Laat je stem horen voor Aminatou!

Gestart door Señor Canardo, 08/12/2009 om 13:54:12

Señor Canardo



Oproep aan iedereen die het wil horen!

Bij deze wil ik alle amazigh.nl-leden, die vrijheid belangrijk vinden, oproepen om zich uit te spreken tegen de meest recente onderdrukking van het Marokkaanse regiem.

Aminatou Haidar is een 42-jarige moeder uit La3youn, die zich tevens ook inzet voor de mensenrechten van de Isahraouijen. En zoals jullie allemaal wel weten heeft de makhzen-overheid in Marokko een gruwelijke hekel aan mensenrechten - ookal heeft het bij het ondertekenen van het VN-vedrag in 1956 zichzelf nadrukkelijk verplicht mensenrechten te zullen respecteren - en helaas een nog grotere hekel aan etnische minderheden. Het is dat Aminatou al sinds de jaren 80 lastig wordt gevallen door de lange tentakels van de makhzen, vanwege het simpele feit dat Aminatou hardop durft te vertellen, hoe de Marokkaanse autoriteiten zich op een beestachtige manier gedragen tegenover de lokale bevolking en de lokale natuur van de Westelijke Sahara. Net zoals het ook de Rif al decennialang stelselmatig heeft uitgezogen. Alles en iedereen moet wijken voor enkel en alleen de economische belangen van de vriendjes van de makhzen. Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds een realiteit.

Maar waar die vriendjes van de makhzen echt niet tegen kunnen, is het feit dat Aminatou haar politieke strijd altijd op een vreedzame manier heeft gedaan. Zij heeft geweld ook altijd afgewezen in haar humanitaire vrijheidstrijd. Daarom is gelukkig voor Aminatou haar inzet niet onopgemerkt gebleven, want zij heeft zowel nationaal als internationaal de erkenning gekregen die zij in de loop der jaren ruimschoots heeft verdiend. Vandaar dat de makhzen-overheid weer vervalt in diezelfde smerige tactieken, die het al sinds de Jaren van Lood heeft toepast. Afgelopen maand besloten de dictatoriale machten in Marokko over te gaan tot de aanval. Aminatou kreeg toen een prijs in de USA, maar werd bij terugkeer niet meer toegelaten tot haar land, de Westelijke Sahara, door de Marokkaanse bezettende macht. Ze is sindsdien in hongerstaking om haar paspoort terug te krijgen en toegang tot haar land te krijgen. Dit is de derde week van de hongerstaking.

Het is best wel belangrijk nieuws dat gevolgd wordt door alle Spaanse media en de belangrijkste Engelse en Duitse. In Nederland worden er amper een paar regeltjes aan besteed. Maar de wereld is groter. Zelfs de Nepalese krant The Himalayan schrijft over de Marokkaanse reactie. De minister van buitenlandse zaken Taieb Fassi Fihri beschuldigt Aminatou Haidar van het provoceren van de autoriteiten. In het Marokkaanse parlement zei hij dat Aminatu opzettelijk en zonder enige druk haar paspoort en identiteitsbewijs heeft weggegeven. De BBC heeft het nieuws dat Marokko het paspoort wel wil teruggeven maar eerst excuses wil hebben van Aminatou.

Ondertussen hebben politici uit verschillende landen hun steun uitgesproken voor Aminatou en het is te hopen dat ze dit zullen weten om te zetten in de vorm van politieke druk op de Marokkaanse makhzen-overheid. In het Engelse parlement ligt een motie ter ondersteuning van Aminatou ter tafel. Amnesty International heeft een verklaring uitgegeven. De Spaanse Senaat bemoeit zich ermee. En ook voor de Europese Unie is Aminatou ondertussen geen onbekende meer.   

