Geschiedenis van de Islamitische Sektes & Stromingen

Gestart door Tazia, 09/06/2009 om 16:16:21

Tazia

Dar al-'Ilm:

Studiedag Geschiedenis van de Islamitische Stromingen en Sektes

25/04/2009


http://www.youtube.com/watch?v=8yvD55f51oY


Meer informatie & inschrijven

“Mijn oemmah zal zich splitsten in 73 groepen.
Allen zullen de hel in treden, behalve één!”

De Profeet Muhammad (vzmh)

Duidelijke woorden van de Profeet. Woorden die tot op heden hebben geleid tot verhitte discussies. Wie is die ene groep die naar het Paradijs gaat?

Aan welke criteria moet deze groep voldoen? Wie bepaalt wie deze geredde groep zal zijn op de Dag des Oordeels? Discussies laaiden op. Predikers kwamen tegenover elkaar te staan. Afkeer voor elkaar begon te groeien. Verwerpen en verfoeien werd normaal. De vraag is sindsdien nog altijd: Wie heeft de waarheid in pacht?

De profeet Muhammad (vzmh) had het ons al gezegd...
De Profeet heeft gezegd dat zijn volgelingen zich zullen splitsen in 73 groepen en zijn woorden zijn inderdaad uitgekomen; de moslimgemeenschap is verdeeld geraakt in diverse stromingen, sektes en subsektes. Al deze groepen beroepen zich op de Islam, maar in hoeverre ze allemaal islamitisch zijn is de vraag. En afhankelijk aan wie je die vraag stelt, kan het antwoord erg verschillen. Sinds oudsher hebben geleerden in hun tijd deze groepen proberen te identificeren. Tegenwoordig zijn er nog zoveel meer groepen. Hoe is dit te plaatsen? Hoe is dit allemaal ontstaan? Hoe kwam de moslimgemeenschap tot een splitsing en hoe zijn de eerste sektes begonnen?

Ahl as-Soennah, Shi’a, Raafidah, Khawaaridj, Soefisme, Bareilwi, Ash’ariyyah, Matoeridiyyah, Salafiyyah, Moe’tazilah, Wahhabisme, Qadariyyah, Deobandi, Tablighi Djamaat, Djahmiyyah, Zaydiyyah, Ahmadiyyah, Moerdji'ah, Djabariyyah, nog wat-iyyah ...
komt u er nog uit?! Dit is slechts een tipje van de sluier...


Welke groep heeft u beïnvloed? Wellicht vraagt u zich ook af tot welke ‘groep' u behoort. Of beschouwt u zichzelf "gewoon" als moslim? Klopt dit wel als u dat denkt? Bent u nergens door beïnvloed? Hebt u nooit iemands uitleg aangenomen? Dat dit laatste kan worden bevestigd is ongeloofwaardig.

Als we kijken naar de moslimgemeenschap in het Nederland van nu, dan zien wij dat de verdeeldheid in een razend snel tempo groeit. Moslims zetten zich steeds vaker en steeds harder van elkaar af. Wat is er misgegaan? Raakt u ook in verwarring door allerlei namen van sekten en groepen??

Stromingen...sektes...cultus...beweging??? Wanneer is een groep een stroming, een beweging of een sekte? Wat is het verschil hiertussen? Hoe wordt een groep een sekte? Hoe manifesteert en identificeert een islamitische sekte zich? Wat is het verschil tussen sektarisch gedrag en een sekte zijn? Wanneer en hoe wordt iemand binnen een groep beschouwd en wanneer en hoe ligt iemand daar uit? Hoe zit het met takfier?

Helderheid zou toch wel wenselijk zijn!
Hoe is het allemaal ontstaan? Wat zijn de discussies nu eigenlijk? Waar liggen de verschillen? Hoe kan er worden omgegaan met al de verschillende groepen?

Dit alles en nog veel meer kunt u leren tijdens deze studiedag.

Voor wie is dit seminar bedoeld?
♦ Iedereen die geen idee heeft wat sektarisch gedachtegoed inhoudt
♦ Iedereen die onderscheid wil kunnen maken tussen de leer van de Koran en de Soennah en de manier waarop het door verschillende groepen wordt gepraktiseerd
♦ Iedereen die wel eens een forum bezoekt en verschillende termen van groeperingen voorbij ziet komen
♦ Iedereen die het kaf van het koren wil scheiden en innovaties wil leren herkennen
♦ Iedereen die tot op heden niet eens wist dat er sektes en stromingen binnen de Islam waren
♦ Iedereen die reeds kennis heeft van deze sektes, maar de geschiedenis en het ontstaan ervan wil kennen
♦ Kortom: moslim of niet-moslim: een ieder die interesse heeft in dit onderwerp kan dit seminar volgen 

Neem de verwarring weg en zie door de bomen het bos weer! Kom naar de studiedag!

Chatt zie arif

#1
Citaat van: Tazia op 09/06/2009 om 16:16:21
Dar al-'Ilm:

Studiedag Geschiedenis van de Islamitische Stromingen en Sektes

25/04/2009


http://www.youtube.com/watch?v=8yvD55f51oY


Meer informatie & inschrijven

“Mijn oemmah zal zich splitsten in 73 groepen.
Allen zullen de hel in treden, behalve één!”



Dit lijkt verdacht veel op Idols,er kan er maar een winnen en de rest is vergetelheid tot in de eeuwigheid.

Chatt kan niet zingen,niet dansen,geen instrument bespelen...alleen de ukelele als ie goeie zin heeft,maar helaas niet op commando.

Je suis cuit!

Tazia

Ik weet niet waar jij het over hebt, maar dat is de zeer bekende overlevering van de Profeet Muhammad vrede zij met hem. Wellicht zou je die hadith beter kunnen opzoeken in plaats van een naar mijn weten volledig scheve vergelijking trekken met Idols.

Dora

ik heb ze een mail gestuurd of ze ook later deze ond zullen behandelen zodat ik er wel kan bij zijn inchAllah, want ik MOET er gewoon een keer bij zijn.

en ja hoor, ze gaan na de vakantie ook in andere plaatsen deze ond behandelen inchAllah.
dus mocht er iemand zijn die er ook bij wilde zijn maar op die dagen niet kan, geen getreur.


btw; sommige sekten/stromingen zijn wel heel erg eng hoor....