waarom hebben een aantal het geloof verworpen?

Gestart door koepiest, 04/11/2009 om 17:15:08

koepiest

dat je nederlands mooi is, wil nog niet zeggen dat het allemaal klopt wat je beweert. :)

Lezer

#16
Nee koepiest :d mijn Nederlands is niet mooi en doet er niet toe. Ik heb wat Arabische letterkunde, en wordt soms veroverd door die overblijfsels. Helaas is mijn Arabisch flink achteruitgegaan.

Citaat van: koepiest op 17/11/2009 om 18:56:30
dus als je amazigh bent, dan doe je afstand van de islam omdat deze groep ongewenst is???????????????????

de islam heeft nooit een aanval gedaan op de imazighen, dat waren de arabieren.


Ik zei niet dat de islam ongewenst is. Maar ik zei dat er een vertrouwenscrisis is ontstaan. We hebben allemaal onze bagage. Soms is het ten gronde en andere weer niet. Als je op eens ontdekt dat  er een gaatje in die kennis is (bijvoorbeeld omdat die kennis serieuze fouten bevat of niet gebaseerd is op gezonde verkennigsmethodes) dan stel je je weer een reeks vragen. Dat is dan het begin van de vertrouwenscrisis. Dat kan leiden tot de herstructurering van de reeds volgeladen bagage. En de godsdienst is een deel van dat bagage. Wordt de godsdienst aangeleerd vanaf het moment dat je in staat bent om gezond/verstandig te denken, of was dat aangeleerd met moedermelk, maw voordat je een onafhankelijke denkende identiteit opbouwde?


Lezer

#17
Vind hier ook waarom iedereen het geloof verworpen heeft:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers_geloof

Al die geloven zijn verworpen door de Berbers. Zie hieronder hoe een aantal tot het sterven streden om hun geloof te verdedigen:

"Gurzil was stier-gevormde oorlogsgodheid en een zoon van Amon. Hij werd meegenomen in hun oorlogen tegen de Romeinen en Byzantijnen. Corippius heeft opgemerkt dat de leider van Laguatan (of Luwata(h) zoals de Arabiern het noemden): Iarna nam zijn god mee in zijn oorlog tegen de Byzentijnen. Iarna was een Moorse (Oud-Maruetaanse) heerser een opperpriest van Gurzil. Hij werd vermoord door Byzantijnen. Nadat de Maures werden verslagen, vluchtte hij met de heilige afbeelding van zijn god Gurzil. Maar hij werd achtervolgd en vermoord, en de afbeelding van Gurzil werd ook vernietigd[20]."

Mocht Iarna overwonnen hebben, dan was Gurzil vandaag een belangrijke god :)

Zo zie je waarom een aantal het geloof verworpen hebben. :D


Zanatti

#18
Citaat van: Lezer op 21/11/2009 om 15:55:11


Mocht Iarna overwonnen hebben, dan was Gurzil vandaag een belangrijke god :)

Zo zie je waarom een aantal het geloof verworpen hebben. :D




Die verhalen zijn net als die hubel aanhangers in de film ''ARissalah'', allemaal ''Jahilia''.

Ga hier niet mensen in verkeerde voetsporen zetten.

Moge ''Allah'' swt, alle afgedwaalde Imazighen leiden.


Amdawkel

#19
Citaat van: koepiest op 04/11/2009 om 17:15:08
hi,

weet niet of deze vraag al eerder is gesteld, maar toch wil ik het graag begrijpen.
Waarom kiezen veel bewuste imazighen ervoor om afstand te doen van het geloof.

zijn ze boos omdat de islam een deel van hun identiteit heeft weggenomen, of hebben ze de koran bestudeerden zijn tot de conclusie gekomen dat ie niet deugt??
of omdat de koran arabisch is??
ik snap eerlijk gezegd de meeste mensen niet die zeggen dat ze atheiist zijn geworden en niet meer in allah geloven. waarom niet meer dan? Waar geloven jullie dan wel in,
wat zijn jullie beweegredenen??
waar leven jullie voor?? (het amazigh bestaan?)

Ik zou hier graag serieus over willen discussieren dus aub met serieuze argumenten komen,


;

Machmoed

Topic: waarom hebben een aantal het geloof verworpen?

Waarom niet?

Amsraraf

#21
Azul,

Er is een verschijnsel die ik nog niet kan verklaren: alle gelovige moslims hebben respect voor hun cultureel identiteit behalve de gelovige berber.

de gelovige berber denkt dat de amazigh taal en cultuur tegen de principes van de islam zijn. Maar de gelovige berber begrijpt -of is niet in staat om te begrijpen - dat ook de arabieren in Noord-afrika geberberiseerd zijn, dat wil zeggen dat zij opgegaan zijn in de amazigh samenleving. Dit zeggen bijv. ibn Khaldoen en Al-hassan Al-wazan (Leo Afrikanus)

Tevens de arabische cultuur wemelt het van atheistische ideen.  en nog vandaag de dag:

http://www.el7ad.com/smf/index.php

de Arabieren hebben altijd de gelovige berbers tegen hun eigen rasgenoten gebruikt. Wanneer de gelovige berbers de klus klaren, worden zij zelf keihard aangepakt door die arabieren: de Ketama-berbers zijn een voorbeeld. Zij hebben er voor gezorgd dat de fatimiden aan de macht komen in noord-Afrika, later vanuit Egypte stuurden zij (de fatimiden ) de arabische bedoeienen bani hilal, bani salim en bani maaqil op imazighen in noord-afrika hetgene leidde tot de vernietiging van het regio en...tamazight.


