Laat je stem horen voor Aminatou!

Gestart door Señor Canardo, 08/12/2009 om 13:54:12

Hadou

Citaat van: Azghar op 12/12/2009 om 22:52:14
het antwoord ligt al min of meer besloten in de vraag.
--

Jij hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vragen.
---
Hier onder komen ze weer:

Citaat van: Azghar op 12/12/2009 om 16:02:51
1-  een staatshoofd moet rechtvaardig  en eerlijk zijn.
2-  ze hebben mij pijn gedaan voor niks, ik moest emigreren
3-  ze hebben mijn identiteit, mijn toekomst verbrijzeld
Jij bent Inco - de amazigh-volk-verrader- niet.
1- Ben ik mee eens.
- Wat vind jij niet eerlijk aan de huidige Marokkaanse staatshoofd?
-Wat vind je niet rechtvaardig aan de huidige Marokkaanse staatshoofd?
2a- Wat voor pijn heb jij geleden? Fysieke pijn? een gebroken hart? Pshychisce pijn? En wie heeft precies jouw pijn gedaan?

2b- Is het niet zo dat jij door jouw vader, door middel van gezinsherenigingswet , jouw samen met de rest van jouw famillie , hier naar NL laten komen?
3- Had jij hier voor een andere identiteit? Hadden jouw ouders een andere identiteit ( een dokument) ?
4- Over de toekomst-geluk daar wil ik niet verder ingaan.

Señor Canardo

#91
Citaat van: Bades op 12/12/2009 om 12:32:05
Ik pleit indien er sprake is van onderdrukking enkel voor autonomie of een duidelijke regionalisering. Maar de sahara kwestie is niet het onderwerp geloof ik of wel?
het gaat nu even over aminatu.

De hongerstaking van Aminatou kun je niet los zien van het vrijheidstreven van de Isahraouien. Sinds 1975 zijn zij al bezig zich te redden uit de klauwen van het  centraal gezag van Rabat. Nu begrijp ik wel dat het voor veel Marokkanen nog steeds taboe is om hierover te praten, laat staan een andere mening te hebben over het conflict dan die van de makhzen-overheid. Echter ik probeer dit taboe een beetje te doorbreken door anno 2009 nog eens kritisch te kijken naar het hele gebeuren.

Jij bent van mening dat er indien er sprake is van onderdrukking enkel voor autonomie of duidelijke regionalisering gekozen mag worden.

Nou in de 1e plaats kan ik jou garanderen dat die onderdrukking van de Jaren van Lood in tegenstelling tot de Rif onverminderd is door gegaan in Westelijk Sahara. Dit betekent ook dat er een hoop Isahraouien daar leven die het absoluut niet eens zijn met de manier zoals zij nu met de harde hand geregeerd worden door de makhzen-overheid. Verder vind jij ook dat deze mensen niet het recht hebben om geheel zelf te beslissen over hun eigen manier van bestuur, ookal staan de Isahraouien volgens internationale verdragen volledig in hun recht om een referendum te houden zonder beperkende voorwaarden vooraf.

Blijkbaar hecht jij meer waarde aan het onderdrukkend beleid van het centraal gezag dan het lokaal bestuur van een etnische minderheid in Marokko.

TamurtIno

Citaat van: incognito op 13/12/2009 om 10:01:05

Blijkbaar hecht jij meer waarde aan het beleid van het centraal gezag dan het lokaal bestuur van een etnische minderheid in Marokko.
Saharanen zijn geen Etnische minderheid. Ze zijn gewoon Marokkanen die het land van Imazighen willen roven. Rovers moet je natuurlijk straffen.

TamurtIno

#93
Op het internet kwam ik deze tekst tegen die geschreven is door een Amazigh aan een Saharaan communist.  Het is ook bedoeld voor Incognito.

كلمة واحدة اود ان انبهك بمقتضاها من سباتك انت و امثالك و هي ان الصحراء مغربية و ستبقى كذلك احب من احب و كره من كره اتعلم لماذا يارجل لأنها ارض الأمازيغ و الديبلوماسية الشعبية هي الورقة التي سوف ترفع في وجه كل من تسول له نفسه اقامة كيان عربي استعماري على ارض احفاد تيهيا و اكسل .لا يهمني ما تسترت تحته لتنفث سمومك اذ لا يخفى على احرار ابناء ثامزغا ان ما ترنو اليه انما هو ادعاء وضع غير طبيعي و جب تغييره لكن بوضع اكثر فضاعة اية و طنية هذه التي تدعي؟ ابتسليم ارض ما تزال دماء اجدادي تطبعها للغير تحت يافطة تقرير المصير؟ الآن اتضح لي و بجلاء ان الشيوعية التي تنادي بها انت و امثالك لا تختلف عن ايديولوجية زيارة القبور عند المسلمين فتبا لها شيوعية نحن نعلم ان النضام و زبانيته ارتكب كطأ جسيما في حق الشعب المغربي بقبوله تدخل الغير في شأن اقاليمنا الجنوبية في الوقت الذي كان فيه على دراية تامة بان ابناء الأرض لهم طرقهم لأرجاع الأمور الى نصابها لكن لعدم وطنيته و محاولة لأطالة عمره لنهب ما تبقى من ثروات البر و الحر التجأ للمؤسسات الدولية لأطالة عمر نزاع مفتعل من قبل عصابات اللصوص من حكام قومجيين

