Hoofdmenu

Taqrect.

Gestart door Bades, 12/05/2009 om 00:23:05

Bades

Pakpz

In de NRC Next van vorige week maandag stond een mooie foto van twee kokshanden met daarin joekels van nieren van een dikbilkoe, een koe die zijn ‘bestaan’ dankt aan zijn enorme vleesmassa. Culinair journalist Janneke Vreugdenhil interviewde chef-kok Edwin Severijn over de steeds groeiende acceptatie voor orgaanvlees, denk aan: kippenniertjes, schapenlever en koeiendarmen.
 
Er is maar één plek waar ik soms orgaanvlees eet en dat is bij mijn moeder. Mijn favoriete gerecht is takresht (ingewanden).
 
Voor traditionele takresht heb je allereerst het volgende nodig: een auto uit de jaren tachtig met een kofferbak waarin een dood schaap een beetje comfortabel ligt, zoals een Opel Kadett of een Opel Rekord. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Kadett C2 Sedan. Daarnaast moet er een aantal sterke jongens voorhanden zijn; in het meest gunstige geval heb je een aantal broers. Heerst het X-chromosoom vooral elders binnen de familie, bel dan een paar neven op om te helpen.

Rijd met je gezelschap naar de schuur van een boer die schapen aanbiedt voor de slacht. Belangrijk voor het gerecht is dat de boer een enorme klootzak is die het bloed onder je nagels vandaan haalt, want dat maakt het doden van het schaap makkelijker.
 
Iedereen dient zijn zenuwen te camoufleren, want het schaap is zich van alles bewust, en dat is al erg genoeg voor het beest. Om alles in goede banen te leiden, dient er één kapitein aangewezen te worden, die de taken verdeelt. Hij is ook degene die zich verontschuldigt tegenover het schaap en het dier om het leven brengt.
 
Hang het levenloze vlees op aan één van zijn enkels, rijt de buik uiteen, haal de ingewanden eruit en stop ze in een emmer. De maag moet direct binnenstebuiten worden gekeerd, omdat die vol zit met gras. Denk niet dat het gras groen is, want de maagsappen hebben het een hooikleur gegeven. Spoel het zakvormige orgaan met water.
 
Prop alles in een plastic zak en doe die in de kofferbak van de auto. Stop voor de acclimatisatie een cassettebandje van de Marokkaanse artiest Salam Ariefi in de autoradio.
 
Rasp thuis de binnenkant van de maag, die van frotteerstof lijkt, schoon en snij het orgaan in kleine badhanddoekjes. Ben je nog niet door de stank de keuken uitgetrapt, en durf je het aan: ontdoe de dunne darm van de eetresten die op weg waren om je weet wel te worden en cut the snake in pieces. Breng het vlees om hygiënische redenen in een pan met water aan de kook.

Snijd ondertussen een kwart bosje koriander, een ui, een hete peper en drie tomaten. Giet zonnebloemolie in een hoge pan, voeg de maag, de dunne darm, en de gesneden groentes toe. Snij voor de kleurvariatie wat lever, milt en long in stukjes en voeg die eveneens toe. Naar eigen inzicht: zout, peper, komijn en paprikapoeder, en laat het zaakje tweeënhalf uur koken. Serveer met bruin brood.

Verwelkom het gerecht met de ritmes van een percussieinstrument. Is er geen slaginstrument in huis, dan kan men het geluid met de mond imiteren: pakpz-pakpz-pakpz.

Reacties kunnen naar asis@parool.nl

http://www.asisaynan.nl/view_blog.php?id=181

Botermes

Er is ook een Schotse versie van taqrect dat noemen ze haggis. Die ken ik nog van de eerste Highlander film (Christopher Lambert).

Bades

Citaat van: allasian op 12/05/2009 om 00:26:43
Er is ook een Schotse versie van taqrect dat noemen ze haggis. Die ken ik nog van de eerste Highlander film (Christopher Lambert).

heb ik gezien...

dat zag er dus niet uit!