Hopelijk ook niet meer voor de amazigh.nl-leden en vandaar ook de mogelijkheid om hierbij jouw stem te laten horen en je solidair te verklaren met het lot van Aminatou Haidar. Onderteken hieronder de petitie voor Aminatou Haidar en tegen het Marokkaanse makhzensysteem!


--->  http://www.artifariti.org/aminatou/formulario_english.php <---


Alvast bedankt voor de moeite!

Lezer

Die vrouw streeft naar de onafhankelijkheid van de sahara. De saharaanse republiek noemt uitdrukkelijk "arabisch". De berbers in dit forum strijden niet voor de onafhankelijkheid, maar voor de rechtvaardiging van hun Berberse identiteit los van separatisme. Dat is eenmaal een andere richting. Steunen van separatisten die zich uitdrukkelijk (onterecht) arabisch noemen (ten koste van de berberse erfenis) is rijden op een separatistische rijbaan in plaats van een identitaire  rijbaan.

3ich

Spanje niet blij met activiste in hongerstaking

Activiste Aminatou Haidar, de 'Gandhi van de Westelijke Sahara', is al drie weken in hongerstaking op het vliegveld van Lanzarote na ruzie met de Marokkaanse douane. Aminatou Haidar eet al drie weken niet meer. Ze is zo verzwakt dat ze niet meer kan praten of lopen. Alleen suikerwater geeft haar nog een laatste beetje kracht om, samen met steunbetuigers, de dagen uit te zitten op haar matrasje in het vliegveld van Lanzarote .

De Spaanse overheid weet niet goed wat ze met deze Marokkaanse clandestiene mensenrechtenactiviste op het vliegveld van de Canarische eilanden aanmoet en gaf haar afgelopen week een boete van 180 dollar omdat zij de openbare orde zou verstoren.

Haidar (42) was op weg naar huis vanuit de Verenigde Staten waar zij een prijs had gekregen voor haar werk als mensenrechtenactiviste. Bij aankomst op het vliegveld in Marokko werd zij door de autoriteiten aangehouden nadat zij het vakje 'nationaliteit' op het registratiedocument blanco had gelaten. Bij haar adres vulde ze in dat ze in de Westelijke Sahara woonde, en niet, zoals werd verwacht, in Marokko.

Haidar wilde met haar actie onderstrepen dat zij het niet eens is met de 'bezetting' van de Westelijke Sahara door Marokko. De douanebeambten op het vliegveld van El-Ayoun vatten dit zeer hoog op en namen direct haar paspoort in en zetten haar regelrecht op het vliegtuig naar de Canarische eilanden.

De status van de Westelijke Sahara is al jaren omstreden. Tot 1975 had Spanje het gebied gekoloniseerd,  waarna het door Marokko werd ingelijfd. Gesteund door Libië en Algerije vocht de guerrillabeweging Polisario voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara.

In 1991 verklaarde de fosfaatrijke regio zich onafhankelijk, maar deze status van soevereiniteit werd door Marokko nooit erkend en tot op de dag van vandaag 'regeert' de politieke tak van Polisario vanuit ballingschap in Algerije. Sinds 1991 wordt het gevecht vooral op diplomatiek niveau uitgevochten. Inmiddels erkennen 41 landen en organisaties, waaronder de Arabische Liga, de onafhankelijkheid van het door Marokko bezette stuk Sahara.

Aminatou Haidar is al jarenlang actief als voorzitter van Codesa, een organisatie die opkomt voor de mensenrechten van de Sahrawi, de oorspronkelijke nomadenstammen uit de Westelijke Sahara. In die hoedanigheid kreeg ze de bijnaam 'de Gandhi van de Westelijke Sahara'.

