Rif Tour (Marokko)....

Gestart door Samir!, 30/06/2009 om 14:11:19

Samir!



Tussen 8 juli en 15 augustus rijdt een bus het Marokkanse Rif door. Het bus vertrekt vanuit Den Haag, begin en eindpunt van deze originale tour. De bus bevat een tentoostelling over Marokkanen in Nederland since eind jaren 60. De tentoonstelling bestaat uit
-een documentaire met historisch beeldmateriaal
-een documentaire waarin vier mannen van het eerste uur hun verhaal doen
-migratie liedjes
-grote kaarten Marokko-Nederland
-foto's (uit prive archief)
-een theatershow door Amar Al Ajjouri

De teksten in de tentoonstelling zijn in het Nederlands, het Arabisch en het Amazigh (Berber).

Bron: http://amazightv.net/agenda/1166_rif-tour-marokko*.html

MBTiza

Citaat van: Samir! op 30/06/2009 om 14:11:19


Tussen 8 juli en 15 augustus rijdt een bus het Marokkanse Rif door. Het bus vertrekt vanuit Den Haag, begin en eindpunt van deze originale tour. De bus bevat een tentoostelling over Marokkanen in Nederland since eind jaren 60. De tentoonstelling bestaat uit
-een documentaire met historisch beeldmateriaal
-een documentaire waarin vier mannen van het eerste uur hun verhaal doen
-migratie liedjes
-grote kaarten Marokko-Nederland
-foto's (uit prive archief)
-een theatershow door Amar Al Ajjouri

De teksten in de tentoonstelling zijn in het Nederlands, het Arabisch en het Amazigh (Berber).

Bron: http://amazightv.net/agenda/1166_rif-tour-marokko*.html


"Het bus vertrekt"

Dat is klopt als een boes.


Señor Canardo

Voor de geïnteresseerden, volg hier het wel en wee van deze propagandamachine op wielen >

http://www.timerime.com/timeline/51466/

arriset

Afsluiting Rif-tour

De RifTour, een rijdende tentoonstelling vol herinneringen aan Marokkaanse gastarbeiders, trekt vooral jonge Marokkanen. Een rijdend monument ter ere van Marokkaanse gastarbeiders. Begonnen in Imzouren - Marokko en eindigend in Utrecht - Nederland.

De tweede en derde generatie Marokkanen is geïnteresseerd in de geschiedenis van de migratie. Ze willen weten hoe hun ouders in de jaren ‘60 en ‘70 werden geronseld voor Nederland, zo vertellen de organisatoren. De bus is een initiatief van het Museon in Den Haag. Met de bus brengen ze de geschiedenis van Marokkanen in beeld. In de bus staan bioscoopstoelen waar bezoekers een film kunnen bekijken. Aan de wand hangen foto’s van  gastarbeiders in werkkleding. Bezoekers kunnen Marokkaanse en Nederlandse liedjes beluisteren met een koptelefoon. Achterin de bus staat een groot scherm. Daar draaien de documentaires over de immigratie.

Rifgebergte
De bus is in de zomer van 2009 van start gegaan in de Marokkaanse badplaats Al Hoceima. Daarna is de reis vervolgt door het rifgebergte. In 6 weken tijd zijn 17 dorpen en steden bezocht. Tijdens de tocht werden verhalen van thuisblijvers en mensen die terugkeerden naar Marokko verzameld. Ook konden mensen foto’s inleveren die werden gebruikt bij de tentoonstelling. Vervolgens is de bus naar Nederland gegaan om de grote steden aan te doen.
In Den Haag is de tentoonstelling naar gemengde scholen gegaan. Daar is een
lesprogramma aangeboden. De jongeren waren erg geïnteresseerd in de verhalen. In Utrecht heeft de bus onder andere in de wijk Kanaleneiland-Noord gestaan. In deze buurt is 90% van de bewoners van Marokkaanse afkomst. Kosmopolis Utrecht heeft de bus naar deze plaats gehaald. Annemarie de Jong, productieleider van de Vrede van Utrecht vertelt waarom de bus hier staat. ‘We willen met de bus vooral de dialoog tussen verschillende culturen tot stand brengen. We proberen aan te sluiten bij thema’s die leven in de wijk.’

Mannen uit Marokko
Over de tentoonstelling is ook een boek gemaakt: ‘Mannen uit Marokko, pioniers vertellen'. Hierin staat de geschiedenis van de eerste Marokkaanse migranten naar Nederland beschreven. Volgens de website zijn bezoekers enthousiast als ze de bus betreden. Een aantal heeft zijn reactie gegeven op de website:
'Mijn hart bloedt en bloeit weer als ik deze historische beelden zie! Er is zo veel dat ons bindt!'.
Een ander meldt: 'Leuk die geschiedenis. Ik herinner nu nog de eerste groep Marokkanen die bij ons bedrijf in Bodegraven kwamen werken. Ik vond het leuke, bijzondere en hardwerkende collega’s. Later kwamen ook de vrouwen. We raakten bevriend en aten heerlijk eten met elkaar. Ik woon en werk nu zelf in
Mauritaniёâ€¦dus een omgekeerde migrant?'
'Door het bezoek aan RifTour heb ik meer respect voor alle gastarbeiders. Met name voor mijn vader die in de jaren ‘60 naar Nederland kwam. Hij liet zijn vrouw, kinderen en familie en vrienden achter. Ik voel nu hoe moeilijk dat was. Ik weet nu ook hoe moeilijk en zwaar het voor hun was om hier in Nederland onder slechte omstandigheden te werken en te wonen.'
'Ik denk dat alles wat ik hier gezien heb alleen maar een druppel van de zee is, maar dat is wel erkenning voor deze gastarbeiders die zwaar werk verricht hebben om de economie van Nederland op peil te houden. Respect!!! Dank u!’

Op 27 juni werd de busreis feestelijk in Utrecht afgesloten. Het museon heeft plannen om de riftour naar Amsterdam en naar het openlucht museum in Arhem te brengen. Riftour is een project van Museon, Centrum voor de Geschiedenis van Migranten, VSB fonds, Mondriaan Stichting, Stichting Doen en de gemeente Den Haag.

Meer informatie over de bus en de locaties op de website riftour.nl

>> http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2010/07/05/riftour/