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 13/12/2009 om 10:16:18
Op het internet kwam ik deze tekst tegen die geschreven is door een Amazigh aan een Saharaan communist.  Het is ook bedoeld voor Incognito.

كلمة واحدة اود ان انبهك بمقتضاها من سباتك انت و امثالك و هي ان الصحراء مغربية و ستبقى كذلك احب من احب و كره من كره اتعلم لماذا يارجل لأنها ارض الأمازيغ و الديبلوماسية الشعبية هي الورقة التي سوف ترفع في وجه كل من تسول له نفسه اقامة كيان عربي استعماري على ارض احفاد تيهيا و اكسل .لا يهمني ما تسترت تحته لتنفث سمومك اذ لا يخفى على احرار ابناء ثامزغا ان ما ترنو اليه انما هو ادعاء وضع غير طبيعي و جب تغييره لكن بوضع اكثر فضاعة اية و طنية هذه التي تدعي؟ ابتسليم ارض ما تزال دماء اجدادي تطبعها للغير تحت يافطة تقرير المصير؟ الآن اتضح لي و بجلاء ان الشيوعية التي تنادي بها انت و امثالك لا تختلف عن ايديولوجية زيارة القبور عند المسلمين فتبا لها شيوعية نحن نعلم ان النضام و زبانيته ارتكب كطأ جسيما في حق الشعب المغربي بقبوله تدخل الغير في شأن اقاليمنا الجنوبية في الوقت الذي كان فيه على دراية تامة بان ابناء الأرض لهم طرقهم لأرجاع الأمور الى نصابها لكن لعدم وطنيته و محاولة لأطالة عمره لنهب ما تبقى من ثروات البر و الحر التجأ للمؤسسات الدولية لأطالة عمر نزاع مفتعل من قبل عصابات اللصوص من حكام قومجيين

Kun jij ook ff in het Nederlands een beschrijving geven van het bovenstaande?

TamurtIno

Citaat van: incognito op 13/12/2009 om 10:40:39
Kun jij ook ff in het Nederlands een beschrijving geven van het bovenstaande?
Je spreekt toch Arabisch en je hebt vaak Arabische teksten vertaald.

Vertaling laat ik aan jou over.

Señor Canardo

Citaat van: TamurtIno op 13/12/2009 om 10:50:29
Je spreekt toch Arabisch en je hebt vaak Arabische teksten vertaald.

Vertaling laat ik aan jou over.

Mijn Arabisch is behoorlijk belabberd. Dus voor de duidelijkheid zou het wel fijn zijn als je ook een beschrijving in het Nederlands bij zou geven.

Señor Canardo

#97
Citaat van: TamurtIno op 13/12/2009 om 10:12:02
Saharanen zijn geen Etnische minderheid. Ze zijn gewoon Marokkanen die het land van Imazighen willen roven. Rovers moet je natuurlijk straffen.

Isahraouien zijn wel degelijk een etnische minderheid in Marokko. Oorspronkelijk zijn het gewoon Imazighen, die altijd al in Noord-Afrika een nomadische bestaan hebben geleefd, waardoor ze in contact kwamen met verschillende Noord-Afrikaanse volkeren. Echter na de Arabische invasie zijn deze Isahraouien gaandeweg verarabiseerd met name in de late Middeleeuwen. Ondanks de Arabische invloeden zoals het islamitisch geloof en het Hassaniya-taalvariant wisten deze Isahraouien hun manier van leven en cultuur erfgoed nog tot aan het einde van de 19e eeuw te behouden. Aan deze continuïteit komt dan een einde als de Isahraouien net als de Irifien kennis maken met het Westers imperialisme ism de makhzen.

Señor Canardo

#98
Citaat van: Hadou op 12/12/2009 om 13:14:25
-Waarom haat jij de staatshoofd van Marokko?
-Wat heeft de Marokkaanse overheid jouw aangedaan?
-Wat heeft de Marokkkaanse overheid jouw ontnomen?