Een oplossing voor de precaire ­situatie van de mensenrechtenactiviste lijkt voorlopig niet voorhanden. De Spaanse minister van Buitenlandse Zaken zei in eerste instantie dat Haidar de Canarische eilanden niet kon verlaten omdat zij 'geen paspoort had'. Maar toen Spanje de activiste een vluchtelingenstatus aanbood, weigerde Haidar die, want zo kon zij nog steeds Marokko niet in. Daarna bood de minister haar persoonlijk, via telefoon, de Spaanse nationaliteit aan. Ook die weigerde ze. Spanje ondernam vervolgens nog een laatste bemiddelingspoging door de Marokko te verzoeken haar paspoort terug te sturen. Marokko weigerde.

''Eerst moet Haidar haar excuses aanbieden,'' verklaarde een functionaris op de Spaanse televisie.

Ondertussen heeft de zaak wereldwijd de aandacht. VN-voorzitter Ban-ki Moon is gevraagd om te bemiddelen en verschillende bekende artiesten, filmmakers en nobelprijswinnaars zijn naar Lanzarote afgereisd om Haidar te steunen.

http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/270864/2009/12/07/Spanje-niet-blij-met-activiste-in-hongerstaking.dhtml

Señor Canardo

#3
Zoals gewoonlijk voor het repressieve makhzen-beleid probeert het de mond te snoeren van politieke tegenstanders door diens familie en vrienden onder druk te zetten >




Spanje dreigt met dwangvoeding

Aminatou Haidar doet een dringend beroep op de internationale gemeenschap om haar familie in Laayoune en vooral haar kinderen, Hayad van 15 jaar en Mohamed van 13, te beschermen tegen de permanente dreiging van de Marokkaanse politie. Haar huis staat onder permanente bewaking van de politie waardoor een sfeer van spanning en psychologische oorlogsvoering is ontstaan die vooral voor de kinderen heel zwaar is. Drie Spaanse journalisten die in de stad zijn hebben een verbod gekregen om met de familie van Haidar in contact te treden, met het argument dat kinderen niet mogen spreken met buitenlanders en nog minder met journalisten.

Aminatou heeft met haar advocaat een testament opgemaakt waarin is bepaald dat zij niet met dwangvoeding in leven mag worden gehouden als zij het bewustzijn verliest. Dat heeft ze gedaan nadat zij werd gedwongen zich te laten onderzoeken door een Spaanse rechter die ook haar medische gegevens heeft opgeëist.

De Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, Navi Pillay, heeft Marokko opgeroepen Aminatou toe te laten. Op 27 november heeft het Portugese parlement een motie van solidariteit met Aminatou aangenomen (met stemonthouding van de PS, PSD en CDS-PP) waarvan Marokko "met verbazing" kennis heeft genomen. Marokko heeft verder gedreigd om de samenwerking met de EU op het gebied van immigratie, drugsbestrijding en veiligheid op te zeggen.

8 December 2009

Kaas

http://vankaas.blogspot.com/2009/12/spanje-dreigt-met-dwangvoeding.html

Señor Canardo

#4
Citaat van: Lezer op 08/12/2009 om 18:27:56
Die vrouw streeft naar de onafhankelijkheid van de sahara. De saharaanse republiek noemt uitdrukkelijk "arabisch". De berbers in dit forum strijden niet voor de onafhankelijkheid, maar voor de rechtvaardiging van hun Berberse identiteit los van separatisme.

Irifien hebben naar mijn weten altijd gevochten tegen het onderdrukkende makhzensysteem in Marokko.


Citaat van: Lezer op 08/12/2009 om 18:27:56
Dat is eenmaal een andere richting. Steunen van separatisten die zich uitdrukkelijk (onterecht) arabisch noemen (ten koste van de berberse erfenis) is rijden op een separatistische rijbaan in plaats van een identitaire  rijbaan.

Kun je ons dan ook uitleggen waarom jij vindt dat het vrijheidstreven van Aminatou Haidar ten koste zal gaan van een bewuste Amazigh identiteit?

Hadou

Citaat van: incognito op 08/12/2009 om 23:19:26
Irifien hebben naar mijn weten altijd gevochten tegen het onderdrukkende makhzensysteem in Marokko.
Dat is niet waar. Veel Irifiyen maken deel uit van Mkhzen ( overheid).
Irifiyen en anderen Marokkanen strijden samen voor een beter rechtsysteem in Marokko.


