waarom hebben een aantal het geloof verworpen?

Gestart door koepiest, 04/11/2009 om 17:15:08

koepiest

hi,

weet niet of deze vraag al eerder is gesteld, maar toch wil ik het graag begrijpen.
Waarom kiezen veel bewuste imazighen ervoor om afstand te doen van het geloof.

zijn ze boos omdat de islam een deel van hun identiteit heeft weggenomen, of hebben ze de koran bestudeerden zijn tot de conclusie gekomen dat ie niet deugt??
of omdat de koran arabisch is??
ik snap eerlijk gezegd de meeste mensen niet die zeggen dat ze atheiist zijn geworden en niet meer in allah geloven. waarom niet meer dan? Waar geloven jullie dan wel in,
wat zijn jullie beweegredenen??
waar leven jullie voor?? (het amazigh bestaan?)

Ik zou hier graag serieus over willen discussieren dus aub met serieuze argumenten komen,


TamurtIno

#1
Topic bestaat al.
Het antwoord is, iedereen moet het zelf weten.

Atheïsme kom je ook in Saoedie-Arabie tegen en ik denk niet dat Soediers hun atheïsme te maken heeft met Amazigh identiteit.
Het aantal ongelovigen en christenen stijgt wel onder Imazighen en dat komt misschien omdat ze niet veilig voelen onder de paraplu van de islam. Lees de verhalen van mensen zoals Incognito en Rifijsnrebel. Deze zijn tegen iedere kritiek op de genocide machine van de broeders. Hun argument is: "ze zijn onze broeders".  Ik kan me voorstellen dat sommigen denken: "als ze mij mogen vernietigen in de naam van de islam en broederschap, dan stap ik uit de islam". 
Wat ik op verschillende Arabische sites lees is het volgende: "islam is een Arabische godsdienst". Zelfs Al-qardawi heeft benadrukt dat islam een Arabische geloof is. Logisch dan dat sommige Imazighen die de Koran niet kennen, geen Arabische geloof aanhangen.

Daarnaast heeft islam helaas niets voor Imazighen betekend, maar heeft wel gezorgd dat broeders een groot rijk stichten op het land van verschillende volkeren.


Wanneer je over Amazigh identiteit begint, zeggen ze: "Islam is het enige die telt... je bent nationalist ... nationalisme is slecht.".  Dezelfde personen vinden niet dat broeders geen Arabische landen mogen stichten op het grondgebied van andere volkeren omdat nationalisme slecht is en islam is de enige die telt.

Amazigh/rebel

Ik begrijp zelf niet dat er imazighen zijn die afstand nemen van de islam. de islam verbient het niet een andere taal te praten verbied het niet een aparte levenstijl te hebben moet je wel kijken of het haram is. Maar  in mijn optiek  manipuleren arabieren  soms bepaalde dingen regels binnen de islam in hun voordeel om imazighen tegen elkaar op te zetten, om imazighen dus te potreteren als ja makkelijk afgevallen mensen, om imazighen zwart te maken. terwijl de islam dit niet toestaat de arabieren als ze zo graag over islam praten moeten eerst naar zichzelf kijken want zij zijn het die de fout zijn zij bezetten een land dat helemaal niet van hun is. Den mensen die er eerst waren onder tiranny leven schandalig de profeet mohamed vzmh heeft ons (moslims) dit toch niet geleerd ik eis ook dat de arabische leiders in noord afrika die zichzelf moslim noemen zoals mohamed VI noemt zichzelf amir al moeminoen dan stappen zij af als leiders en overhandigen het land aan hun oorspronkelijke bewoners maar natuurlijk zal dit niet gebeuren

koepiest

Citaat van: TamurtIno op 04/11/2009 om 17:27:17
Topic bestaat al.
Het antwoord is, iedereen moet het zelf weten.

Atheïsme kom je ook in Saoedie-Arabie tegen en ik denk niet dat Soediers hun atheïsme te maken heeft met Amazigh identiteit.
Het aantal ongelovigen en christenen stijgt wel onder Imazighen en dat komt misschien omdat ze niet veilig voelen onder de paraplu van de islam. Lees de verhalen van mensen zoals Incognito en Rifijsnrebel. Deze zijn tegen iedere kritiek op de genocide machine van de broeders. Hun argument is: "ze zijn onze broeders".

Ja maar dat klopt ook in de zin van dat we hetzelfde geloof aanhangen. broeder in islam. dat neemt niet weg dat we een andere afkomst of identiteit kunnen hebben.

