Hoofdmenu

Ramadan is dood!

Gestart door Bades, 11/09/2009 om 17:23:56

Bades

Het echte einde van de ramadan

Woord door Asis Aynan

Toen de trein de vrijstaat Berlijn verliet en richting de polder reed, maakte zich een onrustig gevoel meester van mijn buik. Ik nam een hap van mijn sandwich en een paar slokken fris, maar het haalde niets uit, de zenuwen bleven. De trein stak de grens over, en toen wist ik waar de spanning vandaan kwam: ik zou binnen afzienbare tijd terug zijn in mijn sociale habitat, terwijl de ramadan aan de gang was.

Voor de islamitische niet-vaster is dat een periode waarin hij zich moet bedienen van leugens en ontwijkgedrag om de moslims uit zijn omgeving niet voor het hoofd te stoten. Een vriend van mij, die als schoonmaker werkte, nuttigde elke ramadan zijn lunch op het toilet, omdat hij bang was voor een ontwrichte werkrelatie met zijn islamitische collega's. De vriend vergelijkt de niet-vasters in Nederland altijd met de homo's van Marokko: ze kunnen alleen in het geheim zichzelf zijn.

Gelukkig zijn er veranderingen op komst.

De ramadan betekent voor miljoenen moslims wereldwijd 29 of 30 dagen onthouding van eten, drinken, seksueel contact en slechtpraterij, van de morgenschemering (niet zonsopgang) tot zonsondergang. Deze abstinenties moeten leiden tot de spirituele staat van de bezinning. Dat is een welkome toestand overigens, in een wereld waar de snelheid en geneugten des levens onmetelijk zijn, en ons dikwijls zo verdoven, dat we bijna vergeten dat we leven.

Het aantal dagen (29 of 30) dat gevast moet worden, hangt van de omlooptijd van de maan af. De tijd tussen twee nieuwe manen is precies 29 dagen, 12 uren en 44 minuten. We weten ook dat een maanjaar 354 dagen, 8 uren en 48 minuten telt. Daarom verschuift elk jaar de ramadanmaand met anderhalve week naar achteren in onze kalender (zonnejaar). Toch doen islamitische geestelijken alsof er van deze wetmatigheid geen sprake is, want de vastenmaand mag pas beginnen als 's werelds belangrijkste imams de wachter van de aarde met het blote oog hebben waargenomen. De imams bepalen ook de afsluiting.

De islamitische geestelijken tonen aldus hun kracht door de baas te spelen over de maan. Maar ze zullen geen grip hebben op de grote omwenteling onder Nederlandse moslims: de ontkerkelijking.

Dit is geen voorspelling met het blote oog, maar een trend die wordt bevestigd door het onderzoek Religie aan het begin van de 21ste eeuw, dat onlangs door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gepubliceerd, waaruit blijkt dat het bezoek aan kerken, moskeeën en religieuze bijeenkomsten flink aan het teruglopen is.

De grootste daling wordt onder moslims waargenomen. Naar mijn mening heeft dat te maken met het feit dat veel tweede generatie-moslims ontevreden zijn over de conservatieve moskeebesturen, die weinig vernieuwend zijn. Ze willen bijvoorbeeld nog altijd geen vrouwelijke voorgangers benoemen. De ontkerkelijking is ook het gevolg van de moderniteit. Een belangrijk kenmerk daarvan is de individualisering, die de structuren van de islamitische gemeenschappen afbreekt. Steeds minder vaak is het huis van God het centrum van de gemeenschap.

Maar er is meer. Ik zie de groep Nederlandse moslims in mijn omgeving die zich vervreemden van de gedicteerde islamitische regels en religieuze dogma's steeds groter worden. Dit wijst op meer dan enkel 'ontkerstening'. Voor de meeste jonge moslims ligt aan de vervreemding van de islam geen religieus alternatief of godloochening aan ten grondslag. Het gaat eerder om de eisen die de islam aan haar gelovigen stelt. Deze beginnen onwerkbaar te worden in onze moderne samenleving.

Voor de ramadan betekent dat een deel van de Nederlandse moslims niet meer zal vasten. Elk jaar verschuift de heilige islamitische maand ongeveer tien dagen. In het jaar 2016 zal de midzomer midden in de vastenmaand vallen. De ramadanner zal vanaf half vier 's nachts tot half elf 's avonds (dus 17 uur lang!) zijn lichaam van water, eten en al het andere moeten onthouden. Het is onmogelijk dat een ongetraind persoon zich nog kan bezinnen, terwijl hij of zij een maand lang elke dag maar een paar uur de tijd heeft om zichzelf te voeden.

Sterker nog: een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim, die nu nog trouw is aan zijn religie, ook inzien. De meesten zullen het toekomstige offer niet brengen, omdat het simpelweg onredelijk is en te veel van hen vraagt.

Goed nieuws voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te vrezen voor een maand vol hypocrisie.

Reacties kunnen naar opinext@nrc.nl

Bron: NRC Next, donderdag 10 september 2009
http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=204

E3ber_Tastite

Laat de Islam toch eens met rust man, yeh bullshit is dit weer, we worden al door het slijk gehaald en dan krijg je dit weer door je eigen volksgenoot.

Ik bedoel wie houd je tegen om te gaan eten, gaaaa mac donalds is dichtbij!!

Izouran

Hoe duur ben je, voor hoeveel heb je jezelf verkocht

miss.F.

mensen en andere wezens gaan dood, de ramadan niet

Azghar

Citaat van: A3essas op 11/09/2009 om 17:23:56
Het echte einde van de ramadan

Woord door Asis Aynan

Sterker nog: een dergelijke vastenmaand bereikt niet het gewenste effect voor de geest, maar is ook ongezond voor het lichaam. En dit zal de Nederlandse moslim, die nu nog trouw is aan zijn religie, ook inzien. De meesten zullen het toekomstige offer niet brengen, omdat het simpelweg onredelijk is en te veel van hen vraagt.