3ich

K denk dat men 2x moet nadenken voor dat je je stem voor deze vrouw laat horen.

K citeer een reactie van M.nl:

Algerije en de Polisario zitten er achter. Haider is vaak te vinden op de Algerijnse ambassade van Algerije in de VS. Algerije is de laatste jaren druk bezig om te lobbyen in de VS en EU voor de Polisario. Ze willen ruzie creeren tussen Marokko en Spanje. De Spaanse krant El Pais schreef er onlangs ook over.

Algerije is al jaren boos op  Spanje, Frankrijk etc omdat ze Marokko steunen que Sahara..

Haider bij de Algerijnse ambassade in Washington.


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2959618&page=5

Foto's spreken boekdelen.

Señor Canardo

#7
Citaat van: 3ich op 09/12/2009 om 13:54:25
K denk dat men 2x moet nadenken voor dat je je stem voor deze vrouw laat horen.

K citeer een reactie van M.nl:

Algerije en de Polisario zitten er achter. Haider is vaak te vinden op de Algerijnse ambassade van Algerije in de VS. Algerije is de laatste jaren druk bezig om te lobbyen in de VS en EU voor de Polisario. Ze willen ruzie creeren tussen Marokko en Spanje. De Spaanse krant El Pais schreef er onlangs ook over.

Algerije is al jaren boos op  Spanje, Frankrijk etc omdat ze Marokko steunen que Sahara..

Haider bij de Algerijnse ambassade in Washington.


http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2959618&page=5

Foto's spreken boekdelen.

Ik denk dat jij je hebt laat inpakken door de pro-makzen propaganda van Mister1979 > ze draagt een Algerijnse vlag dus zij is een "vijand" van de Marokkaanse staat.

Zij is inderdaad een tegenstander van de Marokkaanse overheid, maar niet omdat zij een Algerijnse vlag draagt. Nee, Haidar is een tegenstander van de makhzen, omdat zij op een geweldloze manier opkomt voor haar eigen volk - de Isahraouien - en durft daarbij de waarheid hardop te vertellen. Maar wat is die waarheid dan:

De Marokkaanse makhzen-overheid schendt internationale verdragen door het eenzijdig exploiteren van de natuurlijke grondstoffen. En dit gaat tevens gepaard met onderdrukking en terreur gericht tegen de lokale bevolking.

Maar dat feit wordt nu door jou compleet genegeerd, omdat je je laat leiden door berichten van Marokko.nl en een foto met een Algerijnse vlag.

- Hoe kan 3ich zichzelf moslim noemen als die niet bereid is om de waarheid van de onderdrukking in Sahara onder ogen te komen?
- Hoe kan 3ich zichzelf Amazigh noemen als die het vrijheidsstreven van andere Imazighen ontkent? 
- Hoe kan 3ich zelf willen leven als die tegelijkertijd het bestaansrecht van Aminatou ontkent?


Ps. Bovendien wil ik erop wijzen dat de meeste steun voor de hongerstaking van Aminatou van Spaanse zijde komt en niet van Algerijnse.

Señor Canardo

#8
Voordat we Aminatou gaan beschuldigen als staatsvijand of Polisario- of Algerije-aanhangster wil ik nogmaals even stil staan bij het feit dat zij ook een moeder van 2 kinderen is, resp. 15 jaar en 13 jaar is. En door Aminatou de toegang te weigeren tot Marokko - vanwege haar politieke overwegingen - wordt een moeder dus van haar kinderen gescheiden. En daar blijft het niet bij aangezien de Marokkaanse autoriteiten zelfs haar kinderen ook lastig valt om zo de standvastige Haidar mentaal te breken. Lees hieronder wat de 2 kinderen van Haidar aan ons willen vertellen: >