Op internet (vooral op arabische websites) kom ik vaak gelovige berbers tegen die de amazigh militanten uitmaken voor ongelovigen (kuffar) en bedreigen met een heilige oorlog!!!

Ik denk dat het probleem van de gelovige berber is dat hij vaak geheersenspoeld wordt door arabische "geleerden". Dit geldt niet voor iraniers, turken , indonesiers..etc die les krijgen  van landgenoten en in eigen taal.



Machmoed

Alsjeblieft...laten we het niet over Arif hebben. Waarom moeten daar arabisch sprekende officieren gestationeerd worden. Waarom niet de riffijnse bevolking niet aanstellen als orde handhavers.....de meeste komen daar niet vandaan. Ik vind Marokko nog te klein in gedachten en te groot voor de realiteit. Dit wil zeggen, de mensen zijn nog te onderontwikkeld en de de problemen/ontwikkelpunten te groot. Zo gek is dat niet, want de mesen zijn te lang onderdrukt en dom gehouden......islam is een ideologie die ruimte laat voor klootzakken om armen te misbruiken en te onderdrukken. Islam is letterlijk een arabische vorm van colonialisme en Allah wordt hiervoor gebruikt. Allah heeft er nooit wat mee te maken gehad, vandaar dat ze al eeuwenlang in de duisternis zitten. Toen de mongolen alles veroverden en de arabieren slechts een jaknikker...was het ook Aallah die ze toen verslagen heeft?

In een wereld van universeel bedrog, de waarheid vertellen is een revolutionaire actie!

Exposer

Citaat van: Machmoed op 15/03/2010 om 11:03:21
Alsjeblieft...laten we het niet over Arif hebben. Waarom moeten daar arabisch sprekende officieren gestationeerd worden. Waarom niet de riffijnse bevolking niet aanstellen als orde handhavers.....de meeste komen daar niet vandaan. Ik vind Marokko nog te klein in gedachten en te groot voor de realiteit. Dit wil zeggen, de mensen zijn nog te onderontwikkeld en de de problemen/ontwikkelpunten te groot. Zo gek is dat niet, want de mesen zijn te lang onderdrukt en dom gehouden......islam is een ideologie die ruimte laat voor klootzakken om armen te misbruiken en te onderdrukken. Islam is letterlijk een arabische vorm van colonialisme en Allah wordt hiervoor gebruikt. Allah heeft er nooit wat mee te maken gehad, vandaar dat ze al eeuwenlang in de duisternis zitten. Toen de mongolen alles veroverden en de arabieren slechts een jaknikker...was het ook Aallah die ze toen verslagen heeft?

In een wereld van universeel bedrog, de waarheid vertellen is een revolutionaire actie!
Alsjeblieft...laten we het niet over Arif hebben. Waarom moeten daar verwesters berbes officieren gestationeerd worden. Waarom niet de traditionele riffijnse bevolking niet aanstellen als orde handhavers.....de meeste komen daar niet vandaan. Ik vind Marokko nog te klein in gedachten en te groot voor de realiteit. Dit wil zeggen, de mensen zijn nog te onderontwikkeld en de de problemen/ontwikkelpunten te groot. Zo gek is dat niet, want de mesen zijn te lang onderdrukt en dom gehouden......Westers ideologieen die ruimte laat voor klootzakken om armen te misbruiken en te onderdrukken. Westers ideolgieen in de arme landen zijn letterlijk een  vorm van colonialisme ....

In een wereld van universeel bedrog, de waarheid vertellen is een revolutionaire actie!

Machmoed

Ik weet niet waar je het over hebt, maar het gaat erom dat juist de riffijnse mensen zelf orde kunnen handhaven. Dan hebben de mensen uit arif ook inkomsten en krijgen (in ieder geval in dit geval) imazighen weer het gevoel dat het hun eigen land is en niet een inferieure status hebben dan arabisch sprekende mensen. Gelukkig is de cultuur hier en der goed behouden maar toch. Jij hebt het over verwesterde ideen etc. Het zijn deze westerse ideen die je naar NL bracht en het verschil maakt tussen een poging wagen in een rubberbootje of in een "..." auto in een gewone/(luxe?) boot. Marokko gaat vooruit maar haast alleen voor toeristen.


