Berbercentrum 10 maart open in Den Haag

Gestart door Idir, 27/02/2009 om 13:25:46

Idir

Berbercentrum 10 maart open in Den Haag

27-02-09 12:38


DEN HAAG - Het eerste Berbers cultuurcentrum van Nederland gaat open op 10 maart. Le Papillon in Den Haag zet dan de deuren open voor iedereen die meer wil weten over de Amazigh- of Berbercultuur.

De initiatiefnemers achter Le Papillon zeggen dat ze bruggen willen bouwen tussen Berbers en andere groepen in de Nederlandse samenleving. Ook willen ze Marokkaanse jongeren helpen in hun zoektocht naar hun identiteit. Het is de laatste jaren een trend onder Nederlands-Marokkaanse jongeren om zich te verdiepen in de Berbercultuur. Dat zou hen een steviger zelfbeeld geven.

Er is in Marokko zelf geregeld wrijving tussen de Arabische cultuur en de Berbers. De invloed van de Marokkaanse overheid strekt zich ook uit tot Nederland. Zo bepaalt de Marokkaanse regering welke namen Marokkaanse Nederlanders aan hun kind mogen geven. Dat moeten Arabische namen zijn.

De Berbercultuur is de cultuur van vooral het platteland van Noord-Afrika. Een groot deel van de Nederlandse Marokkanen heeft een Berberachtergrond.

http://rtvwest.nl/nieuwsitem/27391

Bades


tuzin

azul
de eerste amazighcentrum in nederland met een france naam. ze hadden het beter fattu kunnen noemen i.p.v. Le Papillon

Genitor

#3
Citaat van: tuzin op 27/02/2009 om 20:51:44
azul
de eerste amazighcentrum in nederland met een france naam. ze hadden het beter fattu kunnen noemen i.p.v. Le Papillon

En sterker nog, het is opgericht door één van de grote subsidiepotjesplunderaar in den haag één van de vele parasieten die nu Amazigh en Tamazight gebruiken enkel om hun privérekeningen bij te vullen.
Deze goedkope fraudeurs, zijn nooit voor de Amazighzaak opgekomen, noch zich mee bezig hielden, ze hebben absoluut geen enkele link met de zaak behalve persoonlijke belangen!

Kennelijk is de Amazighzaak nu in eens wel een bron van inkomen geworden!

Ben totaal niet tegen een Amazighcentrum, juist ben ik er met hart en nieren voor, maar aub niet door dat soort figuren zoals deze nu in Den Haag!
Dat gaat enkel de Aamazighzaak meer schade berokkenen!

ayned_m

azul Ginetor !

waar heb jij het over a tawmat? neccin nessen anzu waha ! doen is ons taak niet maar comantaar ayenni umi nessen .
heb jij dat david hart laten vertalen ? heb jij zijn foto collectie laten ontwikkelen ? hen jij international conferentie over Arif 29-30sep 2005 in schiphol georganiseerd? 
Hoe kan je iets organisren als je geen subsidie hebt ?

a tawmat Ginetor, als je niks kan , dan kan je maar je bek houden a sahbi !
azul 

Ighes

Citaat van: ayned_m op 28/02/2009 om 12:25:54
azul Ginetor !

waar heb jij het over a tawmat? neccin nessen anzu waha ! doen is ons taak niet maar comantaar ayenni umi nessen .
heb jij dat david hart laten vertalen ? heb jij zijn foto collectie laten ontwikkelen ? hen jij international conferentie over Arif 29-30sep 2005 in schiphol georganiseerd? 
Hoe kan je iets organisren als je geen subsidie hebt ?

a tawmat Ginetor, als je niks kan , dan kan je maar je bek houden a sahbi !
azul 

Hahaha
Waxa a gineral nagh. Azul!

Ik ben zeer blij met deze mooie nieuws.
Den haag goed gedaan.

Genitor

Citaat van: ayned_m op 28/02/2009 om 12:25:54
azul Ginetor !

waar heb jij het over a tawmat? neccin nessen anzu waha ! doen is ons taak niet maar comantaar ayenni umi nessen .
heb jij dat david hart laten vertalen ? heb jij zijn foto collectie laten ontwikkelen ? hen jij international conferentie over Arif 29-30sep 2005 in schiphol georganiseerd? 
Hoe kan je iets organisren als je geen subsidie hebt ?

a tawmat Ginetor, als je niks kan , dan kan je maar je bek houden a sahbi !
azul 

Doe niet zo hypocriet jongen! Wat je aanhaalt heeft niets te maken met de intentie van de betrokkene hierboven, iedereen heeft op zijn manier zij diensten bewezen.
Iedereen is op de hoogte van het profiel van persoon in kwestie, maar ik snap wel dat jij toch pragmatisch wilt blijven, immers je zult hem toch nodig hebben om ooit ook mee te kunnen snoepen.
Jij doet niets anders dan reageren als kip zonder kop.
Af en toe siert het je, maar vaak kan ik er geen touw aan vastknopen.
Reageer eens een keertje objectief en inhoudelijks!

Wa3alaikom ssalam,

Bades

Ik kan hier niet over mee praten. er zijn er immers geen namen genoemd.

ayned_m

azul

inhoudelijks!!!!???? dat moet je eerst in jouw achterlijke bericht zoeken !
spaar jouw advies voor jeslef a xari ! die heb je zeker nodig !
als Farid niks doet , wat doe jij dan ? wat heb jij voor ons . zit je hier te zeuren , man !