DE BRIEF VAN HAYAT EN MOHAMED:

El Aaiún, 7 december 2009

Noodoproep aan het geweten van de Mensheid,

Uit naam van mijzelf, Hayat El Kassimi, 15-jarige dochter van Aminatu Haidar en uit naam van mijn 13-jarige broer, Mohamed El Kassimi, doe ik een dringend beroep op alle kinderen in de wereld, dat men ons ondersteunt en, tegelijkertijd richt ik een andere oproep aan alle moeders, dat men onze moeder ondersteunt, een moeder die haar twee kinderen onderhoud en die al 22 dagen in hongerstaking is, opdat zij naar ons kan terugkeren en wij op een stabiele manier kunnen samenleven..

Het is pijnlijk voor mij en mijn broer, om vandaag het slechte nieuws te moeten ontvangen, dat onze geliefde moeder de beslissing heeft genomen, te weigeren haar medicijnen in te nemen, wat gevaarlijk voor haar is.

Helpt u onze geliefde mama, voorkomt u een tragedie welke negatief zal uitwerken op onze psychische en lichamelijke gesteldheid.
Wij willen, dat onze mama naar huis terugkeert!

Hayat El Kassimi & Mohamed El Kassimi

Oorspronkelijk artikel: www.abc.es


Ps. Is dit nou het type overheid - dat moeders van hun kinderen scheidt - die jij als bewuste Amazigh zou willen steunen?

Señor Canardo

#9
Citaat van: Hadou op 08/12/2009 om 23:41:41
Dat is niet waar.

Dat is wel waar. Irifien zijn niet loyaal aan de makhzen en dat weet jij, want je hebt het zelf al een keer in een andere discussie toegegeven.

Irifien zijn altijd particularistisch ingesteld. Dit betekent dat zij het lokaal belang - bijv. loyaliteit aan eigen (sub-)stam - altijd boven andere of hogere belang stelden - bijv. belang van andere stam of Alaouitensultanaat. Dit was zo in de 19e eeuw, dat was zo tijdens de Rif-oorlog en tevens ook in de jaren na de onafhankelijkheid. Vandaar dat wij net als de Westelijke Sahara historisch gezien eerder tot de bled siba behoorden, het periferiegebied van Marokko waar de sultan nooit effectief zijn macht kon laten gelden. Dit in tegenstelling tot bled-elmakhzen, de stedelijke gebieden (Fes-Meknes-Marrakesh) waar de sultan door de eeuwen heen een ambtenarenapparaat wist op te bouwen en ook steeds verder hoopte uit te breiden. En dit allemaal  ten koste van de bled siba. De bled-elmakhzen stond dus vanwege de expansiegerichte neigingen de meeste tijd op gespannen voet met de bled siba.   


Citaat van: Hadou op 08/12/2009 om 23:41:41
Veel Irifiyen maken deel uit van Mkhzen ( overheid).

Ookal collaboreren veel Irifien met de makhzen - hoe weet jij trouwens dat het er veel zijn? - neemt dit niet weg dat de meerderheid van de Irifien vanuit een historisch oogpunt altijd tegen het centraal gezag van de koning waren en tegen het corrupte makhzensysteem wat daar bijhoort.


Citaat van: Hadou op 08/12/2009 om 23:41:41
Irifien en anderen Marokkanen strijden samen voor een beter rechtsysteem in Marokko.