Amazigh/rebel

Citaat van: Machmoed op 15/03/2010 om 22:18:08
Ik weet niet waar je het over hebt, maar het gaat erom dat juist de riffijnse mensen zelf orde kunnen handhaven.
Maar machmoed het is toch niet meer dan logisch dat je een van de bevolking waar het omgaat pikt en er zorgt dat die de orde rechtzet. Ik weet niet waar degene vandaan komt die ze daar hebben neergezet maar als een arrifi eruit pikt die begrijpt die onderlinge problemen beter dan een man van een andere nationaliteit

Machmoed

Dat klopt amazigh/rebel, maar helaas doet de regering dat sinds jaar en dag. Het kan heel goed zo zijn dat het nu wat minder is, maar in je eigen land djaja praten heb ik geen zin in. Ik vind dat als zij daar door de overheid worden geplaatst om te werken, dan leren ze maar de taal van de regio. Het moet niet gekker worden zeg en als je brutaal genoeg bent om ze in het thmazighth te beantwoorden of te bevragen, dan kijken ze je aan van waar kom jij vandaan terwijl het precies andersom is. Dit is wat ik bedoel...ik denk dat de overheid nog steeds de imazighen schuwt en niet vertrouwt ondabnks dat er een aantal amazigh-zakkenvullers zitten in de regering.....deze moeten toch dansen naar de pijpen van...

In 1980-1981 werden studenten bescaduwd en vervolgd omdat ze voor of tegen iets gingen demonstreren. Ze werden allemaal in de gaten gehouden en sommigen moesten zitten (gevangenis etc). Er is natuurlijk een hoop veranderd sinds die tijd, maar we moeten niet net doen alsof er geen verschil is voor de overheid of je een pure amazigh bent of een gearabiseerde amazigh bent. Zij vinden blijkbaar dat er een verschil moet zijn....ik ook. Ik vindt dat imazighen het werk wat die gearabiseerde mensen komen doen in arif en omgeving aan de imazighen zelf moet worden gespendeerd......en waarom komen die i3ghawien bij ons bedelen?

Dora

#27
De meeste weten nog niet precies wat ze wel of niet geloven.
De islam met een snufje cultuur is er met de paplepel ingegoten.
Deze vrije zielen willen zich niet gebonden voelen aan bepaalde regels en wetten en roepen dus dat ze niet meer geloven.
Maar meestal zie je dat ze nog wel in " iets" geloven alleen is nog niet duidelijk in wat.

in mijn ogen gewoon in God maar blijkbaar hebben ze er moeite mee om in iets te geloven wat een arabier verkondigd heeft. wat natuurlijk onzin is want Jezus vzmh en mozes vzmh waren geen arabieren en die vertelde niets meer of minder dan dat mohammed vzmh heeft verkondigd.

Dat iemand niet meer gelooft a la, maar als ze zo respectloos tekeergaan over een geloof of de volgelingen weerspiegeld in mijn ogen alleen maar hun eigen tekortkomingen.



samihaamazigh

Er is wel een groot verschil met wat Jezus vertelt en Mohammed. Kijk hier maar even op tarifit.info. Hier kun je lezen over Jezus en zijn leven en wat dat voor ons betekend!.

groetjes!

Asrem

Van religie komt tegenwoordig alleen maar ellende.
Het idee achter religie is in mijn ogen achterhaald, het werkt niet meer en sterker nog het werkt averrechts, zie alleen al hoeveel moorden/oorlogen uit naam van de religie plaats vinden.
Mozes-jezus-mohammed,allen mensen die opstonden voor de onderdrukten, voor de vernederden en voor de armen en hun volkeren verenigden.
Niet meer dan logisch dat mensen hen aanbaden en aanzagen voor helden, en later voor profeten, in die tijd was dat zeer een gewoonte.
Men kenden allerlei bovennatuurlijke krachten aan hun helden, denk maar aan hun voorgangers zoals de oude natuurreligies en grieken en romeinen etc etc.
Het is daarom dat in zuidamerika bijvoorbeeld veel mensen che ook als profeet zien, en de rasta's zien sellassie als profeet en ga zo maar door.
Heel menselijk allemaal om een held of redder bovennatuurlijke eigenschappen toe te kennen en hem tot profeet te bombarderen.
Maar tegenwoordig word religie misbruikt door allerlei machten om volkeren te onderdrukken,om te moorden om kennis/wetenschap onmogelijk te maken, en zo kun je een waslijst opmaken.
Het is vooral daardoor dat mensen zich keren tegen de islam,wat dat betreft heeft de islam het meest te lijden onder religie-extremisten en machthebbers die bijden deze misbruiken om anderen hun wil op te leggen.

Ligt het aan de islam? of aan de moslim ?, ik vind aan beiden en daarom heb ik de islam opzij gezet.
Ben wel verbaast dat mensen die de islam de rug toekeren, overstappen op de christendom met hun 10 eenheid, en "ik heb de heer gesproken of jezus kwam in mn leven" bla bla onzin.