Bades

We hebben het dus over farid ait lahcen :)

Ik kan niet mee praten over de internties van een ander. die kun je nooit weten. Wel heeft farid erg veel voor de Imazighen gedaan. Of ie daar verder nog een belang bij had weet ik niet. Zo lang hij niet illegaal geld verduisterd is er niks aan de hand.

wat ik wel wat minder vind dat is wel het karakter van sommigen. Je kan vaak nauwelijks samenwerken omdat men soms aroggant is, belang van de groep uit het oog verliest of persoonlijke problemen te veel laat opspelen.

Lezer

#10
Dat centrum kan alleen goed zijn.
Het zou kunnen dat er gefraudeerd wordt. Maar dat mogen we niet persoonlijken aanpakken. Iedere mens -behalve ik, uiteraard- kan frauderen als mogelijk is. Dus geen commentaar geven over de personen maar over het interne structuur als het moet.
Zelfs als er uberhaupt gefraudeerd wordt is dat beter dan niks. Want een fout kan je verbeteren terwijl een "niets" eerst naar de werld gebracht moet worden.

Het centrum is nu te bejuichen en niet te verdedigen. Pas als iets "inhoudelijks" te bektriseren te zien valt, dan is het het moment om een aanval te openen. De verdediging behoort dan tot de taak van de betrokkenen. Het publiek is een getuigene, en deze keer ben ik inbegrepen in de prijs.

Botermes

Het eerste waarmee je die naam "Papillion" asocieert is zo'n oude film van Dustin Hoffman over zo'n gevangenis eiland.
Geef het dan de gewone amazigh naam voor vlinder als je gewoon vlinder bedoelt.
Waarom zo moeilijk doen ?

Izwan

Citaat van: Idir op 27/02/2009 om 13:25:46
Berbercentrum 10 maart open in Den Haag

27-02-09 12:38


DEN HAAG - Het eerste Berbers cultuurcentrum van Nederland gaat open op 10 maart. Le Papillon in Den Haag zet dan de deuren open voor iedereen die meer wil weten over de Amazigh- of Berbercultuur.

De initiatiefnemers achter Le Papillon zeggen dat ze bruggen willen bouwen tussen Berbers en andere groepen in de Nederlandse samenleving. Ook willen ze Marokkaanse jongeren helpen in hun zoektocht naar hun identiteit. Het is de laatste jaren een trend onder Nederlands-Marokkaanse jongeren om zich te verdiepen in de Berbercultuur. Dat zou hen een steviger zelfbeeld geven.

Er is in Marokko zelf geregeld wrijving tussen de Arabische cultuur en de Berbers. De invloed van de Marokkaanse overheid strekt zich ook uit tot Nederland. Zo bepaalt de Marokkaanse regering welke namen Marokkaanse Nederlanders aan hun kind mogen geven. Dat moeten Arabische namen zijn.

De Berbercultuur is de cultuur van vooral het platteland van Noord-Afrika. Een groot deel van de Nederlandse Marokkanen heeft een Berberachtergrond.

http://rtvwest.nl/nieuwsitem/27391
In Marokko is er geen wrijving tussen de Arabische cultuur en de Berbers cultuur, maar wel tussen het westers cultuur en de traditionele Marokkaanse culturen. Op intellectuele niveau is er een sterke concurrentie strijd tussen de Arabische- en de Franse cultuur. De Marokkaanse regime verplicht je niet om een Arabische naam aan je kind te geven, maar ze verplicht je om een naam uit  de Marokkaanse namenlijst te kiezen en die namenlijst bestaat uit Arabische-, joodse- en amazighe namen. 


TamurtIno

#13
Citaat van: Izwan op 28/02/2009 om 15:31:13
In Marokko is er geen wrijving tussen de Arabische cultuur en de Berbers cultuur, maar wel tussen het westers cultuur en de traditionele Marokkaanse culturen. Op intellectuele niveau is er een sterke concurrentie strijd tussen de Arabische- en de Franse cultuur. De Marokkaanse regime verplicht je niet om een Arabische naam aan je kind te geven, maar ze verplicht je om een naam uit  de Marokkaanse namenlijst te kiezen en die namenlijst bestaat uit Arabische-, joodse- en amazighe namen. 


In Marokko is er 1 strijd en dat is strijd van je imperialistische cultuur tegen mijn inheemse cultuur en taal.
Je eigen volk dat de macht heeft in mijn land heeft gekozen voor 2 buitenlandse talen als officiële taal van mijn land.

TamurtIno

#14
Citaat van: Genitor op 28/02/2009 om 10:16:55
En sterker nog, het is opgericht door één van de grote subsidiepotjesplunderaar in den haag één van de vele parasieten die nu Amazigh en Tamazight gebruiken enkel om hun privérekeningen bij te vullen.
Deze goedkope fraudeurs, zijn nooit voor de Amazighzaak opgekomen, noch zich mee bezig hielden, ze hebben absoluut geen enkele link met de zaak behalve persoonlijke belangen!

Kennelijk is de Amazighzaak nu in eens wel een bron van inkomen geworden!

Ben totaal niet tegen een Amazighcentrum, juist ben ik er met hart en nieren voor, maar aub niet door dat soort figuren zoals deze nu in Den Haag!
Dat gaat enkel de Aamazighzaak meer schade berokkenen!

Waarom  heb je die centrum niet zelf opgericht, je bent toch betrouwbaar en je hebt geen subsidie nodig!