Als het aan de makzen-overheid ligt zal er nooit een beter rechtssysteem komen voor Marokko, omdat dit zou betekenen dat de "aristocraten" van de makhzen hun bevoorrechte posities zullen moeten inleveren. En die machtige posities met bijkomstige economische voordelen zullen ze zeker niet zonder slag of stoot opgeven. Vandaar dat het noodzakelijk is voor Irifien om in hun strijd tegen het makhzensysteem de krachten te bundelen met andere Marokkaanse etnische minderheden die net als de Irifien strijden tegen dit corrupte systeem.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aangezien er rondom de term makhzen verschillende opvattingen heersen, die verschillende dingen kunnen betekenen, vind ik het belangrijk om het en ander te verduidelijken hierover. >


Naar mijn mening heb je historisch gezien 3 soorten makhzen:

I De pre-koloniale makhzen

Dit is de traditionele hofhouding van de sultan van Marokko en wat tegelijkertijd ook dienst deed als zijn staatsapparaat. Het gebied waarover deze traditionele makhzen effectief macht kon uitoefenen wordt in de geschiedenisboeken vaak de bled el-makhzen - land van de magazijnen - genoemd. En met effectieve machtsuitoefening bedoel ik vooral de mogelijkheid voor de sultan en de zijnen om recht te spreken en belasting te innen. Maar aangezien de macht van de sultan van tijd tot tijd enorm kon verschillen, was de bled el-makhzen ook aan flinke veranderingen onderhevig. Dus het is historisch gezien moeilijk vast te stellen welke gebieden nou tot de bled el-makhzen behoorden en welke niet. Wel staat vast dat de invloed van de makhzen het grootst was in de stedelijke gebieden. De gebieden buiten de macht van de makhzen, waar de sultan dus niet of nauwelijks wat te vertellen had, bevonden zich vooral op het platteland. Deze gebieden worden door historici vaak aangeduid als de bled siba - land van de wilden.

II De koloniale makhzen

Na de verovering van Marokko door de Europeanen begin 20e eeuw, hebben de Fransen het politieke systeem in de bled el-makhzen in standgehouden en zelfs uitgebreid. Blijkbaar zag de Franse hoogste baas in Marokko - Resident-Generaal Lyautey - het nut van de makhzen wel in, aangezien het voortreffelijk ingezet kon worden bij de indirecte kolonisatie van Marokko door Frankrijk, ook al werd het door de Fransen geen kolonie maar protectoraat genoemd. Officieel bleef de sultan de hoogste macht in Marokko, echter achter de gesloten deuren van zijn koninklijke paleizen werd hem precies verteld wat de Resident-Generaal van hem verwachtte en daar handelde hij ook naar. Ook zijn hofhouding - de traditionele makhzen - kwam onder Frans bestuur te staan. Als beloning voor de loyaliteit en de samenwerking van de sultan en zijn hofhouding met de Franse bezetter werd de positie van de sultan en de makhzen bij de wet vastgelegd en dus onaantastbaar. Het enige nadeel voor de sultan en de zijnen is dat het vroegere bled siba - meestal Amazighland - ook na de Franse en Spaanse bezetting buiten hun jurisdictie bleef. Dit was vanwege het assimilatieproces wat de Franse bezetters hadden opgezet om de Imazighen los te weken van het Arabische sultanaat der Alaouieten.  En waarvan de Dahir Berber waarschijnlijk het meest beruchte "verdeel-en-heers" tactiek is geweest van de koloniale bezetter.