Ik heb een hekel aan de makhzen-overheid vanwege het feit dat het de burgerrechten van de Marokkanen niet respecteert. Rechten die grondwettelijk beschermd dienen te worden zoals:

ARTICLE 9

The constitution shall guarantee all citizens the following:

- freedom of movement through, and of settlement in, all parts of the Kingdom;
- freedom of opinion, of expression in all its forms, and of public gathering;
- freedom of association, and the freedom to belong to any union or political group of their choice.

Ondanks het feit dat zulke burgerrechten dus in de grondwet zijn opgenomen, kiest de makhzen-overheid bewust ervoor om deze te ondermijnen indien deze niet in het voordeel van het centraal gezag zijn. Om jou een voorbeeld te geven:

Volgens bovenstaande artikel uit de grondwet hebben alle Marokkanen recht om hun politieke mening te uiten en zich te associeren met een politieke partij naar eigen keuze. Toch is in 2008 de Amazigh-Marokkaanse Democratische Partij bij de wet verboden, omdat de makhzen-overheid bang was dat de invloed van de politieke partij ten koste zal gaan van het eigen centraal gezag. Het smoesje wat de makhzen-overheid heeft gebruikt om deze politieke partij te verbieden is hetzelfde smoesje als wat de makhzen-overheid gebruikt tegen de Isahraouien. Namelijk het feit dat hiermee de "nationale eenheid" in gevaar komt, terwijl het eigenlijk op neer komt dat de makhzen-overheid haar centraal gezag niet wil delen met niemand - niet met de Irifien, niet met de Isoussien, niet met de Atlas-Imazighen en zeker niet met de Isahraouien.

Dus al met al zou je kunnen zeggen dat ik boos ben op de makhzen-overheid vanwege het feit dat het de etnische minderheden in Marokko de mogelijkheid ontneemt om daadwerkelijk invloed uit te kunnen oefenen op de politieke besuiltvorming in Marokko. Want dit is een privilege die de makhzen-overheid alleen reserveert aan de oligarchie van M6.

Señor Canardo

We will not bow to this Moroccan king

A woman from Western Sahara, Aminatou Haidar, lies on the floor at Lanzarote airport on hunger strike and near death. She was refused entry to her own country because she refused to write "Moroccan" on her departure card. She is denied access to her two children in her home town of El Ayoun, under Moroccan control. The international court of justice has declared that Western Saharans have the right to self-determination. The country is illegally occupied by Morocco. Yet Haidar was stripped of her passport and arbitrarily dumped on a plane to Spain.

We were asked to add our names to a letter signed by many brilliant writers, artists, politicians and trade unionists addressed to the King of Spain, urging him to intercede with King Mohammed VI of Morocco so that somehow Haidar's life can be saved. While we respect the goodwill of all, understand that we are all desperate to avoid a tragedy, and indeed hope in our heart of hearts it succeeds, we believe it is less than satisfactory. This initiative does highlight, however, one essential fact: King Mohammed is the figure with real power in Morocco. The letter, in essence, pleads with the King of Spain to plead with the King of Morocco to do us all a "favour" and sort out this mess. If only, and good luck.

It is time for some clarity and less tugging of the forelock. Mohammed VI is estimated to be worth $2bn by Forbes magazine, and judged the eighth richest monarch in the world. According to the Wikipedia entry, Mohammed and his family have vast commercial interests in mining, food processing, retail and financial services. In addition, the palace's daily operating budget is astronomical. Irrespective of Mohammed's great personal fortune, and his huge influence over the country's political institutions Morocco is a state that has signed international treaties with binding obligations. By ignoring these international standards, human rights law and the international court of justice, Mohammed VI is behaving like some medieval despot.

Mohammed VI's foreign policy is crude and stinks to high heaven. The subtext to any challenge is to threaten Spain with unleashing untold numbers of desperate, impoverished Moroccans across the straits into Europe. Or worse, to stop co-operating on questions of "terrorism". In other words, turning a blind eye to Islamic fundamentalists.

The king is a hypocrite. In June 2000 he received an honorary degree from The George Washington University "for his promotion of democracy in Morocco". He should be stripped of this honour. In a speech on 4 November he stated that "one is either a patriot or a traitor" thereby condemning all who refuse to accept Moroccan sovereignty over Western Sahara and backing repression over peaceful resistance.

Mohammed VI's officials demand, as a condition of return of her passport, that Aminatou Haidar apologise to the king for the temerity of describing her homeland as Western Sahara instead of Morocco on a form. This, from a woman who was tortured and disappeared for four years in a secret detention camp. She was blindfolded, gagged, beaten, inflicted with electric shocks, and threatened with rape. If Mohammed VI had an ounce of humanity, he would beg for her forgiveness.

The great tragedy is that, while many parts of the Muslim world are steeped in violence and desperation, and while many parts of the African continent are blood-soaked, in the middle of all this, is Aminatou Haidar, a frail figure committed to non violent resistance.