Goed nieuws voor de niet-vaster: hij of zij hoeft in de toekomst niet meer te vrezen voor een maand vol hypocrisie.

Reacties kunnen naar opinext@nrc.nl

Bron: NRC Next, donderdag 10 september 2009
http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=204

pas als je maag-darmkanker krijgt dan ben je gedwongen om jou leefstijl te veranderingen  "vasten".
De internisten die zich  bezig houden met het voorkomen,  diagnosticeren (= herkennen en benoemen) en behandelen van ziekten van de inwendige organen adviseren moslims tijdens Ramadan niet te veel eten. ze benadrukken dat Ramadan  je lichaam  zuivert van verscheidende toxische stoffen.



Chatt zie arif

#5
Wat een lafaard, stiekem ergens ver weg in Berlijn een broodje met fris drinken! Als je wil eten houdt niemand je tegen,ook niet in je eigen woonplaats. Wie verlaagt zich trouwens om stiekem op de W.C te eten,ik lijd liever een dag honger dan op de W.C te moeten eten. TFOE

Je sociale habitat is je lief,maar de gebruiken ervan verwerp je heimelijk ergens in een treincoupe in Berlijn.

Neem afstand, a cowardie!


Is dit een trotse Riffi ?

Rebellious

#6
Die Asis, durft zeg. Aan de andere kant dieptriest. En die titel slaat nergers op.
Misschien wordt hij wel onder druk gezet door NRC, of krijgt hij een bonus, wel diep triest.

Chatt zie arif

Citaat van: ZwaarRebels op 11/09/2009 om 19:38:26
Die Asis, durft zeg. Aan de andere kant dieptriest. En die titel slaat nergers op.
Misschien wordt hij wel onder druk gezet door NRC, en krijgt hij een bonus, weet ik t, wel diep triest.

Durf ?? Welke durf doel je hier op?

Rebellious

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 11/09/2009 om 19:39:55
Durf ?? Welke durf doel je hier op?
Toegeven in t openbaar, dat hij niet meedoet aan t vasten. Vind ik wel gedurfd.

Chatt zie arif

Citaat van: ZwaarRebels op 11/09/2009 om 19:44:49
Toegeven in t openbaar, dat hij niet meedoet aan t vasten. Vind ik wel gedurfd.


Dan hebben wij beiden een andere definitie van het begrip 'durf'. Wat ik wel grappig vind is de term "islamitische niet-vasters". Kun je de bekende uitzonderingen ( zieken,reizenden,zwakken) daargelaten jezelf een moslim noemen als je niet vast ?


Bades

#10
Ik vindt het een reële constatering van Asis Aynan!
Je merkt steeds meer dat ramadan niet echt van deze tijd is!


http://www.youtube.com/watch?v=6Y6I06ZzE6U

Bades

Citaat van: Chatt,le Fou Sentimental. op 11/09/2009 om 19:51:16

Dan hebben wij beiden een andere definitie van het begrip 'durf'. Wat ik wel grappig vind is de term "islamitische niet-vasters". Kun je de bekende uitzonderingen ( zieken,reizenden,zwakken) daargelaten jezelf een moslim noemen als je niet vast ?



tuurlijk.

E3ber_Tastite

Ik denk dat Asis, totaal niet weet wat de betekenis is van de heilige maand Ramadan. De Ramadan is een maand, waar je dichter tot god kan komen, waarin je godsbewuster wordt, waarin je je onthoud van je oude gewoontes. Het is niet alleen een maand, waarin je vast alleen om het niet eten en mogen drinken, het gaat verder dan dit, je moet je levensstijl zodanig zien te veranderen, met als doel een betere mens en moslim te zijn, dus niet liegen, roddelen, stelen, bedriegen, oplichten etc.... De profeet vzmh heeft ook gezegd, dat als je je niet onthoud van deze slechte dingen tijdens de Ramadan, je net zo goed kan gaan eten en drinken. De ramadan gaat dus veel verder dan je je alleen te onthouden van eten en drinken, je dient je levensstijl te veranderen en je na de ramadan ook daaraan te houden.

Laat deze mooie maand toch eens met rust mensen en laat ons 'mensen' die zich godsbewuster willen worden met RUST!!!

ayned_m

azul
Ik zie geen reden om asis aan te vallen, hoor. het blijft zijn mening . Kom mt goede argumenten  en ga tegen hem aan , klaar ! dat goed goedkoop praatjes , lafaard, hoeveel heb je gekregen, verkocht door NRC ... Allemaal onzin . Hij zegt temninste wat hij er over denkt . en jij ? je wacht tot dat iemand met een verhaaltje komt dan word je wakker om hem uit te schelden  hehehheh !
ik vast vanaf mijn 12de  maar ik ken en vandaag nog een ongetelde antaal  imazighen die niet vasten .Iwa, moet ik ze uit schelden  of moet iemand die een artikel schrijft uit schelden . ik heb genoeg wat te doen , hoor.
nogmaals ik kan asis niet uitschelden en lafaard noemen omdat ik niet met hem eens ben !!!!!!!1
azul 

Lezer

Van mij mag hij alles zeggen, maar met sommige zaken moet men conservatief zijn. Van religie te bekritiseren krijg weinig goed terug, al was de kritiek raak.
Geloof is geloof. Iedere geloof zegt dat zijn geloof het ware is, en van perfectie is voorzien. Denken is een deugd, maar over sommige zaken praten is eerder ondeugd zoals praten over seksualiteit in conservatieve groepen of familieverwanten.