Citaat van: TamurtIno op 04/11/2009 om 17:27:17
  Ik kan me voorstellen dat sommigen denken: "als ze mij mogen vernietigen in de naam van de islam en broederschap, dan stap ik uit de islam". 

Nee ik niet, Dat mensen dit beweren wil nog niet zeggen dat het ook idd waar is. ik geloof daar niet in, en keur het ook niet goed en zo tig moslims met mij, alhoewel ik de zelfmoordaanslagen in palestina heel goed kan begrijpen, aangezien dat hun enigste wapen is in een taljarendurende oorlog tegen zwaarbewapende tanks. Dit zijn aanslagen die in wanhoop worden gepleegd, niet omdat ze zo gelukkig zijn en ze zich willen opofferren voor hun geloof.

Citaat van: TamurtIno op 04/11/2009 om 17:27:17
Wat ik op verschillende Arabische sites lees is het volgende: "islam is een Arabische godsdienst". Zelfs Al-qardawi heeft benadrukt dat islam een Arabische geloof is. Logisch dan dat sommige Imazighen die de Koran niet kennen, geen Arabische geloof aanhangen.

De koran is tegenwoordig in alle talen verkrijgbaar. Dit is ook weer een zwakke reden.


Citaat van: TamurtIno op 04/11/2009 om 17:27:17
Daarnaast heeft islam helaas niets voor Imazighen betekend, maar heeft wel gezorgd dat broeders een groot rijk stichten op het land van verschillende volkeren.

Daar kun je je mischien wel heel erg in vergissen, als je gelooft dat moslims het paradijs ervoor in plaats krijgen. daarbij vergeleken is die woestijnzand niets.

Citaat van: TamurtIno op 04/11/2009 om 17:27:17
Wanneer je over Amazigh identiteit begint, zeggen ze: "Islam is het enige die telt... je bent nationalist ... nationalisme is slecht.".  Dezelfde personen vinden niet dat broeders geen Arabische landen mogen stichten op het grondgebied van andere volkeren omdat nationalisme slecht is en islam is de enige die telt.

Nee hoor , ik ben geen nationalist, ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben een amazigh, ik weet waar ik vandaan kom. maar ben ook een moslim en dat ik geen tatou op me gezicht mag zetten omdat het haram is, oojeee, nu verlies ik een stuk van mijn identiteit. is onzin.
als dit redenen zijn om te kappen met een geloof, dan vind ik deze imazighen zwak en laks en oneerlijk.

zwak, omdat ze de schuld zoeken bij anderen.
laks, omdat ze geen moeite nemen om de koran te bestuderen en daarna pas tot een beslissing kunnen komen.
oneerlijk, omdat ze hun kinderen geen kans geven op het paradijs.


matou


koepiest

Citaat van: matou op 05/11/2009 om 00:00:00
geen mooie naam , koepiest

kih kih , ik vind de jouwne anders isj PRACHTIG ALLEMATACHTIG.

Amazigh/rebel

Nee hoor , ik ben geen nationalist, ik sta juist open voor andere meningen. Ik ben een amazigh, ik weet waar ik vandaan kom. maar ben ook een moslim en dat ik geen tatou op me gezicht mag zetten omdat het haram is, oojeee, nu verlies ik een stuk van mijn identiteit. is onzin.
als dit redenen zijn om te kappen met een geloof, dan vind ik deze imazighen zwak en laks en oneerlijk.

zwak, omdat ze de schuld zoeken bij anderen.
laks, omdat ze geen moeite nemen om de koran te bestuderen en daarna pas tot een beslissing kunnen komen.
oneerlijk, omdat ze hun kinderen geen kans geven op het paradijs   




precies ja ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden

Lezer

#7
Laat me jou even betoveren met de magie van de simpele feiten. Voordat je je gaat verdiepen in de mysteries van de godsdienst, moet je wat materiaal ter beschikking hebben. Dat materiaal moet je gebruiken als brandstof voor het denken. Want denken hangt samen van kennis/wetenschap. Kennis is dus geen denken, maar het materiaal van denken. Ik merkte op dat godsdienstig denken in de eerste instantie een dochter van groepsdenken is.

Om te weten dat de godsdienst uit het groepsdenken is, moet je je eventjes uitkleden van de groep. U blijft je kledij behouden wetend dat u zich kleedt zoals de groep waarbij u -graag- hoort. U kunt zich ontmantelen van het groep, en rijst u uw verstand naar de troon van neutraliteit, los van het geleerde gedrag en gedacht.

