Toneelschrijver Omar Boumazzoughe op theaterfestival Hollandse Nieuwe

Gestart door student1980, 10/09/2009 om 12:35:56

student1980

Hollandse Nieuwe



Het artistieke team van MC selecteerde uit 76 inzendingen (het hoogste aantal aanmeldingen ooit) zeven toneelschrijvers en zeven theatermakers. Deze uitverkorenen krijgen dit najaar een regisseur of coach aangewezen die hen zal begeleiden bij de verdere ontwikkeling van hun stuk met als hoogtepunt een eerste presentatie op HOLLANDSE NIEUWE 11 dat dit jaar van 4 t/m 7 november plaatsvindt op de Westergasfabriek in Amsterdam.

Omar Boumazzoughe geboren in Marokko begint in 1976 met het schrijven van poëzie. Dat Omar talent heeft blijkt al snel wanneer een van zijn teksten door de bekende Marokkaanse zanger Walid Mimoun gezongen wordt.

In 1991 schrijft hij zijn eerste eigen toneelstuk “De Grafdelver” dat gespeeld wordt in Marokko, Spanje en later ook in Holland. In 1999 vertrekt Omar naar Nederland waar hij het toneelstuk Rabia en Bouzeyan schrijft. Na een paar jaar gepauzeerd te hebben schrijft Omar in 2008 stuk Ait Said City.



Ait Said City
Mimoun, eh, Harry Potter vliegt vanuit Ait Said City op zijn bezem naar Amsterdam om een bosje munt te halen voor in de thee die hij op het vuur heeft staan. Psycholoog Isabel doet, gehinderd door vrome schoonmaker Sella, haar best om uit te vinden wie hij is. De ervaringen van Mimoun en zijn kijk op het leven blijken een stuk indringender dan die van Harry Potter.


http://www.mconline.nl/hollandsenieuwe/

student1980

#1
Regie Kasper Kapteijn Dramaturgie Celine Buren Acteurs Isabel: Esma Abouzahra, Sella: Sinan Cihangir, Mimoun: Poal Cairi

WOENSDAG 4 NOVEMBER, 20:30 UUR, KETELHUIS GROTE ZAAL
DONDERDAG 5 NOVEMBER, 22:30 UUR, KETELHUIS GROTE ZAAL

Kaarten bestellen: http://www.mconline.nl/hollandsenieuwe/#/mc/hn11/selectie/omar_boumazzoughe


student1980

Afgelopen zaterdag heeft Omar Boumazzoughe de tweede prijs gekregen voor zijn stuk Ait Said City.
Hieronder een interview met Omar.

Gekte doet leven

Woensdag 04 november 2009 | Redactie Wereldjournalisten

Ait Said City, een eenakter over de waarheid van een 'gekke' schoonmaker, gaat vandaag in première tijdens het Hollandse Nieuwe-festival in Amsterdam. De schrijver Omar Boumazzoughe pleit met zijn stuk voor gekte als oplossing om de dagelijkse problemen aan te kunnen. 'Un peu de la folie est la solution.'
‘Ik wilde met dit stuk het woord laten aan de gekken. Uit eigen ervaring weet ik dat gekken de waarheid zeggen,’ zo omschrijft Omar Boumazzoughe het thema van zijn eenakter Ait Said City die hij als een kritische komedie ziet.
Boumazzoughe is in Marokko geboren en begint in 1976 met het schrijven van poëzie. Een van zijn teksten werd zelfs door de bekende Marokkaanse zanger Whalid Mimoun gezongen. In 1991 schrijft hij zijn eerste toneelstuk De Grafdelver dat gespeeld wordt in Marokko, Spanje en later ook in Holland. In 1999 vertrekt Boumazzoughe naar Nederland waar hij het toneelstuk Rabia en Bouzeyan schrijft.

Harry Potter & Mimoun
Mimoun, de hoofdpersonage in Ait Said City, is al 30 jaar schoonmaker. In momenten van fantasie reist hij op zijn schoonmaakbezem naar Nederland om een bosje munt te halen. Bij zo’n wegdroommoment wordt hij betrapt, voor gek verklaard en ontslagen. Hij zegt dat hij Harry Potter is. Maar is hij wel zo gek? Boumazzoughe:‘Mimoun begrijpt de Nederlandse samenleving niet, maar evenmin de Marokkaanse samenleving. Hij zegt wat andere mensen niet durven te zeggen maar wel denken.’
Boumazzoughes stukken bevatten vaak fantastische, absurdistische elementen. Zijn inspiratiebron vindt hij daarentegen niet in een schrijver als Kafka, maar in vertellende schrijvers als Hemingway, Tolstoi, Choukri en Zafzaf. Zijn stukken zijn in het Arabisch geschreven. De vertaling kostte nogal wat hoofdbrekens vertellen de 2 vertalers later: ’Soms zaten we 2 of 3 uur aan een zinnetje om te vertalen.'

Berber
Boumazzoughe vertrok naar Nederland in de verwachting een actieve Amazigh (Berber)-gemeenschap te treffen. Dat viel tegen. ‘Ik heb niet gevonden wat ik zocht. Aan de andere kant: ik dacht dat veel Marokkanen geassimileerd waren in Nederland, maar dat is ook niet zo. Het is eerder andersom; Nederlanders zijn Marokkanen geworden. O, is dat wat Wilders ook vindt? Ik weet  weinig van die man. Ik zag dat Nederlanders in een rij staan, net als Marokkanen dat doen en toen bedacht ik mij dat.’
De vrijheid die hij in Nederland aantrof deed hem besluiten te blijven. Zijn schrijverschap kreeg zelfs een nieuwe boost in Nederland. ‘Schrijven in Marokko betekent problemen zoeken. Dat heeft misschien ook te maken met mijn Amazigh-achtergrond.’

Boumazzoughe pleit met Ait Said City voor gekte als oplossing voor de dagelijkse problemen. Hij verwijst naar de Berber vrijheidsstrijder Abdelkrim El Khattabbi. ‘Als hij niet gek was geweest zou hij nooit begonnen zijn met zijn revolutie. Gekken geloven niet in een betoog. Ze vertellen de waarheid en die doet pijn.’ Hij besluit overtuigd: ‘Un peu de la folie est la solution.’

Bron: http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2009/11/04/gekte_doet_leven/