III De post-koloniale makhzen

De makhzen zoals we die nou kennen in Marokko - corrupte ambtenarenapparaat - kent zijn oorsprong in de jaren 30 en 40 van de 20e eeuw. Het was ontstaan als reactie op het Europese assimilatieproces van de Imazighen. De Fransen en Spanjaarden hadden een Europese cultuuroffensief ingezet in de hoop de Imazighen - bled siba - te Europeaniseren om zo een breuk of een scherpe tegenstelling te creëren tussen de bewoners van het Marokkaanse vasteland. De voorloper van het post-koloniale makhzen maakte handig gebruik van de assimilatiepolitiek van de Europese bezetters om zich te kunnen presenteren als een soort burgerlijke bevrijdingsbeweging - de Comité d'Action Marocain - voor heel Marokko, waarbij de islam en sociale vooruitgang tot de belangrijkste programmapunten werden gemaakt. Deze CAM zou later ook aan de basis komen te staan voor de in 1944 opgerichte Istiqlalpartij. Hoewel hun aandeel in het gewapend verzet tegen de Franse en Spaanse bezetters vele malen minder is geweest dan andere bevrijdingsbewegingen die Marokko heeft gekend, is het door de bezetter wel als enige gesprekspartner geaccepteerd bij de onderhandelingen voor onafhankelijkheid. Hierdoor heeft de intellectuele bevrijdingsbeweging als post-koloniale makhzen voort kunnen borduren op de restanten van het koloniale makhzen en zo eindelijk in de jaren na 1956 kunnen bereiken wat de traditionele makhzen eeuwenlang niet was gelukt. Namelijk zowel de bled el-makhzen als de bled siba onder 1 centraal gezag te besturen. Maar zoals jullie allemaal weten heeft dit in de jaren 50 geleid tot wanbestuur en corruptie, aangezien het volk buiten de politieke besluitvorming werd gehouden. En het centraal gezag kan sindsdien alleen nog maar in stand worden gehouden door machtsvertoon, onderdrukking en repressie gericht tegen de lokale bevolking. En of dat nou gericht is tegen Irifien of Isahraouien maakt voor de makhzen niks uit!


Ps. Ik vindt het triest om met lede ogen in te zien dat het de propagandamachine van de makhzen nog steeds lukt om Irifien een vijandsbeeld van de Isahraouien aan te praten met de Polisario als terroristische "boeman". Terwijl Irifien in principe niks te vrezen hebben van die Isahraouien, aangezien zij al decennialang de gewapende strijd hebben opgegeven. Blijkbaar lijkt de "verdeel-en-heers" tactiek van de "oude" koloniale machten anno 2009 nog steeds effectief te zijn.

buɛluz

#10
Error 404 - Not found

Señor Canardo

Citaat van: Laarassi op 09/12/2009 om 20:21:54
eh balhoofd, check je prive berichten.

Ja punthoofd, check je eigen prive berichten maar.

Hadou

Citaat van: incognito op 09/12/2009 om 17:39:35
Dat is wel waar. Irifien zijn niet loyaal aan de makhzen en dat weet jij, want je hebt het zelf al een keer in een andere discussie toegegeven.
Ik heb daar niets toegegeven.  Ik vond het een goed artikel. Als jij wilt gaan wij op dat onderwerp , al daar, op zijn plaats verder.

Nogmaals. Irifiyen maken deel van de Marokkaanse overheid.  Op iedere departement en op iedere bestuurlijke niveau. En zij dienen in het leger, luchtmacht en de Marine.
Er is geen verschil tussen de Marokkaanse burgers. Iedereen kan deelneen aan de Marokkaanse  samenleving.
Wat jij in je hoofd hebt, is niet gegrond. Jij kan hier steeds je anti-Marokko propagenda neer kotsen, op een website dat Amazigh cultuur en taal promoot en een plek geeft. Het moet één keer afgelopen zijn.

Hadou

Citaat van: incognito op 09/12/2009 om 17:39:35

Ookal collaboreren veel Irifien met de makhzen -
http://nl.wikipedia.org/wiki/Collaboratie
Lees goed wat collaboratie betekent en inhoudt.

Gezien dat de meerderheid van Marokkanen eeuwen lang één relgie aanhangen. En vele andere zaken gemeen hebben. En tegenwoordig ook met elkaar in huwelijk treden en famillie banden aanhalen, is er dus sprake van hechte band.

Doordat jij één natie, anoniem, en op afstand en in het vreemde taal en in verre land ( dat Moslims bestijdt) belachelijk maakt. Kan ik enkel oordelen dat jij de Collaborateur bent.

Hadou

Verder Inco.. zal ik maar niet reageren.. ik ben moe.. en teleurgesteld en hartstikke verdrietig door jouw teksten.