U zult merken hoe sterk de groep is (ivm samenhang die versterkt wordt door sociale beloning en sancties, want de mens is geboren om sociaal te leven) hoe meer de individuele gedachten op elkaar zou lijken. Zo vind je dat de moslim het allergelukkigste is omdat hij moslim is geboren, en dat ook bij de joden. Ze zijn allemaal de allergelukkigsten die van de goddelijke genade genieten. Omdat de andere geen gelijk kan hebben. De eigen groep is volkomen te vertrouwen. Het individu hoeft niet de geleerde godsdienst te bestuderen om zijn gelijk te testen. Dat is zelfs een bedrog. Dus, gaat men eerder dat bevestigen. Maar neigt er zelfs meestal naar om de andersdenkenden uit te lachen. Pas als ze zich er aan zouden gaan onderwerpen, dan weten ze ineens dat de andere groep "gelijk" had. Want de eigen groep is nu eenmaal geassimileerd in de andere groep.

Op basis daarvan kunnen we de geschiedenis en de hedendaagse realiteit iets verstandiger benaderen. Zo hebben de Berbers geloofd in de stenen die ze zelf gemaakt hebben, en daarna het licht beweerd gezien te hebben met christendom, en bleven de islam bestrijden totdat ze aan de groep van de islam onderworpen zijn, dan zijn eens het meest overtuigd van de islam. Want de groep heeft het sinds iets meer dan duizend jaar geleden beslist. Het is ook onze groep die zelfs niet kon schrijven met enkele uitzonderingen.

Doordat sommigen niet meer blij zouden zijn met hun eigen groepen, gaan ze aanvankelijk afstand nemen van hun groep. Dat betekend afstand nemen van de totale integriteit. Want de groep heeft nu bewezen dat hij niet volledig in lijn is met het betrokkenen individu. Pas daarna komt de echtscheiding in verschillende aspecten. De godsdienst is daar niet los van.

koepiest

Citaat van: Lezer op 12/11/2009 om 13:44:55
Ik merkte op dat godsdienstig denken in de eerste instantie een dochter van groepsdenken is.

maar de islam heeft zoveel stromingen, zoveel verschillen zitten daarin, moslims vormen daarin niet een groep.


Citaat van: Lezer op 12/11/2009 om 13:44:55
Het individu hoeft niet de geleerde godsdienst te bestuderen om zijn gelijk te testen.

De islam spoort mensen juist aan om koran te lezen en te bestuderen. iedereen is geschapen met een eigen verstand, afhankelijk zijn van andere meningen in de islam zonder zelf op onderzoek te gaan wordt afgeraden.

Citaat van: Lezer op 12/11/2009 om 13:44:55
Want de groep heeft nu bewezen dat hij niet volledig in lijn is met het betrokkenen individu.

dit begrijp ik niet helemaal, wilt u aub nog duidelijker toelichten.

Lezer

Citaat van: koepiest op 12/11/2009 om 16:28:07

dit begrijp ik niet helemaal, wilt u aub nog duidelijker toelichten.
Daarmee bedoel ik dat de persoon afstand van de groep doet omdat de groep ongewenst voor hem is.
Stel voor dat je nu een moslim bent, en bent een soldaat in het Amerikaanse leger. Op een dag heb je het bevel gekregen Mekka te bombarderen. Als je moslimgezind bent, dan doe je afstand van het Amerikaanse leger. Want je bent het niet meer mee met het Amerikaanse leger.

Hadou

@ Lezer,
dat heb je wel goed neergezet.  ga zo door;

koepiest

Citaat van: Lezer op 16/11/2009 om 15:13:20
Daarmee bedoel ik dat de persoon afstand van de groep doet omdat de groep ongewenst voor hem is.
Stel voor dat je nu een moslim bent, en bent een soldaat in het Amerikaanse leger. Op een dag heb je het bevel gekregen Mekka te bombarderen. Als je moslimgezind bent, dan doe je afstand van het Amerikaanse leger. Want je bent het niet meer mee met het Amerikaanse leger.

dus als je amazigh bent, dan doe je afstand van de islam omdat deze groep ongewenst is???????????????????

de islam heeft nooit een aanval gedaan op de imazighen, dat waren de arabieren.

volgens mij heb je heel veel fatasie jij.

Lezer


TamurtIno

Lezer,

Een prachtig stuk, als je dat zelf hebt bedacht.
En je Nederlands heeft mijn Nederlands binnen een aantal maanden overtroffen.

Mijn complementen.

Lezer

Er zijn daar nog wat fouten in. Maar ik voel me beter in Nederlands. Bedankt voor de compliment, maar dat wil niet zeggen dat mijn Nederlands beter dan de jouwe is :)