Marokkaanse vaders hebben vaak geen vertrouwensband met hun zonen

Gestart door Khadija76, 20/05/2009 om 13:33:36

Khadija76

Marokkaanse vaders hebben vaak geen vertrouwensband met hun zonen
Wil je meepraten hierover? Kijk dan hier:
http://indestad.mtnl.nl/read/serie_trouwmaverwerking

Botermes

#1
Khadija de Marokkaanse Oprah

Thayouth

#2
Ik kan het filmpje helaas niet openen. Jullie wel?

Ik vind het in elk geval riskant om te stellen dat er geen vertrouwensband zou zijn in Marokkaanse ouder-zoon relaties (alhoewel het volgens mij in dit item een stelling betreft die ontkennend of bevestigend kan worden beantwoord). Want hoe wordt een vertrouwensband gedefinieerd? En wat zijn de criteria om vast te stellen of die vertrouwensband aanwezig is? En in hoeverre zijn die criteria cultureel bepaald en begeef je je dus al snel op etnocentrisch vlak? Want dat je bijvoorbeeld niet openlijk met je ouders over seks kunt praten, vind ik niet in de regel typerend voor een gebrek aan vertrouwen. Het geeft alleen aan dat er andere opvattingen over zeden gelden.

Er is in elk geval altijd sprake van een zekere generatiekloof tussen ouders en kind. In een wereld die altijd in beweging is, ziet een generatie zich altijd voor nieuwe uitdagingen staan waar de voorgaande generatie niet mee is geconfronteerd en derhalve niet door dezelfde bril kan bezien.

Wanneer die kloof ook nog gesitueerd is in een maatschappelijk landschap dat is opgetrokken uit gastarbeiderschap en migratie/gezinshereniging ontstaan vanzelfsprekend aanvullende barsten in die kloof die niet voorbehouden zijn aan Marokkanen.