We hope there will be an alternative letter presented to Mohammed VI, before Haidar dies, signed by citizens the world over (including the elected prime minister of Spain, Mr Zapatero), demanding the king and his government respect international law and join the civilised world.

As we think of this little man in his big palace, by his phone â€" all it would take is one call to give Haidar back her passport and allow her to join her two heartbroken children â€" we are reminded of ancient Roman emperors holding out a thumb to decide captives' fate. While Mohammed VI may feel all-powerful in his luxurious surroundings, if he had one flicker of imagination and a sense of history, he would realise that if he allows Haidar to die, her crystal spirit of peaceful resistance will dwarf his shallow-minded cruelty wherever he goes for the rest of his life. If there is any justice, he will be treated as George Bush was by the shoe thrower of Baghdad, and become a Royal Persona Non Grata to the civilised world. We do not plead favours as conjured up in private by two kings. We demand justice, as human beings.

10 December 2009

Paul Laverty and Ken Loach; The Guardian

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/dec/10/morocco-spain-hunger-strike-loach

TamurtIno

#100
Citaat van: incognito op 13/12/2009 om 11:24:50
Isahraouien zijn wel degelijk een etnische minderheid in Marokko. Oorspronkelijk zijn het gewoon Imazighen, die altijd al in Noord-Afrika een nomadische bestaan hebben geleefd, waardoor ze in contact kwamen met verschillende Noord-Afrikaanse volkeren. Echter na de Arabische invasie zijn deze Isahraouien gaandeweg verarabiseerd met name in de late Middeleeuwen. Ondanks de Arabische invloeden zoals het islamitisch geloof en het Hassaniya-taalvariant wisten deze Isahraouien hun manier van leven en cultuur erfgoed nog tot aan het einde van de 19e eeuw te behouden. Aan deze continuïteit komt dan een einde als de Isahraouien net als de Irifien kennis maken met het Westers imperialisme ism de makhzen.

Gelukkig ken ik mijn volk beter dan Wikipedia.  Als ik wil weten hoe ik heet, ga ik geen Wikipedia raadplegen.

Isahrawian zijn Imazighen en moesten Arabieren worden zoals andere Imazighen in de rest van Noord-Afrika.   Arabische invloed is nihil of null. Wat Wiki zegt, is geen geschiedenis of wetenschap. Ook jij kan je in wiki vertellen wat je mening is.

Hassania of Darija is niets anders dan Arabische dialect met veel Amazigh woorden erin. Dat geld voor alle Arabische dialecten in Noord-Afrika. Zelfs het Arabische dialect van Titouan is anders dan die van Oujda.

TamurtIno

Citaat van: incognito op 13/12/2009 om 11:23:54
Mijn Arabisch is behoorlijk belabberd. Dus voor de duidelijkheid zou het wel fijn zijn als je ook een beschrijving in het Nederlands bij zou geven.

In het verleden heb je teksten heel goed vertaal. Deze keer kan je het ook doen. Of vraag het aan Ameziane. Hij weet van alles beter net als Wilders.

Señor Canardo

#102
Citaat van: TamurtIno op 13/12/2009 om 12:32:10
Gelukkig ken ik mijn volk beter dan Wikipedia.  Als ik wil weten hoe ik heet, ga ik geen Wikipedia raadplegen.

Isahrawian zijn Imazighen en moesten Arabieren worden zoals andere Imazighen in de rest van Noord-Afrika.   Arabische invloed is nihil of null. Wat Wiki zegt, is geen geschiedenis of wetenschap. Ook jij kan je in wiki vertellen wat je mening is.

Hassania of Darija is niets anders dan Arabische dialect met veel Amazigh woorden erin. Dat geld voor alle Arabische dialecten in Noord-Afrika. Zelfs het Arabische dialect van Titouan is anders dan die van Oujda.

Jouw kennis van zaken blijkt ook uit het feit dat jij de Isahraouien "rovers, die gestraft moet worden" noemt he?

Señor Canardo

#103
Citaat van: TamurtIno op 13/12/2009 om 12:35:22
In het verleden heb je teksten heel goed vertaal. Deze keer kan je het ook doen. Of vraag het aan Ameziane. Hij weet van alles beter net als Wilders.

Als jij die Arabische kennis niet wil delen, hoeft niet hoor. Niemand verplicht het jou, maar dan heb je de essentie van dit forum blijkbaar nog niet begrepen.

TamurtIno

#104
Citaat van: incognito op 13/12/2009 om 12:37:39
Jouw kennis van zaken blijkt ook uit het feit dat jij de Isahraouien "rovers, die gestraft moet worden" noemt he?

Isahrouien zeggen dat ze uit het midden-oosten komen. Wie uit het midden-oosten komt  en woont in Tamazgha is een rover.
We hebben in Noord-Afrika geen Arabieren die we verblijfsvergunning hebben gegeven.