren vaak in relatie zet met mourabiten of wel zwarte saharanen uit de Sahara. Ik begrijp dan ook niet waarom het huidige Mauretanie, Mauretanie heet.

Rbaaz

Citaat van: Lezer op 09/01/2010 om 20:19:25

Ja zoiets, maar het is Mauretania die genoemd is naar "Moren" niet andersom. :)

niet altijd. Marokkanen zijn genoemd naar Marokko -> Marrakech -> Tamurt N'Akuch.

Wat betekent tania?


Zanatti

Citaat van: Rbaaz op 09/01/2010 om 20:35:33
niet altijd. Marokkanen zijn genoemd naar Marokko -> Marrakech -> Tamurt N'Akuch.

Wat betekent tania?


Zoals Uzop vermelde, kan van ''tamourt'' zijn. Tamourt-----> tamourt(ania)-----Mauritanie.

Lezer

Het is misschien een feit dat de naam "Moren" ouder is dan Mauritania, blijkt te zijn.

Ik weet niet wat tania betekent. Het kan misschien enkel een Latijne affix om een land aan te duiden. Maar ik heb eigenlijk geen idee van.

wat denken jullie van dit:

"The Mauri people were indicated with the Greek word mauros, black. "

Lezer

Citaat van: Zanatti op 09/01/2010 om 20:30:22
Ik begrijp dan ook niet waarom het huidige Mauretanie, Mauretanie heet.
Er zijn nog altijd "Moren" in het huidige Mauretania, deze moren zijn meestal arabischtalig maar ook "berberstalig" geloof ik.

Lezer


Hadou

Citaat van: Lezer op 09/01/2010 om 19:56:38
Berbers zijn Imazighen, zoals we onszelf noemen. De etymologie van de naam "Berber" is mij niet duidelijk :D
Het woord ''Berber'' komt in Tamazight niet voor.
Wel Abrabar. Dat is een gerecht van pasta met melk.

Hadou

Citaat van: Lezer op 09/01/2010 om 20:46:15
"The Mauri people were indicated with the Greek word mauros, black. "
μαύρο = zwart in grieks inderdaad.
Maar waren Imazighen van Noord Afrika zwart van ras?
Dacht het niet.